سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
به سایت از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ خوش آمدید

www.parsnaz.ir - جدیدترین ماشین فراری FF سیلور 2012

شرکت خودروسازی فراری یکی از پیشگامان عرصه خودروهای سوپر اسپرت جهان بوده و ارائه فن آوری های نوین همواره در دستور کار این شرکت قرار داشته است. رونمایی از محصول جدید این شرکت نیز بار دیگر مهر تاییدی بر این مساله بوده است.

به گزارش پول نیوز، خودرو FF محصول جدید و خلاقانه فراری در کلاس خودروهای جی تی بوده و بار دیگر فن آوری ها و ویژگی های نوینی را در معرض دید دوستداران و کارشناسان صنعت خودروسازی جهان قرار داده است. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این خودرو مفهوم جدیدی را در دنیای خودروهای جی تی اسپرت پدید آورده  است.

سیستم انحصاری چهارچرخ متحرک فراری به نام  4RM  در کنار قابلیت حمل چهارسرنشین عامل اصلی در نامگذاری این مدل- FF  یا Ferrari for Four - بوده است. از نوآوری های دیگر این خودرو می توان به  موتور جدید و 12 سیلندر آن اشاره کرد که بر خلاف بیشتر مدل های فراری و با توجه به قرار داشتن این خودرو در کلاس جی تی اسپرت در قسمت جلو قرار گرفته است.

این موتور توانایی تولید 660 اسب بخار قدرت را در دور موتور 8 هزار دور در دقیقه و گشتاور 683 نیوتن متر در 6 هزار دور در دقیقه را دارد. این در حالی است که موتور FF می تواند در دور موتور هزار دور در دقیقه به گشتاور 500 نیوتن متر دست پیدا کند که از ویژگی های ممتاز و چشمگیر آن محسوب می شود.

استفاده از جعبه دنده هفت سرعته و دو کلاچه F1 باعث می شود تا این خودرو در 3.7 ثانیه سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر در ساعت رسانده و در نهایت به بیشینه سرعت 335 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.

با توجه به این ارقام خیره کننده فراری FF  در حال حاضر یکی از پرقدرت ترین خودروهای این شرکت محسوب می شود. از سوی دیگر فراری توجه ویژه ای به استانداردهای زیست محیطی داشته و مصرف سوخت این خودرو را به 15.4 لیتر در صد کیلومتر رسانده است.

همچنین میزان تولید گاز دی اکسید کربن FF  نیز با استفاده از سامانه جدید HELE(High Emotion-Low Emission) در کنار سیستم توقف-حرکت این خودرو 360 گرم در هر کیلومتر بوده که نسبت به موتور 12 سیلندر قبلی فراری، کاهش تولید آلاینده 25 درصدی را نشان می دهد.

نیروی تولیدی موتور به سیستم جدید چهار چرخ متحرک انحصاری  4RM فراری منتقل می شود. بیشترین میزان گشتاور همچنان به چرخ های عقب خودرو منتقل می شود اما سامانه انتقال نیرو PTU (Power Transfer Unit) در صورت نیاز، انتقال قدرت لازم را به چرخ های جلو انجام می دهد. از این رو می توان لذت رانندگی و پایداری و چسبندگی خودرو در هر شرایطی را تضمین کرد. 

در واقع توزیع گشتاور در فراری FF  هوشمندانه و به صورت مستقل به هر یک از چرخ های آن صورت می گیرد که این موضوع به واسطه در ارتباط بودن سامانه های مختلف کنترلی آن  (E-Diff, F1-Trac, PTU)  با یک پردازشگر مرکزی واحد است.

با توجه به قرار گیری موتور خودرو در جلو و جعبه دنده در محور عقب، شاهد تقسیم وزن 53 درصد در عقب و 47 درصد در جلو هستیم. بدنه این خودرو نیز از فن آوری های نوین بی بهره نبوده و از این جمله می توان به استفاده از آلیاژ آلومینیومی جدید که طی فرآیندهای خاصی تولید می شود، اشاره کرد. در محیط داخلی FF  نیز استفاده از مواد باکیفیت و پیشرفته ای همچون منیزیم در صندلی های آن جالب توجه است.

نسل سوم دیسک های ترمز سرامیک-کربن شرکت برمبو نیز سبکتر از گذشته و با طول عمر بیشتر بوده و متوقف ساختن این اسب تندرو را تضمین می کنند. تمام ویژگی های ذکر شده نسبت وزن به قدرت 2.7 کیلوگرم به هر اسب بخار را برای فراری FF  به ارمغان آورده که معیاری جدید در کلاس این قبیل خودروها محسوب می شود.

