سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
به سایت از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ خوش آمدید

 

ویندوز 8 از usb هم بوت خواهد شد

سیستم عامل
ویندوز 8 از USB هم بوت خواهد شد
Windows 8
ورژن های مختلف لینوکس این قابلیت را از چند سال پیش داشتند. با این قابلیت می توانید یک کپی کامل از سیستم عامل را روی فلش های یو اس بی بریزید و روی هر سیستمی با آنها بوت کنید. البته مشخص نیست که شرایط استفاده از این قابلیت برای ویندوز 8 چگونه خواهد بود چون نام این قابلیت Portable Workspaces خواهد بود که نشان دهنده ی محدودیت هایی است. برای استفاده از این قابلیت در ویندوز 8 به فلشی 16 گیگی یا بیشتر نیاز خواهید داشت.

 




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 شهریور 14 :: 11:51 صبح

س از سالها انتقاد از مایکروسافت دررابطه با نسخه‌های متعدد و متفاوت سیستم عامل خود، این شرکت در اقدام اخیر خود چهار نسخه از ویندوز 8 را معرفی کرده است.
پس از سالها درگیری مشتریان با نسخه های مختلف سیستم عامل ویندوز، مایکروسافت اعلام کرده است که ویندوز 8 تنها در چهار نسخه ارائه می کند.

نسخه خانگی، نسخه تجاری، نسخه دستگاه های داری تراشه های ARM و نسخه شرکتهای بزرگی که سیستم عامل را در تعداد بالا خریداری می کنند.

این درحالی است که برای مثال شرکت مایکروسافت سیستم عامل XP را در هفت نسخه مختلف ارائه کرده بود.
برای اکثر مردم که یک سیستم عامل برای لپ تاپ تا کامپیوتر رومیزی خود خریداری می کنند به سادگی می توانند ویندوز 8 را که برای کاربران خانگی طراحی شده خریداری کنند. ویندوز 8 پرو " Windows 8 Pro " برای کاربران تجاری است و دربرگیرنده ویژگیهای رمزگذاری روی یک فایل سیستمی، مجازی سازی و مدیریت دامین است.
 ویندوز RT که مخفف "Runtime" است، نامی است که برای ویندوز ARM انتخاب شده است و نمی توان آن را خریداری کرد.
این نسخه از پیش روی کامپیوترها و تبلتهایی که دارای پردازشگرهای ARM هستند نصب می شوند. این ویندوز قابلیت اجرای نرم افزارهای قدیمی X86/64 را ندارد. اما می تواند برنامه های اجرایی لمسی را برپایه ویندوز ران تایم (برنامه مایکروسافت برای برنامه های اجرایی موبایل) اجرا کند.




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 شهریور 14 :: 11:41 صبح

 

شرکت اَپِل (به انگلیسی: .Apple Inc) یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینه طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم‌افزار کامپیوتر فعالیت می‌کند. این شرکت ابتدا با نام شرکت کامپیوتری اپل (.Apple Computer Inc) در شهر کوپرتینو در ایالت کالیفورنیا، واقع در دره سیلیکون کشور آمریکا تاسیس شد.

به گزارش  ورد آی تی، این شرکت در دهه هفتاد میلادی با معرفی ریزرایانه‌های اپل I، اپل II، اپل III و پس از آن مکینتاش به بازار به آغاز و گسترش نوعی رایانه شخصی کمک فراوانی نمود.

اپل معمولاً به تولید سخت‌افزارهای نوین و دارای طراحی صحیح معروف است. از محصولات سخت‌افزاری این شرکت می‌توان آی‌پاد، آی‌مک، مک بوک و آی‌فون را نام برد.
همچنین این شرکت در زمینه‌? تولید نرم‌افزار هم فعالیت دارد. نرم‌افزارهای آی‌تونز، آی‌لایف ، آی ورک و سیستم‌عامل مورد استفاده در رایانه‌های این شرکت مک اواس ده نیز نمونه‌هایی از فعالیت نرم‌افزاری این شرکت هستند.

مدیریت اجرایی این شرکت برعهده? استیو جابز است. وی همراه با استیو وزنیاک بنیانگذار شرکت نیز بوده‌است.

تاریخچه تاسیس اپل (1976 تا 1980)

کمپانی اپل در سال 1971 با دوستی استیو وزنیاک 21 ساله مهندس کامپیوتر و استیو جابز 16 ساله متولد شد به طوری که با گذشت شش سال از آشنایی این دو نفر در سال 1977 این کمپانی با معرفی کامپیوتر شخصی Apple I که در گاراژ خانه جابز به صورت دستی ساخته شده بود رسما با نام تجاری Apple Computer Inc به بازار تکنولوژی وارد شد و توانست ظرف مدت کوتاهی با فروش تعدادی از این مدل کامپیوتر شخصی، اعتباری برای خود دست و پا کند.

بلافاصله در سال 1977 اپل نوع دیگری از کامپیوتر شخصی یعنی Apple II را وارد بازار کرد که به دلیل مجهز بودنش به فلاپی درایو 5?25 اینچی از رقبای دیگر خود در آن دوره نظیر Commodore که از نوار مغناطیسی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می‌کرد، پیشی گرفت. در سال 1980 اپل سعی کرد با معرفی مدل Apple III که به نوعی بهینه شده سری Apple II به شمار می‌آمد با بزرگ‌ترین رقیب آن دوره یعنی آی‌بی‌ام که با تجهیز کامپیوترهای خود به سیستم‌عامل DOS توانسته بود سهم زیادی از بازار فروش را به خود اختصاص دهد، وارد رقابت جدی شود اما به دلیل ایراداتی که در طراحی این مدل وجود داشت مجبور شد تا صدها دستگاه از Apple III فروخته شده را به کمپانی برگردانده و از همین جا با تعیین و تشخیص راه‌حل‌های ممکن برای رفع مشکل مدل Apple III ایده ساخت مدلی جدید خلق شد.

لیزا و مکینتاش (1981 تا 1989)

در سال 1983 اپل با ارائه مدل «لیزا» (Lisa) که اولین کامپیوتر مجهز به ماوس و سیستم‌عامل دارای واسط گرافیکی، آیکون‌ها و پنجره‌ها بود توانست انقلابی بزرگ در زمینه کامپیوترهای شخصی به وجود آورد. بعد از آن در سال 1984 سیستم‌عامل مکینتاش توسط اپل در حالی روانه بازار شد که تبلیغات بسیار گسترده‌ای برایش انجام گرفته بود. ظهور مکینتاش و ارائه نسخه‌های مختلف برنامه‌های نشر رومیزی توسط کمپانی ادوبی (Adobe) نظیر PageMaker و بعدها برنامه ساخت انیمیشن موجب شد تا مکینتاش در بین انتشارات و سازندگان فیلم و موسیقی طرفداران بسیاری پیدا کند. بسیاری از نرم‌افزارهای مشهور کنونی مانند مایکروسافت ورد و ادوبی فتوشاپ اولین بار برای کامپیوتر مکینتاش نوشته شدند.

اواسط دهه 1980 اپل دارای دو دپارتمان بود: یکی روی سری‌های Apple II که خاص کاربران خانگی بود و دیگری روی سیستم‌های مکینتاش که مخصوص کاربران حرفه‌ای طراحی شده بود و به نوعی روی این دو دپارتمان تحقیقات بسیاری را انجام داد اما با تمام این تلاش‌ها و تحقیقات مکینتاش نتوانست به سهم بازاری مشابه دهه 70 کامپیوترهای Apple II دست پیدا کند، اما همچنان به رقابت خود با کامپیوترهای IBM ادامه داد.

دوران طلایی (1989 تا 1991)

ارائه مدل جدیدی از کامپیوترهای قابل حمل توسط اپل در سال 1989 به نام Macintosh Portable کلید خورد و بعد از آن نوت بوک PowerBook وارد بازار شد. نوت بوکی که با همکاری کمپانی سونی و به کارگیری باتری‌های دو ساعته، صفحه مانیتور 9 اینچی و هارد درایو 20 مگابایتی به فرمی کاملاً ارگونومیک طراحی شده بود توانست در سال 1991 سود زیادی را نصیب این کمپانی کند. این دوران به قدری در دوران کاری اپل سودآور و درخشان به شمار می‌آید که از آن به عنوان «دوران طلایی» یاد می‌کنند.

(1990 تا 1993)PowerBook و نزول

با یادگیری چند درس دردناک بعد از معرفی کامپیوتر حجیم مکینتاش پرتابل در 1989 ،اپل به طراحی صنعتی روی آورد و استراتژی خود را بر پایه ارایه سه مدل کامپیوتر قابل حمل بنا کرد. یکی از این مدل‌ها توسط Sony (که دارای مهارت در طراحی قطعات الکترونیکی کوچک،بادوام و کارا بود) ارایه شد. PowerBook 100 در سال 1991 ارایه شد و استاندارد شکل و ترکیب ارگونومیک کامپیوترهای لپتاپ را بنا کرد. این محصول شهرت اپل را به عنوان یک تولیدکننده? با کیفیت هم در زمینه کامپیوترهای رومیزی و هم کامپیوترهای قابل حمل تثبیت کرد. موفقیت PowerBook و چند محصول دیگر اپل در این مدت باعث افزایش سود مالی شرکت شد. مجله MacAddict سالهای 89 تا 91 را دوره اول طلایی مکینتاش نامگذاری کرد.

ولی دوره طلایی ادامه پیدا نکرد. مایکروسافت ویندوز یک رابط جدید را به نمایش گذاشت که به عقیده بسیاری از مردم از نظر کارایی به راحتی مکینتاش بود. اپل، مایکروسافت را متهم به کپی برداری از روی مکینتاش کرد ولی ویندوز به پیشرفت خود ادامه داد. در طول دهه 90، اپل خط تولید خود را گسترش داد.اپل تنوع زیادی از محصولات را ارایه می‌داد. هزینه? تولید این گوناگونی محصولات از یک طرف و گسترش محبوبیت مایکروسافت ویندوز که با تبلیغات زیادی همراه بود از طرف دیگر منجر شد اپل تا مرز ورشکستگی پیش رود.

همکاری بزرگ (1994 تا 1997)

در اوایل دهه 90 اپل به این نتیجه رسید که برای باقی ماندن در دنیای کامپیوتر باید مکینتاش را بازنویسی کند.احتیاجات کاربران و برنامه‌های کامپیوتری با سخت‌افزار و سیستم‌عامل‌های فعلی قابل پاسخگویی نبودند.در سال 1994 اپل طرفداران خود را با اتحاد با رقیب قدیمی خود یعنی IBM و موتورلا غافلگیر کرد.این یک پیشنهاد جدید بود برای تولید یک کامپیوتر جدید بود که از سخت‌افزار IBM و موتورلا و نرم‌افزار اپل استفاده می‌کرد.اپل با اتحاد AIM (Apple IBM Motorola) امید داشت که از مایکروسافت تنها رقیبش جلو بیفتد.بعد از آن اپل خط تولید Power Macintosh را راه اندازی کرد که از پردازنده PowerPC IBM به جای سری 68k موتورلا استفاده می‌کرد.سیستم‌عامل اپل برای پردازنده جدید بازنویسی شد.

