سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
به سایت از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ خوش آمدید
تیرانوزاروس رکس (پادشاه ظالم دایناسورها)تی رکس،‌دایناسور گوشتخوار بزرگی بود که در دوره کرتاسه پسین، حدود 85 تا 65 میلیون سال قبل، در محیطهای مرطوب، نیمه حاره ای، در جنگلهای باز نزدیک رودخانه و در مردابهای بیشه ها زندگی می کرد. آب و هوای این مناطق معتدل بود.
تا این اواخر،‌تی رکس را بزرگترین دایناسور گوشتخوار می دانستند، اما گیگانتوزاروس و کارکارودونتوزاروس ، اندکی بزرگتر هستند.
? آناتومی
تی رکس، شکارچی درنده ای بود که روی دو پای قدرتمند راه می رفت. این گوشتخوار،‌ سری بزرگ و دندانهایی تیز و نیشدارداشت و ماهیچه های آرواره اش به خوبی توسعه یافته بود. دستهای این دایناسوربوده و در هر دست دو انگشت داشت. پاهای پرنده مانند تی رکس،‌سه پنجه بزرگ داشت که درهر سه پنجه ناخن وجود داشت(به علاوه یک ناخن کوچک روی پنجه کوچک چهارمی). تی رکس، دمی باریک، سفت و تیز داشت که ایجاد توازن می کرد و به هنگام دویدن، امکان چرخیدن جانور را فراهم می کرد. گردن تی رکس، کوتاه و ماهیچه ای بود. بدن آن بسیار توپر و نیرومند بود اما استخوانهایی توخالی داشت.
? اندازه
طول تی رکس، بیش از 40 فوت(4/12 متر) و بلندی آن حدود 15 تا 20 فوت(6/4 تا 6 متر) و طول دستها تنها حدود 3 فوت(1متر)بود. وزن تیرانوزاروس،5 تا7 تن بود.
طول جمجمه بزرگ آن5 فوت(5/1 متر)، فاصله حفرات چشمی در جمجمه4 اینچ (2/10سانتیمتر) و قطر کره چشم حدود 3 اینچ(6/7سانتیمتر)بود.
طول ردپای برجامانده از تی رکس55/1فوت(46سانتیمتر) می باشد(اگرچه طول پاها بلندتر وحدود 3/3 فوت(1متر) بوده اما تی رکس مثل دایناسورهای دیگر روی پنجه هایش راه می رفته است). طول گامهای بلند آن بیش از 12 تا 15فوت(6/4-7/3 متر)بوده و با سرعت 15 مایل در ساعت(24 کیلومتر در ساعت) می دویده است.
? دندانها و آرواره
طول آرواره های تی رکس بیش از 4 فوت(2/1 متر) بوده و 50 تا60 دندان ضخیم،‌مخروطی شکل و استخوان خردکن داشته است که اندازه آنها از خیلی کوچک تا حدود 9 اینچ(23سانتیمتر)درتغییر بوده است. تی رکس های بالغ، در آرواره شان دندانهایی با اندازه های مختلف داشتند، هنگامی که دندانی می شکست، دندان جدید(وکوچکتر)ی به جای آن رشد می کرد. طول بعضی از دندانهای یافت شده تیرانوزاروس، بیش از 13 اینچ(33سانتیمتر)است. این دایناسور در هر وعده غذایی، بیش از 500 پوند(230کیلوگرم) گوشت و استخوان را می خورده است.
تی رکسها، دندانهای نیش پیچ داری داشتند. هنگامی که تیرانوزاروس دهانش را می بست، بخشهای بالایی دندانهای آرواره پایینی،‌ به درون دندانهای آرواره بالایی فرومی رفتند.
? پوست
نمونه های فسیل شده ای ازپوست زبر و ناهموارتی رکس، یافت شده است. پوست آنها مانند پوست تمساح زبر و خشن بوده و آن را پوستی نقش دار توصیف کرده اند.
? زیستگاه و پراکندگی
احتمالا تی رکسها در جنگلها زندگی می کرده اند در جایی که شکار آنها(دایناسورهای گیاهخوار) غذا پیدا می کرده اند. فسیلهای تی رکس، در غرب آمریکای شمالی و مغولستان یافت شده اند.
? حواس
بینایی: لوب بینایی تی رکس در مغز، بخش بسیار بزرگی را تشکیل می دهد که اطلاعات بینایی را پردازش می کند. به علاوه تی رکس،‌ قوه درک بالایی هم دارد(از آنجایی که هر دو چشمش در قسمت جلوی جمجمه قرار گرفته اند و نه در دو طرف)اما تنها دایناسوری نیست که قوه درک بالایی دارند. کلا، شکارچیان،‌قوه درک بالایی دارند که در شکار کردن به آنها کمک می کند. معمولا چشمهای جانورانی که شکار می شوند(مانند دایناسورهای گیاهخوار)، در طرفین سر آنها قرار دارد(و قوه درک بالایی ندارند). نحوه قرارگیری چشمها به آنها کمک می کند تا شکارچی را از هر دو طرف ببینند.بویایی: در مغز تی رکس، منطقه بسیاربزرگی، برای پردازش بوها وجود دارد
? دم
تی رکس، دمی سفت و نوک تیز دارد(مانند تتانورانها ی دیگر(به معنای دارای دم شق). برای چالاکی و دویدن سریع جانور،‌ دم آنها با سر بزرگشان در توازن بوده است.
بخش کوچکی از دم در اثر قفل شدن زیگوپوفیز مهره ها سفت و شق می شد(در هم قفل شدن ساختارهای استخوانی در جلو و عقب کمان عصبی، قفل شدن یک مهره در دیگری).
? نمونه های دیگری ازدایناسورهای بزرگ گوشتخوار
اگرچه تی رکس، بزرگترین دایناسورگوشتخوارکشف شده نیست، اما مطمئنا یکی از بزرگترین شکارچیان خشکی بوده است. گیگانتوزاروس کارولینی و کارکارودونتوزاروس ، که اخیرا کشف شده اند، حتی از تی رکس هم بزرگتر بوده اند.
??? مقایسه اندازه
? استخوانهای تیرانوزاروس رکس
تی رکس، گوشتخواری به طول حدود 40فوت(4/12 متر)،‌ بلندی 20-15فوت(6-6/4 متر) و وزن 7-5 تن بود و احتمالا،‌ مثل ما انسانها،‌ حدود 200 استخوان داشته است(از آنجایی که اسکلت کامل تی رکس پیدا نشده است، هیچ کس به درستی نمی داند که چند استخوان دارد).حدود دوازده اسکلت تی رکس پیدا شده است.
? جمجمه و آرواره
طول آرواره های تی رکس،‌بیش از 4 فوت(2/1متر)بود و 50 تا 60 دندان ضخیم، مخروطی و استخوان خردکن داشت که طول هر کدام 9 اینچ(23 سانتیمتر)بود.
در مدفوع تی رکس، استخوانهای خرد شده یافت شده است. دندانهای این دایناسور، آنقدر قوی بود که توسط آنها ضربات و صدمات زیادی را به جانوران دیگر وارد می کرد. توانایی خرد کردن و استفاده از مواد غذایی موجود در آن(مغز استخوان)‏، این امکان را برای تی رکس فراهم می کرد که علاوه بر شکار کردن،‌ لاشخور خوبی هم باشد.
تی رکس،‌ مانند دایناسورهای دیگر،‌ دیاپسیدبود(مثل همه خزندگان به استثنای لاک پشت). دیاپسیدها،‌جانورانی هستند که در دو طرف جمجمه شان، دو سوراخ اضافی دارند.
? پاها
مثل همه دایناسورهای دیگر، تی رکس روی پنجه هایش راه می رفت. اصطلاح مورد استفاده دانشمندان در این زمینه، پنجه رو است. جانوران دیگری که پنجه رو هستند عبارتند از سگها، گربه ها و جوجه ها. در این جانوران،‌ در قسمت پشت پا، بافتی وجود دارد که به صورت جذب کننده ضربه و شوک است. انسانها،‌ خرسها و تمساحها طور دیگری راه می روند. آنها کف رو(پهن پا) هستند.
تی رکس،‌روی هر پا سه انگشت چنگالی و یک انگشت پهن(یا شست پا،‌انگشت بسیار کوچک و بی استفاده) داشته است. پاهای تیرانوزاروس،‌ بسیار قوی و قدرتمند بودند.
? شانه و بازو
دستان تی رکس، در مقایسه با بقیه بدنش،‌بسیارکوچک بود. بخش بالایی دست در بدن فرو می رفت،‌ دستهای تی رکس تقریبا بلااستفاده بودندو حرکت بسیار محدودی داشتند. دستهای تی رکس حتی به دهانش نمی رسید.
تی رکس در هر دست، دو انگشت داشت.
? لگن خاصره
تی رکس جزء دایناسورهای ساریچین و دایناسوری کفل دار بود. این نوع دایناسور، رانی داشت که در آن، استخوان شرمگاهی به طرف جلو و پایین قرار می گرفت(برخلاف دایناسورهای اورنیتیسچین که در آنها استخوان لگن خاصره به سمت عقب و پایین قرار داشت).
? تی رکس
تی رکس در دوره کرتاسه پایانی،‌حدود 85 تا 65 میلیون سال قبل،‌تا انتهای دوران مزوزوییک ،‌عصر خزندگان،‌ می زیست. در این زمان،‌زمین ازنظر لرزه ای فعال بود. فورانهای آتشفشانی بسیاری رخ می داد. ابرقاره پانگه آ،‌ شکسته و خرد شد و قاره های اوراسیا و گندوانا،‌ از هم جدا شدند . در این زمان هیچ کلاهک قطبی وجود نداشت،‌سطح آب دریا بالاتر از حد فعلی و آب و هوا هم گرمتر از حال حاضر بود.
تیرانوزاروس، از آخرین گونه های دایناسور بود که قبل از انقراض کرتاسه- ترشیاری (K-T) در 65 میلیون سال قبل، تکامل یافت.
دایناسورهای هم عصر تیرانوزاروس عبارتند از: تریسراتوپس (که احتمالا تی رکس آن را شکار می کرده است)، آنکیلوساروس (گیاهخوار زره دار)،‌ مایازورا (گیاهخوار)،‌ ادمونتونیا(دایناسور صفحه ای)،‌ آناتوتیتان (دایناسور نوک دار شناگر)،‌ پاکیسفالوزاروس (دایناسور شاخدار وگیاهخوار)،‌ پارازارولوفوس (دایناسور نوک دارشناگر)،‌ کوئتزالکوتلوس (خزنده بزرگ پرنده که دایناسور نبوده است)،‌ کوریتوزاروس (دایناسور زره دار و شناگر)،‌ استیراکوزاروس و بسیاری دیگر از سوسمارهای کرتاسه.
? تغذیه تی رکس
تی رکس، جانوری گوشتخواربود و در محیط زیست خود،‌ در راس زنجیره غذایی جای می گرفت. احتمالا تیرانوزاروس،‌شکار خود را تعقیب می کرده و قطعه بزرگی از گوشت بدن آن را می گرفته و طعمه را پیچانده و مجروح می کرده و در نهایت آن را می بلعیده است. آرواره های بزرگ و قدرتمند وپاهای چنگالی تیرانوزاروس، اسلحه های مرگبار این جانور درنده بودند.
? لاشخور یا شکارچی؟
بعضی از دیرینه شناسان (و به ویژه جک هورنر) اخیرا این سوال را مطرح کرده اندکه آیا تی رکس، با توجه به چشمهای کوچک، دستهای کوتاه و قدمهای کوتاهش، واقعاشکارچی بوده است(توجه: بسیاری از دیرینه شناسان دیگر، تصور می کنند که تی رکس بینایی خوبی داشته است و دایناسور تندرویی بوده است). فرضیه هورنر این است که تیرانوزاروس، غذایش را از لاشه جانوران دیگر تامین می کرده است.
لاشخورها باید قدرت بویایی قوی(برای یافتن غذا) و لازمه این امر داشتن تحرک زیاد(برای به دست آوردن گوشت) است. شواهدی وجود دارد که تی رکس، حس بویایی قوی داشته است(از آنجایی که در جمجمه و مغزاین جانور، لوب بویایی بسیار بزرگ است). همچنین پاهای بزرگ تی رکس برای حرکت و تحرک زیاد این جانور، مناسب بوده است.در مورد فرضیه لاشخور بودن تیرانوزاروس هم بحثهایی وجود دارد. اخیرا، دکتر کنت کارپنتر(از موزه تاریخ طبیعی دنور)، بر روی دم یک هادروزار (دایناسور نوک دار و شناگر)نشانه هایی از دندان تی رکس راکشف کرد و این کشف، شاهدی بود بر اینکه تی رکس، جانوری شکارچی بوده است و نه یک لاشخور. به چه علت دیگری ممکن است تی رکس، یک دایناسور شناگر را گاز بگیرد؟
بحثهای دیگری که در زمینه فرضیه لاشخور بودن تی رکس وجود دارد از این قرار است که چشمهای کوچک، ضرورتا بیان کننده دید ضعیف نیستند. پرندگان(اولاد دایناسورها) چشمهای نسبتا کوچکی داشته اند اما دید قوی دارند. دستهادرشکار نقش مهم و ضروری ندارند، همانطور که دستهای تیرانوزاروس هم کوچک است. بسیاری از جانوران شکارچی، مثل کوسه ها و مارها، اصلا دست ندارند. بسیاری از جانوران دیگر از تی رکس کندتر هستند، این جانوران طعمه می وشند و نه گونه های سریع.
? فسیل مدفوع تی رکس یافت شده است
اخیرا، کاپرولیت(مدفوع فسیل شده) تی رکس ، توسط گروهی به سرپرستی کارن چین، در ساسکاچیان کانادا کشف شده است. در این نمونه های 65 میلیون ساله، تکه هایی از استخوانهای یک دایناسور گیاهخوار یافت شده است که تی رکس، این دایناسور را خورده بود. این قطعات استخوانی احتمالا بخشی اززوائد سر تریسراپتوس است که یک دایناسورگیاهخوارسه شاخ بوده است.
کاپرولیت(مدفوع فسیل شده ، سنگ سبز- سفیدی است که 17 اینچ(44سانتیمتر)طول، 6 اینچ(15 سانتیمتر)ارتفاع و 5 اینچ(13 سانتیمتر) پهنادارد. از آنجایی که دارای استخوان است، مربوط به تروپودها (دایناسورهای گوشتخوار) است. به خاطر اندازه بزرگ کاپرولیت، دانشمندان معتقدند که این فسیل مربوط به تی رکس است(این کاپرولیت، بزرگترین نمونه کشف شده از گوشتخواران است). تی رکس، تنها گوشتخواری است که در آن زمان و در آن مکان می زیسته و می توانسته چنین مدفوعی برجاگذارد. در این فسیل شواهدی وجود دارد که تی رکس، قبل از بلعیدن استخوانها، آنها راخرد کرده است، زیرا استخوانهای موجود در این کاپرولیت، خرد و شکسته شده بودند.
??? رفتارهای تهاجمی و دفاعی
? شکار
تی رکس، احتمالا تنهایی به شکارمی رفته است،‌زیرا تاکنون هیچ شاهد فسیلی( لایه های استخوانی از فسیلهای تی رکس) که زندگی گروهی تی رکس را تایید کند، کشف نشده است.
تی رکس، به هنگام حمله، به آرواره های بزرگ، دندانهای تیز و قدرتمند و پاهای چنگالی خود تکیه می کرده است. دستهای دوانگشتی و کوچک آن، بلااستفاده بوده اند.
بعضی از دیرینه شناسان معتقدند که احتمالا تی رکس،تکه ای بزرگ از شکارش را می کنده و سپس منتظر می مانده تا جانور در اثر خونریزی بمیرد. سپس تی رکس، خوردن را ادامه می داده است.
تریسراپتوسها، دایناسورهای سه شاخ گیاهخوار، از جمله قربانیان تی رکس بوده اند. زیرا استخوانهای خردشده تریسراپتوس،‌ در مدفوع فسیل شده تی رکس یافت شده است.
? نبرد و پیکار
شواهدی وجود دارد که تی رکس، با هم نبرد می کرده اند. در صورت سویی(اسکلتی که در سال 1990، در داکوتای جنوبی، آمریکا کشف شد و اخیرا به حراج گذاشته شده است)شواهدی از جراحتهای التیام یافته وجود داشت که احتمالا مربوط به تی رکس دیگری بوده است.
? تی رکس در مقابل گیگانتوزارو
تیرانوزاروس رکس و گیگانتوزاروس کارولینی ، دو گوشتخوار بزرگ بودند. این دو شکارچی درنده، هیچگاه با هم روبه رو نشدند. زیرا در زمانهای متفاوتی می زیستند و به علاوه دریایی کم عمق،‌آنها را از هم جدا می کرد.? هوش
تی رکس، دایناسور نسبتا با هوشی بوده است. اگرچه در تی رکس، نسبت اندازه مغز به جرم بدن بسیار کوچک است، اما از دایناسورهای دیگر بزرگتر می باشد. مغز تی رکس بزرگتر از مغز انسان بوده است، اما مغز پیشین(بخشی ازمغز که عمل تفکر را انجام می دهد)، کوچک بوده است. مغز تی رکس، طویل و تقریبا استوانه ای شکل بوده است.
فقط تروپودهای تکامل یافته،‌ مثل دایناسورهای درومائوزارید ( برای مثال دینونیچوس و ولوسیراپتور ) از تی رکس باهوشتر بوده اند.
هوش تی رکس، احتمالا در اندازه هوش کانوزاروس بوده است.
? مراقبت از فرزندان
هیچ شاهد فسیلی مبنی براینکه تروپودها (گوشتخوارانی مثل تی رکس) از فرزندانشان مراقبت می کرده اند یافت نشده است، اما احتمالا، مثل اکثر پرندگان، برای مدت زمانی کوتاه بعد از زمان آسیب پذیری از نوزادانشان مراقبت می کرده اند.
? تحرک تی رکس
تی رکس، روی دو پا راه می رفته و احتمالا دایناسوری سریع و تندرو بوده است. دم باریک و تیز این جانور، در ایجاد توازن و برگشت سریع به هنگام دویدن نقش داشته است. سرعت دایناسورها ، با استفاده از مورفولوژی(مثل طول پا،‌طول گامها و جرم تقریبی بدن) و ردپاهای فسیل شده آنها(که در مورد تی رکس بسیار نادر است) تخمین زده می شود. برخلاف تصورات قدیمی، تی رکس دمش را سیخ نگه می داشته است و آن را روی زمین نمی کشیده است.
در مورد اینکه آیا تروپودها ی کوتاه دست و سنگین(مثل تی رکس ، گیگانتوزاروس ، آلبرتوزاروس و آلوزاروس ) می توانسته اند خیلی تند بدوند یا نه، مباحث و منازعاتی وجود دارد، زیرا اگرآنها به زمین می خوردند، دستهای کوچک آنها نمی شکست و آنها به سختی مجروح و زخمی می شدند(جیمز فارلو، 1995). این بدان معناست که این تروپودهای بزرگ، جانورانی کند بوده و آهسته حرکت می کرده اند.
دکتر بروس روچیلد، از مرکز استخوان شناسی شمال شرق اهایو، شواهدی از چهارده دنده شکسته شده را در آلوزاروس پیدا کرد که نشان دهنده زخمهای التیام یافته ای بودند که احتمالا به هنگام سقوط به وجود آمده بودند. به احتمال زیاد، این استخوانها، استخوانهای شکسته شده شکم بودند و این سقوط به هنگام دویدن رخ داده بود(که در16 آوریل 1998در مجله دانشمندان جدید،‌ چاپ شده است).
تجزیه اشعه ایکس فسیل آلوزاروس، نشان داد که دنده های آلوزاروس، در نزدیکی شانه(استخوانهای شانه ای) ترک خورده و التیام یافته بودند. آلوزاروسها قادر بودند بعد از زمین خوردن و آسیبهای سختی که احتمالابه هنگام دویدن رخ می داده است، بدن خود را ترمیم کنند. بنابراین،‌ این فرضیه که احتمالا تروپودهای بزرگ کوتاه دست، به این علت که بعد از سقوط توانایی ترمیم را نداشته اند قادر به سریع دویدن هم نبوده اند، حداقل در مورد آلوزاروسها، رد می شود. آلوزاروسها، بعد از سقوط و مجروح شدن، بارها خود را ترمیم کرده اند.
در سال 1995، جیمز فارلو، از دانشگاه ایندیانا- پوردو عنوان کرد که تی رکس، نمی توانسته سریعتر از 20مایل در ساعت(32 کیلومتر در ساعت) بدود، زیرا اگر می توانست، چنان شدید سقوط می کرد و چنان شدید به زمین می خورد که در اثر این زمین خوردن می مرد. وزن تی رکس حدود 6 تن و ارتفاع آن بیش از 20 فوت(6 متر) بوده است اما آلوزاروس اندکی کوچکتر بود، حدود 3 تن وزن و 5/16 فوت(5 متر) طول داشت. فارلو می گوید که تحلیل روچیلدبا فرضیه وی سازگار است زیرا آلوزاروس کوچکتر از تی رکس بوده است(جرم کمتر آلوزاروس، شدت برخورد را کمتر می کرد در نتیجه جانور می توانست بعد از سقوط، خود را ترمیم کند). بنابراین ممکن است تی رکس دونده سریعی بوده باشد و این امکان هم وجود دارد که اینگونه نباشد.
طول پای تی رکس حدود 5/3 متر و طول گامهایش(فاصله میان ردپاها) به طور میانگین حدود 76/1 متربوده است. طول ردپاهای بزرگترین تی رکس، سویی، بیش از 12 تا 15 فوت(6/4-7/3 متر) بود و با سرعت بیش از 15 مایل در ساعت(24 کیلومتر در ساعت) می دوید