طراحی بی نظیر و زیبای پنین فارینا این امکان را فراهم کرده تا چهار سرنشین به راحتی از سواری این فراری لذت ببرند. این در حالی است که صندوق بار FF  450 لیتر گنجایش داشته و این میزان می تواند با خواباندن صندلی های عقب که به صورت مجزا از این قابلیت برخوردار هستند به 800 لیتر نیز افزایش یابد.

این به معنای آن است که نه تنها فراری FF فضای بار بی نظیری را در کلاس خود ارائه می دهد بلکه می تواند به راحتی با بسیاری از خودروهای سدان نیز برابری کند. از سوی دیگر امکانات رفاهی برای هر چهار سرنشین این خودرو تدارک دیده شده است. دو نمایشگر مجزا برای سرنشینان عقب و سیستم صوتی 1280 واتی با 16 خروجی در کنار مواردی که پیش از این ذکر شد محیط مناسبی را حتی برای انجام مسافرت های طولانی با این خودرو فراهم آورده است.

www.parsnaz.ir - جدیدترین ماشین فراری FF سیلور 2012

www.parsnaz.ir - جدیدترین ماشین فراری FF سیلور 2012

www.parsnaz.ir - جدیدترین ماشین فراری FF سیلور 2012

www.parsnaz.ir - جدیدترین ماشین فراری FF سیلور 2012

www.parsnaz.ir - جدیدترین ماشین فراری FF سیلور 2012

www.parsnaz.ir - جدیدترین ماشین فراری FF سیلور 2012

www.parsnaz.ir - جدیدترین ماشین فراری FF سیلور 2012

www.parsnaz.ir - جدیدترین ماشین فراری FF سیلور 2012

www.parsnaz.ir - جدیدترین ماشین فراری FF سیلور 2012

www.parsnaz.ir - جدیدترین ماشین فراری FF سیلور 2012
 




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 آبان 3 :: 9:55 عصر
عکس های جدیدترین ماشین زیبای آئودی 2012
به گزارش پارس ناز در نیم قرن اخیر که صنعت خودروسازی جهان پیشرفت‌های شگرفی داشته، برخی خودروها آنچنان خبرساز بوده‌اند که حتی با گذشت سال‌های طولانی و رونمایی از نسل‌های جدید و متفاوت از آنها، باز هم در ذهن علاقه‌مندان به خودرو جای دارند، گویی که پیشرفت و نوآوری در صنعت خودروسازی را با این خودروها به یاد می‌آورند.
 
www.parsnaz.ir - عکس های جدیدترین ماشین زیبای آئودی 2012

فورد با ارائه سری ماستنگ‌ها و شورولت با سری رویایی کاماروها در این زمره جای می‌گیرند. بی‌شک این رویه در آینده نیز ادامه خواهد داشت و باید منتظر نام‌های جدیدی باشیم تا برای نسل‌های بعدی فناوری پیشرفته و برتربودن را تداعی کنند.

به لطف فناوری‌های برتری که صنعت خودروسازی را زیر و رو کرده‌اند تکرار چنین خودروهای افسانه‌ای دور از ذهن نخواهد بود. برخی می‌گویند شاهکار جدید آئودی که تحت عنوان A9 رونمایی شده تکرار افسانه ماستنگ‌ها و کاماروهاست. خودرویی که تنها با تشخیص صدای صاحب خود حرکت می‌کند و حتی با فشردن یک شاسی تغییر رنگ می‌دهد!
 
www.parsnaz.ir - عکس های جدیدترین ماشین زیبای آئودی 2012
 
مدیران ارشد آئودی به خوبی متوجه این موضوع شده‌اند که برای عقب نماندن در کورس رقابت با رقبای سرسخت و محصولات خلاقانه‌شان همچون آستون مارتین با Rapide، پورشه با Panamera و لامبورگینی با Estoque راهی ندارند جز این‌که آنها نیز دست به کار شده و با تکیه بر دستاوردهای نوین صنعت خودروسازی محصول متفاوتی ارائه کنند.به گزارش پارس ناز به نظر می‌رسد A9 همان چیزی است که آنها سال‌ها به دنبال آن بوده‌اند. در این خودرو، تفاوت با سایر خودروهای لوکس و مبتنی بر فناوری‌های برتر تا دلتان بخواهد دیده می‌شود.