در اواسط دهه 90 اپل بر روی بهبود قابلیت‌های سیستم‌عامل مکینتاش کار می‌کرد، بعد از اولین تلاش برای تغییر کدهای آن اپل به این نتیجه رسید که بهتر است نوشتن یک سیستم‌عامل جدید را آغاز کند و بعد آن را مطابق رابط کاربری مکینتاش اصلاح کند.بعد از شکست پروژه مشترک با IBM برای نوشتن سیستم‌عامل جدید، اپل سیستم‌عامل NEXTstep را که محصول شرکت استیو جابز بود را خریداری کرد. این باعث بازگشت جابز به اپل شد.در 9 جولای 1997 هیئت مدیره اپل جابز را بعد از 12 سال ضرر مالی و ارزش سهام پایین به سمت مدیرعامل منصوب کرد. جابز کار خود را به عنوان مدیرعامل موقت شروع کرد و دست به اصلاحات گسترده‌ای در ساختار اپل زد.

شروع دوباره (1998 تا 2005)

در 1998 یک سال بعد از برگشت جابز به شرکت، اپل یک مکینتاش کامل را به نام iMac به بازار معرفی کرد ،یک طراحی جدید که بیشتر استانداردهای اپل را مانند SCSI و ADB را حذف کرده و به جای آن دو درگاه USB قرارداده بود. در حالی که از نظر فنی چندان قابل توجه نبود دارای یک خاصیت ابتکاری جدید بود یعنی پوسته پلاستیکی شفاف که در رنگ‌های آبی و سفید ارایه می‌شد. 800?000 سیستم iMac در سال 98فروخته شد. بعد از سال 93 این اولین سالی بود که اپل به سود می‌رسید. در سال 2001 اپل سیستم‌عامل Mac OS X را ارایه کرد که بر پایه NEXTstep و Unix BSD بنا شده بود. OS X بین مشتریان و حرفه‌ای‌ها به ثبات و قابلیت اعتماد بالا همراه با ضریب امنیتی یونیکس و با یک رابط کاربری که استفاده آسان از آن را تضمین می‌کرد شناخته شد. در اواخر 2001 اپل اولین iPod که دستگاه پخش دیجیتال موسیقی قابل حمل بود را ارایه کرد. محصولی که بافروش بیش از 42 میلیون به طرز شگفت آوری موفقیت آمیز بود. iPod با iTunes (که برنامه‌ای برای فروش موسیقی به قیمت هر آهنگ 99 سنت است) همراه شد.تا فوریه 2006 بیش یک میلیارد آهنگ قابل بارگیری از اینترنت برای iPod وجود دارد. در مارس 2005 اپل پشتیبانی خود را از تکنولوژی جدید Blu-Ray سونی اعلام کرد و به Blu-Ray Association پیوست. جابز در ژوین 2005 در یک سخنرانی از فروش کامپیوترهای جدید مکینتاش با پردازنده اینتل در ژانویه 2006 خبر داد. وی همچنین گفت که انتقال مکینتاش از PowerPC به Intel تا سال 2007 طول خواهد کشید.

عصر اینتل (2006 تا کنون)

اپل در دهم ژانویه 2006 اولین کامپیوترهایش را با پردازنده اینتل ارایه کرد. لپ‌تاپ جدید MacBook Pro جایگزین سری قدیمی PowerBook شده‌است که حدود 4 برابر سریعتر است و آی‌مک جدید که 2تا 3 برابر سریعتر شده‌است. هر دو از پردازنده‌های اینتل با تکنولوژی Core Duo استفاده می‌کنند. مشارکت اپل و اینتل یک اصطلاح جدید را میان کاربران کامپیوتر به وجود آورده‌است، مکتل “Mactel” در جواب عبارت “Wintel” که به کامپیوترهایی که با پردازنده Intel و سیستم‌عامل Windows کار می‌کردند اطلاق می‌شد ساخته شده‌است.البته این عبارت هیچگاه توسط یک مقام رسمی دو شرکت استفاده نشده‌است و بیشتر در میان طرفداران رواج پیدا کرده است.
 
 
 شرکت اپل
 


اپل در یک نگاه

نوع شرکت :شرکت سهامی عام
زمینه? فعالیت :سخت‌افزار کامپیوتر، نرم‌افزار کامپیوتر، لوازم الکترونیکی مصرفی، توزیع دیجیتال
تأسیس: کوپرتینو، کالیفرنیا، آمریکا (1 آوریل 1976)
بنیانگذار(ها): استیو جابز , استیو وزنیاک , رونالد وینک
شعبه? مرکزی: اینفینیت لوپ، کوپرتینو، کالیفرنیا
افراد مهم :استیو جابز (موسس، رئیس هیئت مدیره، مدیر عامل شرکت)
تیم کوک (COO)
پیتر اوپنهایمر (CFO)
باب منسفیلد (مک و آیفون سخت افزار مهندسی)
جاناتان ایوه (طراحی صنعتی)
محصولات :مک‌بوک، مک‌بوک پرو، مک‌بوک ایر، آی‌مک، آی‌پاد، آی‌فون، آی‌تونز، اپل تی‌وی، سافاری، آی‌لایف، آی‌وُرکس

درآمد: $ 65230000000 دلار (سال مالی 2010)
سود خالص: $ 14010000000 دلار (سال مالی 2010)
دارایی کل: $ 75180000000 دلار (سال مالی 2010)
تعداد کارکنان: 49?400 نفر (2010)

 




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 شهریور 12 :: 9:57 صبح

 

 

رایانه یا کامپیوتر ماشینی است که برای پردازش اطلاعات استفاده می‌شود. ورود این ماشین به ایران در اوائل دهه 1340 بود که به آن کامپیوتر می‌گفتند .واژه رایانه در دو دهه اخیر رایج شده و به‌تدریج جای کامپیوتر را گرفت.

در زبان انگیلسی "کامپیوتر" به کسی می‌گفتند که محاسبات ریاضی را (بدون ابزارهای کمکی مکانیکی) انجام می‌داد. بر اساس "واژه‌نامه ریشه‌یابی Barnhart Concise " واژه کامپیوتر در سال 1646 به زبان انگلیسی وارد گردید که به معنی "شخصی که محاسبه می‌کند" بوده است و سپس از سال 1897 به ماشین‌های محاسبه مکانیکی گفته می‌شد. در هنگام جنگ جهانی دوم "کامپیوتر" به زنان نظامی انگلیسی و امریکایی که کارشان محاسبه مسیرهای شلیک توپ‌های بزرگ جنگی توسط ابزار مشابهی بود، اشاره می‌کرد.

در اوایل دهه 50 میلادی هنوز اصطلاح ماشین‌ حساب (computing machines) برای معرفی این ماشین‌ها به‌کار می‌رفت; که پس از آن عبارت کوتاه‌تری به نام کامپیوتر(computer) به‌جای آن به‌کار گرفته شد. برابر این واژه در زبان‌های دیگر حتما همان واژه زبان انگلیسی نیست. در زبان فرانسوی واژه "ordinateur"، که معادل "سازمان ده" یا "ماشین مرتب ساز" می‌باشد به‌کار می‌رود. در اسپانیایی "ordenador" با معنایی مشابه استفاده می‌شود، همچنین در دیگر کشورهای اسپانیایی زبان computadora بصورت انگلیسی مآبانه‌ای ادا می‌شود. در پرتغالی واژه computador به‌کار می‌رود که از واژه computar گرفته شده و به معنای "محاسبه کردن" می‌باشد. در ایتالیایی واژه "calcolatore" که معنای ماشین حساب بکار می‌رود که بیشتر روی ویژگی حسابگری منطقی آن تاکید دارد. در سوئدی رایانه "dator" خوانده می‌شود که از "data" (داده‌ها) برگرفته شده است. به فنلاندی "tietokone" خوانده می‌شود که به معنی "ماشین اطلاعات" می‌باشد. اما در زبان ایسلندی توصیف شاعرانه‌تری بکار می‌رود، "tölva" که واژه ایست مرکب و به معنای "زن پیشگوی شمارشگر" می‌باشد. در چینی رایانه "dian nao" یا "مغز برقی" خوانده می‌شود.

کاربردهای رایانه

نخستین رایانه‌های رقمی، با قیمت‌های زیاد و حجم بزرگشان، در اصل محاسبات علمی را انجام می‌دادند، انیاک یک رایانه قدیمی ایالات متحده اصولا طراحی شده تا محاسبات پرتابه‌ای توپخانه و محاسبات مربوط به جدول چگالی نوترونی را انجام دهد. (این محاسبات بین دسامبر 1941 تا ژانویه 1946 روی حجمی بالغ بر یک میلیون کارت پانچ انجام پذیرفت! که این خود طراحی و سپس تصمیم نادرست بکارگرفته شده را نشان می‌دهد) بسیاری از ابررایانه‌های امروزی صرفاً برای کارهای ویژه محاسبات جنگ افزار هسته‌ای استفاده می‌گردد.

منابع و ماخذ :  

 

 

 

 




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 شهریور 12 :: 9:52 صبح

معمولا Microsoft Office‌ به خاطر برنامه‌های کاربردی اصلی آن یعنی Outlook، Excel، Word، PowerPoint وAccess‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اگر از 2003 Office ‌استفاده می‌کنید، صرف‌نظر از نسخه انتشاری، ابزارهای مفید دیگری را می‌توانید از منوی Start ویندوز و در گروه Microsoft Office Tools‌‌‌‌›‌‌Microsoft Office‌بیابید.

