سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
به سایت از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ خوش آمدید

 

 

تاریخچه ماهواره‌های مصنوعی

اولین ماهواره مصنوعی، اسپوتنیک 1 (Sputnik 1) بود که توسط شوروی در 4 اکتبر 1957 شروع به کار کرد. که این باعث به راه افتادن یک رقابت فضایی بین شوروی و آمریکا شد.

آمریکا نیز اولین ماهواره خود را در 31 ژانویه 1958 به فضا پرتاب کرد. بزرگترین ماهواره مصنوعی که هم اکنون به دور زمین می‌چرخد ایستگاه بین‌المللی فضایی می‌باشد.

نخستین پرتاب توسط کشور
کشور سال پرتاب نخستین ماهواره
Flag of the Soviet Union.svg اتحاد جماهیر شوروی (Flag of Russia.svg روسیه) 1957 اسپوتنیک 1
Flag of the United States.svg ایالات متحده آمریکا 1958 اکسپلورر 1
Flag of France.svg فرانسه 1965 آستریکس
Flag of Japan.svg ژاپن 1970 اسومی
Flag of the People چین 1970 دونک فانگ هونگ 1
Flag of the United Kingdom.svg بریتانیا 1971 پراسپرو ایکس-3
Flag of India.svg هند 1980 روهینی
Flag of Israel.svg اسرائیل 1988 اوفک-1
Flag of Ukraine.svg اوکراین 1995 سیچ-1
Flag of Iran.svg ایران 2009 امید 1

 

انواع ماهواره

 

ماهواره ضد سلاح

ماهواره ضد سلاح، که بعضی مواقع ماهواره‌های کشنده نیز خوانده می‌شوند، ماهواره‌هایی هستند که برای خراب کردن ماهواره‌های دشمن و دیگر سلاح‌های مداری و اهداف دیگر طراحی شده‌اند. که هم آمریکا و هم روسیه ، از این نوع ماهواره، در اختیار دارند.

 

ماهواره‌های ستاره‌شناختی

ماهواره‌های ستاره‌شناختی که برای مشاهده فاصله سیاره‌ها وکهکشان‌ها و دیگر اشیای خارجی فضا، استفاده می‌شود.

 

ماهواره‌های زیستی

ماهواره‌های زیستی، ماهواره‌هایی هستند که برای حمل ارگانیسم‌های زنده، طراحی شده‌اند. عموماً برای آزمایش‌های علمی استفاده می‌شوند.

 

ماهواره‌های مخابراتی

ماهواره‌های مخابراتی، ماهواره‌هایی هستند که برای اهداف ارتباط راه دور، در فضا قرار گرفته‌اند. ماهواره‌های مخابراتی مدرن، نوعاً از مدارهای زمین‌همگام، مولنیا (Molniya) و پایین‌زمینی استفاده می‌کنند.

 

ماهواره‌های مینیاتوری

ماهواره‌های مینیاتوری، ماهواره‌هایی هستند که دارای وزن کم و سایز کوچک، به طور غیر عادی می‌باشند. طبقه بندی جدیدی که برای گروه بندی این ماهواره‌ها استفاده می‌شود، عبارت است از :

  • ماهواره‌های کوچک (500-200 کیلوگرم)
  • ماهواره‌های میکرو (زیر 200 کیلوگرم)
  • ماهواره‌های نانو (زیر 10 کیلوگرم)

 

 

ماهواره‌های هدایت‌کننده

ماهواره‌هایی هستند که از پخش کردن سیگنال‌های رادیویی استفاده می‌کنند تا دریافت کننده‌های موبایل را در زمین فعال نمایند تا مکان دقیق آن‌ها مشخص شود.

 

ماهواره‌های اکتشافی

ماهواره‌های مشاهداتی زمین یا ماهواره‌های مخابراتی می‌باشند، که برای کاربردهای نظامی و جاسوسی مستقر شده‌اند.

 

ماهواره‌های زمین‌شناسی

ماهواره‌های زمین‌شناسی، ماهواره‌هایی هستند که برای نظارت بر محیط، هواشناسی و ساختن نقشه و... استفاده می‌شوند.




موضوع مطلب :

دوشنبه 91 مهر 24 :: 6:50 عصر
ماهواره مخابراتی میل‌استار

ماهواره[1]، یا قمر مصنوعی، به دستگاه‌های ساخت بشر گفته می‌شود که در مدارهایی در فضا به گرد زمین یا سیارات دیگر می‌چرخند.

اهمیت ماهواره‌ها برای مخابرات و بررسی منابع زمینی و پژوهش و کاربردهای نظامی و جاسوسی روزافزون است. بخشی از پژوهشهای علمی و تخصصی که در آزمایشگاه‌های مستقر در فضا انجام می‌شود، هرگز نمی‌توانست روی کره زمین جنبه عملی به خود گیرد.

نخستین ماهواره فضایی جهان اسپوتنیک-1 (به معنی همسفر-1 به زبان روسی) بود که در تاریخ 12 مهر 1336 (4 اکتبر 1957) به مدار زمین پرتاب شد. پرتاب اسپوتنیک-1 به مدار زمین آغازگر عصر فضا و مسابقه فضایی شد.


تاریخچه

ظاهرا نخستین اشاره به ماهواره در ادبیات، نوشته‌ای از ادوارد اورت هیل است. او در سال 1869 در داستانی بنام «ماه آجری» از ماهواره‌ای حامل انسان نام برده که به دور زمین می‌گردد.

ژول ورن نیز در داستان «میلیون‌های بگم» در سال 1879 از گلوله توپی نام می‌برد که بطور ناخواسته در مدار زمین به گردش درآمده‌است.

کنستانتین تسیولکوفسکی نیز در رساله خود بنام «اکتشاف فضای کیهانی با وسائل عکس‌العملی» در میان انبوهی از اندیشه‌های نو در مورد فضانوردی، از ماهواره نیز نام می‌برد.

در سال 1945 نویسنده مشهور بریتانیایی آرتور سی کلارک یکی از بزرگ‌ترین خالقان داستانهای علمی–تخیلی، برای اولین بار پیشنهاد قرار دادن یک ماهواره ارتباطی را در مدار ژئوسنکرون یا مدار کلارک که در فاصله تقریبا 36000 کیلومتری سطح زمین و بالای خط استوا قراردارد را جهت پوشش سیگنال‌های رادیویی و تلوزیونی داد. از این مدار امکان دسترسی به تقریبا 40? سطح زمین وجود دارد.

ایده استفاده از ماهواره‌های ساخت دست بشر، برای اولین بار در پایان جنگ جهانی دوم بر سر زبان‌ها افتاد.

ماهواره‌ای که در مدار ژئوسنکرون و در بالای خط استوا و هماهنگ با سرعت زمین و با زاویه‌ای ثابت، حرکت می‌کند، قسمت مشخصی از سطح زمین را بطور ثابت پوشش می‌دهد، و از یک ایستگاه زمینی نیز بصورت یک نقطه ثابت، قابل رویت است.