صفحاتی که بدنه خودرو را تشکیل می‌دهند بخشی از یک سیستم نقاشی الکترونیکی به حساب می‌آیند که راننده با بهره‌گیری از آن کارهای زیادی می‌تواند انجام دهد. کافی است که وی تنها یک شاسی کوچک را فشار دهد، در یک چشم به هم زدن رنگ بدنه خودرو تغییر می‌کند! این همان تفاوتی است که در خودروهای رقیب دیده نمی‌شود! A9 به گونه‌ای ساخته شده است که شیشه جلویی و سقف آن همچون یک لایه یکپارچه به نظر می‌رسد.
 
www.parsnaz.ir - عکس های جدیدترین ماشین زیبای آئودی 2012
 
این ساختار یکپارچه از ماده‌ای خاص و مبتنی بر فناوری نانو ساخته شده که هسته اصلی نوعی سیستم تغییر رنگ خودکار را تشکیل می‌دهد. در عین حال این فناوری برتر به گونه‌ای عمل می‌کند که در صورت وارد آمدن هرگونه آسیبی به این بخش از بدنه خودرو به طور خودکار ترمیم می‌شود. در عین حال این لایه نسبت به شدت تابش پرتوهای خورشید حساس بوده و حتی راننده می‌تواند شدت حساسیت را نیز تنظیم کند.

A9 خودرویی لوکس با فضای داخلی قابل توجه است که توسط دانیل گارسیا، طراح معروف و خوش‌ذوق اسپانیایی طراحی شده است. او پیش از این نیز هنر خود را در زمینه طراحی خودروهای لوکس و متفاوت نشان داده است. دوکاتی R 6098 خودروی مفهومی است که در سال 2009 از سوی گارسیا طراحی و رونمایی شد. در ماه‌های اخیر A8 پرچمدار مدل‌های برتر آئودی در بازارهای جهانی بوده است اما اکنون A9 همه نگاه‌ها را به خود جذب کرده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل برتری محسوس A9 نسبت به خودروهای رقیب، نوع نگاهی است که در طراحی ساختاری آن به کار گرفته شده است. طراحی کلی این خودرو تا حد زیادی الهام گرفته شده از معماری منحصربه‌فرد ساختمان‌های سانتیاگو کالاتراوا در والنسیای اسپانیاست. این ساختمان‌ها در منطقه‌ای قرار دارند که تحت عنوان شهر هنر و علوم شناخته می‌شود. تاثیرپذیری از این ساختمان‌ها به خوبی در خطوط کناری خودرو دیده می‌شود. به عقیده بسیاری از کارشناسان، نگاهی گذرا به ساختمان‌های کالاتراوا تداعی‌کننده این نکته است که آنها از 100 سال آینده آمده‌اند. از این رو است که می‌توان A9 را هم خودرویی منحصربه‌فرد و متعلق به آینده دانست.
 
www.parsnaz.ir - عکس های جدیدترین ماشین زیبای آئودی 2012
 
سیستم موتوری این خودرو در کنار مشخصه‌های بارز بدنه خارجی آن، تکمیل‌کننده یک مجموعه منحصربفرد است و مهندسان آئودی خواب‌های زیادی برای این بخش دیده‌اند. نسخه اولیه موتور A9 یک غول 8 سیلندری است که با توان 300 اسب بخار حرکت می‌کند اما به نظر می‌رسد نسخه نهایی این خودرو با توان باورنکردنی500 اسب بخار آسفالت خیابان‌ها را خواهند کند. به احتمال فراوان و در آینده‌ای نه‌چندان دور نسخه هیبریدی این خودرو نیز ارائه خواهد شد.

این روزها بازار خودروهای لوکس و مجهز به فناوری‌های برتر، محصولات متنوعی از برندهای سرشناس را در خود می‌بیند و به نظر می‌رسد که اگر آئودی می‌خواهد حداقل برای چند صباحی در این رقابت پیشرو بماند، A9 انتخاب منطقی و بجایی بوده است. به همین دلیل است که کارشناسان امور خودرو از نگرانی مدیران ارشد پورشه، لامبورگینی و بنتلی درخصوص آینده جایگاه خود در این بازار صحبت می‌کنند. احتمالا تا کمتر از 4 سال دیگر یعنی سال 2015، A9 راهی بازارهای جهانی خواهد شد. قیمت اولیه‌ای که برای این خودرو در نظر گرفته شده است چیزی بالغ بر 200 میلیون تومان است که البته اگر بخواهید یکی از آنها را در جاده‌های ایران برانید باید هزینه‌های هنگفت گمرکی را نیز به آن اضافه کنید. بنابراین در ایران باید روی قیمتی حدود 450 تا 500 میلیون تومان حساب کرد.
شاهکار جدید آئودی تا 300 کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد که البته در مقایسه با بسیاری از محصولات پر سر و صدای صنعت خودروهای لوکس و سرعتی، رکورد چندان خیره‌کننده‌ای نیست.

