سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
به سایت از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ خوش آمدید

مکان : تهران - قزوین - ابهر - قیدار - گرماب -  غار کتله خور

 

فاصله غارکتله خور تا تهران = 410  کیلومتر

دسترسی : تهران - قزوین به سمت زنجان - ابهر -  قیدار - گرماب و با پشتسر گذاشتن گرماب، در قسمت شمال این منطقه به دهانه غار رسید .

در این مسیر از ابهر تا غار کتله خور جاده تماماً یک بانده و آسفالت است. اگر اصرار داشته باشید که مسیر بیشتری را در اتوبان طی طریق فرمایید، لازم است در حدود 40 کیلومتری زنجان از اتوبان خارج شده، وارد جاده قدیم زنجان شوید و سپس از طریق شهر سلطانیه به قیدار و گرماب ادامه مسیر دهید.

 فاصله غار کتله خور از زنجان : 167  کیلومتر

فاصله گنبد سلطانیه از زنجان : 45 کیلومتر نرسیده به زنجان

جاذبه ها : دیدار از استلاگمیت و استلاگتیتهای غار ،بازدید از بزرگترین گنبد خشتی جهان گنبد سلطانیه

سایر دیدنیهای مسیر : قبرستان تاریخی سجاس ، روستای تاریخی سجاس ، مسجد جامع سجاس، سجاسرود،  بقعه قیدار نبی ، موزه مردان نمکی ، بنای رختشویخانه ، بازار زنجان ، سد تهم در 20 کیلومتری شمال شرق زنجان ، مجتمع تفریحی گاوازنگ ، روستای تاریخی سهرورد ، آرامگاه ارغون خان ، چشمه های آب گرم گرماب ، زرین غار ، چشمه زرند .

 

توضیحات غار کتله خور : غاری است خشکی آبی واقع در استان زنجان ، ورودی غار یک دهلیز 4000 متری بوده با سقفی کوتاه و فاقد غار سنگ و چنددهلیز فرعی، پس از دهلیز فرعی یک دالان وسیع 950 متری با سربالایی‌هایی بهارتفاع 2 متر و گودالهای خشک قرار دارد که با دوشاخه 50 متری ادامه پیدامی‌کند .

پدیده های داخل غار نظیر دهلیزها و گذرگاه ها و وجود ستون های عظیم و وجوداستاگتیت ها (چکنده ها ) و استلاگمیتها (چکیده ها) به رنگهای مختلف وتعدادی قندیلهای تو خالی و نیسانی که جز کمیاب ترین قندیلها به شمار میرود، جلوه منحصر به فردی به این غار بخشیده است.

حدود 700 متر اولیة غار قطری حدود 70 سانتیمتر داشته‌است به‌طوریکهرهنوردان اولیة غار این مسیر 700 متری را بصورت سینه‌خیز طی کرده و مسیرخود را با علامتگذاری مشخص کرده‌اند. 100 متر ابتدای غار محل زندگیانسانهای نخستین بوده‌است که این موضوع را اسکلت 80 انسانی که در این محلپیداشده‌است تأیید می‌کند. لازم به ذکر است که این اسکلت‌‌ها همچنان دراین محل نگهداری می‌شوند. این غار دارای بخشهای دیگری است که به ترتیبمی‌توان میدان شیرخوابیده، میدان بیستون، میدان چهل‌ستون، سه‌راهی کوهی،میدان پنج‌شیر، تالار عروس، تونل قندیلی،‌ اتاق عقد،‌ پای فیل، شترباجهاز، عروس و داماد،گ شکاری،دست شیطان ، میدان شمع، دوجادوگر، نخل سوخته، میدان مریم مقدسو… را نام برد.

غار کتله‌خور، غاری است آهکی که در برخی نقاط آن گل‌رس و خاکهای حاویاکسیدآهن قابل مشاهده‌است.

یک نکته جالب توجه در رابطه با غار کتله‌خور اینست که شواهد و بررسی‌هایانجام شده مؤید این موضوع است که این غار در نهایت به غار علیصدر در همدانمتصل می‌شود. همچنین یکی دیگر از عجایب و زیبایی‌های این غار تعدد طبقاتآن است که اینگونه غارها در جهان بسیار کم‌نظیر هستند. گمان می‌رود که اینغار دارای 7 طبقه باشد که البته تاکنون تنها 3 طبقة آن کشف شده‌ است.

غار کتله خور 




موضوع مطلب :

شنبه 91 اسفند 5 :: 3:49 عصر

درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.
پیوندها
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 74
  • بازدید دیروز: 131
  • کل بازدیدها: 2319800
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

غار کتله خور - گنبد سلطانیه - از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است