سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
به سایت از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ خوش آمدید

اولین پرندهی جهان:

گروهی از دانشمندان، موفق به کشف بقایای قدیمی‌ترین پرنده جهان شدند که 235 میلیون سال قبل می‌زیسته است. در یک تحقیق گسترده که از سوی انجمن دیرین شناسی انگلیس منتشر شده، که کارشناسان از کشف یک خزنده پرنده شبیه به مارمولک ماقبل تاریخ و خارق العاده پرده برداشتند که 235 میلیون سال قبل می‌زیسته است. جامعه علمی معتقد است که پرنده‌ها از نسل خزندگان گرفته شده و اولین پرنده جهان موسوم به <کوهنئوساروس> به وجود آمده است. گونه هایی که مدت بسیار مدیدی از انقراض آنها می‌گذرد و در اواخر دوره تریاسیک از 200 تا 235 میلیون سال قبل ساکن زمین بودند، برای اولـیــن بــار در انـگـلـیــس کـشــف شــدنــد. بــه گـفـتــه کــارشنـاسـان، <کوهنئوساروس> که روی دو پا رشد می‌کرده ، دنده‌های دو طرف بدنش گسترش یافته و سطوح بزرگی را شبیه به بال در اطراف بدن جانور به وجود آوردند. کوئن اشتین دیرین شناس آلمانی که در این مطالعات حضور داشته است، می‌گوید : این پرنده ما قبل تاریخی می‌توانسته 9 متر را بدون فرود روی زمین طی کند.

ویژگیهای پالئوژئوگرافی پالئوزوئیک

بطور کلی در پالئوزوئیک تدریجا به مساحت قاره‌ها در اطراف هسته‌های پرکامبرین اضافه شده است و پیدایش رشته کوههای حاصل از کوهزایی کالدونین و همچنین کوههای حاصل از کوهزایی هرسی نین از این نوع می‌باشد. از نظر تغییرات آب و هوایی ، گرچه تشخیص این تغییرات مشکل به نظر می‌رسد، ولی شواهد و آثاری از دوره‌های مختلفیخبنداندر پالئوزوئیک بدست آمده است که حاکی از تغییرات و تحولات آب و هوای است. در واقع نشانه‌هایی از یخبندان در اردویسین بالایی و کربونیفر شناخته شده استدوران پالئوزوئیک(دیرینه زیستی): شامل هفت دوره که از 570 میلیون سال پیش آغاز شده و در 245 میلیون سال پیش پایان می گیرد می شود؛ به ترتیب از قدیمترین تا جدیدترین شامل اردوویسن)، پنسیلوانین و پرمین می شود.
زندگی در دوران پالئوزوئیک بیشتر شامل دریاها می شود و گروه های متعددی از بی مهرگان را شامل می شده است.
در این دوران انواع مختلف نهانزادهای آوندی، سرخسهای دامنه دار، پنجه گرگیان، دم اسبیان، بازدانگان، ماهی های زره دار، دوزیستانی که دارای صفات ماهی ها و خزندگان می باشند، مرجانها – دو کفه ایها و بازوپایان را شامل می شود. زمین های این دوران تیره رنگ و از شیست های تقریباً سیاه رنگ، ماسه رنگهای قرمز تیره رنگ و آهک های سیاه رنگ تشکیل شده اند.
اولین مهره داران در اردویسین ظاهر می شوند و در دوره اردویسین است که برای اولین بار زندگی در خشکی آغاز می شود. نخستین خزندگان در دوره کربونیفر پا به عرصه حیات می گذارند که زمینه را برای ظهور خزندگان غول پیکر در دوران بعدی یعنی مزوزوییک آماده می کنند.
در پایان دوران پالئوزوئیک است که تمامی قاره ها با یکدیگر برخورد کردند و به یکدیدوره ی پالئوزوئیک : دوران بی مهره ها ازجمله بی مهره ای به نام تری لوبیت

این جانداران بیشتر در آب های کم عمق و در بسر دریا ها زندگی می کردند طبق شواهد در این دوره علاوه بر تری لوبیت ها موجودات زیر نیز فراوان یافت می شدند .