اگر به هنگام نصب از تنظیمات پیش فرض Office ‌استفاده کنید، تمامی ‌8 یا 9 ابزار آن در منوی مذکور ظاهر خواهند شد. توجه داشته باشید که ابزار Microsoft Office Access Snapshot Viewer‌ فقط در نسخه‌هایی نصب می‌شود که شامل Access‌ باشند. برخی از گزینه‌های موجود در این منو به برنامه‌هایی اشاره می‌کنند که روی هارددیسک قرار دارند و بقیه اقلام منو قبل ازاینکه برنامه مربوطه برای اولین بار اجرا شود، آن را نصب می‌کنند (بنابراین CD نصب Office را در دسترس قرار دهید یا از محل قرارگیری فایل‌های مربوطه روی شبکه آگاهی داشته باشید.) در این مقاله هر کدام از این ابزارها را به طور مختصر معرفی می‌کنیم. ‌

ابزار Microsoft Office Picture Manager ‌: ایـــــن برنامه بـا وجود امکانات ویرایشـــــی کمتر نسبت به برنامه Photo Editor‌ که با نسخه‌های قبلی Office‌ عرضه می‌شد، به خوبی جایگزین آن شده است. همان‌طور که از نام آن نیز پیداست، Picture Manager‌ بیشتر برای مدیریت عکس‌هـا و تصاویر کاربرد دارد تا ویرایش آنها. در حقیقت این ابزار مشابه برخی از برنامه‌های مدیـریت آلبوم است که همراه اسکنرها و دوربین‌هـا عرضه می‌شـــــود و از قابلیت‌هـــــای همسانی نیز برخوردار است. همچنین قابلیت‌های بیشتـــــری نسبت به امکـــــانـــــات ســـــاده برنامه‌هـــــایـــــی چون Fax Viewer‌ Windows Picture andدارد. ایـــــن برنامه نه تنها ابزار مناسبی برای مدیـــــریت و مشاهده تصاویر است، بلکه امکـــــان ویرایش ساده تصاویـــر بـــــرای قالب‌هـــــای TIFF، PNG، JPEG، GIF، EMF‌، BMP و WMF ‌را فراهم می‌کنـــــد. بـــــه علاوه از این نرم‌افزار می‌توانید جهت فشرده سازی فایل‌هـــــا در اکثر قالب‌هـای ذکر شده و تبدیل تصاویر از یک قالب به قالب دیگر استفاده کنید.
Picture Manager ‌ظاهری شبیه به Windows Explorer‌دارد که ‌آن را در نمای Thumbnails(منوی View‌، گزینه Thumbnails) تنظیم کرده باشید،‌اما دارای امکانات بیشتری است. پنجره سمت چپ Picture Manager ‌بر خلاف Explorer،‌ ‌نمودار سلسله مراتبی از پوشه‌هـــــای موجود در هارددیسک را نمایش نمی‌دهـــــد، بلکه به جای آن حاوی میانبرهـــــای مربوطه به پوشه‌های خـــــاص است. اگــــر تصاویر مورد نظـــــر شما در پوشه‌های مختلفی پراکنـــده شده‌اند، می‌توانید با اضافه کردن یک میانبر برای هر پوشه، مستقیما به آنها دسترسی داشته باشید.
اگر می‌خواهیـــــد در تمـــــام قسمت‌هـــــای یک درایو پیمایش کنید، می‌توانید یک میانبر از پوشه‌ای که دارای زیر پوشه است، تهیـه کرده و میانبر مورد نظر را انتخاب کنید و به زیر شاخه‌های آن وارد شوید. به عنوان مثال اگر یک میانبر برای درایو C ‌ایجاد کنید، می‌توانید به تمام قسمت‌های درایو C‌ دسترسی داشته باشید. ‌برای اضافه کردن یک میانبر ‌از منوی File، گـــــزینه Add Picture Shortcut ‌را انتخاب کنید. در پنجره باز شده پوشه مورد نظر جهت تخصیص میانبـــــر را انتخاب کـــــرده و روی دکمه Add‌ کلیک کنیـــــد. برای اینکه میانبرهـــا به صورت خودکار اضافه شوند، از منوی File گزینه Locate Pictures ‌را انتخاب و در پنجره سمت راست، از منـــوی کشویی look in‌ درایو مورد نظر را انتخاب کرده و روی دکمه OK‌ کلیک کنیـــــد. اگـــــر در این منو، ‌گزینهLocal Drives‌ را انتخــاب کنید،‌Picture Manager ‌برای همه پوشه‌هــــای موجـــود در هارددیسک کـــــه حاوی فایل‌هایی در قالب‌های موردنظر باشند، میانبــــر ‌تهیه می‌کنـــــد. برای حذف یک میانبـــر، روی آن کلیک راست کنیــــد (یا پس از انتخاب آن، کلیدهای Shift+F10 ‌را بفشارید) و گزینه Remove Shortcut‌ را انتخـاب کنید. توجــه داشته باشید که روی گزینـــــه Delete کلیک نکنیـــــد،‌ چرا کـــــه اصل پــــوشـــــه و محتویـــــات آن را از روی هــــارددیسک پاک می‌کند.از دیگر امکانات Picture Manager ‌قابلیت تبدیل فایل‌هـــــا از یک قالب به قالب‌های دیگر است؛ برای ایـــــن منظوربعد از انتخاب فایل یا فایل‌های مورد نظر، در منوی File ‌روی گزینهExport‌ کلیک کنید. سپس از فهرست کشویی Export With This File Format، ‌قالب نهایی را که یکــــی ازموارد PNG،‌JPG، GIF،‌BMP ‌یا TIF است، مشخص کنید.شما همچنین می‌توانید از ابزارهای ویرایشیPicture Manager ‌کـــــه در منوی Picture‌ قرار دارنـــــد، استفاده کنیـــــد. این ابزارها امکاناتی نظیر حذف قرمزی چشم، تنظیم روشنایی و کنتـــــراست، چرخاندن تصویر، ‌تغییـــــر اندازه و فشرده‌سازی را فراهم می‌کنند. اگر از تغییراتی که در تصویر خود ایجاد کرده‌ایـــد، راضی نبودید، با استفاده از گزینه Undo‌ در منویEdit‌ می‌توانید به مرحله قبل از تغییرات بازگردید. مهم‌تـــــر آنکه تا زمانی که تغییرات خود را به‌وسیله گزینهSave ‌از منوی File ‌ذخیره نکرده‌ باشید، این تغییرات ثابت و پایدار نمی‌شوند. به هنگام بستن Picture Manager‌، اگر فایل ویرایش شده را ذخیره نکـــــرده باشید، برنامه از شما درباره ذخیره آن سوال خواهد کرد. ‌

‌ابزارهــــــای Microsoft Office Document Scanning‌ و Microsoft Office Document Imaging‌: ایــــــــن دو ابـــــــــزار با هم کار می‌کننـــــد؛ بدیـــــن تـــــرتیب کـــــه وقتی یک صفحــه توسط Document Scanning ضبط می‌شود، جهت نمایش و ویرایش به ابزار Document Imaging‌ارســـــال می‌شـــــود و در مقـــــابل Document Imaging‌ بــــــــــرای انجـــــام فـــــرآینـــــد اسکـــــن، ‌ازDocument Scanning‌ استفاده می‌کنــد. این دو ابزار از آن جهت حائز اهمیت هستند که در ترکیب با ویندوزXP، برخی قابلیت‌ها جهت مدیریت اسناد را در اختیار می‌گذارند.
هنگامی ‌که Document Scanning‌ را باز می‌کنید، درباره اسکنر مورد استفاده از شما سوال خواهد کرد.اگر این پرسش انجام نشد و شما در سیستم خـــــود بیشتر از یک اسکنر نصب کرده‌اید، روی دکمه Scanner‌کلیک کنیـــد و از فهرست موجود، اسکنر دلخـــــواه را انتخـــاب کنیـــــد. در ایـــــن پنجـــــره دو کـــــادر علامتـــــی ‌نیـــــز مشاهده می‌کنیـــد. بـــــرای اینکـــــه قبل از هر بـــــار اسکن بتوانیـــــد تنظیمات را بررسی کنیـــــد یـــــا آنهـــــا را تغییـــــر دهیـــــد، گـــــزینـــــه Show Scanner Driver Dialog Before Scanning ‌را فعال کنید. ‌از طریق ویژگی Preset برنامه می‌توانید بسیاری از تنظیمـــــات را کنترل کنید. برای مشاهده این تنظیمات، روی هر کدام کلیک کرده و دکمه Preset Options‌ را بفشارید. در پنجـــــره باز شده روی Edit Selected Preset‌ کلیک کنیـــــد. (بـــــا استفـــــاده از گزینـــه Create New Presets ‌می‌توانید نوع جدیدی از تنظیمات را ایجاد کنید.) برای مشاهده تنظیمات یا تغییر آنها بـــــا زبانه‌های مختلف و همچنیـــــن گزینه‌های قـــــابل دستیابی از طریق دکمه Advanced ‌کار کنید.در این بین، دو گزینـــــه اهمیت بیشتری دارند. زبانـــــهGeneral‌ را انتخاب کنید تا دکمه Create Shortcut در دسترس قرار گیرد. با کلیک روی ایـــــن دکمـــــه می‌توانیـــــد یک میانبـــــر از Preset جاری در دسک‌تاپ خود بسازیـــــد. بدین ترتیب با دابل کلیک روی میانبر به‌سادگی عملیات اسکن طبق تنظیمات آن Preset انجام می‌شود. در زبانه Processing ‌گزینه OCR ‌را می‌بینید که می‌توانــد متن را در یک سند اسکن شده تصویری، تشخیص دهــــد. ویژگی OCR ‌فــــایل اسکن شده را در Document Imaging قابل جست‌وجــــو کـــــرده و آن را بـــــرای Indexing Service ویندوز XP جهت ارائه قابلیت‌های ابتدایی مدیریت سند، قابل خواندن می‌کند. بدین ترتیب می‌توانیـــــد در یک سنـــــد اسکن شـــــده نیز بــا بهره‌گیری از ویژگی جست‌وجوی ویندوز به دنبال عبارت موردنظر بگردید.
همچنیـــــن می‌توانید بـــــا استفاده از منوی Tools و انتخــاب گزینه Send Text to Word، یـــــک سنـــــد را از Document Imaging بـــــه Word منتقل کنیـــــد (البتـــــه اگـــــر در هنگـــــام اسکن، متـــــن تشخیص داده نشـــــده است، ابتـــــدا باید از منـــــوی Tools، گزینه Recognize Text Using OCR را انتخاب کنید.)یکی دیگر از امکانات مفیـــــد Document Imaging ‌آن است که می‌توانیـــــد در یک سند چند صفحــه‌ای ترتیب صفحات را از طریق درگ کردن و رها کردن (drag&drop) تغییر دهیـد. همچنین می‌توانید صفحاتی را از یک پنجرهDocument Imaging‌ به پنجره‌ دیگر درگ کنید. برنامه Document Imaging ‌از دو نوع قالب فایلــی پشتیبانی می‌کند: TIFF‌ و MDI برای به اشتراک گذاشتن فایل‌ها بهتر است از قالب TIFF‌ استفاده کنید. اما توجـه داشته باشید که اگر فایلی را در قالب TIFF ‌ذخیره کنید، اطلاعات متنی آن در صورتی که با OCR تشخیص داده شده باشد، از بین خواهد رفت و بنابراین باید مجددا آن را تشخیص دهید. MDI‌ از ایـــــن مزیت برخورداراست که فایل‌هایـــــی با حجم کمتر تولیـــــد می‌کند. مثلا اگر فایلـــــی در قالب TIFF ‌حجمـــی برابر 112‌ مگابایت اشغــال کند، حجم این فایل در قالب MDI‌ به 333 کیلو بایت ‌کاهش می‌یابد.

ابزار Microsoft Clip Organizer‌ : همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، ابزاری است برای مدیریت و گردآوری کلیپ‌های هنــری که برخی از آنها روی سیستم نصب می‌شوند و برخی دیگر توسط گزینه Clips Online‌ از منوی Tools قابل دریافت هستند. گزینه Add Clips To Organizer‌ از منوی File‌ هماننـــــد مورد مشابه در بـــــرنامـــــه Picture Organizer‌ امکــــان اضافه کردن کلیپ‌ها بــه‌صورت دستی یا خودکار را فراهم می‌کند. در اینجا نیز می‌توانید به آسانی با کاوش در منوها و بررسی هر یک از گزینه‌ها،‌ ‌کار با این برنامه را یاد بگیرید. به علاوه گزینه Search‌ از منوی View به شما امکان می‌دهد کــه با استفاده از یک کلمـه کلیدی در یک مجموعـه هنری و یا بین مجموعه‌های مختلف به جست‌وجـــــو بپردازیـــــد. برای حذف یک کلمه کلیـــــدی یا تغییر آن، روی کلیپ موردنظر کلیک راست کرده و از منوی باز شده Edit Keywords‌ را انتخاب کنید.

