سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
به سایت از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ خوش آمدید

شهر لی‌یژ در شبکة راه‌آهن اروپا، یک گرة ارتباطی مهم به حساب می‌آید که ارتباط‌دهندة انگستان، فرانسه، بلژیک و آلمان است. ازاین‌رو، ایستگاه ت‌.‌ژ.‌و لی‌یژ‌ـ گیل‌من در این شهر به‌ عنوان یک ایستگاه اصلی مطرح است. طراحی این ایستگاه، اثری دیگر از معمار معروف «سانتیاگو کالاتراوا» است که دو ناحیة مجزای شهری و مسکونی لیژ را با یکدیگر مرتبط می‌سازد. مساحت آن (با احتساب معابر) 49000 مترمربع، طول آن 488 متر و کل مساحت بام شیشه‌ای آن 33000 مترمربع است. ساخت این ایستگاه در سال1996 میلادی آغاز و در سال 2009 تکمیل شده است.
کانسپت طراحی این ایستگاه، شفافیت و برقراری ارتباط با شهر است. شفافیت، به کمک طراحی طاق شیشه و فلز و استفاده از سایبان ایجاد شده است. به این ترتیب، یک ساختمان شیشه‌ای بزرگ جایگزین نماهای سنتی شده و تداوم بصری بین فضای داخل ایستگاه و شهر به ‌وجود آورده است. بام طاقی‌شکل آن، نمای پروژه را تشکیل داده، به ‌طوری که می‌توان گفت کالاتراوا در طراحی این ایستگاه، یک سازة بدون نما طراحی کرده و تمرکز اصلی او بر عنصر بام به‌ عنوان یک عنصر کلیدی طرح بوده است. وی می‌گوید: "من، ساختمانی بدون نما، با یک بام شناور را تصور کردم. به کمک این مسئله می‌توانستم دیدها را به ایستگاه جلب و از خلال آن تداوم بخشم. به همین خاطر، فرم مواجی را برگزیدم. این فرم یادآور تپه‌های اطراف آن نیز می‌باشد".
در این ایستگاه، طراحی بام شیشه‌ای موجب حذف نیاز به نورپردازی مصنوعی شده است. هم‌چنین، در طرح این ایستگاه تمام فضاهای مربوط به فروش بلیط، فضای انتظار، قسمت‌های تجاری در زیر سکوها طراحی شده است. برای جلوگیری از ایجاد حسّ حضور در زیرگذر، نور طبیعی این فضاها از قسمت بالا تأمین شده است. این امر، به کمک استفاده از بلوک‌های شیشه‌ای در کف سکوها امکان‌پذیر شده است.



از نکات دیگر این پروژه، استفاده از مصالح بومی، مصالح بازیافتی یا مصالحی که قابل بازیافت باشند، است. همچنین، بافت گیاهی قسمت‌هایی از تپه‌های اطراف ایستگاه که در جریان این پروژه صدمه دیدند، دوباره مورد کشت قرار گرفت. تمام این اقدامات، با آگاهی کامل در جهت کاهش تولید کربن توسط این پروژه صورت گرفته است.
نکتة قابل توجه در روش اجرای این ایستگاه، نصب آن در چند مرحله در طول یک دورة زمانی بوده است. از این ‌رو، امکان بهره‌برداری از ایستگاه در طول ساخت آن وجود داشته است. به‌ گونه‌ای که بهره‌برداری از آن تنها در اوقات کوتاهی از شب، به‌خاطر نصب سازة بام متوقف می‌شده ‌است.







 




موضوع مطلب :

جمعه 91 اسفند 11 :: 2:8 عصر

درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.
پیوندها
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 13
  • بازدید دیروز: 135
  • کل بازدیدها: 2319874
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

درمورد ایستگاه قطار TGV ، لییژ، بلژیک - از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است