ماه، خورشید، و دیگر ستارگان و سیارات منظومه شمسی باعث تاثیر گذاری بروی ماهواره در مدار خود می‌شود که احتمال جابجایی از مکان خود را دارد. برای جلوگیری از این مسیله، موتورهای مخصوصی که بوسیله ایستگاه‌های زمینی کنترل می‌شوند، کمک می‌کنند که ماهواره‌ها در مکان خود ثابت باقی بمانند.

جهت برقراری ارتباط از یک ایستگاه زمینی، معمولاً احتیاج به یک دیش بزرگ که بنام Uplink Antenna معروف است، می‌باشد و باعث تمرکز اطلاعات ارسالی به ماهواره می‌شود.

در ارتباط بین ماهواره و ایستگاه زمینی معمولاً از دو نوع موج و فرکانس متفاوت استفاده می‌شود. یکی برای Uplink و دیگری برای Downlink. دیش نصب شده بروی ماهواره، سیگنال ارسالی ازایستگاه زمینی را دریافت کرده و به یک دستگاه گیرنده می‌رساند و پس از یک سری پردازش، به فرستنده ماهواره انتقال می‌دهد و از طریق آنتن فرستنده ماهواره، مجدداً به سمت زمین باز تابش داده می‌شود.

سیگنال ارسالی به سطح زمین، بوسیله دیش‌های معمولی، دریافت و جمع آوری شده و به دستگاه گیرنده ماهواره، از طریق ال ان بی، انتقال پیدا می‌کند. قدرت سیگنال دریافتی بر روی زمین، نسبت به فاصله و زاویه و... ماهواره و نقطه گیرندگی، متفاوت بوده و بصورت یک الگوی خاص به نام سایه ماهواره یا footprint معرفی می‌شود.

همیشه قدرت سیگنال ماهواره در مرکز سایه، بیشترین مقدار را دارا می‌باشد و در گوشه‌ها، از کمترین مقدار، برخوردار است. توجه به این نکته لازم است که دریافت سیگنال در خارج از سایه، احتیاج به دیش‌های بزرگ تر، دارد. امواج سانتی متری، جهت ارسال سیگنال ماهواره به زمین، مورد استفاده قرار می‌گیرد که محدوده فرکانسی آنها بین 3-30 MHz می‌باشد.

دلیل اصلی استفاده از این امواج رادیویی کوتاه، انتشار راحت امواج و تاثیرات کم نویز و مزاحمت‌های فرکانسی است. البته فرکانسهای بالاتر از 15 Ghz، بصورت وحشتناکی بوسیله اکسیژن هوا و بخار آب تضعیف می‌گردند.

ماهواره‌ها، سیگنالهای ارسالی خود را بصورت قطبی و با دو حالت افقی و عمودی ارسال می‌کنند و گاهی اوقات نیز، بصورت دورانی، چپ گرد و راست گرد. در سیستمهای دیجیتال، امکان ارسال دیتا و چندین شبکه تلوزیونی و رادیویی بروی یک فرکانس وجود دارد.

واژه ماهواره

به سفینه‌ای گفته می‌شود که در مداری، به دور یک سیاره (معمولاً زمین) در حال گردش باشد.

در عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم، ماهواره و تکنولوژی وابسته به آن، آنچنان در تاروپود جوامع بشری نفوذ کرده و به پیش می‌تازد، که نقش تعیین کننده آن در سیر تحولات تمدن بشری، قابل توجه‌است.

بخشی از تحقیقات و پژوهش های علمی - تخصصی، که در آزمایشگاه های مسقتر در فضا انجام می‌شود، هرگز نمی‌توانست روی کره زمین جنبه عملی به خود گیرد. این تحقیقات، که بسیار متعدد و متنوع است، در تخصص های پزشکی، داروسازی، مهندسی مواد، مهندسی ژنتیک و ده ها مورد دیگر، تا به حال دستاوردهای بسیار ارزنده‌ای را به جوامع بشری عرضه کرده‌است.

ماهواره‌ها که در فضا درحال گردشند، می‌توانند اطلاعات باارزشی در اختیار انسان قرار دهند که منجر به تحولات شگرفی، در زمینه‌های گوناگون شود. ماهواره‌های کشف منابع زمینی، هواشناسی، مخابراتی، پژوهشی و نظامی از این نوع می باشند.




موضوع مطلب :

دوشنبه 91 مهر 24 :: 6:50 عصر

 

ایستگاه فضایی

ایستگاه فضایی، یک ساختار ساخته دست بشر می‌باشد که برای زندگی انسان در فضای خارج طراحی شده‌است. یک ایستگاه فضایی از انواع فضاپیماها به وسیله نقصش در نیرو محرکه زیاد یا امکانات بر زمین نشستن، متمایز می‌شود. به جای موتورهای دیگر به عنوان جا به جایی به و از ایستگاه استفاده می‌شود.

ایستگاه‌های فضایی برای باقی ماندن در مدار برای مدت کوتاهی طراحی شده‌اند، برای قسمتی از هفته یا ماه یا حتی سال.

 

ماهواره‌های تتر

ماهواره‌هایی هستند که به وسیله یک کابل که به آنها تتر (افسار) می‌گویند، به ماهواره‌های دیگر وصل می‌شوند.

 

ماهواره‌های هواشناسی

ماهواره‌های هواشناسی، که به طور ابتدایی برای نشان دادن آب و هوای کره زمین به کار می‌روند.

مدار ماهواره‌ها

مدار ماهواره

ماهواره در یک مسیر بسته که آن را مدار ماهواره می‌نامند، به دور زمین در گردش است.

این مسیر ممکن است دایره‌ای یا بیضی شکل باشد و مرکز زمین در مرکز این مسیر یا در یکی از کانون‌های بیضی آن قرار دارد.

ماهواره درصورتی که تحت تاثیر نیروهای گرانشی دیگری قرارنگیرد، همواره درصفحه‌ای به نام صفحه مداری به گردش خود به دور زمین ادامه می‌دهد.

حرکت این صفحه مداری به پریود مدار و زاویه صفحه با صفحه استوا بستگی دارد. اگر این زاویه صفر باشد، صفحه مداری منطبق بر صفحه استوایی زمین می‌شود.

عموما ماهواره‌ها بروی چهار نوع مدار که بستگی به نوع کاربرد ماهواره دارد، قرار می‌گیرند :

  • مدار پائین زمین
  • مدار قطبی
  • مدار زمین‌ایست
  • مدار بیضوی

 

 

ماهواره‌های مدار پائین زمین

به ماهواره‌هایی که در فاصله نسبتا کمی از سطح زمین قرار دارند، ماهواره‌های مدار پائین زمین گفته می‌شود. بیشترین ارتفاع این نوع ماهواره‌ها از سطح زمین بین 320 تا 800 کیلومتر است. مسیر حرکت این ماهواره‌ها از غرب به شرق و همجهت با دوران زمین بدور خود است.

بدلیل نزدیکی فاصله این نوع ماهواره‌ها از سطح زمین، سرعت حرکت این ماهواره‌ها خیلی بیشتر از سرعت دوران زمین بدور خود است.