ویزارد  Microsoft Office 2003 Save My Settings Wizard : این ویزارد ‌تنظیمات برنامه‌های Office‌ را ذخیره می‌کند. همچنین می‌توانید تنظیمات ذخیره شده قبلی را نیز بازنشانی کنید. هنگامی ‌که تنظیمـــــات مورد نظـــــر را در یک فــایل ذخیره می‌کنید، تنها با انتقال این فایل به یک کامپیوتر دیگر می‌توانید در یک لحظـــــه تمام این تنظیمات را در برنامه‌های 2003 Office آن سیستـم ‌اعمـــــال کنیـــــد. مثلا هنگـــــام ارتقـــــای کامپیوتـــــر خود بـــــا بهره‌گیری از ایـــــن ویژگی می‌توانید تنظیمات سیستم جدید را سفارشی کنید. ‌

ابزار Microsoft Office Application Recovery : ایــــــــن ابزار ‌اجرای برنامه‌‌های Office‌ را که دچار اشکال شده و اصطلاحا قفل کرده‌اند،‌ خاتمه می‌دهد. همچنین با استفاده از این برنامه می‌توانید کارهای خود را بازیابی کنید.

ابزار Language Settings 2003 Microsoft Office‌: این ابزار بـــــه شما امکان می‌دهـد که گزینه‌های زبانی مـــــورد استفـــــاده در برنامه‌هـــــای Office ‌و همچنیـــــن زبـــــان پیش‌فرض را بـــــا حذف یا اضافـــــه کـــــردن زبـــــان مورد نظـر در لیست Enabled تغییـــــر دهیـــــد. بــه عنـــــوان مثال اگـــــر زبانOffice ‌را از (.English (U.S‌ به English (.U.K) تغییـــــر دهیـــــد، ویژگـــــی spell-checker، عبارت color ‌را به عنوان یک کلمـــــه صحیح و لغت color ‌را بــه عنوان کلمه اشتباه علامت گذاری می‌کند.

ابـــــــــــــزار Snapshot Viewer Microsoft Office Access‌: ایـــن ابـــزار بـــه شمـــا امکان تهیه تصویر از گزارشات Access‌ را می‌دهد. البته Snapshot Viewer در نسخه‌های Office شامل Accessموجود است. تهیه تصویر از گزارش ها زمانی مفید است کـــه بخواهیـــد ایــــن اطلاعـــات را بـــا افرادی کـــهAccess ‌ندارنــــد، به اشتراک بگذارید: بـــرای این منظور باید یک کپــــی از Viewer‌یا یک پیوند اینترنتـــی برای دریافت برنامه را همراه با تصاویر ارسال کنیـــــد. بــــه‌صـــورت پیش‌فرض فایل Snapview.exe ‌در مسیـــــر
C:\ program files\common file \microsoft shared\snapshot viewer قرار دارد. این برنامه از سایت مایکروسافت نیز قابل دریافت است.

ابزار Digital Certificate for VBA Projects: ‌ایـــن ابزار به شما امکان می‌دهد که یک گواهینامه دیجیتالی تهیه کنید. بدون این گواهینامه سیستم امنیتی ماکروهای Office، ‌با ماکروهایی که ایجاد کرده‌اید، به عنوان ماکروهای غیر معتبر برخورد می‌کند و بسته به تنظیمات امنیتی Office‌، ممکن است با هر بار باز کردن فایل حاوی ماکرو از شما بپرسد آیا مایلید ماکروها را فعال کنید و یا به سادگی آنها را غیرفعال می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید ماکروهای خود را برای نرم‌افزار Office ‌معتبر کنید.به هـــر حـــال شمـــا بـــا بـــــرخـــــی از برنامه‌هــــــای مفیـــــد و اغلـــــب فراموش‌شده‌ای که در منوی Microsoft Office Tools‌ قرار دارند، آشنا شدیـــــد؛ برنامه‌هایی کـــه بـــرای مدیـــریت عکس‌هـــــا و دیگر فایل‌هـای تصویـــری، تنظیم یک سیستم مدیـــریت اسناد، ایجـــاد گواهینامه برای ماکروها و یا انتشار اطلاعات مـــربوط به Access ‌مفید هستند. هنگام کار با این ابزارها، بیشتر به اهمیت و ارزش آنها پی خواهید برد.




موضوع مطلب :

شنبه 91 شهریور 11 :: 9:41 صبح

 

 


Office 15

بدون شک یکی از معروفترین مجموعه‌های نرم افزاری دنیا، آفیس مایکروسافت است که در حال حاضر نسخه 15 این مجموعه کاربردی برای پیش‌نمایش فنی منتشر شده است. اطلاعات منتشر شده از آفیس 15 حاکی از آن است که زمان عرضه نسخه نهایی این مجموعه نرم‌افزاری تا پایان سال 2012 و مقارن با عرضه احتمالی ویندوز 8 خواهد بود. بسته نرم‌افزاری آفیس 15 برای اجرا در ابزارهای مبتنی بر ویندوز اعم از تبلت‌های ARM و کامپیوترهای رومیزی طراحی شده و با توجه به سازگاریش با رابط کاربری مترو، دارای ظاهری زیباتر و شکل و شمایل کاربر پسندتر خواهد بود. در ادامه، اطلاعات موجود در مورد آفیس 15 را در قالب 15 نکته گردآوری کرده‌ایم و شما را به خواندن آنها دعوت می‌کنیم.

 

مایکروسافت? غول نرم‌افزاری دنیا در حال کار بر روی نسخه جدید بسته آفیس است. به نظر می‌رسد آفیس جدید تفاوت‌های بسیاری با نسخه‌های قبلی داشته باشد که مهمترین آنها, سازگاری با ویندوز 8 و ویندوز-فون 7,5 است و این تفاوت به خصوص در تاثیر بصری آن دیده می‌شود. همچنین در زمینه سازگاری با رابط کاربری "Metro" نیز این نسخه از آفیس به خوبی طراحی و آماده سازی شده است. در ادامه به معرفی برخی از ویژگی‌های اساسی آن می‌پردازیم:

1- 2012 شاید هم 2013 ولی 2015 نه

درست است که نسخه جدید آفیس بنا بر گفته‌های مایکروسافت با نام Office 15 شناخته می‌شود ولی به احتمال زیاد در نهایت نام Office 2012 برای این نسخه محبوب و پرقدرت گذاشته خواهد شد. البته آنچه که مشهود است این نحوه نام گذاری به سال انتشار بر می‌گردد و تا به حال نیز اینچنین بوده ولی به دلیل آنکه نسخه جدید پانزدهمین نسل از این مجموعه به حساب می‌آید، مایکروسافت فعلا از این نام برای آن استفاده می‌کند.

2-پیش نمایش فنی

مایکروسافت در تاریخ 30 ژانویه اعلام کرد پیش نمایش فنی این نرم‌افزار با یک گروه از مشتریان و تحت توافق‌نامه‌ای در حال آزمایش است. این بدان معنی است که آزمایش فنی آن در خارج از دیوارهای مایکروسافت انجام می‌شود، اما این گروه باید تمام اسرار آفیس 15 را در جای امنی نگه‌داری کنند و از انتشار آن بپرهیزند و نکات و اشکالات را به مایکروسافت گوشزد کنند. در ششم مارس جزییاتی از برنامه‌های این بسته نظیر Word، Excel و ... به بیرون درز کرد که نشان دهنده آن بود که به لطف به کارگیری رابط کاربری مترو، برنامه‌های مجموعه Office 15 دارای ظاهری صاف‌تر و شکل و شمایل بهتر است و در آنها به خوبی از فضای نمایش استفاده شده است.

3-درز اخبار Office 15

ms-office-15

یک سال پیش، اطلاعاتی از این مجموعه به بیرون از مایکروسافت و در اینترنت پخش شد اما اشتراک کمی با آنچه که به عنوان پیش‌نمایش فنی به دست مشتریان خاص سپرده شد داشت. با اینکه آن نسخه مجهز به ابزار مدیریت رسانه‌ای جدیدی با نام Moorea بود ولی از نظر رابط کاربری، ابزار و امکانات بیشتر از آنکه به آفیس 15 شبیه باشد به آفیس 2010 شباهت داشت.

4-تیزر ویدیویی

در تاریخ 9 فوریه، مایکروسافت ویدیویی از ویندوز 8 و سازگاری آن با پردازنده های ARM منتشر کرد که در آن، چهره آفیس جدید در چند فریم قابل مشاهده بود. این فریم‌ها توانست چهره نسخه جدید نرم‌افزارهای Excel، OneNote، PowerPoint و Word را برای لحظاتی هر چند کوتاه به ما نشان دهد.

5-آیا رابط کاربری Ribbon آفیس هم تغییر کرده؟

explorerribbon-5214140آنچه که از ویدیو منتشر شده که پیش‌تردر مورد آن صحبت کردیم? مشخص بود، رابط کاربری Ribbon آفیس در مجموعه جدید بسیار کمرنگ شده است. اما ممکن است در این ویدیو Ribbon غیر فعال بوده یا اینکه این رابط کاربری به عنوان یکی از نکات کلیدی در فروش این مجموعه مطرح نمی‌باشد.

به طور ساده Ribbon جایگرین منوهای ساده قبلی است که قابلیت‌های یک سیستم نرم‌افزاری را در قالب یک سری زبانه وگروه بندی که در بالای پنجره برنامه قرار دارد، مدیریت می کند. نتیجه تلاش‌های توسعه دهندگان و طراحان مجرب سرتاسر دنیا موجب? بوجود آمدن رابط کاربری(UI) جدید مایکرسافت یعنی Ribbon گردید که در ابتدا در مجموعه آفیس 2007 از آن استفاده شد که مورد توجه کاربران قرار گرفت. مایکروسافت بعدها در رابط کاربری آفیس 2010و نرم‌افزارهای کاربردی ویندوز 7 از آن استفاده کرد .

6-رابط لمسی بهینه شده

بنا بر اظهارات متخصصان مایکروسافت، آفیس 15 با رابط کاربری بهینه شده برای صفحات لمسی عرضه خواهد شد. اطلاعات فاش شده حکایت از آن دارد که این نسخه دارای حالتی است که در صورت فعال شدن آن، رابط کاربری Ribbon و دیگر ابزارهای آفیس بزرگتر می شوند تا بتوان در صفحات لمسی به سادگی بر روی آنها کلیک کرد.

7-آیا قابلیت مترو در آن در نظر گرفته شده است؟

باز هم به سراغ همان ویدیوی مربوط به معرفی ویندوز 8 برای ARM می رویم. به نظر می‌رسد مایکروسافت به طور کامل رابط کاربری آفیس 2015 را تغییر نداده درصورتی که در رابط کاربری مترو که محور اصلی ویندوز 8 می‌باشد سنگ تمام گذاشته است. رابط کاربری آفیس 15 به همان رابط کاربری سنتی آفیس 2010 شبیه است و این عدم تغییرات کلی می‌تواند کاربرانی که از آفیس برای کسب و کاری استفاده می‌کنند را راضی نگاه دارد.