 


 

تیرانوزوروس

 

تیرانازاروس رکس ( شاه مارمولک خونخوار) ، از معروف ترین انواع دایناسورها است . این دایناسور حدود 90 تا 67 میلیون سال قبل می زیسته است. اندازه او در حال ایستاده به بلندی 4 تا 6 متر و بطول 12 متر و به وزن 5 تن ( 5000 کیلوگرم ) بوده است . طول جمجمه این جانور 5/1 متر بوده و دارای دست های بسیار کوتاه (1 متر) که به دو انگشت ختم می شده است . دهان این دایناسور دارای آرواره 2/1 متری پر از دندان های وحشتناک و تیز به طول 15 تا 35 سانتیمتر بوده که مثل خنجری کوچک عمل می کرده است و می توانسته در هر گاز 230 کیلوگرم گوشت را از بدن شکار خود جدا کند
تی-رکس مخوف بدون شک معروف ترین دایناسور جهان است. اما این درنده شش تنی و 14 متری نسبت به سایر انواع دایناسورها خیلی دیر پا به عرصه حیات گذاشت.
سر و کله تی-رکس تقریبا 70 میلیون سال قبل، کوتاه زمانی پیش از آنکه برخورد یک شهاب سنگ عظیم تمامی خزندگان عظیم الجثه را محو و نابود کند، در زمین پیدا شد.تاکنون پرسش های زیادی درباره اصل و نسب واقعی تی-رکس وجود داشته است. اما گویی گوانلانگ ووچای پاسخ هایی در این مورد به دست می دهد.
دیرین شناسان تا چندین سال تصور میکردند تی. رکس ها (تیرانوزوروس رکس) که در مناطقی که امروز کانادا و آمریکا در آن هست، زندگی میکرده اند، سلطان گوشتخواران بوده اند. اما کشف جایگانوتوزوروس (Giganotosaurus) در آمریکای جنوبی، تی رکس را از نظر جثه در مقام پایین تری قرار داد. ( تی رکسها احتمالا با هوشتر بوده اند زیرا مغزشان حدود 50 درصد بزرگتر از جایگانتو ها بوده است.)
دیرینه شناسان آمریکایى نشان داده اند که تى رکس جثه عظیم خود را طى فرایند رشد جهشى و طى زمان اندک 4 سال به دست مى آورده است. این دانشمندان با مطالعه مقاطع استخوان این موجودات و شمارش حلقه هاى رشد سالانه با تخمین سن 20 نمونه فسیلى از تى رکس نشان داده اند که این موجودات با افزودن روزانه 2 کیلوگرم به وزن خود در بین سنین 14 تا 18 سالگى پیش از ورود به کهنسالى جثه تنومند خود را تکمیل مى کرده اند. البته تیرانوسوروس ها هر چند سریع رشد مى کرده اند ولى برخلاف خزندگان امروزى عمر طولانى نداشته اند چرا که براساس این مطالعات کهنسال ترین فرد این خانواده که نمونه معروف به سو (Sue) است تنها 28 سال زندگى کرده است.
اینکه چگونه این دایناسورهای خوفناک در نهایت بر خشکی ها حاکم شدند سوالی است که کارشناسان به کشف آن امید بسته اند.




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 آذر 21 :: 4:33 عصر

تیرانازاروس رکس ( شاه مارمولک خونخوار) ، از معروف ترین انواع دایناسورها است . این دایناسور حدود 90 تا 67 میلیون سال قبل می زیسته است. اندازه او در حال ایستاده به بلندی 4 تا 6 متر و بطول 12 متر و به وزن 5 تن ( 5000 کیلوگرم ) بوده است . طول جمجمه این جانور 5/1 متر بوده و دارای دست های بسیار کوتاه (1 متر) که به دو انگشت ختم می شده است . دهان این دایناسور دارای آرواره 2/1 متری پر از دندان های وحشتناک و تیز به طول 15 تا 35 سانتیمتر بوده که مثل خنجری کوچک عمل می کرده است و می توانسته در هر گاز 230 کیلوگرم گوشت را از بدن شکار خود جدا کند
تی-رکس مخوف بدون شک معروف ترین دایناسور جهان است. اما این درنده شش تنی و 14 متری نسبت به سایر انواع دایناسورها خیلی دیر پا به عرصه حیات گذاشت.
سر و کله تی-رکس تقریبا 70 میلیون سال قبل، کوتاه زمانی پیش از آنکه برخورد یک شهاب سنگ عظیم تمامی خزندگان عظیم الجثه را محو و نابود کند، در زمین پیدا شد.تاکنون پرسش های زیادی درباره اصل و نسب واقعی تی-رکس وجود داشته است. اما گویی گوانلانگ ووچای پاسخ هایی در این مورد به دست می دهد.
دیرین شناسان تا چندین سال تصور میکردند تی. رکس ها (تیرانوزوروس رکس) که در مناطقی که امروز کانادا و آمریکا در آن هست، زندگی میکرده اند، سلطان گوشتخواران بوده اند. اما کشف جایگانوتوزوروس (Giganotosaurus) در آمریکای جنوبی، تی رکس را از نظر جثه در مقام پایین تری قرار داد. ( تی رکسها احتمالا با هوشتر بوده اند زیرا مغزشان حدود 50 درصد بزرگتر از جایگانتو ها بوده است.)
دیرینه شناسان آمریکایى نشان داده اند که تى رکس جثه عظیم خود را طى فرایند رشد جهشى و طى زمان اندک 4 سال به دست مى آورده است. این دانشمندان با مطالعه مقاطع استخوان این موجودات و شمارش حلقه هاى رشد سالانه با تخمین سن 20 نمونه فسیلى از تى رکس نشان داده اند که این موجودات با افزودن روزانه 2 کیلوگرم به وزن خود در بین سنین 14 تا 18 سالگى پیش از ورود به کهنسالى جثه تنومند خود را تکمیل مى کرده اند. البته تیرانوسوروس ها هر چند سریع رشد مى کرده اند ولى برخلاف خزندگان امروزى عمر طولانى نداشته اند چرا که براساس این مطالعات کهنسال ترین فرد این خانواده که نمونه معروف به سو (Sue) است تنها 28 سال زندگى کرده است.
اینکه چگونه این دایناسورهای خوفناک در نهایت بر خشکی ها حاکم شدند سوالی است که کارشناسان به کشف آن امید بسته اند.

سایر مشخصات:
نام علمی : Tie-RAN-uh-sore-us rex
طول:12 meters
ارتفاع:3.6 meters
وزن:5,000 تا 7,000 kg
میانگین عمر:28 سال
زمان زندگی:99 تا 65.5 میلیون سال پیش

تریسراتوپوس ( سه شاخ وحشتناک ) در حدود 72 تا 65 میلیون سال قبل زندگی می کرد. این دایناسور به خاطر بدن مسلح مرکب از سه شاخ بزرگ و تاجی بسیار بزرگ دور تا دور گردن به آسانی شناخته می شود. تریسراتوپوس بالغ طولی به اندازه 9 متر و بلندی 5/2 متر در شانه ها و وزنی حدود 7000 کیلوگرم داشته است.علاوه بر هیکل بزرگ وپاهای کلفت پر قدرت و وزن 8 تنی ، این حیوان دارای دو شاخ تهدید کننده در بالای چشمان ، و شاخی بر روی بینی و سپری استخوانی بر دور تا دور گردن بوده که او را در مقابل خطرات یاری میکرده است . این حیوان گیاه خوار بوده و هر یک از آرواره ها ی این حیوان از 35 دندان تشکیل شده . این دایناسور در دوران Cretaceous می زیسته و از مهمترین دشمنان آن Tyrannosaurus بوده است .
مقایسه قد ترسراتوپس با انسان
نام علمی:TRI-SAIR-uh-tops
طول:7.9 تا 9 meters
ارتفاع:2.9 تا 3 meters
وزن:7,000 تا 8,000 kg
میانگین عمر:66 تا 150 سال
زمان زندگی:72 میلیون سال پیش

آلکتروزاروس(به معنی سوسمار آلکترا)، یک دایناسور گوشتخوار بزرگ ودوپا بود که در زمان کرتاسه پایانی، حدود 98 تا 88 میلیون سال پیش می زیست. این دایناسور ترو پودی بود که از خویشاوندان آرکس بود، اما بازوها وپنجه هایی بزرگتر وآرواره ای بسیارطویل تر همراه با دندانهای زیادی ذاشت. برخلاف بسیاری از تیرانو زاریدها جمجمه این دایناسور در قسمت فوقانی صاف بود. این دایناسور حدود 30-25 فوت (9-8متر) طول و5/1 تن وزن داشت. آلکتروزاروس پاهایی قدرتمند، بازوهایی کوچک ودمی نوک تیز و سفت داشت. اسکلت ناقص این دایناسور در صحرای گبی در مغولستان یافت شده است. آلکتروزاروس توسط گیلمور در سال 1993 نام گذاری شد. گونه خاص این جنس آلکتروزاروس اولسنی نام دارد.

نام علمی:آ- لک- ترو- زار- وس / A-LEC-TRO-SAUR-US
طول:8 متر
وزن:5,000 kg
زمان زندگی:74 میلیون سال پیش

خصوصیات دایناسورها

خزندگان کوچک اولیه بدن و دم دراز و 4 اندام کوتاه و 5 انگشت داشتند. به جز شکل عمومی ویژگیهای کلی دیگر عبارتند از:

  • افزایش اندازه به نسبتهای بسیار بزرگ در برونتوزورها.
  • بوجود آمدن جوشن و سلاح دفاعی از جمله صفات پوستی و شاخها و یا خارهای سر در بعضی دینوزرها.
  • ساختمان سبک به منظور دویدن تند با 4 یا 2 پا در سایر دینوزرها.
  • سازش با پرواز بوسیله افزودن شدن درازای اندام پیشین و دم و تکامل پرده‌های پرشی پوست در پتروداکتیلها.
  • سازش شدید پوست با زندگی آبی به کمک پاهای بالشتک مانند و بدن دوکی شکل در ایکتیوزرها.

ویژگیهای دایناسورهای مهم

درازای برانتوزروس و براکیوزروس به ترتیب 22.5 و 24 متر و دیپلودوسلامح تا 27.5 متر بوده و اینها بزرگترین جانورانی هستند که تاکنون شناخته شده‌اند. وزن تخمینی آنها 25 تا 35 تن بوده و روزانه بیش از 250 کیلوگرم غذا می‌خوردند. استگوزروس یک رشته صفحات استخوانی بسیار بزرگی در درازای یک خط برجسته پشت داشته است که از گردن تا انتهای دم امتداد می‌یافت. در تری سراتوپس جمجمه‌ای وجود داشته که از لحاظ اندازه و وزن بجز والان کنونی در جانوران دیگر به ندرت دیده می‌شد.

بخشهای قابل ذکر جمجمه عبارت بودند از یک نوک (منقار) تیز و بران در آرواره بالا یک شاخ کوتاه و کلفت روی بینی و یک جفت شاخ دراز و نوک تیز و متوجه به پیش در قله سر. بسیاری از این خزندگان در روی 4 پا راه می‌رفتند و عده‌ای دیگر مانند کانگورو می‌توانستند روی پاهای پشتی به ایستند. جوشن یا زره و خارها و شاخهای دفاعی را منحصرا از ویژگیهای نمونه‌های گیاهخوار می‌دانند. مغز دینوزرهای بسیار بزرگ از نظر تناسب کوچک بوده مثلا مغز تری سراتوپس 10 تنی فقط 906 گرم وزن داشته است.