گاهی سرعت این نوع ماهواره‌ها به 27?359 کیلومتر در ساعت نیز می‌رسد. با این سرعت، این نوع از ماهواره‌ها می‌توانند در هر 90 دقیقه، یک دور کامل بدور زمین بگردند.

برخی از ماهواره‌های هواشناسی، ماهواره‌های سنجش از دور و ماهواره‌های جاسوسی از این نوع‌اند.

 

ماهواره‌های مدار قطبی

ماهواره‌های مدار قطبی به نوعی از ماهواره‌هایی گفته می‌شود که مسیر مدار حرکت آنها عمود بر خط استوا و مسیر دوران از قطبهای شمال و جنوب می‌گذرد.

بعضی از ماهواره‌های هواشناسی، ماهواره‌های سنجش از دور و ماهواره‌های جاسوسی از این نوع‌اند.

 

ماهواره‌های مدار زمین‌ایست

این در حالت کلی بروی مدار زمین‌ایست و بر بالای خط استوا، در فاصله 35870 کیلومتری از سطح زمین قرار داند.

Geosynchronous orbit.gif

این نوع ماهواره‌ها در مکانی ثابت نسبت به زمین قرار دارند و هم‌فاز با دوران زمین بدور خود، می‌گردند و بدلیل همین ثبات دارای سایه‌ای ثابت (معروف به «جای‌پا») بر زمین هستند.

به مدار زمین‌هم‌زمان مدار زمین‌ایست و یا مدار کلارک نیز گفته می‌شود.

تمام ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیونی از این نوع هستند.

 

ماهواره‌های مدار بیضوی

این ماهواره‌ها دارای مداری بیضوی هستند.

دو نقطه مهم از مدار این ماهواره‌ها نقطه اوج و نقطه حضیض آنها است : قسمتی که به سطح زمین نزدیک می‌شوند به نام نقطه حضیض نامیده می‌شود. قسمتی که از سطح زمین دور می‌شود به نام نقطه اوج نامیده می‌شود.

مسیر حرکت و دوران این نوع ماهواره مانند ماهواره‌های قطبی از سمت شمال به جنوب است.

چون اکثر ماهواره‌های مخابراتی در مدار زمین‌ایست قرار گرفته‌اند، این ماهواره‌ها هیچ پوششی بروی قطب‌های شمال و جنوب ندارند.

به همین دلیل و جهت پوشش قطب‌ها از ماهواره‌های مدار قطبی استفاده می‌شود. در واقع این نوع از ماهواره‌ها شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین قسمت نیمکره‌ها را پوشش می‌دهند.




موضوع مطلب :

دوشنبه 91 مهر 24 :: 6:49 عصر

اولین سگ فضانورد تنها چند ساعت در فضا زنده مانده بود
لایکا ،اولین موجود زنده‌ای که به مدار زمین فرستاده شده بود برخلاف آنچه که مقامات رسمی شوروی ادعا می‌کردند زنده نمانده بود.
سفینه اسپوتنیک 2 سگ نگون بخت را در سفر آخرش در نوامبر 1957 به فضا برده بود.
بنا به ادعای مقامات شوروی لایکا یک هفته پس از پرتاب سفینه بدون هیچ‌گونه دردی مرده بود.اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد که علت مرگ او گرمای بسیار زیاد و وحشت بوده است.این اطلاعات بر اساس مدارک ارائه شده در آخرین کنگره جهانی فضا در هوستون توسط دیمیتری مالاشنکوف عضو انستیتو مسائل زیستی در مسکو بدست آمده است.
سون گران (Sven Grahn) که یک مورخ فضایی ‌است گفت: این اطلاعات با وجود گذشت بیش از 40 سال از مرگ لایکا
بسیار حیرت انگیز و دارای اهمیت است.

پیشگامان فضا
ماموریت لایکا بوسیله اسپوتنیک 2 جهان را به شگفتی واداشت.
اسپوتنیک 1 ،اولین ماهواره جهان حدودا یک ماه پیش از آن راهی فضا شده بود.اسپوتنیک 1 به شکل یک کره فلزی بود که حدود 18 کیلوگرم وزن داشت و بسیار سنگینتر از چیزهایی بود که ایالات متحده در آن زمان قصد فرستادن آنها به فضا را داشت.
تمامی دنیا متحیرانه شاهد پرتاب سفینه 113 کیلوگرمی اسپوتنیک 2 به همراه اولین موجود زنده به مدار زمین
بودند.این موجود زنده سگی بود که لایکا نام داشت.
لایکا تا پیش از انتخاب برای ماموریت فضایی یک سگ ولگرد بود که در خیابانهای مسکو پرسه می‌زد.
مدت کوتاهی پس از پرتاب به فضا مقامات شوروی گفتند که تضمینی برای زنده برگشتن لایکا به زمین وجود ندارد و او در فضا خواهد مرد.بسیاری از بینندگان از این اظهارات برآشفتند.
دکتر مالاشنکوف حقایق دیگری را نیز در مورد لایکا افشا کرده است،مسائلی از قبیل اینکه غذای او ژله مانند بود و همچنین او برای اینکه به دور خود نچرخد با زنجیر بسته شده بود.

تپشهای فزاینده
در داخل کابین یک وسیله جذب کننده دی اکسید کربن وجود داشت تا خروج این گاز سمی را ممکن سازد.علاوه بر این اکسیژن نیز بوسیله یک مولد تولید می‌شد.یک خنک کننده در هر زمان که دمای بدن لایکا بیش از 15 درجه سانتیگراد می‌شد فعال می‌شد.

طبق گفته‌های دکتر مالاشنکوف کار بسیار زیادی برای وفق دادن گروهی از سگها با شرایطی همچون تنگی جا در داخل اسپوتنیک 2 انجام شده بود.آنها حتی تدریجا در داخل قفسهای کوچکتری نیز در یک دوره 15 تا 20 روزه نیز قرار گرفته بودند.
سه سگ برای ماموریت اسپوتنیک 2 مورد آموزش قرار گرفته بودند:آلبینا،لایکا و موشکا
آلبینا در واقع حالت یک رزرو را داشت و دو بار توسط موشک به پرواز رفته بود.
موشکا هم برای آزمایش ابزار استفاده ‌میشد.
حسگرهایی که به بدن لایکا وصل بود نشان داده بود که ضربان قلب او در زمان پرتاب به سه برابر زمان استراحتش افزایش یافته بود.
با آغاز بی‌وزنی ضربان کاهش یافت.حدودا سه برابر زمانی که پیش از آن در یک آزمایش گریز از مرکز طول کشیده بود طی شد تا ضربان قلب لایکا به مقداری رسید که پیش از
پرواز بود.