مهندسان آئودی برای تامین حداکثر ضریب امنیت این خودرو نیز ابتکار جالب توجهی به خرج داده‌اند به طوری که در‌ها تنها با شناسایی صاحب خودرو باز می‌شوند و گذشته از آن سیستم استارت نیز صرفا با تشخیص صدای صاحب خودرو عمل می‌کند. به این ترتیب احتمال سرقت A9 تقریبا صفر است! راننده و سایر سرنشینانی که در این خودرو قرار می‌گیرند تنها یک رانندگی لذت‌بخش را تجربه نمی‌کنند بلکه با فشردن یک دکمه کوچک می‌توانند از امکاناتی همچون سیستم ماساژور گرم و سرد تعبیه شده درون صندلی‌ها استفاده کنند. بر این امکانات باید قابلیت تنظیم صندلی‌ها در 6 جهت مختلف را نیز افزود. اینها مجموعه فناوری‌هایی است که آئودی برای پیشی‌گرفتن بر سایر رقبا در بازار پرشتاب خودروهای لوکس سرعتی به آنها متوسل شده است.



موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 آبان 3 :: 9:54 عصر

ما برروی سیاره ای زندگی می کنیم که تا کنون به عنوان تنها پذیرنده حیات شناخته شده است. اگرچه چند وقتی است تلسکوپ فضایی کپلر داده هایی را مخابره می کند که دربرگیرنده خبرهایی از یافته شدن سیاراتی همانند زمین (به لحاط ساختار) است، اما این سیارات تنها نامزدهایی برای تحقیق بیشتر درباره شرایط حیات در ورای جو زمین هستند.

علی رغم تمام جستجوی های گسترده و پیشرفته بشر در فضای خارج از زمین و امیدواری به یافتن کراتی برای میزبانی از انسان ها، این تنها زمین است که به ما اجازه داده تا برروی آن سکنی گزینیم و به بقایمان ادامه دهیم.

اما شما به چه میزان با این سیاره آشنا هستید؟ چه موارد شگفت انگیزی را درباره آن می دانید؟ مطالبی که در ادامه خواهید خواند شامل 49 مورد از مواردی درباره سیاره زمین است که شاید کمتر به آن توجه کرده باشید. این مطالب در قالب سوال و جواب گردآوری شده است تا بهتر بتوانید معلومات خودتان را درباره زمین محک بزنید.

1- گرمترین مکان بر روی زمین کجاست؟

بسیاری تصور می کنند که دره مرگ در کالیفرنیا گرمترین مکان روی زمین است. اگرچه در بعضی از روزها این تصور درست است اما منطقه العزیز در لیبی با ثبت رکورد دمای 57.8 درجه سلسیوس در 13 سپتامبر 1922 گرمترین منطقه ای از زمین شناخته شده که تا به حال دمای آن اندازه گرفته شده است. بیشترین دمای دره مرگ در سال 1913، 56.6 درجه سلسیوس ثبت شده است.

منطقه وستوک

2- سردترین مکان روی زمین کجاست؟

جایی بسیار دور و البته قابل انتظار. سردترین منطقه ای که تا به حال دمای آن ثبت شده است منطقه ای به نام وستوک در قطب جنوب است. دمای منفی 89 درجه سلسیوس در 21 جولای سال 1983 در این منطقه به ثبت رسیده است.

3- آیا کوه ها هم رشد می کنند؟

بله، اما رشد آن ها به گونه ای نیست که ما بتوانیم با چشم آن را مشاهده کنیم. سرعت رشد این کوه ها 1 میلی متر در هر یک میلیون سال است. ناخن های انگشتان شما نیز در هر 2 هفته یک بار همین قدر رشد می کند!

4- در هر سال چه مقدار ذره از فضا وارد جو زمین می شود؟

در واقع نمی توان به این پرسش جواب قاطعی داد اما دانشمندان معتقدند در هر سال حداقل 1000 میلیون گرم از ذرات ریز گوناگون موجود در فضا وارد جو زمین می شوند و راه خودشان را به سمت سطح زمین ادامه می دهند. این موضوع باعث شده است تا عده ای از محققان، مساله ای را تحت این عنوان مطرح کنند که برخی میکروب ها ریشه ای فرازمینی دارند و از مناطق مختلفی در فضا به زمین منتقل شده اند. نظریه ای که شاید بتواند مبنایی برای شکل گیری حیات فرازمینی باشد.