I. ماهی های زره دار در ابدای دوران پالئوزوئیک ( 500 میلیون سال پیش )

. در اواسط دوره ی پالئوزوئیک حدود 400 میلیون سال قبل حیات در خشکی آغاز شد . فسیل گیاهان آوندی در این دوره دیده شده .

. حدود 300 میلیون سال قبل در نیمه ی دوم دوره ی پالئوزوئیکنخسین خزندگان ظاهر شدند این خزندگان کوچک شبیه دوزیستان بودند .

گر ملحق دوران مزوزوئیک : فسیل شناسی تریاس ، فسیل شناسی ژوراسیک ، فسیلشناسی کرتاسه

بطور کلی موجودات تک سلولی ، پس از دوره پرمو- تریاس ، مجددا درژوراسیک گسترش یافته و خصوصا در کرتاسه به فراوانی یافت می شوند . برخی ازفرامینیفرها شاخص مناسبی برای این دوران هستند به طوری که در بعضی دوره هابیوزانیاسون های مناسبی را ایجاد می کنند . کنودونتهاکه ازمیکروارگانیسم های فسفاته و با اشکال دندانه دار مشاهده شده و به ماهی هایآکتینوپتریژین نسبت داده می شوند ، از پالئوزوئیک پیدا شده و تا تریاس ادامه مییابند ، کم و بیش به طور کمیاب از کرتاسه هم گزارش شده اند .
کالپینولها(از میکروفسیل های پلانکتونیک غیر فرامینیفر هستند که درزوناسیوناواخر ژوراسیک و ابتدای کرتاسه و از میکروفسیل های شاخص به شمار می روند. جلبک هایسبز میکروسکوپی گروه داسی کلاداسهدر تریاس ، ژوراسیک زیرینلیاسظاهر گردیده و جنس هایی از قبیل دیپلوپوراو ژیروپورلابخش مهمی از سنگ های آهکی قلمرو مزوژه را تشکیل می دهند . جلبک های سبزنیز دارای جنس های مختلفی می باشند که در زمان های زمین شناسی بعد می زیستهو دارای گسترش جغرافیایی وسیعی بوده اند . برخی از آنها منحصرا در مزوزوئیک وجودداشته اند مانند,در صورتی که بقیه هنوز هم فراوانند مثل
در اواخر ژوراسیک تا آغاز کرتاسه ، جلبک های دیگری ازهمین گروه وجود داشته اند که شاخص خوبی از نظر چینه شناسی بشمار رفته ، همچنین میتوان از آنها در شناخت و تفسیر رسوبگذاری استفاده نمود .
در جلبک هایقرمز، گونه ها سریع تر از جنس ها تکامل پیدا نموده اند
به طور کلی جلبک های قهوه ای شامل کوکولیتوفرال ، سیلیکوفلاژلاتو دیاتومه هاهستند که بخش مهمی از فیتوپلانکتن هاودیاتومه هاهستند گروه اخیر از ژوراسیک به بعد کاربرد چینه شناسی قابل توجهی داشتهاند.
استروماتولیت هادر مزوزوئیک نیز وجود داشته ،ولی ارزش چینه شناسی آنها کمتر از استروماتولیت ها در پالئوزوئیک است.
در این دوران پس از ناپدید شدن مرجان های چهار تیغه ایوتابولاتا، مرجان های شش تیغه ایفراوان شده و همچنینرودیست ها از دو کفه ای ها ، با صدف ضخیم خود همراه با گاستروپودا (نرینه آو غیره) مشاهده می شوند .
سفالوپودااز نرم تنانی هستندکه در چینه شناسی دوران مزوزوئیک نقش اساسی داشته اند.
در مزوزوئیکبراکیوپودهائی نظیر پرودوکتوسو سپیریفرکه از فسیل هایشاخص پالئوزوئیک بالائی بودند از بین رفته و درعوض براکیوپودهائی چون رنکونلیداو تربواتولیداوجود داشته اند که در کرتاسه رو بهنقصان می گذارند .
به طور کلی خزندگان دوران مزوزوئیک گروهی ازموجوداتی بوده اند که نه تنها از نظر تکاملی مهم بوده اند ، بلکه در بین اولین مهرهداران چهار پا و پرندگان و پستانداران قرار داشته اند . این موجودات خصوصا درژوراسیک و در کرتاسه به حداکثر تکامل خود می رسند ، در حالی که پستانداران در تریاسبالائی و پرندگان در ژوراسیک از این گروه منتزع می گردند .
به طور کلیمی توان دوران مزوزوئیک را دوران آمونیت ها خزندگان و گیاهان بازدانه داسنت ، همانطور که دوران سنوزوئیک دوران پستانداران پرندگان و گیاهان آنژیوسپرم است .