مرگ در فضا
دکتر مالاشنکو می‌گوید:
دورسنجی از محفظه اسپوتنیک 2 نشان داد که رطوبت و دما در آغاز ماموریت زیاد شده بود.
پس از گذشت پنج تا هفت ساعت از آغاز پرواز هیچگونه علائم حیاتی از لایکا دریافت نمی‌شد.
پس از گذشت دور چهارم چرخش در مدار آشکار بود که لایکا مرده است.پیش از این تصور می‌شد که لایکا چهار روز در فضا زندگی کرده است و حتی فرضیه قویتر این بود که لایکا یک هفته پس از قطع شدن ارتباط اسپوتنیک با زمین هم زنده مانده است.
جایگاه لایکا در تاریخ فضانوردی علیرغم زندگی کوتاهش در فضا محفوظ است.او سبب جمع آوری اطلاعاتی شد که نشان می‌داد یک ارگانیسم زنده می‌تواند در برابر بی‌وزنی دوام بیاورد.
در واقع می‌توان گفت لایکا مسیر گام نهادن انسان به فضا را آماده کرد.
تابوت لایکا ،اسپوتنیک 2 ،پس از 2570 بار گردش به دور زمین در چهارم آوریل 1958 در جو زمین سوخت.




موضوع مطلب :

دوشنبه 91 مهر 24 :: 6:47 عصر

جو زمین مجموعه‌ای از گازها است که سیاره زمین را به نیروی جاذبه احاطه کرده‌اند.

جو زمین لایه‌ای از گازها است که زمین را احاطه کرده‌اند که این گازها بوسیله? جاذبه زمین نگهداشته شده‌اند. جو زمین شامل نیتروژن (78?1?) و اکسیژن (20?9?) همراه مقدار کمی از آرگون (0?9?)، دی اکسید کربن (متغیر، ولی حدود 0?039?)، بخار آب ودیگر گازها می‌شود. جو زمین موجودات روی زمین را از طریق جذب اشعه فرابنفش خورشید و کم کردن دمای بالای بین روز و شب محافظت می‌کند. مرز دقیقی بین لایه‌های جو وجود ندارد ولی جو به سرعت با افزایش ارتفاع رقیق می‌شود و هیچ مرز مشخصی بین جو و فضای خارج از جو وجود ندارد. 75? از جو زمین تا ارتفاع 11 کیلومتر از سطح سیاره وجود دارد. در ایالات متحده کسانی که به بالای 50 مایل (80 کیلومتر) سفر کنند فضانورد شناخته می‌شوند. ارتفاع 400000 پا (75 مایل یا 120 کیلومتر) جایی است که تاثیر قابل توجهی هنگام ورود به آن می‌گذارد.همچنین ارتفاع 100 کیلومتری یا 62 مایلی به عنوان مرز بین اتمسفر و فضا به طور مکرر استفاده می‌شود.

دما و لایه‌های جوی دمای جو زمین همراه با ارتفاع تغییر می‌کند؛ رابطه ریاضی بین دما وارتفاع مابین لایه‌های مختلف جومتغیر است:

تروپوسفر- 0- 17/7 کیلومتر، دما با افزایش ارتفاع کم می‌شود. استراتوسفر- 17/7 -50 کیلومتر، دما با افزایش ارتفاع زیاد می‌شود. مزوسفر- 50 – 85/80 کیلومتر، دما با افزایش ارتفاع کم می‌شود. ترموسفر- 85/80 - +640 کیلومتر دما با افزایش ارتفاع زیاد می‌شود. اگزوسفر مرزهای بین این مناطق تروپوپوز، استراتوپوز و مزوپوز نامگذاری شده‌اند.

میانگین دمای جو در سطح زمین 14 درجه سانتی گراد است.

فشار فشار جو نتیجه مستقیمی از وزن هواست. این به این معنی است که به همراه مکان و زمان تغییر می‌کند چون مقدار (و وزن) هوای بالای زمین به همراه مکان و زمان تغییر می‌کند. فشار جوی در اتفاع حدود 5 کیلومتری تقریبا به اندازه 50? سقوط می‌کند. میانگین فشار جو در سطح دریا حدود 101?3 کیلو پاسکال است.(حدود 14?7 پوند بر اینچ مربع)

جرم و جرم حجمی جرم حجمی هوا در سطح دریا حدود 1?2 کیلو گرم بر متر مکعب است. این جرم حجمی با افزایش ارتفاع کم و به همین صورت فشار آن کاهش می‌یابد. مجموع جرم جو زمین در حدود 5?1 × 1018 کیلوگرم است که بخش بسیار ناچیزی از کل جرم زمین را تشکیل می‌دهد.جرم حجمی فشار جو زمین با افزایش ارتفاع تغییر می‌کنند. این تغییر تقریبا می‌تواند نمونه کاربردی Barometric formula باشد.

مناطق مختلف جوی

مناطق جوی به چند طریق نامگذاری می‌شوند:

یونوسفر – منطقه‌ای که شامل یونها می‌شود: تقریباً مزوسفر و ترموسفر تا حدود 550 کیلومتر. اگزوسفر- بالای یونوسفر، جایی که جو به طرف فضا رقیق می‌شود. لایه اوزون- یا اوزونوسفر، حدود 10-50 کیلومتری جایی که اوزون استراتوسفری یافت می‌شود. باید توجه داشت در داخل این منطقه اوزون از نظر حجم یک عنصر فرعی است. مگنتوسفر- این منطقه جایی است که میدان مغناطیسی زمین با بادهای خورشیدی مقابله می‌کند. این لایه برای ده‌ها هزار کیلومتر در فاصله زیادی از خورشید ادامه دارد. کمربندهای تشعشعی وان آلن- مناطقی هستند که ذرات از طرف خورشید متراکم می‌شوند. فرضیه جو زمین تاریخچه زمین تنها مطالب بسیار اندکی قبل از یک بیلیون سال پیش می‌داند، ولی پیرو یک رشته حوادث محتمل ارائه می‌شود. این نظریه از یک منطقه فعال پژوهشی به جا مانده‌است.

اتمسفر امروزی گاهی به عنوان سومین اتمسفر شناخته می‌شود. چنانکه ترکیب شیمیایی از دو ترکیب قابل ملاحظه شیمیایی تشخیص داده شده‌است. اتمسفر اصلی مقدمتا از هلیم و هیدروژن تشکیل شده بود و گرما آنرا از هم پاشاند.

حدود 3?5 بیلیون سال پیش سطح زمین به اندازه‌ای سرد شد که پوسته آن شکل گرفت، به شدت بوسیله آتشفشان‌ها یی که بخار، دی اکسید کربن و بخار آمونیاک آزاد می‌کردند محصر شد. این باعث بوجود آمدن اتمسفر دومی شد که مقدمتا شامل دی اکسید کربن، و بخار آب و همراه مقداری نیتروژن و بدون اکسیژن می‌شد.دومین اتمسفر به عنوان اتمسفر رایج 100 برابر اولین اتمسفر گاز داشت. به طور کلی این باور وجود دارد که پدیده گلخانه‌ای با بالا رفتن مقدار دی اکسید کربن باعث نگهداری زمین از یخ زدگی می‌شود.