وزن مغز استگوزروس 18 پایی بیش از 70 گرم نبوده است. خزندگان پرنده پتروداکتیلها ساختمان سبک وزنی داشته اند. سر این جانور دراز و انگشت پنجم آنها بلند شده بوده است. اندامهای پسین و قاعده دم پرده پرواز را تقریبا شبیه به آنچه که در خفاشهای امروزی دیده می‌شود تقویت و حمایت می‌کرده است. در یکی از این اشکال پترانودون فاصله بین دو سر پرده پرواز 7.5 متر درازا داشته است. ایکتیوروزهای دریایی شبیه وال بوده و یک پرده دمی بزرگ و 4 اندام بالتشک مانند (به جای دو اندام) داشته‌اند که برای شنا بکار می‌رفتند.

خزندگان دوره مزوزوئیک از گونه‌های علفخوار و گوشتخوار تشکیل می‌شدند. لانه‌های تخم دینوزور که در مغولستان کشف شده است ثابت می‌کند که بعضی از این خزندگان قدیم مانند اخلافشان تخم‌گذار بوده اند. بقایای خزندگان سنگواره در همه قاره‌ها به خز نواحی مجاور قطب جنوب پیدا شده‌اند و در بعضی از صخره‌های ایالات غربی بویژه در ویومینگ ، یوتا و کولورادو فراوان می‌باشند. بسیاری از گونه‌ها را امروز اسکلتهای کامل و بیشمار آنها را از زمین بیرون آورده و پس از بررسی در موزه‌ها بر پا داشته‌اند به خوبی می‌شناسیم.

دایناسورهای گوشتخوار

این دایناسورها بر روی دو پای عقبی خود حرکت می‌کردند. برخی نظیر تری نازا روس بدنی سنگین و پاهای قدرتمندی داشتند. آنها از چنگالها و دندانهای تیز برای کشتن دایناسورهای گیاه خوار استفاده می‌کردند. بعضی دایناسورها نظیر دینونی چوس کوچکتر ، سبکتر و سریعتر بودند. آنها دایناسورهای گیاه خوار ، پستانداران و حشرات را می‌خوردند. این شکارچیان چابک برای غلبه بر شکارخود به صورت گروهی شکار می‌کردند . دینونی چوس دارای پنجه‌ها و چنگالهای بهم پیچیده‌ای بود که طی شکار برای دریدن طعمه به سمت جلو به حرکت در می‌آمد.

دایناسورها بین 65 تا 230 میلیون سال پیش بر روی زمین زندگی می‌‌کردند.
دایناسورها برخلاف دیگر خزندگان نظیر مارمولکها، پاهای بلند و کشیده‌ای داشتند که آنها را قادرمی ساخت بدن خود را از سطح زمین بالا نگه‌دارند. آنها به سهولت بر روی زمین حرکت می‌‌کردند و برخی نبز به خوبی می‌‌دویدند. دایناسورها گونه‌های متنوعی از قبیل، گیاه خواران غول پیکر به طول 27 متر (90 پا)و گوشتخواران سریع السیرکه بعضا" کوتاه تر از 5/1 متر (5 پا) بودند را شامل می‌‌شدند.

برخی از دایناسورهای گیاه خوار، دارای دندانهایی برای جویدن و خرد کردن غذا به قطعات کوچک جهت بلعیدن و هضم کردن بودند. با این وجود دایناسورهای گیاهخوار غول پیکر نظیر دیپلودوسلامح، دندان نداشته در عوض به همراه غذا سنگهایی را نیز می‌‌بلعیدند تا در شکم آنها گیاهان را آسیاب کنند.

اسکلت تریسراتوپس

دیگر مناطقی که گفته می‌شود روزگاری در آنها دایناسور ها به میزان زیاد زندگی می‌‌کردند شامل مصر، مغولستان، آمریکا و آرژانتین می‌شود. هم اکنون این جزیره به طور روزانه شاهد صدها دانشمندی است که از گوشه و کنار اروپا به آنجا سفر می‌کنند تا اطلاعات بیشتری را در مورد دایناسور ها دریابند. تا کنون مسئولین موفق شده‌اند بقایای فراوانی از دنیای ماقبل تاریخ را در این جزیره کشف کنند و به این وسیله نقاط تاریک فراوانی را از گذشته‌های دور روشن نمایند.

بزرگ‌ترین دایناسور
دیرین‌شناسان در گذشته تصور می‌کرده‌اند بزرگ‌ترین دایناسور گوشتخوار، دایناسور موسوم به تی رکس ویا دایناسورهای گوشتخوار دیگری که تا حدودی از تی رکس بزرگ‌تر یا کوچک‌تر بوده‌اند، می‌‌باشند. اما اکنون بر این باورند که جد اعلای همه این دایناسورهای گوشتخوار، دایناسور عظیم الجثه‌ای بوده که ابعاد بدنش به مراتب بزرگ‌تر از تی رکس و دیگر دایناسورهای گوشتخوار بوده است.
دایناسور تازه کشف شده که آرواره‌ای دراز و پشتی قوز کرده دارد اسپینوسوروس ? Spinosaurus?نامگذاری شده‌است.
بررسی فسیلهای مربوط به این دایناسور نشان می‌دهد طول بدن این جانور به ? 17?متر بالغ می‌شده و دستهای آن به مراتب قدرتمندتر و بلندتر از دستهای اخلافش نظیر تی رکس T-rex بوده است.
تا ده سال پیش دیرین شناسان بر این باور بودند که تی رکس بزرگ‌ترین دایناسور گوشتخوار بوده‌است.از میان ? 30?نمونه فسیل این دایناسور که تاکنون کشف شده بزرگ‌ترین آن که در موزه تاریخ طبیعی شیکاگو نگاهداری می‌شود ?12/8? متر طول دارد و محاسبات نشان می‌دهد که وزن بدن آن به ? 6/4?تن می‌رسد. این دایناسور در حدود ? 67?میلیون سال قبل می‌زیسته.
چند سال قبل دیرین شناسان به نمونه‌ای از یک دایناسور گوشتخوار برخورد کردند که از تی‌رکس‌ها بزرگ‌تر بودند. برای این دایناسورها نام "جیگانتوسوروس" انتخاب شد و بازسازی فسیلهای برجای مانده از این نوع جدید نشان داد که طول قامت آنها به ? 13/7?متر بالغ می‌شده است.
این نوع دایناسورها ? 100?میلیون سال قبل در آمریکای جنوبی زندگی می‌کردند.
هم‌زمان با این نوع دایناسورها دو نوع دایناسور گوشتخوار دیگر در دو قاره دیگر حضور داشتند. دایناسوری که اندکی کوچک‌تر بود موسوم به کارکارودانتو سوروس در افریقا زندگی می‌کرد و دایناسور دیگری به نام آکناتوسوروس که در آمریکای شمالی می‌زیست.
این هر سه دایناسور از اخلاف دایناسوری موسوم به آلوسوروس بوده‌اند که بین ? 9?تا ? 12?متر طول داشت و حدود ? 150?میلیون سال قبل در آمریکای شمالی زندگی می‌کرد.
اما اسپینوسوروس جد اعلای همه این دایناسورها به شمار می‌آید. نخستین نمونه‌های فسیل این جانور در سال ? 1912?به وسیله یک دیرین شناس آلمانی به نام ارنست استرومر کشف شد. وی نشان داد که این دایناسور پوزه‌ای دراز و بر روی ستون فقراتش تیغه‌های بلند استخوانی قرار داشته است. اما همه تحقیقات جامع این پژوهشگر که در موزه مونیخ نگاهداری می‌شد در هنگام بمباران این شهر به وسیله متفقین در سال ? 1944?به کلی نابود شد.
از آن زمان تاکنون همه آنچه که در مورد دایناسورها کشف شده مربوط به دایناسورهای کوچک‌تر بوده و در مواردی نیز نمونه‌های پراکنده‌ای از استخوانهای اسپینوسوروس نیز به دست آمده است.
اما اکنون بررسی دوباره دو استخوان برجای مانده از اسپینوسوروس مشخص ساخته که نتایجی که در گذشته در مورد این دایناسور به دست آمده بود دقیق بوده است.

اسپینوسوروس همراه با کارکارودانتو سوروس در حدود ? 100?میلیون سال قبل در افریقا زندگی می‌کرده و همانند تی رکس و جیاگونتوسوروس بر روی دو پا حرکت می‌کرده است. پرندگان کنونی از اخلاف همین دایناسورها هستند. اسپینوسوروس‌ها دهانی شبیه سوسمارها داشته‌اند و شکار را با حرکت اره‌ای دندانهای خود از پا در می‌آورده‌اند. شواهد موجود حکایت از آن دارد که این دایناسورها بیشتر از ماهی ها تغذیه می‌کرده‌اند و بازوهای این دایناسورها از قدرت کافی برای شکار کردن برخوردار بوده است. این ویژگیها با ویژگیهای تی رکس و جیاگونتوسوروس تفاوت دارد.
دستهای این دو دایناسور کوچک بود. دندانهای تی رکس نیز به جای حرکت اره مانند به صورت پتک وار و پرسی شکار را بین دندان و فک خرد می‌کرده است.
جیاگونتو سوروسها دارای جمجمه کشیده‌تری بوده‌اند و دندانه‌های تیغه مانند آنها گوشت شکار را قطعه قطعه می‌کرده است




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 آذر 21 :: 4:31 عصر


بیل گیتس 28 اکتبر در شرایطی تولد 56 سالگی خود را جشن گرفت که در دیدار با دانشجویان دانشگاه واشنگتن گفت: یک مرتبه به نقطه ای می‌رسید که دیگر پول اهمیتی ندارد.بیل گیتس در 28 اکتبر 1955 در سیاتل آمریکا به دنیا آمده است.

به گزارش مهر والدین گیتس در پایان دوران دبستان (دولتی) تصمیم گرفتند که وی را در مدرسه خصوصی "لیکساید" ثبت نام کنند زیرا می دانستند که این مدرسه برای آموزش فرزندشان یک محیط شکوفایی استعداد است.

درحقیقت، این مدرسه به وی اجازه داد که در سال 1968 برای اولین بار به یک رایانه دست بزند. این رایانه یک مدل گران قیمت DEC PDP-10 شرکت جنرال الکتریک بود که مدرسه برای چند ساعت استفاده هفتگی آن را اجاره کرده بود.

بیل گیتس و پل آلن که دو سال بزرگتر از وی بود به همراه چند همکلاسی دیگر به سرعت جذب این دستگاه شدند و در هر فرصتی با آن کار می کردند و حتی برای اینکه بتوانند از این رایانه استفاده کنند سر کلاسهای خود نمی رفتند.

در سالهای پس از آن، پل آلن و بیل گیتس به دوستی خود ادامه دادند و در سال 1972 زمانی که گیتس تنها 18 سال داشت شرکت  Traf-O-Data را تاسیس کردند. این شرکت شروع به عرضه تجاری رایانه ای کرد که قادر بود اطلاعات جمع آوری شده از ایستگاههای کنترل ترافیک را پردازش کند.

بیل گیتس در سال 1973 وارد دانشگاه هاروارد شد اما هرگز از آن فارغ التحصیل نشد. از آنجا که پدرش وکیل بود وی نیز در رشته مطالعات حقوق مشغول به تحصیل شد اما در کنارش در یک دوره ریاضیات نیز ثبت نام کرد.

در سال 1975 یکی از اولین رایانه های شخصی به نام  Altair 8800 ساخت شرکت Micro Instrumentation and Telemetry Systems رونمایی شد و در ادامه، گیتس و آلن پس از پنج هفته کار مداوم و ترک کامل تحصیل، اولین نسخه زبان Basic را برای Altair 8800 نوشتند. این برنامه، اولین نرم افزار ویژه میکرو رایانه ها در نخستین ماههای تاسیس شرکت مایکروسافت بود.

در دهه 80، شرکت IBM از مایکروسافت خواست که در نوشتن یک سیستم عامل ویژه رایانه های شخصی جدید با آنها همکاری کند.

به این ترتیب، شرکت بیل گیتس سیستم عامل MS-DOS را نوشت و بعد با عرضه ویندوز به سرعت پله های ترقی را طی کرد و به غول نرم افزاری دنیا تبدیل شد.

توصیه های بیل گیتس به جوانان درباره ثروت

روز پنجشنبه، بیل گیتس در دانشگاه واشنگتن در جمع دانشجویان سخنرانی کرد. در میان جمعیت، یک دختر دانشجو از پکن به بنیانگذار مایکروسافت گفت: "وقتی من کودک بودم والدینم همیشه از من می پرسیدند که وقتی بزرگ شدم می خواهم چه کار کنم. جواب من همیشه این بود: می خواهم ثروتمندترین فرد در دنیا شوم. بنابراین الان اینجا هستم و شما هم اینجا هستید... فکر می کنم که در واقع می خواهم شما باشم. آیا برای کسی که دوست دارد یکی مثل شما باشد توصیه ای دارید؟"
 
بیل گیتس درحالی که یک شلوار کتان آبی و پولیور پشمی خاکستری ساده پوشیده بود در پاسخ به این دختر جوان گفت: "رویای من این نبود که به یک فوق ثروتمند تبدیل شوم و حتی بعد از اینکه ما مایکروسافت را تاسیس کردیم و بچه هایی را می دیدیم که اینتل را راه انداختند و میلیاردر بودند من می گفتم: واووووو! ثروتمند شدن باید عجیب باشد و خُب، این کاملاً عجیب بود. ثروت بالاتر از یک حد مشخص، در کل یک مسئولیت است که در پایان آن را یا برای بچه هایتان می گذارید که ممکن است برای آنها خوب نباشد یا سعی می کنید که برای بخشیدن آن هوشمندانه عمل کنید."
 
بنیانگذار مایکروسافت ادامه داد: "من می توانم نیاز به داشتن میلیونها دلار را درک کنم، چون مطمئناً با آن آزادی قابل توجهی به دست می آید. اما من به شما می گویم یکمرتبه به نقطه ای می رسید که پول دیگر اهمیتی ندارد."




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 آذر 16 :: 1:18 عصر
بیل گیتس

بیل گیتس
زادروز 28 اکتبر 1955
سیاتل، واشنگتن
محل زندگی مدینا، واشینگتن، ایالات متحده آمریکا پرچم ایالات متحده آمریکا
ملیت آمریکایی
پیشه رئیس مایکروسافت (غیر اجرایی)، همکاری چرخی بنیاد بیل و ملیندا گیتس، مدیر برکشایر هاتاوی، مدیر ارشد اجرایی شرکت سرمایه گذاری آبشار
همسر ملیندا گیتس
فرزندان 3
والدین ویلیام اچ گیتس
گیتس مری ماکسول
وبگاه
بیل گیتس

ویلیام هنری گیتس سوم (به انگلیسی: William Henry Gates III) سرشناس به بیل گیتس در 28 اکتبر 1955 میلادی در سیاتل، مرکز ایالت واشنگتن آمریکا زاده شد. او و پل آلن شرکت مایکروسافت را پایه ریزی نمودند. گیتس به‌عنوان مدیر عامل و مدیر معماری نرم‌افزار در شرکت مایکروسافت فعّالیّت کرده‌است و دارای بیشترین سهام (معادل 8?) می‌باشد.

بر پایه? مجلّه فوربس بیل گیتس در سال 2008 میلادی، سومین مرد ثروتمند جهان پس از وارن بافت سرمایه‌دار آمریکایی و کارلوس اسلیم بازرگان مکزیکی است.[1] وی تا پیش از این بین سالهای 1995 تا 2007 میلادی ثروتمندترین مرد جهان بود و دارایی‌های او معادل 65 میلیارد دلار برآورد شده بود. در مجموع، ثروت خانواده گیتس بعد از خانواده والتون وارثان وال مارت و بنیانگذارش سم والتون در رتبه دوم قرار دارد. در ژانویه 2007 مجله فورچون اعلام کرد که ثروت کارلوس اسلیم، میلیاردر مکزیکی، از ثروت بیل گیتس پیشی گرفته بوده است.

