سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
به سایت از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ خوش آمدید

نقشه ی جدید سه بعدی جهان، بهترن نقشه ی موجود است.

 

  2MRS   Two Micron All-Sky Redshift Survey  - بیش از 43000 کهکشان را در گستره‌ی 380 میلیون سال نوری از زمین   (z< 0.09)  فهرست کرده است. در این پروژه صفحه کهکشان راه شیری به طور افقی از مرکز تصویر عبور می کند. نسبت به ارزیابی‌های پیشین 2MRS  از نظر نزدیک شدن به صفحه‌ی کهکشان (ناحیه ای که معمولا با غبار پنهان شده) قابل توجه است. 

اخترشناسان کاملترین نقشه ی سه بعدی از عالمِ محلی را تهیه کرده اند که جزئیات جدیدی را درباره‌ی مکان ما در جهان آشکار می‌سازد. این نقشه تمام ساختارهای قابل رویت در فاصله 380 میلیون سال نوری را نشان می‌دهد که شامل حدود 45 هزار کهکشانِ همسایه در مجاورت کهکشان ما می‌باشد (قطر کهکشان راه شیری حدود 100 هزار سال نوری است).

کارن مَسترز از دانشگاه پورتموث انگلستان طی کنفرانسی مطبوعاتی می‌گوید: من فکر می‌کنم این، صحبت از تمایل ما برای فهمیدن مکانمان در جهان هستی است.

این نقشه با به‌کارگیری داده‌های طول موج 2 میکرون ازسراسر آسمان (2MASS) و نقشه برداری فروسرخِ طول موج 2 میکرون (2MRS) تهیه شده است و برای تهیه‌ی آن، پیمایش کامل آسمان شب در نور نزدیک به فروسرخ 10 سال به طول انجامیده است. در این پروژه از دو تلسکوپ مستقردرزمین نیز استفاده شده است: رصدخانه‌ی فردلارنس ویپل در مونت‌هاپکینزِ آریزونا و رصد خانه اینترآمریکن چرو تولولو در شیلی.

طول موج نزدیک به فروسرخ که از دسته طول‌موج‌های بلندتر از نور مرئی است، می‌تواند به ابرهای تیره‌ی غبار که در کهکشان‌ها بسیار یافت می‌شوند، نفوذ کند. از آنجا که ناحیه‌ی صفحه‌ی کهکشان خودی به شدت در غبار پنهان شده است، این ویژگی به پروژه‌ی 2MRS این امکان را می‌دهد که نسبت به مطالعات قبلی، "نگاه" نزدیک‌تری به صفحه‌ی کهکشان راه‌شیری بیندازد. کارشناسان معتقدند این نقشه 95 درصد آسمان را پوشش میدهد زیرا در فروسرخ کمتر از پسماندهای راه شیری متاثر شده و لذا قادر به دیدن نواحی نزدیک تر به صفحه کهکشان خواهیم بود.

کارشناسان نقشه جدید را در 218 امین نشست انجمن نجوم آمریکا ارائه کردند. سه بعدی بودن نقشه حاکی از این واقعیت است که محققان انتقال به سرخ اجرام کیهانی را اندازه گیری کرده‌اند که نشان دهنده این است که نور ستاره در طیف نوری چه میزان به سمت قرمز میل می‌کند. این به سبب اثر دوپلر رخ میدهد که باعث می شود وقتی منبع نوری از ما دور می‌شود طول موج نور آن افزایش یابد.

از آنجایی که جهان در حال انبساط است اندازه گیری انتقال به سرخ یک جرم سماوی و در نتیجه سرعت آن به اخترشناسان اجازه می‌دهد که فاصله ی آن را محاسبه کنند زیرا اجرامی که دورتر هستند با سرعت بیشتری در حال حرکتند.

نقشه جدید علاوه بر ارائه‌ی تصویر کامل‌تری از مکان ما در جهان، می‌تواند به حل این راز پیچیده کمک کند که چرا کهکشان راه شیری راهی که در حال حاضر در آن است نسبت به بقیه ی عالم می پیماید. این حرکت که در حدود 370 مایل در ثانیه (معادل 600 کیلومتر در ثانیه) سرعت دارد، هنوز به واسطه‌ی جاذبه‌ی گرانشی اجرام شناخته شده در نزدیکی کهکشان ما توضیح داده نشده است.

مهمترین پرسش علمی که به داشتن یک نقشه ی کامل مرتبط است، منبع حرکت کهکشان راه شیری است. به گفته کارشناسان: چیزی که آن را ایجاد می کند گرانش است و یافتن منبع آن گرانش، یعنی جایی که جرم وجود دارد یک مساله دیرینه است. تنها با تهیه نقشه ای از سراسر آسمان می توان برای همه کهکشان هایی که در آن وجود دارند محاسباتی انجام داد و ما اکنون باید قادر به محاسبه‌ی این حرکت باشیم. به عنوان مثال یک ساختار مشخص برای اولین بار در این نقشه یافت شده است که محتملا یک کشش گرانشی توسط آن به کهکشان راه شیری اعمال می‌شود و می‌تواند قسمتی از این پاسخ باشد.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 فروردین 23 :: 7:32 عصر

درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.
پیوندها
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 96
  • بازدید دیروز: 157
  • کل بازدیدها: 2320230
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

نقشه ی جدید سه بعدی جهان، بهترن نقشه ی موجود است. - از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است