در طول چند بیلیون سال بعد بخار آب از طریق متراکم شدن باعث بوجود آمدن باران و اقیانوسها شد که شروع به حل کردن دی اکسید کربن کرد. حدود 50? از دی اکسید کربن جذب اقیانوسها می‌شدند. فوتوسنتز گیاهان باعث بازشدن و تبدیل شدن دی اکسید کربن به اکسیژن می‌شد. بیشتر اوقات کربن زیادی در سوختهای فسیلی، سنگهای رسوبی و پوست حیوانات محبوس است. چنانکه اکسیژن آزاد شده برای تشکیل نیتروژن با آمونیاک واکنش می‌دهد؛ افزون بر این باکتری می‌تواند آمونیاک را به نیتروژن تبدیل کند.

به نظر می‌رسد بیشتر گیاهان مهمترین عامل افزایش میزان اکسیژن هستند.در ابتدا با عنصرهای مهمی از جمله آهن ترکیب شده ولی سرانجام باعث انباشته شدن اکسیژن در جو وهمچنین پیشرفت این نظریه شد. همراه با ظهور لایه اوزون موجودات مختلف از اشعه فرابنفش بهتر محافظت می‌شدند. این اتمسفر نیتروژن _اکسیژن سومین اتمسفر به حساب می‌آید.




موضوع مطلب :

دوشنبه 91 مهر 24 :: 6:44 عصر

ر کیهان‌شناسی، به موادی در جهان هستی گفته می‌شود که از خود، نور (موج الکترومغناطیسی) نمی‌تابانند و یا حتی باز نمی‌تابانند و از همین رو، نمی‌توان آن‌ها را مستقیماً دید. ساختار و تشکیل این مواد نامشخص است، ولی اثرات گرانشی آن‌ها روی ساختارهای دیده‌شدنی مثل ستاره‌ها و کهکشان‌ها نشان می‌دهد که ماده? تاریک وجود دارد.

وجود ماده? تاریک می‌تواند برخی از مشاهدات غیرعادی نجومی را توضیح دهد؛ مثلاً رفتارهای غیرعادی در سرعت چرخشی کهکشان‌ها و برخی از تضادهایی که در نظریه? مهبانگ وجود دارد.

سرعت چرخشی ستاره‌ها در کهکشان‌ها، از رابطه‌ای که از قوانین کپلر انتظار داریم پیروی نمی کند و برحسب فاصله از مرکز کهکشان ثابت است. برای توضیح این پدیده باید توزیع جرم در کهکشان به طور خطی با شعاع زیاد شود، اما این توضیح با مشاهده? کهکشان‌ها در قسمت مرئی که نشان می‌دهد بیشتر جرم در ناحیه مرکزی متراکم شده است، ناسازگار است. بنابراین فرض می‌شود که این جرم نایافته از ماده? تاریک (که آن را نمی‌بینیم) ساخته شده باشد.

پیش‌بینی‌های موجود درباره? سرشت ماده? تاریک را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد:

1- اشیاء هاله‌ای پر جرم و متراکم شامل سیاهچاله‌ها، ستارگان نوترونی، کوتوله‌های سفید سوخته و یا کوتوله‌های قهوه‌ای.

2- ذرات پرجرم با برهم‌کنش ضعیف شامل نوترینوها، تک‌قطبی‌های مغناطیسی، و سایر ذرات بنیادی خارق‌العاده که هنوز بر روی زمین مشاهده نشده‌اند.

انرژی تاریک

حدود 200 میلیارد کهکشان که هر کدام دارای تقریباً 200 میلیارد ستاره است به‌وسیله تلسکوپها قابل تشخیص است. اما این تعداد فقط 4 درصد از محل گیتی را تشکیل می‌دهد. حدود 73 درصد از جهان از ماده دیگری ساخته شده است که «انرژی تاریک» (dark matter) نامیده می‌شود. هیچ کس نمی‌داند که ماهیت این ماده ناشناخته چیست، اما مقدار این نوع ماده از تمام اتمهای موجود در تمام ستارگان موجود در کل کهکشانهای قابل شناسایی گستره فضا بسیار بیشتر است.

به نظر می‌رسد این نیروی عجیب ، اجزای جهان را با سرعت فزاینده‌ای از یکدیگر دور می‌کند، در حالی که نیروی گرانش با این نیرو مقابله کرده و از سرعت این گسترش می‌کاهد. این اکتشاف ها به‌وسیله رصدخانه مداری که کاوشگر ناهمسان گرد ریز موج ویلکینسون (WMAP) نامیده می‌شود، انجام شده است. این کاوشگر افت و خیزهای ناچیز موجود در پرتوهای ریز موج پس زمینه کیهانی را اندازه می‌گیرد که در اثر پژواکهای میرای انفجار بزرگ بوجود آمده است .این یافته‌ها به مشاجرات فراوانی که در مورد جهان ، عمر جهان ، سرعت انبساط آن و ترکیب آن جریان داشت پایان داد. با استفاده از نتایج دو تحقیق ذکر شده ، اخترشناسان امروز بر این باورند که سن جهان 7/13 میلیارد سال با تقریب چند صد هزار سال است. بر اساس اطلاعات موجود ، جهان با سرعت شگفت آور 71 کیلومتر در ثانیه در مگا پارسک در حال انبساط است. (پارسک یک واحد اخترشناسی است و تقریباً برابر 26/3 میلیون سال نوری است).

به نظر می‌رسد که چیزی در فضا نهفته است و همانند نوعی نیروی ضد گرانشی عمل می‌کند.‌ این نیرو باعث می‌شود که بجای آنکه جهان متراکم شود و اجزای آن به یکدیگر نزدیک شود، انبساط می‌یابد. از حدود بیست سال پیش حدس می‌زنند که در جهان ماده تاریک وجود دارد، چرا که در آن زمان دریافتند که جهان به گونه‌ای عمل می‌کند که انگار بسیار سنگینتر از چیزی است که واقعا به نظر می‌رسد.

دانشمندان برای توجیه پدیده مشاهده شده همه احتمالات ممکن را در نظر گرفتند از جمله وجود سیاهچاله‌ها ، کوتوله‌های قهوه‌ای و ذرات غیرقابل شناسایی که از نظر ماهیت با انواع معمولی اتمها تفاوت دارند. اما هیچ کدام از آنها نتوانست جرم بسیار زیاد مشاهده شده را توجیه کند.



آغاز داستان انرژی تاریک داستان انرژی تاریک از سال 1998 آغاز شد. در آن زمان دانشمندان دریافتند که بسیاری از کهکشانهای دور دست با سرعتی بسیار بیشتر از آنچه که محاسبات موجود پیش بینی کرده‌اند، از یکدیگر دور می‌شوند. تحقیقاتی که روی انواع ویژه‌ای از ابر نواخترها (Supernova) انجام شد، بیانگر آن بود که محاسبات انجام شده اشتباهی نداشت، به عبارت دیگر محاسبات دقیقا نشان دهنده آن بود که سرعت انبساط جهان لحظه به لحظه در حال افزایش است و از سرعت این انبساط کاسته نمی‌شود.

به نظر می‌رسد کشف بعضی از انواع نیروهای غیرمنتظره غیرقابل شناسایی که باعث می‌شوند ساختار فضا بطور مرتب از یکدیگر فاصله گرفته و از هم دور شوند، موءید مشاهدات هالدین (JBS Haldane) دانشمند انگلیسی است که سالها پیش صورت گرفته است. وی می‌گوید: «جهان عجیبتر از چیزی است که فکر می‌کنیم، جهان حتی عجیبتر از چیزی است که بتوان فکرش را کرد.»