بیل گیتس در دنیا به‌عنوان بنیان‌گذار تحول در رایانه‌های شخصی بسیار مشهور است. نحوه تجارت بیل گیتس به دلیل اینکه قدرت رقابت را از رقیبان سلب کرده‌است همواره مورد انتقاد بوده‌است و در زمان هایی نیز از او به این دلیل شکایت شده‌است. گیتس همواره تلاشهای خیرخواهانه متعددی را نیز تعقیب کرده‌است و در این راستا بنیاد بیل و ملیندا گیتس را در سال 2000 تأسیس کرده‌است.

زندگی‌نامه

بیل گیتس در 28 اکتبر سال 1955 متولد شد و در کنار دو خواهرش در سیاتل رشد کرد. گیتس در خانواده‌ای به دنیا آمد که از تاریخی غنی در تجارت و سیاست و خدمات اجتماعی سرشار بود. پدرش ویلیام هنری گیتس دوم وکیل دادگستری و یکی از سرشناسان شهر سیاتل بود و مادر او آموزگار مدرسه و یکی از اعضای هیأت مدیره? یونایتد وی اینترنشنال (United Way International) بود که در امور خیره نیز فعالیت داشت.

گیتس در مدرسه? لیک ساید شروع به تحصیل کرد. سپس به علاقه خود به نرم‌افزار پی برد و برنامه‌نویسی را در سن 13 سالگی شروع کرد.

در همین جا بود که هسته? اولیه? مایکروسافت شکل گرفت.در بهار سال 1968 میلادی مدرسه تصمیم گرفت که دانش آموزان را با پدیده‌ای جدید که به تازه‌گی در دنیا شکل گرفته‌بود یعنی کامپیوتر آشنا کند.کامپیوترها هنوز بزرگ‌تر و گران‌تر از آن بودند که مدرسه بتواند خریداری کند. به همین منظور مدرسه صندوقی را برپا کرد و اعلام کرد که برای اجاره? یک سال کامپیوتر PDP-10 ساخت شرکت DEC، کمک کنید. پول زیادی بیشتر از هزینه? اجاره یک سال جمع‌شد. اما مدرسه، جذابیت این غول الکترونیکی را برای شاگردان دست کم گرفته بود.این شاگردان، بیل گیتس، پل آلن که دو سال از گیتس بزرگ‌تر بود و چند تای دیگر از دوستان بودند که همگی در حال حاضر از برنامه‌نویسان ارشد مایکروسافت هستند.

در سال 1973 گیتس وارد دانشگاه هاروارد شد و با استیو بالمر مدیر اجرایی حال حاضر مایکروسافت آشناشد. در هاروارد گیتس نسخه‌ای از زبان برنامه‌نویسی بیسیک را برای اولین میکروکامپیوتر نوشت.

تصویر بیل گیتس که در سال 1977 به دلیل تخلف رانندگی، ثبت شده‌است.

در سال دوم دانشگاه را رهاکرد تا تمام انرژی خود را صرف مایکروسافت کند. شرکتی که او در سال 1975 با دوست دوران کودکی خود پل آلن آغاز کرده‌بود بر این باور استوار بود که کامپیوتر به وسیله‌ای ارزشمند بر روی هر میزی و در هر خانه‌ای تبدیل خواهد شد. آنها شروع به ساخت نرم‌افزار برای کامپیوترهای خانگی کردند. افق دید گیتس برای محاسبات شخصی محور موفقیت‌های شرکت مایکروسافت شد.

با مدیریت بیل گیتس، مأموریت گیتس برای گسترش نرم‌افزار و آسان‌تر شدن آن و کم هزینه‌تر و دلپذیر شدن آن برای استفاده کنندگان کامپیوتر به پیشرفت خود ادامه داد. کمپانی به اهداف بلند مدت می‌اندیشید و در سال 2005 در آمدی نزدیک به 6.2 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده‌است.

در سال 1999، گیتس کتاب «Business @ the Speed of Thought» را نوشت، کتابی که نشان می‌دهد کامپیوتر چگونه می‌تواند در تجارت و کسب و کار مشکلات کاربران را حل کند. این کتاب به 25 زبان ترجمه شده‌است و در بیش از 60 کشور موجود می‌باشد. این کتاب در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌ها در روزنامه? نیویورک تایمز، یو اس ای تودی، وال استریت ژورنال و فروشگاه اینترنتی آمازون قرارگرفت. کتاب پیشین گیتس به نام «The Road Ahead» که در سال 1995 مننتشر شده بود برای 7 هفته متوالی حائز رتبه? اول در روزنامه نیویورک تایمز شد.

بیل گیتس در ژانویه 1994 میلادی با خانم ملیندا فرنچ از کارمندان مایکروسافت ازدواج کرد. ملیندا اهل دالاس در ایالت تگزاس آمریکا است. این زوج دارای سه فرزند به نامهای جنیفر کاترین گیتس (1996 میلادی)، روری جان گیتس (1999 میلادی) و فوب ادل گیتس (2002 میلادی) هستند.

خانه بیل گیتس یکی از مدرن‌ترین و گران‌ترین خانه‌های جهان بوده که در کنار تپه می‌باشد و منظره‌ای رو به دریاچه واشنگتن در مدینا واقع در واشنگتن دارد. بر طبق برآورد مجموعه خانه و زمینش معادل 125 میلیون دلار ارزش دارد و مالیات آن در حدود 1 میلیون دلار در سال می‌باشد. همچنین در بین دارایی‌های بیل گیتس، مجموعه‌ای از نوشته‌های لئوناردو داوینچی موجود می‌باشد که او در سال 2004 به مبلغ 30.8 میلیون دلار در یک حراجی خریداری کرده‌است.

آدرس ایمیل بیل گیتس بطور گسترده‌ای در دنیا پخش شده‌است و در حدود 4 میلیون ایمیل در سال 2004 دریافت کرده‌است که بیشتر آنها اسپم می‌باشند. به گفته او در بین ایمیلهای دریافتی تعداد زیادی مربوط به پیشنهادهایی برای پولدار شدن می‌باشد که اگر آزاردهنده نباشند حداقل خنده‌دار است.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس

بیل گیتس و همسرش ملیندا گیتس در ژوئن سال 2009 میلادی

گیتس تمام منافع حاصل از دو کتاب خود را به موسسات غیر انتفاعی که استفاده از تکنولوژی در آموزش و افزایش مهارت‌ها را حمایت می‌کردند اختصاص داده‌است. بشر دوستی در نزد گیتس از اهمیت بالایی برخوردار است. او و همسرش ملیندا، موسسه خیریه‌ای را با سرمایه 28.8 میلیارد دلار ایجاد کردند تا فعالیتهای بشردوستانه را در زمینه‌های بهداشت جهانی و آموزش حمایت کنند با این امید که در قرن بیست و یکم تمام مردم دنیا به آموزش و بهداشت دسترسی داشته باشند. این موسسه مبلغ 3.6 میلیارد دلار به بهداشت جهانی، 2 میلیارد دلار به توسعه آموزش درمناطقی که سطح درآمد مردم پایین می‌باشد اهدا کرده است که در آمریکا و کانادا به صورت اهدا کامپیوتر و دسترسی به اینترنت برای همگان در کتابخانه‌های عمومی بوده است.

مایکروسافت

نوشتار اصلی: مایکروسافت

شرکت مایکروسافت درآمدی معادل 39.79 میلیارد دلار در پایان سال مالی 2005 داشته‌است و در حدود 61 هزار نفر کارمند در بیشتر از 102 کشور جهان دارد. در پانزدهم جون سال 2006 شرکت مایکروسافت اعلام کرد که در ماه جولای 2008 بیل گیتس از کار روزمره شرکت به منظور صرف زمان بیشتر در کار سلامت جهانی و آموزش در بنیاد بیل و ملیندا گیتس کنار خواهد رفت. بعد از ماه جولای 2008 بیل دوباره به‌عنوان مدیر شرکت مایکروسافت و مشاور پروژه‌های توسعه کلیدی مایکروسافت باز خواهد گشت. دو سال فرصت لازم برای جابجایی تضمینی بر جابجایی آرام و با برنامه‌ای در وظایف روزانه بیل گیتس خواهد بود.در ماه جون 2006، ری اوزی در شغل سابق گیتس به‌عنوان مدیر طراح نرم‌افزار برگزیده شد و در کنار گیتس مشغول به کار در زمینه معماری تکنیکی و مسئول محصولات حذف شده شد. کرگ موندی به‌عنوان مدیر تحقیقات و مسئول برنامه ریزی در شرکت مایکروسافت برگزیده شد و در کنار بیل گیتس کار می‌کند .

مقاله در ترکیبیات

بیل گیتس در ترکیبیات و علوم کامپیوتر نظری کار کرده است و چنانچه در ریاضیات بود ممکن بود محقق سرشناسی در ترکیبیات و علوم کامپیوتر نظری شود. به گفته? لایوش (Lajos) مقاله زیر نوشته منسوب به بیل گیتس است که در آن نا مساوی ای اثبات شده و هنوز تنها کار در آن زمینه (برای مرتب سازی پنکیک [1] ) است. بیل گیتس و پاپادیمیتریو کران‌های بالا و پایین مورد نظر را در حدی بهبود بخشیده اند که در حال حاضر هم بهترین کران‌ها هستند : (منبع: خبرنامه? مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات شماره? 41 [2].)

William H. Gates and Christos H. Papadimitriou, Bounds for sortingby prefix reversal, Discrete Mathematics 27 (1979), 47–57. "Bounds for Sorting by Prefix Reversal."

گفتاوردها

ما همیشه درباره اتفاقاتی که در دو سال آینده رخ خواهد داد، اغراق می کنیم، اما آنچه که در 10 سال آینده رخ خواهد داد را خیلی کم تخمین می زنیم. هرگز اجازه ندهید که رکود و سکون به سراغتان بیاید.[2]




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 آذر 16 :: 1:18 عصر

داستان آموزنده "ثروتمند تر از بیل گیتس" - www.RadsMs.com

 

از بیل گیتس پرسیدند: از تو ثروتمند تر هم هست؟

گفت: بله فقط یک نفر.

- چه کسی؟

- سالها پیش زمانی که از اداره اخراج شدم و به تازگی اندیشه‌های خود و در
حقیقت به طراحی مایکروسافت می اندیشیدم، روزی در فرودگاهی در نیویورک بودم
که قبل از پرواز چشمم به نشریه ها و روزنامه ها افتاد. از تیتر یک روزنامه
خیلی خوشم اومد، دست کردم توی جیبم که روزنامه رو بخرم دیدم که پول خرد
ندارم. خواستم منصرف بشم که دیدم یک پسر بچه سیاه پوست روزنامه فروش وقتی
این نگاه پر توجه مرا دید گفت این روزنامه مال خودت؛ بخشیدمش؛ بردار برای خودت.

گفتم: آخه من پول خرد ندارم!

گفت: برای خودت! بخشیدمش!

سه ماه بعد بر حسب تصادف توی همان فرودگاه و همان سالن پرواز داشتم. دوباره
چشمم به یک مجله خورد دست کردم تو جیبم باز دیدم پول خورد ندارم باز همان
بچه بهم گفت این مجله رو بردار برای خودت.

گفتم: پسرجون چند وقت پیش من اومدم یه روزنامه بهم بخشیدی تو هر کسی میاد
اینجا دچار این مسئله می شه، بهش می‌بخشی؟!

 

پسره گفت: آره من دلم می خواد ببخشم؛ از سود خودم می‌بخشم.

به قدری این جمله پسر و این نگاه پسر تو ذهن من موند که با خودم فکر کردم
خدایا این بر مبنای چه احساسی این را می‌گوید.

بعد از 19 سال زمانی که به اوج قدرت رسیدم تصمیم گرفتم این فرد رو پیدا کنم
تا جبران گذشته رو بکنم. گروهی را تشکیل دادم و گفتم بروند و ببینند در
فلان فرودگاه کی روزنامه می فروخته. یک ماه و نیم تحقیق کردند متوجه شدند
یک فرد سیاه پوست مسلمان بوده که الان دربان یک سالن تئاتره. خلاصه دعوتش
کردند اداره؛

از او پرسیدم: منو می شناسی؟

گفت: بله! جناب عالی آقای بیل گیتس معروفید که دنیا می شناسدتون.

گفتم: سال ها قبل زمانی که تو پسر بچه بودی و روزنامه می‌فروختی دو بار چون
پول خرد نداشتم به من روزنامه مجانی دادی، چرا این کار را کردی؟

گفت: طبیعی است، چون این حس و حال خودم بود.

گفتم: حالا می‌دونی چه کارت دارم؟ می‌خواهم اون محبتی که به من کردی را
جبران کنم.

جوان پرسید: چه طوری؟

- هر چیزی که بخواهی بهت می‌دهم.

(خود بیل‌گیتس می‌گوید این جوان وقتی صحبت می‌کرد مرتب می‌خندید)

جوان سیاه پوست گفت: هر چی بخوام بهم می دی؟

- هر چی که بخواهی!

- واقعاً هر چی بخوام؟

بیل گیتس گفت: آره هر چی بخواهی بهت می دم، من به 50 کشور آفریقایی وام
داده‌ام، به اندازه تمام آن‌ها به تو می‌بخشم.

جوان گفت: آقای بیل گیتس نمی تونی جبران کنی!

گفتم: یعنی چی؟ نمی‌توانم یا نمی‌خواهم؟

گفت: می‌خواهی اما نمی‌تونی جبران کنی.

پرسیدم: چرا نمی‌توانم جبران کنم؟

جوان سیاه پوست گفت: فرق من با تو در اینه که من در اوج نداشتنم به تو
بخشیدم ولی تو در اوج داشتنت می‌خواهی به من ببخشی و این چیزی رو جبران
نمی‌کنه. اصلا جبران نمی‌کنه. با این کار نمی‌تونی آروم بشی. تازه لطف شما
از سر ما زیاد هم هست!

بیل گیتس می‌گوید: همواره احساس می‌کنم ثروتمندتر از من کسی نیست جز این
جوان 32 ساله مسلمان سیاه پوست




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 آذر 16 :: 1:16 عصر

اکتبر 1955 (6 آذر 1334)

Bill Gates در یک خانواده ثروتمند سیاتلی به دنیا آمد. او فرزند دوم William H Gates II بود. پدرش وکیل دادگستری و مادرش یک فعال امور خیرخواهانه بود.

1968 (1346-1347)

گیتس در Lakeside که یک مدرسه غیرانتفاعی انحصاری بود مشغول به تحصیل شد. او دو کلاس از Paul Allen عقبتر بود.

مدرسه به کمک انجمن اولیا یک ماشین تله تایپ خرید ـ ماشینی که می توانست از طریق خط تلفن، اطلاعات را به یک کامپیوتر مرکزی واقع در دانشگاه شهر ارسال کند ـ.

گیتس و آلن خیلی به این ماشین علاقمند بودند و گاهی اوقات، شبها بصورت دزدکی وارد مدرسه می شدند تا با این ماشین برنامه نویسی کنند.

1972 (1350-1351)

گیتس از ماشین تله تایپ برای طراحی ساعات درسی مدرسه Lakeside استفاده کرد. این کار پیچیده ای بود اما گیتس از این طریق برای دخترهایی را که برایش جذاب بودند در کلاس خودش برنامه ریزی می کرد.

فارغ التحصیلی

 1973 (1351-1352)

گیتس از مدرسه Lakeside فارغ التحصیل شد و شروع به تحصیل در دانشگاه Harvard نمود. رشته اول او حقوق بود، اما او در کلاسهای ریاضیات و اقتصاد نیز شرکت می کرد. در همین سال او با دانشجویی بنام Steve Ballmer آشنا شد.

دسامبر 1974 (آذر و دی 1353)

مقاله ای در نشریه Popular Electronics درباره ساخت نمونه جدیدی از “کامپیوترهای شخصی” با نام Altair 8800 توسط کمپانی MITS منتشر شد.

این کامپیوتر از ریزپردازنده Intel 8080 استفاده می کرد. MITS از خوانندگان خواسته بود تا برای این کامپیوتر یک زبان برنامه نویسی طراحی کنند.

اوائل 1975 (1356)

گیتس و دوست دوران مدرسه اش آلن با MITS تماس گرفتند و مدعی شدند که زبان برنامه نویسی پایه ای (BASIC) نوشته اند که با Altair کار میکند. MITS قبول کرد که برنامه آنها را ببیند. گیتس و آلن شب و روز کار کردند تا برنامه را سر وقت آماده کنند.