8-نسخه جداگانه بر اساس رابط کاربری مترو

پس رابط کاربری مترو چی شد؟ پیش‌بینی ما این است که یک نسخه جداگانه و بر اساس رابط کاربری مترو ولی احتمالا با ویژگی‌ها و امکانات کمتری نسبت به نسخه اصلی منتشر خواهد شد که مشتریان و کاربران معمولی و عادی را هدف قرار خواهد داد.

9-یکپارچه سازی ابری

در این شکی نیست. آری شما می‌توانید با همان کد کاربری خود در سرویس ابری مایکروسافت (SkyDrive) پرونده‌ها و فایل‌های خود را به کمک آفیس 2012 ( آفیس 15) بر روی فضای ابری ذخیره کنید . البته اگر یادتان باشد همگام سازی البته به طور جزیی میان آفیس 2010 و SkyDrive وجود داشت.

10-مصرف انرژی کمتر

استفاده کمتر از پردازنده و حافظه رم کامپیوتر نسبت به نسخه‌های سابق به عنوان یکی از ویژگی‌های آفیس 2012 توسط مایکروسافت اعلام شده است. البته همین مهم باعث می‌گردد که آفیس 2012 بتواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کار با اسناد در نوت‌بوک و تبلت‌ها باشد.

11-اجرا بر روی پردازنده با معماری ARM

حالا دیگر تبلت‌ها و گوشی‌های همراه با پردازنده ARM که بی شک در این بازار فرمانروایی می‌کنند می‌توانند از همنشینی با آفیس15 لذت ببرند . ویژگی‌های دیگر آفیس 15 مثل رابط کاربری لمسی و بهینه آن، استفاده کم از پردازنده و رم و ... به خوبی آن را برای کار با محصولات قابل حمل سازگار می‌کند.

12-آفیس 15 با XP اجرا نمی شود

قبول دارم که هنوز خیلی از کاربرانی که از این مجموعه نرم‌افزاری استفاده تجاری دارند، از ویندوز XP استفاده کرده و تصمیمی برای به کارگیری نسخه‌های جدیدتر ویندوز ندارند. تازه اینکه مایکروسافت قبلا IE9 را نیز از کاربران XP دریغ کرده بود ( به نظر من که کاربران XP با نداشتن IE9 اصلا چیز مهمی را از دست نداده اند). یادمان نرود که ویندوز XP هنوز از پشتیبانی مایکروسافت برخوردار است و قرار نیست تا سال 2014 بازنشسته شود در نتیجه بسیار ناامید کننده است که نمی توان آفیس15 را بر روی آن نصب کرد. به هر حال روی حرفمان با کاربران وفادار و عاشق ویندوز XP است که اگر می‌خواهید از مزایای آفیس 15 بهره ببرید زمان دل کندن و جدایی فرا رسیده است. شک نکنید که ویندوز 7 و برادر زیباترش ویندوز8 آنقدرها جذابیت و کارایی دارند که همه درد جدایی و فراق را برایتان گل و بلبل کنند.

13-قابلیت اتصال به کینکت دوست داشتنی مایکروسافت

kinect_original-11328330این یکی از بی پرواترین حدث و گمان ها در مورد آفیس 2012 است. ولی دل و جرأتمایکروسافت اجازه هر پیش‌بینی را به ما می‌دهد. مایکروسافت از خود شجاعت خیره کننده‌ای را با خلق ویندوز 8 به نمایش گذاشته و بدین ترتیب شور و هیجان زیادی را در رگ‌های مخاطبانش برای خلق ایده‌های بلند پروازانه ایجاد کرده است. همین چندی پیش مایکروسافت از نسخه مخصوص ویندوز کینکت که در ابتدا برای ایکس‌باکس طراحی شده بود رونمایی کرد. مایکروسافت قصد خود را از این کار تشویق به گسترش استفاده از سنسورهای حرکتی در مواردی جز بازی‌های رایانه‌ای دانسته است. ( هم اکنون تیم‌های تولیدکننده نرم افزاری مختلفی برای گسترش کینکت ایجاد شده اند)

به نظر شما آیا می توانیم از طریق کینکت دوست داشتنی با آفیس 2012 در ارتباط باشیم؟ به این فکر کنید که هنگام ارایه سخنرانی در یک کنفرانس و با نرم افزار PowerPoint بتوانید از طریق حرکت دستانتان در هوا ، اسلاید ها را جابجا کنید، آن زمان چه حس سپاسگذارانه ای از مایکروسافت و کینکت خواهید داشت؟ عجب سخنرانی با کلاسی می‌شود! به هر حال امیدواریم مایکروسافت با در نظر گرفتن این ویژگی ما را از خستگی حین یک سخنرانی طولانی نجات دهد.

14-انتشار نسخه آزمایشی

شما می‌توانید در تابستان امسال، زمانی مابین ماه‌های می و جولای نسخه بتای آفیس 2012 را دانلود کنید. شما می‌توانید با ثبت نام در وب سایت مایکروسافت، آفیس 15 را دانلود کنید و از تمامی امکانات آن تا زمان عرضه نسخه نهایی استفاده کنید.

15-زمان عرضه نسخه نهایی

آفیس 2012 قرار است اواخر امسال به بازار عرضه گردد که البته ممکن است شروع عرضه آن به اوایل سال آینده میلادی نیز کشیده شود. مایکروسافت قول دسامبر یا ژانویه را داده که بدین معنا است که نسخه نمایش فنی آفیس بسیار به نسخه نهایی نزدیک خواهد بود.

 

 

 




موضوع مطلب :

شنبه 91 شهریور 11 :: 9:39 صبح

غیاث الدین ابوالفتح، عمر بن ابراهیم خیام (خیامی) در سال 439 هجری (1048 میلادی) در شهر نیشابور و در زمانی به دنیا آمد که ترکان سلجوقی بر خراسان، ناحیه ای وسیع در شرق ایران، تسلط داشتند. وی در زادگاه خویش به آموختن علم پرداخت و نزد عالمان و استادان برجسته آن شهر از جمله امام موفق نیشابوری علوم زمانه خویش را فراگرفت و چنانکه گفته اند بسیار جوان بود که در فلسفه و ریاضیات تبحر یافت. خیام در سال 461 هجری به قصد سمرقند، نیشابور را ترک کرد و در آنجا تحت حمایت ابوطاهر عبدالرحمن بن احمد , قاضی القضات سمرقند اثربرجسته خود را در جبر تألیف کرد. خیام سپس به اصفهان رفت و مدت 18 سال در آنجا اقامت گزید و با حمایت ملک شاه سلجوقی و وزیرش نظام الملک، به همراه جمعی از دانشمندان و ریاضیدانان معروف زمانه خود، در رصد خانه ای که به دستور ملکشاه تأسیس شده بود، به انجام تحقیقات نجومی پرداخت. حاصل این تحقیقات اصلاح تقویم رایج در آن زمان و تنظیم تقویم جلالی (لقب سلطان ملکشاه سلجوقی) بود. در تقویم جلالی، سال شمسی تقریباً برابر با 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 45 ثانیه است. سال دوازده ماه دارد 6 ماه نخست هر ماه 31 روز و 5 ماه بعد هر ماه 30 روز و ماه آخر 29 روز است هر چهارسال، یکسال را کبیسه می خوانند که ماه آخر آن 30 روز است و آن سال 366 روز است هر چهار سال، یکسال را کبیسه می خوانند که ماه آخر آن 30 روز است و آن سال 366 روز می شود در تقویم جلالی هر پنج هزار سال یک روز اختلاف زمان وجود دارد در صورتیکه در تقویم گریگوری هر ده هزار سال سه روز اشتباه دارد. بعد از کشته شدن نظام الملک و سپس ملکشاه، در میان فرزندان ملکشاه بر سر تصاحب سلطنت اختلاف افتاد. به دلیل آشوب ها و درگیری های ناشی از این امر، مسائل علمی و فرهنگی که قبلا از اهمیت خاصی برخوردار بود به فراموشی سپرده شد. عدم توجه به امور علمی و دانشمندان و رصدخانه، خیام را بر آن داشت که اصفهان را به قصد خراسان ترک کند. وی باقی عمر خویش را در شهرهای مهم خراسان به ویژه نیشابور و مرو که پایتخت فرمانروائی سنجر (پسر سوم ملکشاه) بود، گذراند. در آن زمان مرو یکی از مراکز مهم علمی و فرهنگی دنیا به شمار می رفت و دانشمندان زیادی در آن حضور داشتند. بیشتر کارهای علمی خیام پس از مراجعت از اصفهان در این شهر جامه عمل به خود گرفت. دستاوردهای علمی خیام برای جامعه بشری متعدد و بسیار درخور توجه بوده است. وی برای نخستین بار در تاریخ ریاضی به نحو تحسین برانگیزی معادله های درجه اول تا سوم را دسته بندی کرد، و سپس با استفاده از ترسیمات هندسی مبتنی بر مقاطع مخروطی توانست برای تمامی آنها راه حلی کلی ارائه کند. وی برای معادله های درجه دوم هم از راه حلی هندسی و هم از راه حل عددی استفاده کرد، اما برای معادلات درجه سوم تنها ترسیمات هندسی را به کار برد؛ و بدین ترتیب توانست برای اغلب آنها راه حلی بیابد و در مواردی امکان وجود دو جواب را بررسی کند. اشکال کار در این بود که به دلیل تعریف نشدن اعداد منفی در آن زمان، خیام به جوابهای منفی معادله توجه نمی کرد و به سادگی از کنار امکان وجود سه جواب برای معادله درجه سوم رد می شد. با این همه تقریبا چهار قرن قبل از دکارت توانست به یکی از مهمترین دستاوردهای بشری در تاریخ جبر بلکه علوم دست یابد و راه حلی را که دکارت بعدها (به صورت کاملتر) بیان کرد، پیش نهد. خیام همچنین توانست با موفقیت تعریف عدد را به عنوان کمیتی پیوسته به دست دهد و در واقع برای نخستین بار عدد مثبت حقیقی را تعریف کند و سرانجام به این حکم برسد که هیچ کمیتی، مرکب از جزء های تقسیم ناپذیر نیست و از نظر ریاضی، می توان هر مقداری را به بی نهایت بخش تقسیم کرد. همچنین خیام ضمن جستجوی راهی برای اثبات "اصل توازی" (اصل پنجم مقاله اول اصول اقلیدس) در کتاب شرح ما اشکل من مصادرات کتاب اقلیدس (شرح اصول مشکل آفرین کتاب اقلیدس)، مبتکر مفهوم عمیقی در هندسه شد. در تلاش برای اثبات این اصل، خیام گزاره هایی را بیان کرد که کاملا مطابق گزاره هایی بود که چند قرن بعد توسط والیس و ساکری ریاضیدانان اروپایی بیان شد و راه را برای ظهور هندسه های نااقلیدسی در قرن نوزدهم هموار کرد. بسیاری را عقیده بر این است که مثلث حسابی پاسکال را باید مثلث حسابی خیام نامید و برخی پا را از این هم فراتر گذاشتند و معتقدند، دو جمله ای نیوتن را باید دو جمله ای خیام نامید. البته گفته می شودبیشتر از این دستور نیوتن و قانون تشکیل ضریب بسط دو جمله ای را چه جمشید کاشانی و چه نصیرالدین توسی ضمن بررسی قانون های مربوط به ریشه گرفتن از عددها آورده اند. استعداد شگرف خیام سبب شد که وی در زمینه های دیگری از دانش بشری نیز دستاوردهایی داشته باشد. از وی رساله های کوتاهی در زمینه هایی چون مکانیک، هیدرواستاتیک، هواشناسی، نظریه موسیقی و غیره نیز بر جای مانده است. اخیراً نیز تحقیقاتی در مورد فعالیت خیام در زمینه هندسه تزئینی انجام شده است که ارتباط او را با ساخت گنبد شمالی مسجد جامع اصفهان تأئید می کند. عده‌ای از تذکره‌نویسان، خیام را شاگرد ابن سینا و عده‌ای دیگر او را شاگرد امام موفق عارف معروف نوشته‌اند. تاریخنگاران و دانشمندان هم عصر خیام و کسانی که پس از او آمدند جملگی بر استادی وی در فلسفه اذعان داشته اند، تا آنجا که گاه وی را حکیم دوران و ابن سینای زمان شمرده اند. آثار فلسفی موجود خیام به چند رساله کوتاه اما عمیق و پربار محدود می شود. آخرین رساله فلسفی خیام مبین گرایش های عرفانی اوست. اما گذشته از همه اینها، بیشترین شهرت خیام در طی دو قرن اخیر در جهان به دلیل رباعیات اوست که نخستین بار توسط فیتزجرالد به انگلیسی ترجمه و در دسترس جهانیان قرار گرفت و نام او را در ردیف چهار شاعر بزرگ جهان یعنی هومر، شکسپیر، دانته و گوته قرار داد. رباعیات خیام به دلیل ترجمه بسیار آزاد (و گاه اشتباه) از شعر او موجب سوء تعبیرهای بعضاً غیر قابل قبولی از شخصیت وی شده است. این رباعیات بحث و اختلاف نظر میان تحلیلگران اندیشه خیام را شدت بخشیده است. برخی برای بیان اندیشه او تنها به ظاهر رباعیات او بسنده می کنند، در حالی که برخی دیگر بر این اعتقادند که اندیشه های واقعی خیام عمیق تر از آن است که صرفا با تفسیر ظاهری شعر او قابل بیان باشد. خیام پس از عمری پربار سرانجام در سال 517 هجری (طبق گفته اغلب منابع) در موطن خویش نیشابور درگذشت و وی را در امامزاده محروق به خاک سپردند. آثار خیام آثار علمی و ادبی بسیار تالیف نمود که معروفترین آنها هفده رساله و کتاب به شرح زیر است: 1- رساله فی براهین‌الجبر و المقابله به زبان عربی، در جبر و مقابله که فوق العاده معروف است و به‌وسیله دکتر غلامحسین مصاحب در تهران به چاپ رسیده‌است. 2- رساله کون و تکلیف به عربی درباره حکمت خالق در خلق عالم و حکمت تکلیف که خیام آن را در پاسخ پرسش امام ابونصر محمدبن ابراهیم نسوی در سال 473 نوشته‌است و او یکی از شاگردان پورسینا بوده و در مجموعه جامع البدایع باهتمام سید محی الدین صبری بسال 1230 و کتاب خیام در هند به اهتمام سلیمان ندوی سال 1933 میلادی چاپ شده‌است. 3- رساله‌ای در شرح مشکلات کتاب مصادرات اقلیدس و این رساله در سال 1314 به اهتمام دکتر تقی ارانی به چاپ رسید که از لحاظ ریاضی بسیار مهم است. 4- رساله روضة‌القلوب در کلیات وجود. 5- رساله ضیاء العلی. 6- رساله میزان‌الحکمه. 7- رساله‌ای در صورت و تضاد. 8- ترجمه خطبه ابن سینا. 9- رساله‌ای در صحت طرق هندسی برای استخراج جذر و کعب. 10- رساله مشکلات ایجاب. 11- رساله‌ای در طبیعیات. 12- رساله‌ای در بیان زیگ ملکشهاهی. 13- رساله نظام الملک در بیان حکومت. 14- رساله لوازم‌الاکمنه. 15- اشعار عربی خیام که در حدود 19 رباعی آن بدست آمده‌است. 16- نوروزنامه. 17- رباعیات فارسی خیام که در حدود 200 چارینه (رباعی) یا بیشتر از حکیم عمر خیام است و زائد بر آن مربوط به خیام نبوده بلکه به خیام نسبت داده شده. 18- عیون الحکمه. 19- رساله معراجیه. 20- رساله در علم کلیات. 21- رساله در تحقیق معنی وجود.