یک بار دیگر پرسشهای اساسی بسیاری در مورد ماهیت جهان مطرح شده است: ماهیت فضا ، زمان ، انرژی و ماده چیست؟ اکنون یک بار دیگر زمان آن فرا رسیده است که نظریه پردازان تفسیری بر این مشاهدات ارائه دهند و در مرحله بعد آزمایشاتی را طراحی کنند که موید نظریه‌های آنان باشد.

بنابراین دانشمندان یکبار دیگر توجه خود را معطوف همان پدیده‌ای کرده‌اند که برای اولین بار شاهدی بر انفجار بزرگ (Big Bang) محسوب می‌شد، یعنی تابش پس زمینه ریز موج کیهانی. این تابشها اولین پرتوهای پس از تولد جهان محسوب می‌شوند. دانشمندان در صدد هستند که با انجام آزمایشهای متعددی در چند رشته مختلف از جمله آزمایشهای صورت گرفته در جنوبگان و استفاده از بالونهای در ارتفاعهای بسیار بالا، تصویر دقیقتری از کیهان بدست آورند. به نظر می رسد جهان باید شامل چیز دیگری به غیر از این اتمهای معمولی باشد و به همین دلیل ماده تاریک برای آنان انتخاب شد. ماده تاریک بطور یکنواخت در تمام جهان پراکنده شده و در فضاهای خالی مخفی شده است. ماهیت ماده تاریک هنوز بصورت یک راز است.




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 مهر 23 :: 10:26 عصر

    



       


        



      






موضوع مطلب :

یکشنبه 91 مهر 23 :: 4:24 عصر
 

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

 

 

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

 

 

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

 

 

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

 

 

 

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

 

 

 

 www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

 

 

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

 

 

www.3jokes.com - عکس، کلیپ، جوک، SMS

 

 




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 مهر 23 :: 4:22 عصر

 


Himalayas Mountains
—  رشته‌کوه   —
هیمالیا
O
چشم‌انداز هیمالیا و اورست
Everest North Face toward Base Camp Tibet Luca Galuzzi 2006 edit 1.jpg
—  موقعیت سیاسی  —
کشور (ها) Flag of Afghanistan.svg افغانستان
Flag of Nepal.svg نپال
Flag of Pakistan.svg پاکستان
Flag of India.svg هند
Flag of the People چین
Flag of Myanmar.svg میانمار
منطقه تبت
شمال هند
جنوب غربی چین
بخشی از -
—  موقعیت جغرافیایی  —
بلندترین نقطه اورست
ارتفاع 8848 متر
هیمالیا.

رشته‌کوه هیمالیا (هیمالایا هم نوشته شده) (به هندی: ??????)، مرتفع‌ترین کوه‌های زمین یا به‌طور عامیانه بام دنیا هستند. این رشته‌کوه، خط جداکننده? شبه‌قاره? هند از فلات تبت است. نام هیمالیا از واژه? سانسکریت him?laya (هیمالَیا) گرفته شده که به معنی «برفستان» است.

بسیاری از رودهای بزرگ آسیا، از این رشته کوه سرچشمه می‌گیرند. تا قبل از اختراع وسایل هوانوردی، تنها تعداد انگشت‌شماری از کوهنوردان، موفق به صعود به قلل مرتفع هیمالیا شده بودند. در آنجا هیچ گونه جاده یا خط آهنی وجود ندارد و تنها راه ممکن، بالا رفتن از دامنه‌ها و صخره‌ها با پای پیاده است. بارها و اثاثیه نیز توسط اسب، قاطر، الاغ، بز و حتی گوسفند حمل می‌شوند. بلندترین قله? جهان، اورست با ارتفاع 8?848 متر در این رشته‌کوه قرار دارد. در سلسله جبال هیمالیا 14 قله وجود دارد که ارتفاع هر یک از آن‌ها بیش از هشت هزار متر است و اورست بلندترینِ آن‌هاست.

قله‌های بلند

# نام ارتفاع کشور (ها)
1 اورست 8848 متر Flag of the People چین
Flag of Nepal.svg نپال
2 کی2 8611 متر Flag of Pakistan.svg پاکستان
Flag of the People چین
3 کنجچنجنگا 8586 متر Flag of India.svg هند
Flag of Nepal.svg نپال
4 لوتسه 8516 متر Flag of Nepal.svg نپال
Flag of the People چین
5 ماکالو 8462 متر Flag of Nepal.svg نپال
Flag of the People چین
6 چو اویو 8201 Flag of Nepal.svg نپال
Flag of the People چین
7 داولاگیری 8167 متر Flag of Nepal.svg نپال
8 ماناسلو 8156 متر Flag of Nepal.svg نپال
9 نانگا پاربات 8126 Flag of Pakistan.svg پاکستان
10 آناپورنا 8091 متر Flag of Nepal.svg نپال
11 گاشربروم 1 8080 متر Flag of Pakistan.svg پاکستان
Flag of the People چین
12 برود پیک 8051 متر Flag of Pakistan.svg پاکستان
Flag of the People چین
13 گاشربروم 2 8035 متر Flag of Pakistan.svg پاکستان
Flag of the People چین
14 شیشاپانگما 8013 متر Flag of the People چین
15 گیاچونگ کانگ 7952 متر Flag of Nepal.svg نپال
Flag of the People چین
16 گاشربروم 4 7925 متر Flag of Pakistan.svg پاکستان
Flag of the People چین
17 ماشربروم 7821 متر Flag of Pakistan.svg پاکستان
18 ناندا دوی 7817 متر Flag of India.svg هند
19 راکاپوشی 7788 متر Flag of Pakistan.svg پاکستان
20 تیریچ میر 7708 متر Flag of Pakistan.svg پاکستان



موضوع مطلب :

جمعه 91 مهر 21 :: 12:4 عصر
کوه اورست
Everest kalapatthar crop.jpg
اورست از کالا پاتهار در نپال
جغرافیا
ارتفاع 8?848متر (29?028 پا)
مکان نپال و چین (تبت)
ارتفاع نسبی 8?848 متر (29?028 پا)
مختصات ‏31″ 55′ 86°شرقی ‏17″ 59′ 27°شمالی
کوهنوردی
نخستین صعود 29 مه, 1953، به وسیله ادموند هیلاری و تنزینگ نورگای
مسیر گردنه جنوبی (South col) (نپال)
فهرست‌بندی هشت هزار متری‌ها

کوه اورست با نام نپالی ساگارماتا (??????? به معنی سر آسمان) و نام تبتی کومولانگما بلندترین کوه کره زمین است. ارتفاع قله آن از سطح دریا معادل 8?848 متر (29?029 پا) می‌باشد. این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته‌است.