دو و نیم هزار مایل آن طرفتر در دره سیلیکان، کالیفرنیا، یک انجمن طرفداران کامپیوتر، با نام کلوب کامپیوتر Homebrew نیز به Altair علاقمند شدند. در آن هنگام Stephen Wozniac و Steve Jobs عضو این گروه بودند.

آلن به Albuquerque در نیومکزیکو، جائی که کمپانی MITS قرار داشت، سفر کرد و با موفقیت ساختار برنامه BASIC را که با همکاری گیتس نوشته بود، تشریح کرد. MITS، آلن را مسئول عیب یابی و سرپرست بخش نرم افزاری کرد.

تاسیس Microsoft

تابستان 1975 ـ بهار 1976 (تابستان 1354 ـ بهار 1355)

گیتس در Albuquerque به آلن پیوست و با هم روی توسعه دادن BASIC برای Altair کار کردند. در همین زمان آنها شرکت خود را با نام Micro Soft یا Micro-Soft تاسیس نمودند.

فوریه 1976 (اسفند 1354)

«نامه سرگشاده به طرفداران کامپیوتر» گیتس در خبرنامه کلوب کامپیوتر Homebrew منتشر شد. او از علاقمندان به کامپیوتر درخواست کرده بود که احترام به حقوق کپی رایت در برنامه های کامپیوتری را سرلوحه قرار دهند و به آن احترام بگذارند.

بهار 1976 (بهار 1355)

گیتس به هاروارد برگشت تا به تحصیلاتش ادامه دهد.

1 آوریل 1976 (13 فروردین 1355)

استیو جابز و استفان وازنیک که شرکت Apple را تاسیس کرده بودند، نخستین محصولشان را با نام کامپیوتر شخصی Apple I عرضه کردند.

26 نوامبر 1976 (6 آذر 1355)

گیتس و آلن، علامت تجاری “Microsoft” را به ثبت رساندند. کار آنها به انحصار MITS درآمد. گیتس تحصیلاتش را در هاروارد رها کرد و به همراه آلن، جدی تر به تجارت پرداختند.

دسامبر 1978 ( آذر و دی 1357)

درآمد مایکروسافت از 1 میلیون دلار تجاوز کرد.

1 ژانویه 1979 (11 دی 1357)

گیتس و آلن Microsoft را از Albuquerque به محل سکونتشان در واشنگتن منتقل کردند. آنها دفتری در Bellevue ـ چند مایل دورتر از جایی که متولد شدند ـ را افتتاح کردند.

11 ژوئن 1980 (22 خرداد 1359)

گیتس، دوست قدیمیش در هاروارد ـ استیو بالمر ـ را مسئول امور تجاری مایکروسافت نمود.

پیشرفت در تجارت

تابستان و پائیز 1980 (تابستان و پائیز 1359)

گیتس تلاشش را برای تولید سیستم عاملی برای کامپیوترهای شخصی IBM ـ پیشروی صنعت کامپیوتر جهان ـ آغاز نمود. مایکروسافت حقوق انتشار سیستم عامل (MS-DOS) را برای توسعه روی کامپیوترهای دیگر، برای خود محفوظ نگهداشت.

1 جولای 1981 (10 تیر 1360)

شرکت Microsoft بصورت رسمی به ثبت رسید. گیتس 53%، آلن 31% و بالمر 8% از سهام کمپانی را از آن خود کردند. ارزش اولیه سهام 95 سنت بود.

1981 (1359-1360)

درآمد مایکروسافت به 16 میلیون دلار رسید. در این زمان مایکروسافت 128 کارمند داشت.

1983 (1361-1362)

آلن به بیماری سخت Hodgkin مبتلا شد. با اینکه معالجات او با موفقیت پیش می رفت اما او هیچگاه به کار تمام وقت در مایکروسافت بازنگشت.

1985 (1363-1364)

درآمدهای مایکروسافت به 140 میلیون دلار رسید، و تعداد کارمندانش به 910 نفر افزایش یافت.

عرضه Windows

20 نوامبر 1985 (29 آذر 1364)

مایکروسافت به سیستم عاملش MS-DOS یک افزونه گرافیکی اضافه کرد. این اولین نسخه Windows بود.

فوریه 1986 (بهمن و اسفند 1364)

مایکروسافت به Redmond ـ منطقه خوش آب و هوایی در سیاتل ـ نقل مکان کرد. جائی که تاکنون مرکز اصلی کمپانی در آنجا قرار دارد.

13 مارس 1986 (22 اسفند 1364)

سهام مایکروسافت بصورت عمومی عرضه شد. در نخستین روز قیمت سهام از 21دلار به 28دلار افزایش یافت.

1987 (1365-1366)

یک خانم جوان تگزاسی بنام Melinda French بعنوان مدیر فروش مایکروسافت منسوب شد. او و گیتس با هم روابط عاشقانه پیدا کردند.

18 مارس 1988 (28 اسفند 1366)

Apple برعلیه Microsoft در دادگاه طرح دعوی نمود مبنی بر اینکه سیستم “Look and Feel” ویندوز، شبیه “Graphical User Interface” اپل است. این مرافعه به مدت شش سال به طول انجامید و سرانجام Apple آنرا باخت.

1989 (1367-1368)

Microsoft Office عرضه شد.

22 می 1990 (1 خرداد 1369)

Windows 3.0 منتشر شد و در دو هفته اول، 100000 نسخه از آن به فروش رفت. در این هنگام همچنین Microsoft با IBM در تولید محصول مشابه ای با نام OS/2 همکاری داشت.

20 آگوست 1990 (29 مرداد 1369)

مایکروسافت دیدار ویژه ای در عمارت Shumway داشت تا در این مورد تصمیم گیری کند که کار روی OS/2 را رها کند و روی Windows تمرکز نماید. بعدها خبرگزاری ها نقل کردند که Microsoft و IBM از هم جدا شدند.

نگرانی رقبا

1992(1370-1371)

بعضی از شرکتهای رقیب نسبت به تسلط کمپانی گیتس بر بازار ابراز نگرانی می کردند و در این باره ملاقاتهایی را ترتیب دادند.

اکتبر 1992 (مهر 1371)

مجله Forbes اظهار داشت که گیتس به ثروتمندترین مرد آمریکا می باشد. در آن زمان دارایی های او 6/3 میلیارد دلار بود.

20 ژانویه 1993 (30 دی 1371)

ارزش تجاری Microsoft از غول صنعت کامپیوتر، IBM سبقت گرفت.

5 فوریه 1993 (16 بهمن 1371)

کمیته تجاری فدرال درباره این موضوع که آیا مایکروسافت قانون شکنی می کند یا نه، به نتیجه ای نرسید و موضوع برای رسیدگی، در ماه آگوست به دادگستری ارجاع شد.

20 مارس 1993 (29 اسفند 1371)

گیتس در راه برگشت از Palm Springs به همراه ملیندا فرنچ، مسیر هواپیمای شخصیش را به سمت Omaha منحرف نمود. در آنجا دوست میلیاردرش Warren Buffet آنها را به مغازه جوهرفروشیش برد. در آنجا گیتس برای فرنچ، حلقه نامزدی خرید.

1 ژانویه 1994 (11 دی 1372)

بیل گیتس با ملیندا فرنچ ازدواج نمود.

9 ژوئن 1994 (19 خرداد 1373)

مادر گیتس، Mary در سن 64 سالگی بر اثر سرطان درگذشت.

14 اکتبر 1994 (22 مهر 1373)

شرکت Netscape سیستم هدایتگر دانلود رایگانش را بر روی اینترنت عرضه نمود.

دسامبر 1994 (آذر و دی 1373)

شایعه شد که مایکروسافت در نظر دارد کلیسای کاتولیک را بخرد. اما مایکروسافت با انتشار بیانیه ای این موضوع را تکذیب نمود.

5 جولای 1995 (14 تیر 1374)

مجله Forbes اعلام کرد که گیتس، ثروتمندترین مرد جهان می باشد. عنوانی که تا سال 2008 ادامه داشت.

آغاز اینترنت

26 می 1995 (5 خرداد 1374)

گیتس مسیر تازه ای را برای حرکت Microsoft طرحریزی نمود. در مقاله ای با عنوان «موج جذاب اینترنت» که برای مدیران ارشد نگاشته بود، چنین گفت: «از این پس، اینترنت بیشترین اهمیت را خواهد داشت.»

24 آگوست 1995 (2 شهریور 1374)

با تبلیغاتی گسترده Windows 95 و سرویس آنلاین مایکروسافت MSN عرضه شدند.

سپتامبر 1995 (شهریور و مهر 1374)

گیتس بعد از 20 سال همراه با خانواده و دوستان نزدیکش به تعطیلاتی در چین رفت.

اکتبر 1995 (مهر و آبان 1374)

با فروش 7 میلیون نسخه از Windows 95، سود کمپانی 58% در یکسال افزایش یافت.

7 دسامبر 1995 (16 آذر 1374)

گیتس در یک مصاحبه جهانی استراتژی های اینترنتی مایکروسافت را تشریح کرد. در مناظره جنجالی با Pearl Harbor او از ارائه مرورگر اختصاصی مایکروسافت Explorer خبر داد.

آگوست 1996 (مرداد و شهریور 1375)

Internet Explorer 3.0 عرضه شد.

1996 (1375)

Netscape از دادگاه خواست تا به تخفیفی که Microsoft به کمپانی های کامپیوتری برای نصب Internet Explorer روی محصولاتشان می دهد، رسیدگی کند.

می 1998 (اردیبهشت و خرداد 1377)

دادگاه مایکروسافت را به رقابت نابرابر و ناعادلانه محکوم کرد.

25 ژوئن 1998 (4 تیر 1377)

مایکروسافت Windows 98 را عرضه کرد.

آگوست 1998 (مرداد و شهریور 1377)

گیتس برای سه روز بصورت کنفرانس ویدئویی به دادگاه دفاعیه اش را ارائه نمود.

سپتامبر 1998 (شهریور و مهر 1377)

Larry Page و Sergey Brin شرکت Google را به ثبت رساندند.

ژانویه 2000 (دی و بهمن 1378)

بالمر به عنوان مدیر اجرایی مایکروسافت منصوب گردید. گیتس بعداً اعلام کرد که آنها برای وفق پیدا کردن با نقش جدیدشان، زمان سختی را سپری کردند.

7 ژوئن 2000 (18 خرداد 1379)

پس از بررسیهای دادگستری، قاضی جکسون، حکم کرد که Microsoft بایستی به دو بخش تقسیم شود: بخش تولید سیستم عامل و بخش تولید سایر نرم افزارها. او مایکروسافت را “سو استفاده گر از انحصارات” نامید.

2000 (1378-1379)

درآمدهای مایکروسافت به 229 میلیارد دلار رسید. ورشکستگی کمپانی dot-com که تاثیرات بدی روی سایر کمپانی های صنعت کامپیوتر گذاشته بود، روی مایکروسافت، تاثیر چندانی نداشت. در این زمان تعداد کارمندان مایکروسافت 39000 نفر بودند.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 آذر 16 :: 1:14 عصر

 

دهه دیجیتال

2000 (1378-1379)

خانواده گیتس اقدام به تاسیس موسسه خیریه ای نمودند که برای “کم کردن نابرابری در ایالات متحده و جهان” فعالیت می کند. آنها میلیاردها دلار از سرمایه شان را به این موسسه دادند و بزودی آن به بزرگترین موسسه خیریه دنیا بدل شد.

ژوئن 2001 (خرداد و تیر 1380)

دادگاه تجدیدنظر، حکم قاضی جکسون مبنی بر تبدیل مایکروسافت به دو بخش مجزا را نقض نمود. اما اینکه مایکروسافت از طریق استفاده ناعادلانه از قرارداد انحصاری، سرویس دهندگان اینترنت و تولیدکنندگان کامپیوتر را در جهت از بین بردن مرورگر اینترنت Netscape ترغیب می کند، تائید نمود.

25 اکتبر 2001 (3 آذر 1380)

مایکروسافت Windows XP را منتشر نمود.

15 نوامبر 2001 (24 آبان 1380)

مایکروسافت با عرضه xbox وارد بازار تجاری کنسول بازی شد. این محصول یک رقیب جدی برای Sony PlayStation 2 و Nintendo GameCube بود.

مارس 2004 (اسفند 1382 و فروردین 1383)

اتحادیه اروپا، مایکروسافت را به اقدامات انحصارطلبانه محکوم نمود.

آگوست 2004 (مرداد و شهریور 1383)

Google مسیر پیشرفت را با سرعت طی نمود. دو ماه بعد از Yahoo سبقت گرفت و دارایی هایش به 50 میلیار دلار رسید.

ژانویه 2005 (دی و بهمن 1383)

گیتس 29 میلیارد دلار به موسسه خیریه بیل و ملیندا گیتس بخشید.

مرزهای جدید

15 ژوئن 2006 (25 خرداد 1385)

بیل گیتس خبر داد که تا دو سال دیگر از مایکروسافت کناره گیری خواهد کرد تا بیشتر روی کارهای عام المنفعه و بشردوستانه تمرکز کند. او گام به گام برنامه های “گذار”ش را تشریح کرد و گفت که تمایل داشت که برای تمام عمر رئیس کمپانی باقی می ماند.

ژانویه 2007 (دی و بهمن 1385)

Windows Vista و Office 2007 ارائه شدند.

7 ژوئن 2007 (17 خرداد 1386)

گیتس به هاروارد بازگشت تا یک مدرک افتخاری دریافت کند.

1 فوریه 2008 (12 بهمن 1386)

Microsoft مبلغ 44/6 میلیارد دلار برای خرید کمپانی Yahoo پیشنهاد داد. برای نخستین بار در تاریخ، مایکروسافت قصد داشت تا کمپانی دیگری را با خود ادغام نماید. Yahoo این پیشنهاد را رد کرد.

27 فوریه 2008 (8 اسفند 1386)

مایکروسافت به دلیل اجرا نکردن قوانین غیرانحصارطلبانه، توسط اتحادیه اروپا به پرداخت 899 میلیون یورو جریمه شد. مایکروسافت درخواست لغو این جریمه را کرده است.

تابستان 2008 (تابستان 1387)

کارکنان مایکروسافت در حال حاضر تقریباً به 90000 نفر در سراسر دنیا می رسند.

27 ژوئن 2008(7 تیر 1387)

Bill Gates کار تمام وقت در Microsoft را رها خواهد نمود تا تمرکز بیشتری بر کارش در بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس داشته باشد.

 

منبع: BBC News

 

 

بالاخره 27 ژوئن 2008 (7 تیر 1387) فرا رسید و Bill Gates کسی که Microsoft را با آرزوی قرار دادن یک PC روی هر میز و در هر خانه، بنا نهاده بود، کار تمام وقتش در صنعت نرم افزارهای کامپیوتری را در این شرکت رها کرد.

در زیر گزارش رویترز از مراسمی را که دیروز به همین مناسبت برگزار شده بود می خوانید:

 

 

 

 

خاطرات بیل گیتس در مایکروسافت

بخشهایی از نطق بیل گیتس درباره خاطراتش در مایکروسافت ـ گزارش شده توسط Daisuke Wakabayashi :

 

شروع با مایکروسافت

مایکروسافت از محدود کمپانی هایی است که با یک رویا شروع شد. رویای مهم کردن نرم افزارها. رویای وجود داشتن کامپیوترهای شخصی. اینها آرزوهایی من و پل آلن بودند که زمانی خیلی احمقانه به نظر می رسیدند.

ارتباط با IBM

ارتباط با IBM از دوره های مهم مایکروسافت به شمار می رود. ما شریک آنها بودیم، در آن زمان آنها تصمیم گرفتند که ما زیاد در IBM نقش نداشته باشیم. آنها با OS/2 ادامه دادند و ما به سمت Windows رفتیم، که پایانش هم مشخص شد.

توسعه یافتن تجارت

یادم است که من و استیو (بالمر) یک شب کامل با هم نشستیم و فکر می کردیم که آیا ممکن است روزی یک کمپانی ـ مایکروسافت یا هر کمپانی دیگری ـ یک میلیارد نسخه فروش داشته باشد. این عدد خیلی زیادی است!

من آن چیزهایی را که بعضی ها فکر می کنند مایکروسافت در آنها پیشرفتی نداشته است، دوست دارم. بله، ما اشتباه هم می کنیم. اما بر میگردیم و از اشتباهاتمان درس می گیریم. بسیاری از موفقیتهای امروز ما از همین طریق بدست آمده اند.