پولن ها و میکروپلانکتن هامزوزوئیک

گیاهان مربوط به دوران پالئوزوئیک تاتریاس زیرین تغییرات چندانی نشان نمی دهند ، ولی از اواخر کرتاسه به گیاهان امروزیشباهت پیدا می کنند . به عنوان مثال گیاهان تریاس زیرین همان مشخصات گیاهان پرمینرا دارند ، مثلا پترید و سپرمه هاو مخصوصا مخروطیان در تریاسمانند پرمین بسیار فراوان و دارای ارزش چینه شناسی مهم می باشند . پترید و فیت هامجددا فراوان شده و خانواده های عهد حاضردر ژوراسیک ظاهر می شوند . در همین زمان بین مخروطیان خانوادهگسترش وسیعی داشته و پولنمربوط به آن به فراوانی یافتمی شود . گیاهان آنژیوسپرم که در حال حاضر وجود دارند به صورت اشکال ساده با پولنهای سه قسمتی از آپسین بالائی ظاهر می شوند . در طی دوره آلبین و سنومانین این پولنها متنوع تر گردیده و از تورونین تا ائوسن میانی گروهی از پولن ها بنام نورماپل هاگسترش می یابند . در همین زمان گیاهان پتریدوفیت و اسپورهای آنهااهمیت زیادی پیدا می کنند .

میکروپلانکتن ها: میکروپلانکتن هایی که به صورت مواد آلی دررسوبات مزوزوئیک فسیل شده اند ، اصولامتعلق به پریدنین ها،آکریتارک هاتاسمانیت ها، یعنی کیست های جلبک های تکسلولی سبز و اسکوله کودونت هامی باشند که معمولا در رسوبات بعد ازپالئوزوئیک کمیابند .
آکریتارک ها مانند جنسدر تریاس وژوراسیک زیرین و میانی فراوانند که گاه با تاسمانیت ها همراه بوده و معرف محیط هایکم عمق و یا محیط های باشوری کم می باشند .
تاسمانیتها: در سال 1855 میلادی در زغال های جلبک و در تاسمانی کشف شده اند . تاسمانیت هم چنین در مارن های لیاس حضوه پاریس بخصوص در ناحیه لورن فراوان است .
در سال 1836 شخصی بنام اهرن برگ، بقایای فسیل پریدینین ها رادر چرت های کرتاسه بالائی در ایالات ساکسونیکشف نمود و سرانجام در سال 1838 توصیف این فسیل ها منتشر گردید . با اینکه بیش از 3 تا 4 گونه از پریدینین هادر تریاس معروف نیستند ، ولی از ژوراسیک میانی ، کیست هایاین فسیل هااهمیت پیدا کرده و در ژوراسیک میانی و بالائی و همچنین کرتاسه بطور مشخص مشاهده میشود .
در کرتاسه زیرین جنسمنحصرا در کرتاسه با گونههایی نظیربه طور فراوان همراه می گردند . سرانجام در کرتاسه بالائی، جنسرا می توان نام برد که تا ائوسن وجود داشته است .

فسیل شناسی تریاسدر این دوره می توان به فونای جانوری و گیاهیمتنوعی اشاره نمود که شاخص زمان تریاس هستند




موضوع مطلب :

سه شنبه 92 آبان 7 :: 10:13 عصر

درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.
پیوندها
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 89
  • بازدید دیروز: 96
  • کل بازدیدها: 2317914
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

آبان 92 - از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است