در سال 1856، در طرح نقشه‌برداری مثلثاتی بزرگ هند، برای اولین بار ارتفاع قله اورست –که در آن زمان با نام قله 15 شناخته می‌شد- به مقدار 8?840 متر گزارش شد. در سال 1865، نام انگلیسی رسمی اورست توسط انجمن سلطنتی جغرافیا بنابر توصیه‌نامه اندرو واگ، رئیس وقت ممیزی بریتانیا در هندوستان انتخاب شد. واگ نمی‌توانست یک نام محلی و عمومی را پیشنهاد کند، چرا که در آن زمان امکان دسترسی افراد بیگانه به تبت و نپال وجود نداشت. با این حال، نام چامولونگما برای قرون متمادی در میان تبتی‌ها و نپالی‌ها رایج بود.

قله اورست توجه بسیاری از کوه‌نوردان در تمام رده‌ها را جلب کرده‌است. از کوه‌نوردان حرفه‌ای و مجرب تا کوه‌نوردان مبتدی که مایل به پرداخت مبالغ قابل توجهی هستند تا توسط کوه‌نوردان حرفه‌ای راهنمایی شوند و صعودی کامل و موفقیت‌آمیز را رقم بزنند. با وجودی که مسیر استاندارد صعود این کوه، حاکی از عدم احتیاج به تجهیزات و حربه‌های حرفه‌ای و دشوار است (صعود به قله‌های هشت‌هزار متری دیگر از قبیل کی2 و نانگا پاربات بسیار دشوارتر می‌باشد.)، عوامل خطر آفرین طبیعی از قبیل بیماری ارتفاع، بادهای شدید و آب و هوای نامطلوب نیز وجود دارند. تا انتهای فصل کوه‌نوردی سال 2007، 3?679 صعود به قله از سوی 2?436 نفر انجام گرفت. بر طبق آمار ثبت شده، اورست جان 210 نفر را گرفته‌است که علاوه بر آن هشت نفر نیز بر اثر طوفانی شدید در سال 1996 جان خود را از دست دادند. همچنین شرایط نابه‌سامان ناحیه مرگ باعث می‌شود سقوط افراد باعث از بین رفتن آنها شود.

 

شناسایی بلندترین قله? جهان

در سال 1808، کشور بریتانیا طرح نقشه‌برادری مثلثاتی بزرگ هند را به منظور شناسایی مکان و نام‌های بلندترین کوه‌های جهان آغاز نمود. در ابتدا تیم نقشه‌برداری با حمل یک تئودولیت (دوربین نقشه‌برداری) غول پیکر 500 کیلویی (که برای حمل آن احتیاج به 12 نفر بود) رفته رفته به سمت شمال حرکت کردند تا ارتفاعات را تا حد امکان اندازه‌گیری کنند. تیم مذکور سرانجام در دهه1830 به دامنه‌های رشته کوه‌های هیمالیا رسید. با این وجود کشور نپال به علت داشتن سوءظن تجاوز سیاسی و دیگر احتمالات موجود از ورود تیم بریتانیایی به این کشور جلوگیری کرد. همچنین تمام تلاش‌ها و درخواست‌های تیم نقشه‌برداری با شکست مواجه شد.

نام‌گذاری

نام تبتی کوه اورست، چومولونگما یا کومولانگما (مادر مقدس) است که برگردان لغوی آن به چینی ژومولانگما فنگ (چینی ساده: ?????؛ چینی باستانی: ?????) که اشاره به مادر زمین دارد می‌باشد. ترجمه? چینی آن شنگمو فنگ (چینی ساده: ???؛ چینی باستانی: ???) است که اشاره به مادر مقدس دارد. با توجه به گزارش‌های انگلیسی در میانه? قرن نوزدهم، نام محلی آن در دارجیلنگ، دئودونگا به معنی کوه مقدس گزارش شده‌است.

در سال 1865، انجمن سلطنتی جغرافیا نام رسمی این کوه را پس از پیشنهاد آندرو واگ، رئیس وقت ممیزی بریتانیا در هند برگزید. واگ این نام را به یادبود سر جرج اورست انتخاب کرد. هرچند تلفظ امروزی نام این کوه (اورست) متفاوت با تلفظ نام سر جرج اورست (ایورست) می‌باشد.

در اواخر قرن نوزدهم بیشتر نقشه‌کشان به اشتباه دچار این باور بودند که نام محلی این کوه «گاریسانکار» می‌باشد. این اشتباه نتیجه? سردرگمی در ناحیه? دیدی بود که اورست و گاری‌سانکار را در یک راستا قرار می‌داد. بعدها این اشتباه از زاویه? دید کاتماندو اصلاح گشت.

در اوایل دهه? 1960، دولت نپال نام رسمی ساگارماتا را بر کوه اورست نهاد. این نام پیشتر به کار نرفته بود، در حالی که ساکنان محلی عموماً آن را با نام چومولونگما می‌شناختند. دولت نپال برنامه‌ای برای یافتن نامی نپالی برای کوه معین کرد. چرا که نام شارپا/تبتی چومولونگما به علت مغایرت با طرح نپالیزه کردن این کشور قابل قبول نبود.

در سال 2002، روزنامه پیپلز دیلی مقاله‌ای منتشر کرد که در آن با ادامه استفاده نام انگلیسی این کوه در غرب مخالفت کرده بود. این مقاله متذکر شده بود نام چینی این کوه که از 280 سال پیش در نقشه‌های چینی آورده شده بود نسبت به نام انگلیسی آن ارجحیت دارد.

به همین علت، تیم می‌بایست مشاهدات خود را از ترای، منطقه‌ای مشرف و موازی با رشته‌کوه هیمالیا ادامه دهد. شرایط این منطقه به علت وجود باران‌های سیل‌آسا و مالاریا بسیار دشوار بود، به طوری که سه نقشه‌بردار بر اثر مالاریا جان خود را در حالی از دست دادند که دو تن دیگر به علت ناتوانی‌های جسمی مجبور به استراحت بودند.

اندازه‌گیری

در سال 1856 اندرو واگ ارتفاع قله? اورست (بعدها با نام قله 15) را 8?840 متر گزارش کرد که این مقدار پس از چند سال محاسبه بر روی مشاهدات جمع‌آوری شده توسط طرح نقشه‌برداری مثلثاتی، گزارش شد.

اخیراً ارتفاع این کوه، 8?848 متر شناخته شد، با این حال مقداری اختلاف در اندازه‌گیری همواره وجود دارد. در نهم اکتبر 2005، پس از چند ماه اندازه‌گیری و محاسبه، سازمان ملی نقشه‌برداری جمهوری خلق چین، رسماً ارتفاع این کوه را 8?844?43 متر ± 0?21 متر گزارش کرد. این سازمان مدعی است که این مقدار، دقیق‌ترین و جامع‌ترین مقداری بوده که در طول تاریخ برای این کوه گزارش شده. این ارتفاع بر اساس بلندترین نقطه? صخره و بدون محاسبه? ارتفاع برف و یخی است که روی آن را پوشانده. همچنین تیم چینی توده‌ای از یخ و برف به عمق سه متر اندازه‌گیری کردند که با اضافه کردن آن به ارتفاع اندازه‌گیری شده، همان مقدار محاسبه شده قبلی یعنی 8?848 متر به دست می‌آمد. تغییر ضخامت این توده در طول زمان، باعث این می‌شود که هیچ‌گاه نتوان ارتفاعی قطعی برای آن تعیین نمود.