من ایمیلی به یکی از روزنامه ها فرستادم و از آنها پرسیدم چگونه Windows می تواند بهتر باشد؟ و آنها جواب دادند که این قسمت از ایمیل واقعاً تکان دهنده بود! و من بهشان گفتم شما فکر می کنید من تمام روز چکار می کنم؟ ارسال ایمیل هایی مثل این کار هر روزه من است!

ترک کردن مایکروسافت

برای من، بعد 33 سال، این تغییر خیلی بزرگی است. من معتادم به اینکه به مایکروسافت بیایم. بعضی روزها بچه ها را در ماشین سوار می کنم تا به مدرسه برسانم شان، ولی وقتی که شروع به رانندگی می کنم، فکرم مشغول کارهایم در مایکروسافت می شود و به سمت آنجا حرکت می کنم، تا اینکه آنها به من می گویند: «چرا داریم به مایکروسافت می رویم؟» و من دوباره فرمان را به سمت مدرسه کج می کنم!

مطمئنم که یک روزی در همین ماه آینده، در حالی که غرق در افکارم برای توسعه دادن نرم افزاری هستم، اشتباهاً به طبقه پنجاهم (اتاق قبلیم) می روم و از آنجا به طبقه پائین (اتاق جدیدم) بر میگردم، و بالاخره بخاطر این حواس پرتی ها از مایکروسافت اخراجم خواهند کرد!

 

 

 

 

خاطرات گیتس با بالمر

بخشهایی از خاطره گویی بیل گیتس و جانشینش، استیو بالمر، در جمع کارمندان مایکروسافت

 

آشنایی با همدیگر

بیل گیتس: من و استیو هر دو در هاروارد بودیم. من پر انرژی بودم و ایده هایی در ذهن داشتم. یکی از دوستان که استیو را می شناخت، من را به او معرفی کرد و گفت: «این پسر مثل خودت سوپر انرژی است. او پسر مرتبی است». ما با هم آشنا شدیم و با هم به سینما رفتیم. ما مشترکات زیادی با هم داشتیم. و از آن روز با هم شروع کردیم و درباره ایده هایی که در ذهن داشتیم و کارهایی که میخواستیم انجام دهیم، صحبت می کردیم. واقعاً جالب بود.

استیو بالمر: بله ما رفتیم که با هم فیلم ببینیم. “آواز در باران” این فیلم مورد علاقه من بود. من تابحال آنرا 30 دفعه دیده ام… بعد از اینکه از فیلم برگشتیم، با هم شروع به رقصیدن کردیم، و بعد کشتی گرفتیم و یکی من را زمین زد. بیل تلاش می کرد تا او را شکست دهد.

پیوستن بالمر به مایکروسافت

بالمر: بیل و آلن با من مصاحبه کردند. بعد پدر و مادر بیل مرا به ناهار دعوت کردند. من قبلاً یکبار با آنها ملاقات کرده بودم. بعد از پایان مصاحبه کاری، احساس می کردم که این منحصر به فردترین مصاحبه ای بود که انجام داده ام. بیل گفت: «بسیار خوب، من شهر را ترک خواهم کرد. این ماشین من. مراقب خودت باش.» من او را به فرودگاه رساندم و او از میانه مصاحبه کاری به تعطیلات رفت. از همان جا من حدس زدم که استخدام شده ام!

گیتس: من می دانستم که استیو را می خواهم. من می دانستم که به استیو نیاز دارم. چون هر قراردادی مثل یک معجزه است… باید تخمین زد که چه باید کرد، چگونه قیمت گذاری کرد، چگونه به کارمندان حقوق داد. به به دوستانم حقوق زیادی نداده ام و از ایشان شرمنده ام. خصوصاً از استیو شرمنده ام که مدام می گفتم: «هی، بیا اینجا»!

مذاکره درباره حقوق بالمر

گیتس: من به تعطیلات رفته بودم و در  قایق نشسته بودم. و در همان حال ما از طریق تلفن بیسیم، با هم در مورد دستمزد بالمر مذاکره میکردیم. ما از فرمولی استفاده می کردیم که دستمزدش حدود 36000 دلار یا…

بالمر: 40000 یا 50000 دلار!

گیتس: من با دوستانی بودم که مست کرده بودند و مدام می گفتند: «هر چقدر میخواهد بهش بده»!

بالمر: او به من گفت: «نگران نباش!». من بخاطر بیل به مایکروسافت آمدم. من از برنامه نویسی چیزی نمی دانستم، درباره کامپیوترهای شخصی هم اطلاعاتی نداشتم. اما بیل را می شناختم و می دانستم که یک کمپانی موفق دارد. می دانستم که بیل یک فرد موفق و زیرک است و مطمئن بودم که اتفاقات خوبی در پیش خواهد بود.

روزی که بالمر قصد داشت مایکروسافت را ترک کند

بالمر: من با خودم گفتم: «احمقانه است! من درسم را در دانشگاه رها کرده ام و آمده ام در یک کمپانی با 30 کارمند، دفتردار شده ام». والدینم به دانشگاه راه نیافته بودند. پدرم دبیرستان را به پایان نرسانده بود، و رها کردن تحصیلات من، از سوی آنها کار درستی محسوب نمی شد… من یکبار دیگر با بیل و پدرش برای شام بیرون رفتم. بیل برای اینکه مرا از رفتن باز دارد، گفت: «تو این کار را نخواهی کرد. تو این کار را نخواهی کرد.  تو این کار را  نخواهی کرد. ما می خواهیم روی هر میز و در هر خانه یک کامپیوتر بگذاریم. این اصلاً کار ارزشمندی نیست که تو تجارت را رها کنی و به دانشگاه برگردی.» شاید بارها او این آرزوها را تکرار کرده بود، اما این بار لحن سخنش به گونه ای بود که مرا برای ماندن متقاعد ساخت.

در پارکینگ شرکت

گیتس: در روزها اول، ما بطور باورنکردنی سخت کار می کردیم. آن روزها یکی از سرگرمی های ما این بود که تلاش کنیم تا اتومبیل خودمان را در اولین محل پارکینگ، پارک کنیم، این یعنی اینکه ما از همه زودتر آمده ایم. اگر در هنگام رفتن اتومبیلی در سمت چپ شما پارک بوده باشد، بدین معنی بود که صاحب آن شما را «دور زده است»، یعنی قبل از شما آمده و بعد از شما می رود. خیلی تحقیر کننده بود که کسی شما را دور بزند! ما درباره این کار به Mel Hallerman در IBM هم گفتیم و او این پروژه را در آنجا هم راه انداخت و بخوبی آنرا اجرا می کرد. او از همه زودتر می آمد و از همه دیرتر می رفت.

بالمر: او اصلاً زندگی نمی کرد!

گیتس: حدود نه ماه بعد، من و استیو به همراه مل برای شام بیرون رفتیم. و مل گفت: «یکی آمده که از من سخت کوش تر است. من واقعاً خیلی زود می آیم و خیلی دیر می روم، اما او هر روز از من زودتر می آید و دیرتر هم می رود. باید بفهمم که او کیست.» بعد از شام ما به پارکینگ IBM رفتیم و مل ماشین آن فرد را به ما نشان داد. استیو به آن نگاه کرد و گفت: «یک لحظه صبر کنید! این اتومبیل اجاره ای است که ما چند ماه پیش گرفتیمش و یادمان رفت پسش بدهیم!»

 

 

 

 

پرسش و پاسخ

ابتدا گیتس و بالمر به سوالات تعدادی از کارمندان جواب دادند:

 

مهمترین دستاوردهای شما چه بود؟

بیل گیتس: ما افکار مردم درباره نرم افزار و کامپیوتر را تغییر دادیم. من فکر میکنم که این مهمترین کاری بود که ما انجام دادیم.

استیو بالمر: ایشان کارهای بزرگ زیادی انجام داده اند که می توانند به آنها افتخار کنند. تنها کافیست به چیزهای زیادی که در عرصه کامپیوتر اتفاق افتاده است فکر کنید. صنعت نرم افزار اصلاً وجود نداشت، اما حالا وجود دارد. هیچ کامپیوتر شخصی وجود نداشت. بیل واقعاً در تولد کامپیوتر شخصی نقش بسزائی داشت. در حقیقت بیل کامپیوتر شخصی IBM را طراحی کرد. این تاریخی فراموش نشدنی است.

در بعضی از ستیزه ها ما از جلو رهبری می کردیم. این خیلی بهتر از دنباله رو بودن است. این برای ما جالبتر بود. واقعاً عالیست که شما مردم را شگفت زده می کنید. خیلی از کارمندهای فعلی مایکروسافت تاکنون موفق نشده اند که این حس را بچشند. ما قدم به قدم با کمپانی های بزرگی جنگیده ایم و بر آنها پیروز شده ایم. Windows با OS/2 جنگید و بر آن پیروز شد.

 

بزرگترین اشتباهتان چه بود؟

بیل گیتس: بزرگترین اشتباهمان وقتی بود که توجه نکردیم که نرم افزار در آینده ممکن است به کجا برود و زودتر روی این موضوع کار نکردیم. بعضی اوقات چیزی محبوبیت دارد و شما سه تا چهار سال وقت نیاز دارید تا آنرا آماده کنید.

وقتی که ما کار بر روی واسط گرافیکی را شروع کردیم، به رقبایمان هم گفتیم که روی این موضوع کار کنند، اما آنها این کار را نکردند. مشخص است که این یک اشتباه بزرگ از جانب آنها بود، چون ما این کار را کردیم و آنها با مشکلات بزرگی روبرو شدند. در صنعت نرم افزار، شما بایستی پیچهای جاده پیش رو را پیش بینی کنید. ما خیلی از این پیچها را پیش بینی کردیم. آنها همیشه می گفتند «هی ببینید، مایکروسافت به قله رسیده است» و 20 سال است که همین حرف را تکرار می کنند. دلیلش این است که ما پیچها را به موقع پیش بینی کردیم، اما خیلی از آنها را نیز از دست دادیم.

جستجو در وب و صنعت تبلیغات آن لاین چیزهای مهمی بودند که ما در اثر اشتباه آنها را از دست دادیم. اگر ما سه سال زودتر، اهمیت آنرا درک می کردیم و کار بر روی این صنعت را شروع می کردیم، کار خیلی آسانتر می شد.

بالمر: یک روز تصمیم گرفته بودم تا اشتباهاتمان را روی کاغذ لیست کنم، اما وقتی که لیست خیلی طویل می شد، ترسیدم و آنرا کنار گذاشتم!

 

 

 

 

 

 

خداحافظی

بعد از یکساعت پرسش و پاسخ، بیل و استیو با چشمان گریان، نطق خداحافظی شان را ایراد کردند:

استیو بالمر: به هیچ طریقی نمی توان از بیل تشکر کرد. بیل موسس است. بیل رهبر ماست. هیچکس نمی تواند از او تشکر کند. ما از بیل بخاطر فرهنگش متشکریم. ما از بیل بخاطر فرصتی که به تک تک ما در اینجا داده است، متشکریم. همه ما، چه آنهایی که هفته پیش کار را آغاز کرده اند و چه آنهایی که 28 سال با مایکروسافت گذرانده اند، بخاطر فرصتی که برای بالفعل کردن پتانسیل هایمان به ما داد، ممنونیم. ما این شانس را داشتیم که در کمک کردن به جامعه نقش داشته باشیم، این شانس را داشتیم که بعنوان یک حرفه ای رشد کنیم، این شانس را داشتیم که با بزرگترین و درخشان ترین کمپانی در جهان کار کنیم و این شانس را داشتیم که پیشرفت کنیم. من برای همه اینها از بیل متشکرم.

بیل گیتس: زندگی کاری من در نرم افزار و کار کردن با افراد افسانه ای خلاصه شده است. من عاشق کار کردن با افراد باهوش هستم. من کار کردن با استیو را دوست دارم. من کار کردن با همه افرادی را که اینجا هستند، دوست دارم.

چه روزهای بی مانندی که گذشتند. روزهایی که IBM تصمیم به حمله کردن به مایکروسافت را می گرفت و روزهایی که حقوق مشروع، غیر قانونی می شدند.

روزی در زندگیم نخواهد بود که به Microsoft و چیزهای بزرگی که باید انجام دهد و کمکهایی که باید انجام دهم، فکر نکنم.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 آذر 16 :: 1:13 عصر

بیل گیتس

ویلیام هنری گیتس سوم مشهور به بیل گیتس، در 28 اکتبر 1955 در سیاتل، مرکز ایالت واشنگتن آمریکا به دنیا آمد. او و پل آلن شرکت مایکروسافت را پایه ریزی نمودند. گیتس به‌عنوان مدیر عامل و مدیر معماری نرم افزار در شرکت مایکروسافت فعالیت کرده‌است و دارای بیشترین سهام (معادل 8?) می باشد. بر اساس مجله فوربس بیل گیتس بین سالهای 1995 تا 2007 میلادی ثروتمند‌ترین مرد جهان شناخته شده‌است و دارایی‌های او معادل 65 میلیارد دلار برآورد شده‌است. در مجموع? ثروت خانواده گیتس بعد از خانواده والتون وارثان وال مارت و بنیانگذارش سم والتون در رتبه دوم قرار دارد. در ژانویه 2007 مجله فورچون اعلام کرد که ثروت میلیاردر مکزیکی کارلوس اسلیم از ثروت بیل گیتس پیشی گرفته‌است ولی مجله? فوربس همچنان گیتس را به‌عنوان ثروتمند ترین مرد جهان می شناسد و اعلام کرده‌است تا سال آینده برنامه‌ای برای بررسی ثروت کارلوس اسلیم ندارد. بیل گیتس در دنیا به‌عنوان بنیانگذار تحول در رایانه های شخصی بسیار مشهور می‌باشد. نحوه تجارت بیل گیتس به دلیل اینکه قدرت رقابت را از رقیبان سلب کرده‌است همواره مورد انتقاد بوده‌است و در زمان هایی نیز از او به این دلیل شکایت شده‌است. گیتس همواره تلاشهای خیرخواهانه متعددی را نیز تعقیب کرده‌است و در این راستا بنیاد بیل و ملیندا گیتس را در سال 2000 تأسیس کرده‌است.

 

بیل گیتس در لهستان
زادروز 28 اکتبر 1955، 52 سال? سیاتل? واشنگتن
حرفه مدیر شرکت مایکروسافت ? یکی از مدیران بنیاد بیل و ملیندا گیتس
دارایی خالص 59 میلیارد دلار (سال 2007 میلادی)
همسر ملیندا گیتس (از 1994)
وب‌گاه مایکروسافت ? بنیاد گیتس

بیل گیتس در ژانویه 1994 میلادی با خانم ملیندا فرنچ از کارمندان مایکروسافت ازدواج کرد. ملیندا اهل دالاس در ایالت تگزاس آمریکا است. این زوج دارای سه فرزند به نامهای جنیفر کاترین گیتس (1996 میلادی) ? روری جان گیتس (1999 میلادی) و فوب ادل گیتس (2002 میلادی) هستند.

خانه بیل گیتس یکی از مدرن‌ترین و گران‌ترین خانه‌های جهان بوده که در کنار تپه می‌باشد و منظره‌ای رو به دریاچه واشنگتن در مدینا واقع در واشنگتن دارد. بر طبق برآورد مجموعه خانه و زمینش معادل 125 میلیون دلار ارزش دارد و مالیات آن در حدود 1 میلیون دلار در سال می‌باشد. همچنین در بین دارایی‌های بیل گیتس، مجموعه‌ای از نوشته‌های لئوناردو داوینچی موجود می‌باشد که او در سال 2004 به مبلغ 30.8 میلیون دلار در یک حراجی خریداری کرده‌است.

آدرس ایمیل بیل گیتس بطور گسترده‌ای در دنیا پخش شده‌است و در حدود 4 میلیون ایمیل در سال 2004 دریافت کرده‌است که بیشتر آنها اسپم می باشند. به گفته او در بین ایمیلهای دریافتی تعداد زیادی مربو‌ط به پیشنهاد‌هایی برای پولدار شدن می‌باشد که اگر آزاردهنده نباشند حداقل خنده‌دار است.