موضوع مطلب :

شنبه 91 شهریور 11 :: 9:34 صبح


ساسانیان خاندان شاهنشاهی ایرانی در سالهای 224 تا 651 میلادی بودند. شاهنشاهان ساسانی که اصلیتشان از استانپارس بود بر بخش بزرگی از غرب قاره? آسیا چیرگی یافتند.
ساسانیان قلمرو فرمانروایی خود را ایران‌شهر (به پهلوی کتیبه‌ای  ) می‌خواندند. پایتخت ساسانیان شهرتیسفون در نزدیکی بغداد در عراق امروزی بود. در آن زمان بغداد نام منطقه? کوچکی در نزدیکی تیسفون بود. خود نام «بغداد» یک نام ایرانی است که در زمان ساسانیان به آن منطقه نهاده شد.
تیسفون در سال 651 به دست عرب‌ها تسخیر شد و به تاراج رفت. نام عربی تیسفون «مدائن» است. نام تیسفون به سریانی«ماحوزه» بود.
نام «ساسانیان» از «ساسان» میآید که آن هم نام پدربزرگ اردشیر پاپکان (پاپک = بابک = نام پدر اردشیر) پایه‌گذار خاندان ساسانیان است. ساسان متولی معبد آناهیتا در استخر فارس بود.
ساسانیان رفته‌رفته ناتوان شدند و دستگاه مذهبی زرتشتی در کار پادشاهی و کشورداری نفوذ بسیاری نمود تا جایی که درسده پنجم میلادی دیگر کنترل کشور و دربار بیشتر با موبدان بود تا شاهان. شاهنشاهی ساسانیان با تاختن عرب ها و وروداسلام به ایران نابود شد، اگر چه فرزندان و خویشان ساسانیان سال ها از مازندران تا فرارود به نبرد در برابر عرب های مسلمان پرداختند تا بلکه پادشاهی از دست رفته خود را باز یابند. بازمانده خاندان ساسانی نیز به کشور چین پناه بردند.

تاریخ ساسانیان
حکومت خاندان ساسانی در ایران ، پس از انقراض دولت پارتی (اشکانی) به مدت چهار قرن دوام یافت. در تاریخ آغاز حکومتاردشیر اول ، نخستین شاهنشاه ساسانی ، میان محققان اختلاف جزئی (در حدود سه سال) است. بنا به محاسبه نلد که ، نخستین سال شاهنشاهی اردشیر اول ساسانی (یعنی ، سالی که در آن به شاهنشاهی رسید) با بیست و پنجم و بیست وششم سپتامبر سال 226 میلادی (مطابق با سال 538 سلوکی) آغاز می شود که سال حکومت دولت ساسانی بر سرتاسر ایران است و پایان حکومت این خاندان ، در سال 651 یا 652 م. است که سال کشته شدن یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی در مشرق ایران است. بنابراین ، حکومت ساسانیان بر ایران بیش از چهار صد سال (426 سال) ادامه داشت.
سیاست خارجی

توسعه‌طلبی و برتری‌جویی

دوران ساسانیان همچون دوره هخامنشیان زمان امپراتوری ایرانیان بر اقوام، نژادها و ملیت های مختلفی بود که با مذهب، فرهنگ، زبان و ساختارهای مختلف اجتماعی تحت یک قدرت مرکزی قرار گرفته بودند. شاپور اول خودرا نه تنها شاهنشاه، بلکه «شاهنشاه ایران و انیران» (شاهنشاه ایران و غیر ایران) لقب داد و همین تفکر در تمام دوره ساسانیان حاکم بود. پادشاهان ساسانی این رسالت تاریخی را دنبال میکردند که امپراطوری هخامنشی و مرزهای آنرا پس از شکست دربرابر اسکندر دوباره زنده کنند: به همین گونه ساسانیان در دوره هایی ایران را از آسیای مرکزی و رود جیحون گرفته تا ارمنستان، آسیای صغیر (ترکیه امروز)، خاور نزدیک (سوریه و فلسطین امروز)، بین النحرین (عراق امروز) و مصر تا یمن گسترش داده و شاهراه های تجاری مهم آن زمان را تحت کنترل خود قرار دادند. اگر ایران تا آن زمان از نظر روم و یونان جزو «بربرها» به حساب می آمد، اکنون به عنوان رقیب هم طراز و یکی از دو ابر قدرت جهانی (درکنار روم) به رسمیت شناخته شد. شاهان ایران و روم یکدیگر را برادر خطاب میکردند و تاجگذاری پادشاهان شانرا از قبل به یکدیگر اطلاع میدادند.
درعین حال دوران ساسانیان همراه بود با جنگهای مکرر، فرساینده و توأم با شکست و پیروزی با رقیب اصلی ایران (امپراطوری بیزانین یعنی روم شرقی در غرب ایران) و اقوام مخالف درشرق مانند هپتالیان (یا افتلالیان، عربی: هیاطله). هپتالیان اقوام کوچ نشینی بودند که از ایالت کانسوی چین به نواحی تخارستان در شمال شرقی ایران آمده بودند واروپایی ها ازآنان بنام «هون های سفید» نام میبرند.
همه امپراطوری های تاریخ مجبور بوده اند که برای حفظ قدرت و سلطه براقوام زیردست، به برتری طلبی خارجی و کشور گشائی دست بزنند. عدم توسعه امپراطوری ها آغاز زوال شان است. رشد اقوام تحت سلطه و استقلال طلبی آنان حکومت مرکزی را دریک جبهه ضعیف می‌کند و هر امپراطوری برای جبران ضعف در یک گوشه، مجبور به گسترش قدرت از سوی دیگراست، بدون اینکه امکان اداره سرزمین های جدید را داشته باشد. انوشیروان (531 تا 579) که با روم یک «پیمان صلح ابدی» (532) بسته بود، بدون دلیل معقولی این پیمان را چند سال بعد فسخ کرده و به قلمرو آن کشور حمله کرد. انوشیروان با ادامه کشورگشائی درچند جنگ رومیان را شکست داد و در دریای مدیترانه شنا کرد. خسرو پرویز یک کودتا در بیزانتین (روم شرقی) را که دراثر آن پدرزنش (امپراطور ماوریکی) کشته شد، بهانه قرار داده و بعد از یک دوره طولانی صلح درسال 604 به آنکشور حمله ور شد و این حملات را تا سال 626 ادامه داد. حاصل این جنگها بالا رفتن خزانه دولت از 600 میلیون درهم (سال 608) به 1600 میلیون درهم (سال 620)، تصرف سرزمین های وسیع (ارمنستان، بین النحرین علیا، شهر ادس، سوریه، فلسطین، بیت المقدس مصر و پایتختش اسکندریه) و غنائم جنگی و اسیران فراوان بود.
ساسانیان و رقیبان‌شان