ارتفاع 8?848 متر برای اولین بار توسط یک پروژه? نقشه‌کشی هندی در سال 1955 در فاصله‌ای نزدیک‌تر به کوه و با استفاده از تئودولیت‌ها تهیه و تعیین گشت. سپس این مقدار متعاقباً توسط اندازه‌گیری یک تیم چینی در سال 1975 تأیید شد. در هر دو پروژه، ارتفاع کلاهک برفی نیز علاوه بر بلندترین نقطه? صخره‌ای اندازه‌گیری شده بود. در مه 1999، هیئتی اعزامی به رهبری بردفورد واشبورن، یک واحد جی پی اس را بر روی سطح بستر صخره‌ای قرار دادند که این محاسبه ارتفاع 8?850 متر به علاوه? 1 متر سطح کلاهک برفی نشان داد. با این حال هیچ یک از این مقادیر توسط دولت نپال به رسمیت شناخته نشده و این مورد بارها در جایگاه‌های مختلف ذکر شده‌است.

نقشه‌ای حاوی جزئیات زیاد (با مقیاس 1:50?000) از منقطه? خومبو و بخش جنوبی کوه اورست توسط اروین اشنایدر، عضو تیم اعزامی جهانی صعود هیمالیا در سال 1955 تهیه شد. همچنین برجسته‌نگاری پرجزئیات‌تری از منطقه? اورست توسط بردفورد واشبورن در اواخر دهه? 1980 با استفاده از شیوه? عکاسی هوایی گسترش‌یافته تهیه شد.

چنین تصور می‌شود که حرکات صفحه‌های پوسته? زمین سبب افزایش طول قله و جابه‌جایی آن به سمت شمالشرق می‌شود. گزارش‌های حاصل از دو محاسبه نشان می‌دهد که آهنگ تغییرات به صورت 4 میلیمتر افزایش ارتفاع و 3-6 میلیمتر حرکت به سمت شمالشرق در سال است، اما دیگر محاسبات حاکی از آن است که جابه‌جایی بیشتر از این مقدار (27 میلیمتر) بوده و حتی کاهش ارتفاع نیز پیشنهاد شده‌است.

به نظر می‌رسد که منطقه? کوه اورست و در واقع رشته‌کوه هیمالیا متحمل ذوب یخ در طی گرم‌شدن زمین است.

مقایسه‌ها

اورست کوهی است که قله? آن بیشترین ارتفاع از سطح آب‌های آزاد را داراست. با این حال کوه‌هایی دیگری نیز وجود دارند که مدعی لقب «بلندترین قله‌های زمین» هستند. کوه مانو کیا در هاوایی، کوهی است که اگر ارتفاع آن از پایه? آن اندازه‌گیری شود، بلندترین قله? زمین خواهد بود؛ ارتفاع آن از پایه به 10?200 متر می‌رسد، با وجودی که تنها 4?205 متر از آن بالاتر از سطح دریا می‌باشد.

همچنین به دلیل شکل خاص کره زمین، شعاع کره زمین در استوا بیشترین مقدار است. آتشفشان چیمبورازو در اکوادور، آمریکای جنوبی فقط یک درجه با استوا فاصله دارد در حالیکه این مقدار برای اورست (بلندترین قله جهان) 28 درجه است. فاصله قله چیمبورازو از مرکز زمین 6,384.4 کیلومتر است و این فاصله برای اورست 6,382.3 کیلومتر است که دقیقا 2,168 متر از اورست بیشتر است. <منبع: ویکی پدیا انگلیسی>

مسیرهای صعود

کوه اورست دارای دو مسیر اصلی صعود است که یکی در دامنه? جنوبی در نپال و دیگری در دامنه? شمالی در تبت قرار دارد. همچنین تعداد زیادی مسیرهای فرعی که استفاده? کمتری از آنها می‌شود. در بین این دو مسیر، مسیر جنوبی آسان‌تر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مسیر همچنین، مسیر صعود ادموند هیلاری و تنزینگ نورگای (اولین صعود موفق به قله در سال 1953) است. همچنین این مسیر، اولین مسیر از بین پانزده مسیری بود که تا سال 1996 برای صعود به قله شناخته شده بودند.

بیشتر اعزام‌ها قبل و در طول ماه می‌وقبل از فصل تابستان و بادهای موسمی انجام می‌گیرد. هنگامی که فصل بادهای موسمی رفته‌رفته فرا رسد، تغییرات به وجود آمده، از سرعت تندباد که به سمت شمال می‌وزد می‌کاهد. صعودهایی که بعضاً در فصول بعد از بادهای موسمی و در سپتامبر و اکتبر، هنگامی که تندبادها مجدداً به سمت شمال شروع به وزش می‌کنند، سخت‌تر خواهند بود. چرا که برف‌های باقی‌مانده از ابرها و بادهای موسمی و همچنین توده‌های هوایی با پایداری کمتر، آخرین توان خود را در این ناحیه تخلیه می‌کنند.

مسیر جنوبی

صعود از طریق مسیر جنوبی با عزیمتی به پایگاه اصلی در ارتفاع 5?364 متری آغاز گشت.

صعودها

اولین صعود بدون استفاده از کپسول اکسیژن

در 8 مه 1978، رینولد مسنر (ایتالیا) و پیتر هابلر (اتریش) اولین صعود بدون استفاده از کپسول اکسیژن را از طریق مسیر جنوبی رقم زدند. در 20 آگوست 1980، مسنر برای اولین بار در تاریخ، به تنهایی قله? اورست را بدون استفاده از کپسول اکسیژن و هرگونه پشتیبانی از مسیر سخت‌تر شمالی فتح نمود. او سه روز متوالی پس از شروع حرکتش از کمپ خود در ارتفاع 6?500 متری زمان برای رسیدن به قله وقت صرف کرد.

فرود بالگرد

در 14 مه 2005، خلبان فرانسوی، دیدیر دلساله، یک فروند بالگرد Eurocopter AS 350 B3 را بر فراز قله? اورست فرود آورد و پس از حدود 4 دقیقه مجدداً پرواز کرد. بر همین اساس، دلساله رکورد فرود و پرواز در بلندترین ارتفاع را نصیب خود کرد.

درآمدها

کوه‌نوردان منبع کسب درآمد توریستی قابل توجهی برای کشور نپال هستند. دولت این کشور تمامی کوه‌نوردان را مستلزم به پرداخت مبلغ زیادی برای دریافت جواز صعود می‌کند که این مبلغ چیزی در حدود 25 هزار دلار آمریکا به ازای هر نفر می‌باشد.




موضوع مطلب :

جمعه 91 مهر 21 :: 12:3 عصر
1   2   3   4   5   >>   >   
درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.
پیوندها
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 8
  • بازدید دیروز: 9
  • کل بازدیدها: 2317407
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

مهر 91 - از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است