 

 

شرکت مایکروسافت درآمدی معادل 39.79 میلیارد دلار در پایان سال مالی 2005 داشته‌است و در حدود 61 هزار نفر کارمند در بیشتر از 102 کشور جهان دارد. در پانزدهم جون سال 2006 شرکت مایکروسافت اعلام کرد که در ماه جولای 2008 بیل گیتس از کار روزمره شرکت به منظور صرف زمان بیشتر در کار سلامت جهانی و آموزش در بنیاد بیل و ملیندا گیتس کنار خواهد رفت. بعد از ماه جولای 2008 بیل دوباره به‌عنوان مدیر شرکت مایکروسافت و مشاور پروژه‌های توسعه کلیدی مایکروسافت باز خواهد گشت. دو سال فرصت لازم برای جابجایی تضمینی بر جابجایی آرام و با برنامه‌ای در وظایف روزانه بیل گیتس خواهد بود.در ماه جون 2006 ، ری اوزی در شغل سابق گیتس به‌عنوان مدیر طراح نرم افزار برگزیده شد و در کنار گیتس مشغول به کار در زمینه معماری تکنیکی و مسئول محصولات حذف شده شد. کرگ موندی به‌عنوان مدیر تحقیقات و مسئول برنامه ریزی در شرکت مایکروسافت برگزیده شد و در کنار بیل گیتس کار می‌کند .

این هم تصویری از خانه ی آقای بیل گیتس.

 

خوب معلومه باز هم آقای بیل گیتس

 

           

 

 

آیا می‌دانید بیل گیتس، میلیاردر معروف در خانه‌ای 125 میلیون دلاری زندگی می‌کند. خانه مجلل او در

کنار تپه‌ای مشرف به دریاچه واشنگتن قرار دارد.

مالیات سالانه این خانه 991 هزار دلار است.

 

آیا می‌دانید بیل گیتس عاشق کتاب است؟

گیتس یک کتابخانه شخصی بزرگ دارد و به کتابخوانی مشهور است. او مجموعه‌های کم نظیری از دست نوشته‌های مردان معروف دارد. او در سال 1994 در یک حراج مجموعه‌ای از نوشته‌های لئوناردو داوینچی را به 31 میلیون دلار خرید

 ahmad11964.blogfa.com

 

 

ویلیام هنری گیتس سوم مشهور به بیل گیتس (Bill Gates) رئیس و موسس شرکت مایکروسافت.در حال حاضر مایکروسافت با بیش از چهل هزار کارمند در شصت کشور جهان و با درآمد خالص 25.3 میلیارد دلار در پایان سال مالی 2001 یکی از موفقترین شرکتهای ایالات متحده امریکا و یکی از راهبران صنعت کامپیوتر بوده است.بیل گیتس در 28 اکتبر سال 1955 در یک خانواده متوسط در شهر سیاتل امریکا متولد شد.پدر بیل , ویلیام هنری گیتس دوم وکیل دادگستری و یکی از سرشنایان شهر سیاتل است و مادر او آموزگار مدرسه و یکی از اعضا هیئت مدیره United Way International بود که در امور خیره نیز فعالیت داشت. بیل گیتس در این خانواده و در کنار دو خواهر خود رشد کرد.گیتس در کودکی بیشتر وقت خود را در کنار مادربزرگ خود گذراند و از او تاثیر بسیار گرفت. او از همان دوران کودکی خود روحیه رقابت طلبی خود را نشان داد و سعی می کرد تا در هر زمینه ای از دوستان خود پیش باشد.گیتس تحصیلات ابتدای خود را در مدرسه عمومی Lakeside پشت سر گذاشت و در آنجا بود که با کامپیوتر آشنا شد.در آغاز یکی سالهای تحصیلی مسئولان مدرسه Lakeside تصمیم گرفتند با کمک خانواده دانش آموزان, یک ترمینال کامپیوتر اجاره کنند و در اختیار دانش آموزان قرار بدهند. در این هنگام بیل گیتس با کامپیوتر آشنا شد و به سرعت در استفاده از آن مهارت کسب کرد و در سیزده سالگی اولین نرم فزار خود را که یک بازی ساده بود نوشت. گیتس به همراه دوست خود پل آلن (Paul Allen ) که دو سال از گیتس بزرگتر بود و در زمینه سخت افزار کامپیوتر هم مهارت داشت , بیشتر وقت خود را به برنامه نویسی در اطاق کامپیوتر Lakeside میگذراند.گیتس در سال 1973 وارد دانشگاه هاروارد شد و در آنجا با استیو بالمر (Steve Ballmer) که در حال حاضر رئیس قسمت اداری مایکروسافت است آشنا شد.

گیتس زمانی که در هاروارد بود یک نسخه از زبان BASIC را برای کامپیوتر MITS Altair طراحی کرد.بیل گیتس در سال 1975 به همراه دوست دوران کودکی خود پل آلن شرکت کوچکی بنام Microsoft با شعار "در هر خانه یک کامپیوتر" ایجاد کرد.مایکروسافت انواع زبانهای برنامه سازی را برای کامپیوترهای مختلف تولید میکرد. در آن زمان مایکروسافت فقط 40 کارمند داشت که شبانه روز بشدت کار میکردند و کل فروش آن فقط 2.4 میلیون دلار در سال بود.در سال 1980 شرکت IBM برای اینکه از بازار کامپیوترهای شخصی عقب نماند تصمیم گرفت تا کامپیوتر خود را که PC نام گرفت و کامپیوترهای امروزی نیز مبتنی بر آن هستند , بسازد و وارد بازار کند. IBM تصمیم گرفت تا کار نرم افزار آن را به عهده شرکت دیگری بگذارد. این بود که شاهین خوشبختی بر دوش مایکروسافت نشست و IBM قراردی با شرکت کوچک مایکروسافت بست تا نرم افزارهای سازگار با کامپیوترهای شخصی IBM تولید کند.کامپیوتر های جدید IBM از پردازنده های 16 بیتی 8088 شرکت اینتل استفاده میکرد. بنابراین مایکروسافت برای فروش زبانهای برنامه سازی خود به یک سیستم عامل 16 بیتی نیاز داشت.در آن زمان شخصی بنام تیم پاترسون در کارگاه خانه خود یک کامپیوتر 16 بیتی کوچک ساخته بود و برای آن یک سیستم عامل ساده 16 بیتی نوشت که نام DOS 86 را برای آن انتخاب کرده بود. بیل گیتس کلیه حقوق سیستم عامل DOS 86 را با قیمت 75 هزار دلار بدست آورد. بیل گیتس و پل آلن سیستم DOS 86 را متناسب با کامپیوتر های شخصی IBM تغییر دادند و امکانات بیشتری را به آن افزودن و از آن یک سیستم عامل قوی 16 بیتی ساختند. مایکروسافت این سیستم عامل را MS-DOS نامید.

MS-DOS برروی کامپیوترهای شخصی IBM جای گرفتند و IBM درصدی از فروش کامپیوترهای PC خود را برای استفاده از MS-DOS به مایکروسافت می پرداخت. و رفته رفته امپراتوری آقای بیل گیتس بر روی MS-DOS بنیان نهاده شد. بعدها مایکروسافت با تولید سیستم عامل گرافیکی Windows و محصولات موفق دیگر گامهای بزرگتری بسوی موفقیت برداشت.طبق آخرین آمار بیش از 95 درصد از دارندگان کامپیوترهای شخصی در سراسر جهان از محصولات مختلف مایکروسافت استفاده میکنند.درحال حاضر بیل گیتس با بیش از 50 میلیارد دلار, ثروتمندترین مرد دنیا شناخته شده است.او این مقام را چندین سال است که حفظ کرده. یکی از دلایل موفقیت مایکروسافت به گفته خود گیتس استخدام افراد با هوش در این شرکت است.گیتس زمانی که فقط 19 سال داشت مایکروسافت را مدیریت میکرد.او بقدری کار میکرد که حتی گاهی چند روز محل کار خود را ترک نمی کرد و به همراه کارمندان خود بسختی برروی پروژه های مختلف و سفارش مشتریان کار میکرد.گیتس در سال 1994 با ملیندا فرنج گیتس ازدواج کرد که حاصل آن یک دختر (متولد سال 1996) و یک پسر (متولد سال 1999) بوده است.بیل گیتس راه مادر خود را ادامه داد و بهمراه همسر خود چندین موسسه خیره در سراسر دنیا تاسیس کرد.هم اکنون بیل گیتس همراه همسر و فرزندان خود در شهر سیاتل ساکن است

اینهم عکس تابوت بیل گیتس

ahmad11964.blogfa.com

نمائی از روبروی خانه بیل گیتس

 

 

 

ahmad11964.blogfa.com

((هفت اصل بیل گیتس ))

«بیل گیتس»،رئیس«مایکروسافت»،در یک سخنرانی در یکی از دبیرستان‌های آمریکا، خطاب به دانش‌آموزان گفت: «در دبیرستان خیلی چیزها را به دانش‌آموزان نمی‌آموزند».او هفت اصل مهم را که دانش‌آموزان در دبیرستان فرا نمی‌گیرند، بیان کرد. به گزارش ایسنا، اصول بیل گیتس به این شرح است:

 اصل اول: در زندگی، همه چیز عادلانه نیست، بهتر است با این حقیقت کنار بیایید.

 اصل دوم: دنیا برای عزت نفس شما اهمیتی قایل نیست. در این دنیا از شما انتظار می‌رود که قبل از آن‌که نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید، کار مثبتی انجام دهید.

 اصل سوم: پس از فارغ‌التحصیل شدن از دبیرستان و استخدام، کسی به شما رقم فوق‌العاده زیادی پرداخت نخواهد کرد. به همین ترتیب قبل از آن‌که بتوانید به مقام معاون ارشد، با خودرو مجهز و تلفن همراه برسید، باید برای مقام و مزایایش زحمت بکشید.

 اصل چهارم: اگر فکر می‌کنید،آموزگارتان سختگیر است، سخت در اشتباه هستید. پس از استخدام شدن متوجه خواهید شد که رئیس شما خیلی سختگیرتر از آموزگارتان است، چون امنیت شغلی آموزگارتان را ندارد.

 اصل پنجم: آشپزی در رستوران‌ها با غرور و شأن شما تضاد ندارد. پدربزرگ‌های ما برای این کار اصطلاح دیگری داشتند، از نظر آنها این کار «یک فرصت» بود.

اصل ششم: اگر در کارتان موفق نیستید، والدین خود را ملامت نکنید، از نالیدن دست بکشید و از اشتباهات خود درس بگیرید.

 اصل هفتم: قبل از آنکه شما متولد بشوید، والدین شما هم جوانان پرشوری بودند و به قدری که اکنون به نظر شما می‌رسد، ملال‌آور نبود.

 

 

 

 

 




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 آذر 16 :: 1:11 عصر

در دنیای امروز کمتر ملتی است که به مفاخر گذشته خود توجه نکند زیرا یکی از علایم حیات و زنده بودن ملت ها ملتفت بودن و توجه داشتن به مفاخر گذشته فلسفی. علمی.فرهنگی .ادبی .سیاسی.اجتماعی و ملی انهاست که این گذشتگان با وجود گذشت روزگار و سیر زمان و وقوع حوادث نا گوار با هزاران خون دل برای اینده گان خود به میراث گذ اشته اند که باید انرا گرامی و عزیز داشت و انرا بارور ساخت.

شیخ الرئیس نواسه علی سینا، ‌معروف به ابن سینا . به قولی در ماه صفر سال 370 هجری قمری(مطا بق 980 میلادی ) از پدر بلخی ایی بنام عبدالله ( از سبب وزیر مالیه بودن در زمان سلطنت نوح بن منصور به بخارا مرکز ماورالنهر و خراسان انزمان انتقال نموده بود) و مادر بخارایی بنام ستاره در قریه خورمیثن(قریه ای میان بلخ و بخارا)طفلی چشم به جهان گشود .که نامش را حسین گذاشتند .

. شرکت در جلسات بحث از دوران کودکی ، به واسطه پدر که از پیروان آنها بود . بوعلی را خیلی زود با مباحث و دانش های مختلف زمان خود آشنا ساخت . استعداد وی در فراگیری علوم ، پدر را بر آن داشت تا به توصیه استاد وی ابو عبدالله ابراهیم بن حسین ناتلی ، ‌ابن سینا را به جز تعلیم و دانش اندوزی به کار دیگری مشغول نکند . و چنین شد که وی به دلیل حافظه قوی و نبوغ خود در ابتدای جوانی در علوم مختلف زمان خود از جمله طب مهارت یافت .

تا آنجا که پادشاه بخارا ، نوح بن منصور ( 366 تا 387 هجری قمری ) به علت بیماری خود ، وی را به نزد خود خواست تا او را تداوی نماید ابو علی ابن سینا بعد از تداوی از نوح تقاضا کرد تا به کتابخانه عظیم دربار سامانی دست یابد و از ان استفاده نماید این تقاضا مورد قبول نوح قرار گرفت . به این ترتیب وی توانست با استفاده از این کتابخانه در علوم مختلف از جمله حکمت ،‌ منطق و‌ ریاضیات تسلط یابد ( خاندان سامانیان از مردم بلخ بودند و دین زردشتی داشتند سامان خدا از روشناسان و حاکم بلخ بود والی عربی خراسان در نصف قرن هشتم میلادی با سامان دوست شد وسامان دین اسلام اختیار کرد از جمله نواسه هایش اسمعیل پسر احمد در سالی 892 میلادی بعد از مرگ برادر ش نصر و گرفتن سمرقند سلسله سامانیان را بنیان گذاشت .

وی با وجود پرداختن به کار سیاست در دربار منصور ، پادشاه سامانی و دستیابی مقام وزارت ابوطاهر شمس الدوله دیلمی و نیز درگیر شدن با مشکلات ناشی از کشمکش امرا که سفرهای متعدد و حبس چند ماهه وی توسط تاج الملک ، حاکم همدان ، را به دنبال داشت . بیش از صدها جلد کتاب و تعداد بسیاری رساله نگاشته که هر یک با توجه به زمان و احوال او به رشته تحریر در آمده است . وقتی در دربار امیر بود و آسایش کافی داشت و دسترسی اش به کتب میسر بود ،‌ به نوشتن کتاب قانون در طب و کتاب الشفا یا دائره المعارف بزرگ فلسفی خود مشغول می شد که اوج کمال تفکر قرون وسطی است که بدان دست یافت و در تاریخ تفکر انسانی از تحقیقات معتبر جهان بشمار میرود .

اما در هنگام سفر فقط یادداشت ها و رساله های کوچک می نوشت از میان تالیفات ابن سینا ،‌ شفا در فلسفه و قانون در طب شهرتی جهانی یافته است . کتاب شفا در هجده جلد در بخش های علوم و فلسفه ، یعنی منطق ، ریاضی ، طبیعیات و الاهیات نوشته شده است . منطق شفا امروز نیز همچنان به عنوان یکی از معتبرترین کتب منطق مطرح است و طبیعیات و الاهیات آن هنوز مورد توجه علاقمندان است . کتاب قانون در طب در هفت جلد نیز که تا قرن ها از مهمترین کتب طبی به شمار می رفت . شامل مطالبی درباره قوانین کلی طب ، دواهای ترکیبی و غیر ترکیبی و امراض مختلف می باشد . این کتاب در قرن دوازدهم میلادی همراه با آغاز نهضت ترجمه به زبانهای لاتین و تا امروز به زبان های انگلیسی ، فرانسوی و آلمانی و ایرانی نیز ترجمه شده است و به عنوان متن درسی طبی در پوهنتون های اروپایی تا سال 1650 میلادی به عوض آثارجالینوس و موندینو در دانشگاه هایLavain و Monpellier تدریس میشد.

ابن سینا در زمینه های مختلف علمی نیز اقداماتی ارزنده به عمل آورده است . او اقلیدس را ترجمه کرد . رصدهای نجومی را به عمل درآورد و در زمینه حرکت ، نیرو ، فضای بی هوا ( خلا ) ، نور ، حرارت تحقیقات ابتکاری داشت . رساله وی درباره معادن و مواد معدنی تا قرن سیزدهم در اروپا مهمترین مرجع علم زمین شناسی بود . درباره این رساله فیگینه در کتاب دانشمندان قرون وسطی چنین آورده است : ابن سینا رساله ای دارد که اسم لاتین آن چنین است : De Conglutineation Lagibum . در این رساله فصلی است به نام اصل کوه ها که بسیار جالب توجه است . در آنجا ابن سینا می گوید : ممکن است کوه ها به دو علت به وجود آمده باشند . یکی برآمدن قشر زمین . چنان که در زمین لرزه های سخت واقع می شود و دیگر جریان آب که برای یافتن مجرا ، سبب حفر دره ها و در عین حال سبب برجستگی زمین می شود . زیرا بعضی از زمین ها نرم هستند و بعضی سخت . آب و باد قسمتی را می برند و قسمتی را باقی می گذارند . این است علت برخی از برجستگی های زمین .