دولت بیزانس که در بخش شرقیِ تصرف‌های خود، با دولتی توانمند مانند ساسانیان سروکار داشت و آن را نیرومندترین دشمن خود می‌دانست، گرفتاری‌های زیادی هم در غرب و هم در شمال تصرف‌هایِ خود، به خصوص در اروپا داشت. این گرفتاری‌ها، مانع از آن می‌شد که بیزانس همه نگاهِ خود را صرف مرزهای شرقیِ خود کند و به همین سبب، دستگاه ساسانی، مانند دستگاه اشکانی، توانسته بود پایتختِ خود (تیسفون) را، در کنار رودِ دجله قرار دهد و از نزدیک بودنِ پایتخت‌اش به مرزهای دشمن، بیمی نداشته باشد. دولت ساسانی هم در شرق، و هم در شمالِ مرزهای خود، گرفتاری‌های زیاد داشت که گاهی به میزان خطرناک و تهدید کننده‌ای می‌رسید. بدین گونه ---------- خارجیِ دستگاه ساسانی، یکسره در رابطه با شرق و غرب خلاصه می‌شد. اما دستگاه ساسانی در این زمان، خود را به اندازه کافی نیرومند نشان داد و توانست ایرانشهر را از آسیب‌های ویرانگر و خطرآفرین دور نگه دارد و در داخل کشور، برای مردم ایران، زندگی مرفه همراه با امنیت تامین کند.
این دستگاه، فرهنگی پربار در زمینه ---------- و کشورداری، اخلاق، رابطه‌های سالم اجتماعی و هنر به وجود آورد، که پس از نابودی و ویرانیِ سیاسی‌اش، اثرهای خود را در نسل‌های پسین و فرهنگ دیگر همسایگان، به روشنی نشان داد. با اینکه دشمنان شناخته شده دستگاه ساسانی، دولت پیشرفته بیزانس و دولت‌های نیمه پیشرفته شمال و شرقِ کشور بودند، شکست این دستگاه، نه از سوی این دشمنان، بلکه از دو سوی پیش‌بینی نشده بود. نخست، فروپاشی از درون، و پس از آن، از دولتی بود که با آنکه همه توانِِ جنگی‌اش قوم‌های بیابان گرد بودند، ولی بنیه ---------- و اجتماعی‌اش برپایه بینش دینی-فکریِ نیرومندی بود که دولت‌ها و دشمنان دیگر ساسانی، ازش بی‌بهره بودند. دستگاه اسلامی که در آغاز سده هفتم میلادی در شهر مدینه برپا شده بود، از جهت روحی و معنوی چنان نیرومند شده بود که تأثیر فرهنگی‌اش بر کشورهای همسایه، همانند چیرگیِ دیگر قوم‌های بادیه نشین و صحرانورد، گذرا نبود. این تأثیر فرهنگی چنان عمیق بود که با همه گسستگی و سستیِ ---------- و جنگیِ اعراب، پس از دو قرن چیرگی، اثرهایش هنوز ماندگار است.
شرح صلحنامه? ایران و روم (356 میلادی)

موسونیانوس سردار رومی در خوست صلح کرد. شاپور اوّل برای او چنین نوشت: "شاپور، شاه شاهان، برادر مهر و ماه و همتای ستارگان به برادر خود کنستانتیوس سلام می‌رساند و خوش وقت است از این که امپراتور در اثر کسب تجربه به راه راست باز گشته‌است. نیاکان من قلمرو خود را تا رود استریمونو حدود مقدونیه گسترش داده بودند. من در جلال و عظمت و فضیلت بر همه? نیاکانم برتری داشتم و وظیفه? خود می‌دانم که ارمنستان و بین النهرین را که به حیله و تزویر از نیاکانم به در کردند، باز ستانم.
این سرزمین‌های کوچک را که تنها موجب نفاق و خونریزی است، به من باز پس دهید؛ و به شما می‌گویم که اگر سفیر من بدون پاسخ مثبت باز گردد، پس از انقضای زمستان با تمام نیروی خویش به جنگ شما خواهم آمد." امپراتور روم «کنستانتیوس گشاینده? دریاها و خشکی‌ها و خداوند فر و شکوه جاودانی» در پاسخ به «برادرش شاپور» می‌نویسد:



اگر رومیان گاهی دفاع را بر حمله رجحان می‌نهند از بیم و ترس نیست، بلکه از راه مداراست. گر چه رومیان گاهی پیروز نشده‌اند، ولی هرگز نتیجه? قطعی جنگ به زیان آنان نبوده‌است.




امپراتور روم با این پاسخ سبکسرانه نتوانست از وقوع جنگ جلوگیری کند و شاپور دوّم تمام سرزمین های ذکر شده در نامه را تسخیر کرد و روم را به سختی شکست داد و پادشاه روم سزای پاسخ بیخردانه? خود را یافت.
ادامه? شاپور دوّم
شاپور بر ارمنستان تاخت و سرزمین‌های بسیاری تصرّف کرد. امّا سرانجام شکست خورد. او قانونی وضع کرد که دیگر مسیحیتدر ایران ممنوع باشد. اگر بعضی خشم‌هایش را نادیده بگیریم او پادشاهی قدرتمند و با اراده بوده‌است. وی در سال 379 میلادی در گذشت.
اردشیر دوّم {379 تا 382 میلادی}
پس از در گذشت شاپور اوّل برادر زن او به پادشاهی رسید. وی فردی ضعیف النفس، بی اراده و در عین حال بسیار رعیّت پرور، خوش دل، و پاک نیّت بود. بر روی سکّه‌های به جا مانده از او کلمه? نیکوکار (گرب کرتار) مشاهده می‌شود. او در دوران حکومت خود مسیحیان سرزمینی که قبلاً بر آن حکومت می‌کرد {آدیابن} را آزار بسیار می داد. به نوشته? برخی مورّخان وی برادر بزرگ شاپور کبیر بوده‌است.
اردشیر دوّم پس از 4 سال سلطنت بی فایده به وسیله? بزرگان کشور از مقام خویش خلع گردید.
---------- داخلی

اصلاحات از بالا، نخبه‌کشی و کودتاگری

تمدن ایرانی قبل از اسلام (درکنار روم، هند و چین) یکی از تمدن‌های بزرگ دنیای آنزمان بود. بخصوص در عصر انوشیروان کتابهای زیادی نوشته و یا ترجمه شد و بعد از بسته شدن آکادمی فلسفه در روم هفت فیلسوف یونانی به دربار او پناهنده شده و به تحقیق و تدریس مشغول شدند. هنگامیکه اینان عزم وطن کردند، انوشیروان با قیصر روم قراردای بست که این فلاسفه ازهر تعقیب و پیگردی مصون باشند. دوره انوشیروان عصر تبادل و گشایش فرهنگی است. تحت وزارت بزرگمهر فیلسوفان، پزشکان و دانشمندان ازهندوستان و یونان به دربار آمده و درحضورشاه به مباحثه میپرداختند. هزینه زیادی صرف ترجمه نوشته های خارجی شد و جندیشاپور به به اوج اعتلا رسید. اصلاحات زیادی در سطح اداری، مالیاتی و لشکری صورت گرفت که حتی بعد ازحمله اعراب نیز دوام داشت. خسروانوشیروان (انوشه روان یعنی دارای روان جاوید) سیاستمداری کاردان بود. همانطور که نام «سزار» مشهورترین امپراطور روم بعد از او مترادف با «قیصر» بکار رفت، «خسرو» نیز در عربی (کسری) و فارسی (صلاح مملکت خویش خسروان دانند) به معنی پادشاه بکار میرود.
دوره ساسانیان همراه است با رشد طبقات جدید اجتماعی و نظام فئودالیسم. درمقابل پادشاه طبقات و کاست های اشراف، زمینداران کلان، قشر روحانی، سپاهیان و دبیران رشد کرده و باعث محدود شدن قدرت شاه شدند، بطوریکه میتوان از آن به عنوان نوعی <مشروطه اریستوکراتی> نام برد. رشد این اقشار و طبقات به عنوان وزنه ای در مقابل شاه میتوانست در روندی سازنده حرکتی بسوی مردمسالاری ایجاد کند و به نوعی پلورالیسم (تکاثر قوا) تبدیل شود. این همان روندی بود که در قرون وسطای اروپا نهایتاً زمینه را برای رشد طبقات متحرک وجدید شهری آماده ساخت. ولی نفوذ اشراف، زمینداران بزرگ و روحانیت زردشتی در بیشتر سالهای دودمان ساسانیان حالتی تخریبی و انحصاری داشت. نفوذ مردم عادی دراین دژ مستحکم محال بود و مقام ها بطور موروثی از یک نسل به نسل بعدی منتقل میشد. ساسانیان یک امپراطوری گسترده همراه با یک جامعه بسته بودند. فردوسی داستان معروف کفاشی را ذکر میکند که حاضر شده بود کمبود بودجه جنگ انوشیروان با روم را تأمین کند، بشرط اینکه فرزندش اجازه تحصیل و کسب مقام دبیری را بدست آورد، ولی دراین امر موفق نشد. اصلاحات اجتماعی فقط از بالا به پایین قابل قبول بود و جلو هرگونه حرکت اصلاحی مردمی (حتی اگر شاه هم پشتیبان بود) در اثر توطئه و بدخواهی اشراف و روحانیون که منافعشان با قدرت حاکمه گره خورده بود، گرفته میشد. همچنین اشراف و موبدان در انتخاب شاهان نقش اصلی را ایفا میکردند و شاهان اصلاح طلب را کنار میگذاشتند. به ذکر چند نمونه اکتفا می‌کنیم:




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 شهریور 7 :: 9:33 صبح


  • شاپور اول (241 تا 272) به همه ادیان آزادی کامل داد و اعلام کرد که مغان، مانویان، یهودیان، مسیحیان و سایر ادیان در امپراطوری او از آزار و تعقیب مصون اند. میگویند شاپور خود چنان تحت تأثیر کیش اصلاح طلب مانی قرار داشت که مدت کوتاهی تصمیم داشت آنرا جانشین آئین زردشت کند. فشار روحانیون زردشتی سبب شد که بهرام از پشتیبانی ادیان مختلف دست بکشد و به اعدام مانی تن دهد.
  • هنگامیکه هرمز دوم (302 تا 309) از دنیا رفت، اشراف و نجیب زادگان پسر اورا زندانی کرده و پسر دیگر اورا که هنوز درشکم مادر بود، به عنوان پادشاه انتخاب کرده و تاج را به شکم مادر بستند. شاپور دوم (309 تا 379) در 16 سالگی به تخت نشست.
  • پس از شاپور دوم کشور به مدت بیست سال صحنه رقابت روحانیون و سران لشکر بود. بین سالهای 379 تا 399 سه پادشاه در اثر توطئه کشته شدند.
  • یزدگراول (399 تا 420) کوشش داشت تا نفوذ روحانیت و اشراف را کم کند و به مسیحیان آزادی بدهد، ولی قربانی توطئه اشراف شده و به او لقب «بزهکار» دادند.
  • قباد برای تضعیف قدرت و نفوذ اشراف و روحانیون پنج سال از کیش مزدک و قیام مردمی و عدالتخواهانه او دفاع کرد. این قیام بین سالهای 491 تا 529 ایران را فراگرفته بود و هدف آن شکستن مرزهای طبقاتی و بازکردن عادلانه امکانات اقتصادی و اجتماعی برای همه بود. ولی قباد توسط مخالفین دستگیر شده و در <دژ فرتاموشی> زندانی شد. او توانست از این زندان گریخته، به دولت هفتالیان پناهنده شده و به کمک آنها دوباره به تخت بنشیند. سرکوبی وحشتناک مزدکیان نتیجه این بازگشت بود. هرمز چهارم (جانشین خسر اول) از مسحیت به عنوان یک کیش تازه نفس حمایت کرد، ولی اشراف و روحانیون اورا سرنگون کرده و به قتل رساندند.