ابن سینا خرد مبتنی بر منطق داشت و به تقدم عالم معتقد بود و می گفت ( وجود خداوند بر جهان تقدم ذاتی دارد نه زمانی) او به موجودیت جن وزنده شدن بعد از مرگ معتقد نبود .....سینا میگفت افعال و حوادث مستقیما از خدا بوجود نمی اید بلکه در نتیجه عمل غایی داخلی تکامل میابد . سینا کو شش زیاد کرد تا نظریات فلسفی خود را با عقاید عامه مسلمانان توافق دهد سینا همه قضایا را تنها به روش عقلی و کاملا مستقل از قران مورد بحث قرار میداد از این سبب بود که تا قرن ها از طرف خلافت ها و هیت های حاکم ارتجاعی اورا مظهر کفر و الحاد میدانستند و سوزاندن کتابهایش از سیاستهای متداول طی چند قرن در کشور های اسلامی منطقه بود زمانیکه اورا کافر و ملحد گفتن او گفت . ((کفری چو منی گزاف و اسان نبود محکم تر از ایمان من ایمان نبود در دهر چو من یکی و ان هم کافر پس در همه دهر یک مسلمان نبود)) و به واسطه عقل منطقی و نظام یافته خود حتی در طب نیز تلاش داشت تداوی را تا سرحد امکان تابع قواعد ریاضی سازد . تسلط بر فلسفه را کمال برای یک دانشمند می دانست . وی برای آگاهی از اندیشه های ارسطو و درک دقیق آن ،‌ آن گونه که خود در شرح احوالش نوشته است ، 40 بار کتاب علم الهی و یا مابعدالطبیعه(متا فیزیک ) ارسطو را خواند و به حکم تصادف با استفاده از کتاب که ابونصر فارابی که درباره اغراض ما بعد الطبیعه نوشته بود ، به معانی آن راه یافت . ابن سینا در دوران عمر خود از لحاظ عقاید فلسفی دو دوره مهم را طی کرد . اول دوره ای که مصروف مطالعه ای فلسفه .عقاید و علوم مشاهی (ارسطو یی )بود و دوم دوره ای که از آن عقاید عدول کرد و به قول خودش طرفدار حکمت مشرقین و پیرو فلسفه اشراق شد با مرگ سینا تقریبا دوران فلسفه در مشرق به سر رسید روجر بیکن اورا بزرگترین استاد فلسفه بعد از ارسطو لقب داده اند (فلسفه ابن سینا فلسفه مشاهی و متاثر از فلسفه نوع افلا طونی ودین اسلام است وی کوشیده است که فلسفه را با دین اسلام توفیق دهد معذالک جمع اورا کافر وملحد خوانده اند اگر چه او و ابن رشد هر دو از پیروان ارسطو بودند اما شیخ الریس کمتر از ابن رشد تابع اصیل یونان بودند .

اما سینا قبل از ابن رشد بین فلسفه و احکام شریعت شکافی به وجود اورد و اولین کسی است که در اسلام کتب جامع و منظم در فلسفه نوشته است و کتاب الشفا او در حکم دایره المعارف فلسفی است تاریخ اجتماعی ایران ج هشتم ) .وی به پشتوانه تلاش یک صد ساله ای که پیش از او از سوی کسانی همچون رازی و فارابی برای شکل گیری فلسفه صورت گرفته بود ، موفق شد نظام فلسفی منسجمی را ارائه دهد . با توجه به این که پیش از او مقدمات این کار فراهم شده بود ، کار و وظیفه ابن سینا این بود که مشکلات و پیچیدگی ها را کشف و حل کند و آنها را به نحوی مظبوط و موجز شرح نماید . فروع جزئی را به تصول شامل ارتباط دهد و اطراف آن را به هم بیاورد .

او با ارائه نظر خود در مورد نحوه ارتباط و نسبت بین مفاهیم کلی مثل انسان ،‌ فضیلت و جزئیات حقیقی به یکی از پرسشهای علمای قرون وسطی که مدت های طولانی ذهن آنها را به خود مشغول کرده بود پاسخ داد . تاثیر آرای فلسفی ابن سینا ، ‌همچون آموزه های طبی او ، ‌بر علاوه قلمرو اسلامی ، ‌در اروپا نیز امری قطعی است . آلبرتوس ماگنوس ،‌ دانشمند آلمانی فرقه دومینیکی (1200 تا 1280 میلادی ) ‌نخستین کسی بود که در غرب تفسیر و شرح جامعی بر فلسفه ارسطو نوشت . به همین دلیل اغلب او را پایه گذار اصلی ارسطوگرایی مسیحی می دانند . وی که جهان مسیحیت را با سنت ارسطویی الفت داد ،‌ در شناخت آثار ارسطو سخت به ابن سینا متکی و معتقد بود. همچنین فلسفه ما بعد الطبیعه ابن سینا ، ‌خلاصه مطالبی است که متفکران لاتینی دو قرن بعد از او بدان رسیدند در قرن پنجم هجری به وسیله پیشوایان مذهب و پیروان خانقاه مبارزه گسترده و شدید علیه علم و حکمت و مخصوصا فلسفه اغاز شد و در مدارس و مکاتب اهل علم تدریس هر گونه علم .فلسفه و حکمت را حذف کردند و جای انرا به تفسیر قران.احادیث. و اصول فقه واگذار کردند . علما مورد تکفیر اربابان مذهب قرار گرفت از جمله کسانیکه که با تمام قوا بر ضد فلسفه و علم طغیان کرد حجته اسلام غزالی(450 الی 505هجری) بود که عمری فلسفه را اموخت و به علت یاس وحیرت و واهمه عجیبی که به او دست داد از مدرسه به خانقاه رفت و دامن عرفان را محکم گرفت و از جمله دشمنان سر سخت فلسفه .علم و حکمت گردید.

غزالی در تهافت الفلا سفه (فارابی) و سینا را رد میکند و میگوید(علی التحقیق انها را ظلماتی فوق ظلمات فرا گرفته است) در المنقذ من الضلال متذکر شده است که این دو فیلسوف در بیست مورد در موضوع الهیات اشتباه کرده اند .در سه مورد مستوجب تکفیر و در هفده مورد مستوجب تبعید اند) و سه مورد که انها را از اسلام جدا میسازد و مورد تکفیر قرار میگیرند مینویسد: (1- معتقد بودن انها بر اینکه خداوند حاکم بر کلیات است نه جزییات . 2- اعتقاد شان به تقدم عالم. 3- اینکه اجساد حشر ندازد ثواب و گناه مربوط روح است نه جسم .)

تعرض به سینا بدینجا پایان نمپذیرد بعضی از دانشمندان کوته استین در قرون بعدی نیز به او تاخته اند از جمله عثمان بن عبدالرحمن موسوم به ابن صلاح (643) سینا را مرتد و بی دین شمرده و او را از جمله علمای خارج مذهب دانسته و خواندن کتاب های سینا را برای مسلمانان جایز نمی شمارد و گناه کبیره میداندو سینا را شیطانی از شیاطین لقب داده است) غافل از اینکه او خودش شیطان بزرگ بود . هر قدر از قرن وسطی دور تر میشویم و هر قدر رایره نفوذ دین بیشتر میشود این اعتراظات بیشتر و شدید تر میشود علت هم معلوم است زیرا منطق و نحوه استنتاج سینا با مبادی ظاهر بینان دین که پایه اش بر تعصب نهاده شده سازگار نیست مخصوصا که با هجوم ترکان عثمانی دین زا با خرافات . اساطیر وفانتزی ها امیخته ساختند و توده های کشور های اسلامی را در جهل و خرافه نگهداشتن تا هیت هایی حاکم بتواند براحتی حاکمیت نمایند و تنها دشمنی که دز مقابل هر گونه جهل و خرافه ایستادگی میکند علم و معرفت است بنا این مخالفت ها متدینین ظاهر نما با اشاعه فلسفه و حکمت امری طبعیی بشمارمیرود.

ابوعلی سینا در سال 428 هجری قمری ، زمانی که تنها 58 سال داشت ،‌ در حالی رخت از جهان بربست که با ادای دین خود به دانش بشری ، نامی به صلابت تمدن خراسانی از خود به جای گذاشت اما دریغ ودرد که امروز این صلابت تمدن خراسانی دارد که اهسته اهسته به باد فراموشی سپرده شود.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 آذر 16 :: 11:21 صبح

 



تفکر فردوسی و اندیشه حاکم بر شاهنامه همیشه مدافع خوبی ها در برابر ظلم و  تباهی است. ایران که سرزمین آزادگان محسوب می شود همواره مورد آزار و اذیتهمسایگانش قرار می گیرد.



زیبایی و شکوه ایران، آن را در معرض مصیبت هایگوناگون قرار می دهد و از همین رو پهلوانانش با تمام توان به دفاع از موجودیت اینکشور و ارزشهای عمیق انسانی مردمانش بر می خیزند و جان بر سر این کار می نهند.



برخی از پهلوانان شاهنامه نمونه های متعالی انسانی هستند که عمر خویش را بهتمامی در خدمت همنوعان خویش گذرانده است.



پهلوانانی همچون فریدون، سیاوش،کیخسرو، رستم، گودرز و طوس از این دسته اند.



شخصیت های دیگری نیز همچونضحاک و سلم و تور وجودشان آکنده از شرارت و بدخویی و فساد است.



آنهامأموران اهریمنند و قصد نابودی و فساد در امور جهان را دارند.



قهرمانانشاهنامه با مرگ، ستیزی هماره دارند و این ستیز نه روی گردانی از مرگ است و نه پناهبردن به کنج عافیت، بلکه پهلوان در مواجهه و درگیری با خطرات بزرگ به جنگ مرگ میرود و در حقیقت، زندگی را از آغوش مرگ می دزدد.



اغلب داستانهای شاهنامه بیاعتباری دنیا را به یاد خواننده می آورد و او را به بیداری و درس گرفتن از روزگارمی خواند ولی در همین حال آنجا که هنگام سخن عاشقانه می رسد فردوسی به سادگی و باشکوه و زیبایی موضوع را می پروراند.



نگاهی به پنج گنجنظامیدر مقایسه با شاهنامه، این حقیقت را بر ما نمایان تر می کند. در پنج گنج، شاعرعارف که ذهنیتی تغزلی و زبانی نرم و خیال انگیز دارد، در وادی حماسه چنان غریقتصویرسازی و توصیفات تغزلی شده که جای و مقام زبان حماسه را فراموش کرده است حالآنکه که فردوسی حتی در توصیفات تغزلی در شأن زبان حماسه، از تخیل و تصاویر بهره میگیرد و از ازدحام بیهوده تصاویر در زبان حماسی اش پرهیز می کند.



تصویرسازی



تصویرسازی در شعر فردوسی جاییبسیار مهم دارد. شاعر با تجسم حوادث و ماجراهای داستان در پیش چشم خواننده او راهمراه با خود به متن حوادث می برد، گویی خواننده داستان را بر پرده سینما به تماشانشسته است.



تصویرسازی و تخیل در اثر فردوسی چنان محکم و متناسب است که حتیاغلب توصیفات طبیعی درباره طلوع، غروب، شب، روز و . . . در شعر او حالت و تصویریحماسی دارد و ظرافت و دقت حکیم طوس در چنین نکاتی موجب هماهنگی جزئی ترین امور درشاهنامه با کلیت داستان ها شده است.



چند بیت زیر در توصیف آفتاب بیان شدهاست:



چو خورشید از چرخ گردنده سر


برآورد برسان زرین سپر



***

پدید آمد آن خنجر تابناک


به کردار یاقوت شد رویخاک



***

چو زرینسپر برگرفت آفتاب


سرجنگجویان برآمد ز خواب



و این هم تصویری کهشاعر از رسیدن شب دارد:



چو خورشید تابنده شدناپدید


شب تیره بر چرخ لشگر کشید



موسیقی



موسیقیدر شعر فردوسی از عناصر اصلی شعر محسوب می شود. انتخاب وزنمتقاربکه هجاهای بلند آن کمتر از هجاهایکوتاه است، موسیقی حماسی شاهنامه را چند برابر می کند.



علاوه بر استفاده ازوزن عروضی مناسب، فردوسی با به کارگیری قافیه های محکم و هم حروفیهای پنهان وآشکار، انواعجناس،سجعو دیگرصنایع لفظیتأثیر موسیقایی شعر خود را تا حدممکن افزایش می دهد.



اغراقهای استادانه، تشبیهات حسی و نمایش لحظات طبیعت وزندگی از دیگر مشخصات مهم شعر فردوسی است.



برآمد ز هر دو سپه بوق و کوس


هوا نیلگون شد، زمین آبنوس


چو برق درخشنده از تیره میغ


همی آتش افروخت از گرز و تیغ


هوا گشت سرخ وسیاه و بنفش


ز بس نیزه و گونه گونه درفش


از آواز دیوان و از تیره گرد


زغریدن کوس و اسب نبرد


شکافیده کوه و زمین بر درید


بدان گونه پیکار کین کسندید


چکاچاک گرز آمد و تیغ و تیر


ز خون یلان دشت گشت آبگیر


زمین شد بهکردار دریای قیر


همه موجش از خنجر و گرز و تیر


دمان بادپایان چو کشتی بر آب


سوی غرق دارند گفتی شتاب

  

 

 

 

بخش های اصلی شاهنامه


موضوع این شاهکار جاودان، تاریخ ایران قدیماز آغاز تمدن نژاد ایرانی تا انقراض حکومت ساسانیان به دست اعراب است و کلاً به سهدورهاساطیری، پهلوی و تاریخیتقسیم می شود.

 



دوره اساطیری



این دوره از عهد کیومرث تا ظهور فریدون ادامهدارد. در این عهد از پادشاهانی مانند کیومرث، هوشنگ، تهمورث و جمشید سخن به میان میآید. تمدن ایرانی در این زمان تکوین می یابد. کشف آتش، جدا کرن آهن از سنگ و رشتن وبافتن و کشاورزی کردن و امثال آن در این دوره صورت می گیرد.



در این عهدجنگها غالباً جنگ های داخلی است و جنگ با دیوان و سرکوب کردن آنها بزرگ ترین مشکلاین عصر بوده است. (بعضی احتمال داده اند که منظور از دیوان، بومیان فلات ایرانبوده اند که با آریایی های مهاجم همواره جنگ و ستیز داشته اند)


در پایاناین عهد، ضحاک دشمن پاکی و سمبل بدی به حکومت می نشیند، اما سرانجام پس از هزار سالفریدون به یاریکاوه آهنگرو حمایت مردم او را از میان میبرد و دوره جدید آغاز می شود.



دوره پهلوانی



دوره پهلوانی یاحماسی از پادشاهی فریدون شروع می شود. ایرج، منوچهر، نوذر، گرشاسب به ترتیب بهپادشاهی می نشیند. جنگهای میان ایران و توران آغاز می شود.



پادشاهی کیانیمانند: کیقباد، کیکاووس، کیخسرو و سپس لهراست و گشتاسب روی کار می آیند. در این عهددلاورانی مانند: زال، رستم، گودرز، طوس، بیژن، سهراب و امثال آنان ظهور می کنند.



سیاوش پسر کیکاووس به دست افراسیاب کشته می شود و رستم به خونخواهی او بهتوران زمین می رود و انتقام خون سیاوش را از افراسیاب می گیرد. در زمان پادشاهیگشتاسب،زرتشتپیغمبر ایرانیان ظهور می کند واسفندیار به دست رستم کشته می شود.



مدتی پس از کشته شدن اسفندیار، رستم نیزبه دست برادر خود، شغاد از بین می رود و سیستان به دست بهمن پسر اسفندیار با خاکیکسان می گردد، و با مرگ رستم دوره پهلوانی به پایان می رسد.



دورهتاریخی


این دوره با ظهور بهمن آغاز می شود و پس از بهمن، همای و سپسداراب و دارا پسر داراب به پادشاهی می رسند.



در این زمان اسکندر مقدونی بهایران حمله می کند و دارا را که همان داریوش سوم است می کشد و به جای او بر تخت مینشیند.



پس از اسکندر دوره پادشاهی اشکانیان در ابیاتی چند بیان می گردد وسپس ساسانیان روی کار می آیند و آن گاه حمله عرب پیش می آید و با شکست ایرانیانشاهنامه به پایان می رسد.

 

 

 




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 آذر 16 :: 10:43 صبح
1   2   3   >   
درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.
پیوندها
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 16
  • بازدید دیروز: 97
  • کل بازدیدها: 2298081
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

آذر 91 - از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است