درهیچ دوره ای از تاریخ ایران پادشاهان تا این اندازه وابسته به اشراف و روحانیون نبودند و تا این حد کودتا، توطئه، پدرکشی و برادر کشی رواج نداشته است.
دوره ساسانیان طولانی ترین دوره انحصاری یک خانواده بر ایران است. در طول تقریباً 429 سال حکومت نسل ساسان، کمترین انعطافی برای واگذاری قدرت به خانواده و یا نسل دیگری وجود نداشت. ساسانیان باوجود همه بحرانها بریک اصل بنیادین تکیه داشتند و آن <فره ایزدی> بود، گویا حفظ این اصل مقدس مهمتر از نجات کشور و سعادت مردم بوده است. موبد موبدان حافظ این اصل مقدس بود و به عنوان <نگهبان نظام> تاج را بر سر شاه میگذاشت. سعید نفیسی درباره قدرت موبدموبدان مینویسد:
درتمام این دوره پادشاهان همه دست نشانده موبد موبدان بودند و هریک از ایشان که فرمانبردار نبود، دچار مخالفت موبدان می‌شد.
مخالفت با اصلاح دینی

عصر ساسانیان را میتوان سالهای نفوذ مذاهب غیر زردشتی و اصلاح طلبی در کیش زردشت دانست. از سوی غرب مسیحیت و ازسوی شرق آئین های بودائی و هندی درحال پیشرفت و در خود خاک ایران نیز مانی و مزدک پیام آوران اصلاح دین زردشت بودند. ولی ساسانیان هم از نفوذ ادیان خارجی و هم از اصلاح آئین زردشت جلو گیری میکردند.
مانویت

در دوران سلطنت شاپور مانی (215 تا 276 میلادی) ادّعای پیامبری و مذهبی تازه آورد که از اختلاط سایر ادیان و مذاهب فراهم ساخته شده و در شرق و غرب دنیای آنروز گسترش یافت. مانی بزرگ زاده‌ای از اشکانیان بود پدرش فاتک از مردم همدان بود. وی در سال 215 در یکی از روستاهای نزدیک بابل به دنیا آمد. وی در کودکی به کسب دانش و فلسفه پرداخت و سپس ادیانزرتشتی، عیسوی، بودایی و یونانی را مورد مطالعه قرار داد و در بیست و چهار سالگی ادّعای پیامبری کرد و سپس به وسیله? «پیروز» برادر شاپور یکم که دین او را پذیرفته بود به دربار راه یافت و کتاب خود «شاپورگان» را به شاپور تقدیم داشت. شاپور دین مانی را پذیرفت و مانی را در ترویج آن دین آزاد گذاشت، مانی به هندوستان و چین سفر و دوباره به ایران بازگشت، در دوران پادشاهی بهرام اوّل مؤبدان زرتشتی از پیشرفت دین مانی بیمناک شده شاه را بر آن داشتند که بین آن ها و مانی مناظره‌ای ترتیب دهند، مانی در این مذاکره شکست خورده به دستور بهرام به زندان افکنده می‌شود و زیر شکنجه جان می‌دهد و یا به روایتی دیگر زنده زنده پوست کنده و پوستش را از کاه انباشته و بالای دروازه? گندی‌شاپور آویزان می‌شود و از آن هنگام آن دروازهباب مانی خوانده می‌شود. {276 میلادی}
کیش مانی یکی از ادیان پربار و پرمقاومت دوران ساسانی است. دراین مقاله کوتاه نمیتوان این کیش را معرفی کرد، چون مذهبی پیچیده و تودرتواست و قبل از آنکه کامل شود، بنیانگذار آن کشته شد. بطور کوتاه میتوان مانویت را ترکیبی از عناصر بودائی، زردشتی و مسیحی دانست. مانی به تقلید و مخلوط کردن عناصر این مذاهب نپرداخت، بلکه با ابداعات و ابتکاراتی آنها را غنی ساخته و با فرهنگ ایرانی وفق داد. شاید او میدانست که مسیحیت از سوی غرب و کیش از بودا از سوی شرق از مرزهای ایران گذشته اند و عنصر اصلی کیش زردشت را مورد تهدید قرار داده اند، و با آوردن این دین نوین برآن بود تا اصالت و هویت فرهنگ ایرانی را حفظ کند ودرعین حال بدون تعصب های خشک ملی ( که ویژه روحانیون مذهب رسمی زردشت بود) از فرهنگ های پیشرفته خارجی نیز بهره گیرد. مانی در برداشت از مسیحیت نیز به دنبال کلیسای رسمی نبود، بلکه به فرقه ای از مسیحیت اعتقاد داشت که بنام <گنوسی> شهرت یافته بود و تحت تاثیر فلسفه اشراقی نوافلاطونی قرار داشت. گنوستیک را میتوان تا حدودی هموزن عرفان دانست. مانی داعیه جهانی داشت و خود را آخرین پیامبر میدانست. کیش او به سرعت از مرزهای ایران گذشته و حتی تا قرن هفتم هجری (یعنی حدود هزارسال بعد ازمانی) در خارج از ایران طرفدار داشت. بعد از کشته شدن مانی به دستور موبدان و ممنوعیت کیش او درایران، عقائد او در سوریه و مصر، شمال آفریقا و خاک فرانسه امروز طرفدار پیداکرد. آگوستینوس که یکی از بنیانگذاران الهیات مسیحی است و در قرن پنجم میلادی در شمال آفریقا (الجزائر امروز) میزیست (354 تا 430 میلادی) 8 سال پیرو کیش مانی بود و درسال 386 مسیحی شد. او باوجود اینکه یکی از متکلمین و بنیانگذاران نامدار مسیحیت بوده فلسفه «انسان نورانی» را که از تعلیمات مانی است همیشه حفظ کرد. او معتقد بود که روان انسان تنها با تلألوالهی قادر به شناخت است و انسان به این روشنائی به همان اندازه احتیاج دارد که چشم به نور نیازمند است.
مزدک

جنبش مزدکیان از سال 494 میلادى آغاز شده و سى سال ادامه یافت. تضعیف روحانیون و اشراف، ازبین بردن تحجرطبقاتی و ایجاد مساوات از برنامه های او بود. او خود یک موبد زردشتی و طرفدار افکار مانی بود. پیروان او نه تنها خانه های اشراف بلکه حرمسراهای آنها را هم تصاحب کردند و زیبا ترین معشوقه های آنان را نیز به تملک خویش درآوردند. در این هنگام قباد که از هر جهت دلى پر از روحانیون و اشراف داشته است و شاید هم از دوران کودکى گرایش مانوی داشت، با این جنبش کنار آمده و راه مدارا و حتى حمایت و دستیارى را با مزدکیان در پیش گرفت. گفته شده است که در این دوران، قباد به سخنان مزدک اندرزگو پیرامون لزوم گشودن در انبارهاى دولتى غله به روى قحطى زدگان و اجراى عدالت در مورد طبقات فقیر تن در داده است. ولی همانطور که گفته شد، قباد قربانی توطه اشراف و روحانیون شده و برای ادامه سلطنت به کمک پسرش خسرو انوشیروان به قتل عام مزدکیان پرداخت.
مسیحیت

درسال 422 شورایی از اسقف های ایرانی استقلال کلیسای مسیحیان ایران را از مسیحیت یونان و روم اعلام نمود.. در زمان سلطنت قباد (پدر انوشیروان) شاخه نسطوری از کیش مسیحیت مورد قبول بیشتر مسیحیان ایران قرار گرفت. ساسانیان در تمام دوره حکومتشان سیاستی متغیر و دوگانه نسبت به مسیحیت درپیش گرفته بودند که تا حد زیادی تابع نوع رابطه شان با روم شرقی بود. گاه به مسیحیان آزادی داده میشد و گاه مسیحیان به عنوان ستون پنجم امپراطوری روم تحت پیگرد قرار میگرفتند. با وجود این فراز و نشیب ها مسیحیت در ایران درحال پیشرفت بود. یکی از نشانه های نفوذ مسیحیت دردوره ساسانیان گرایشی بود که در اواخر عهد ساسانی در پادشاهان ایرانی نسبت به این دین مشاهده میشود. حتی بسیاری از خاندانهای اصیل زردشتی به مسیحیت گرایش پیدا کردند. یکی از علل رواج مسیحیت در ایران این بود که پادشاهان ایران در لشکرکشی های خود به سوریه گاه تمام شهروندان یک شهر یا منطقه را که اکثر آنها مسیحی بودند، به ایران کوچ داده و آنانرا در ایران مقیم میکردند. رواج مسیحیت در زمان خسرو پرویز (590 تا 628) یعنی اواخر ساسانیان به اوج خود رسید. همانطور که گفتیم خسرو پرویز به کمک قیصر روم «موریکیوس» دوباره به قدرت رسید. او با شاهزاده خانم رومی «ماریا» ازدواج کرده و تحت نفوذ معشوقه مسیحی اش شیرین نیز قرار داشت. بعضی از مورخین تاحدی پیش رفته اند که معتقدند، خسروپرویز مسیحست را قلباً پذیرفته بوده است. بعضی از سرداران ایران مانند «مهران گشنسپ» توسط کلیسای نسطوری غسل تعمید شده و به نام «گیورگیس» درآمدند.
سکه های ساسانی

سکه های ساسانی از طلا و نقره و مس بود . سکه های نقره را زوزن می گفتند . تاریخ سکه ها مشخص سالهای سلطنت ساسانی است . خط و زبان سکه ها ، پهلوی ساسانی می باشد .

 




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 شهریور 7 :: 9:33 صبح
1   2   3   >   
درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.
پیوندها
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 1
  • بازدید دیروز: 95
  • کل بازدیدها: 2317391
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

شهریور 91 - از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است