5- آیا زمین واقعا به شکل کره است؟

خیر. به خاطر گردش زمین به دور خودش، در مناطق میانی این سیاره حالت برآمدگی به وجود آمده است. این برآمدگی در طی قرن های مختلف رو به کاهش بود اما اخیرا مطالعه های جدید صورت گرفته نشان می دهد که این برآمدگی دوباره رو به افزایش است. افزایش و تسریع ذوب شدن یخچال های طبیعی یکی از عوامل دخیل در این مورد است.

طلوع زمین از دید ماه

6- برای رفتن به مرکز زمین چه مقدار راه باید پیمود؟

فاصله سطح زمین تا مرکز آن در حدود 6378 کیلومتر است. بیشتر لایه های دورنی زمین را مواد سیال تشکیل داده اند و پوسته سخت زمین ضخامتی تنها در حدود 66 کیلومتر دارد. اگر زمین را مانند یک سیب فرض کنیم پوسته زمین از پوسته این سیب هم نازکتر خواهد بود!

7- ماه از زمین دور می گردد یا به آن نزدیک می شود؟

در حدود چندین میلیون سال پیش مدار ماه بسیار نزدیکتر از حالت فعلی به زمین بود. یک دور چرخش کامل ماه به دور زمین تنها 20 روز طول می کشید. امروزه اما می دانیم که ماه در حال دور شدن از زمین است و در هر سال در حدود 4 سانتی متر از سیاره مادر خود فاصله می گیرد.

زمین

ما بر روی سیاره ای زندگی می کنیم که تا کنون به عنوان تنها پذیرنده حیات شناخته شده است. اگرچه چند وقتی است تلسکوپ فضایی کپلر داده هایی را مخابره می کند که دربرگیرنده خبرهایی از یافته شدن سیاراتی همانند زمین (به لحاظ ساختار) است، اما این سیارات تنها نامزدهایی برای تحقیق بیشتر درباره شرایط حیات در ورای جو زمین هستند.

علی رغم تمام جستجوی های گسترده و پیشرفته بشر در فضای خارج از زمین و امیدواری به یافتن کراتی برای میزبانی از انسان ها، این تنها زمین است که به ما اجازه داده تا بر روی آن سکنی گزینیم و به بقایمان ادامه دهیم. حال شما تا چه میزان با این سیاره آبی آشنا هستید؟

در مطلب گذشته به 7 پرسش درباره سیاره زمین که شاید کمتر به آن توجه کرده باشید پاسخ داده شد. در این نوشته نیز به 7 پرسش دیگر درباره کره خاکیمان پاسخ داده خواهد شد تا بیش از پیش با این سیاره شگفت انگیز آشنا شویم.

8 – آیا زمین بزرگترین سیاره خاکی در منظومه شمسی است؟

جواب این سوال مثبت است. قطر زمین در استوا 12756 کیلومتر است و این در حالیست که قطر سیاره زهره، خواهر دوقلوی زمین در حدود 12104 کیلومتر است. سیارات عطارد و مریخ نیز که دو سیاره خاکی دیگر منظومه شمسی هستند به مراتب کوچکتر از زهره و زمین هستند. البته پلوتو نیز یک سیاره خاکی به حساب می آید اما اخیرا این سیاره از لیست سیارات بیرون گذاشته شده است.

از چپ به راست: عطارد، زهره، زمین، مریخ

9- قسمت های داخلی زمین تا چه اندازه داغ هستند؟

به اندازه هر یک کیلومتر که به داخل زمین برویم دما به میزان 20 درجه سانتی گراد افزایش پیدا می کند. در نواحی که هنوز به هسته زمین نزدیک نشده ایم دمای محیط در کمترین حالت تا 3870 درجه سانتی گراد افزایش پیدا خواهد کرد.

10- زمین چند سال دارد؟

سیاره ما سنی در حدود 4.5 میلیارد سال دارد که اندکی از خورشید جوانتر است. تحقیقات اخیر نشان می دهد کره زمین بسیار زودتر از آن چه تصور می شد به دنیا آمده است. سن جدید سیاره زمین 4.467 میلیارد سال تخمین زده شده است که به نسبت سن قدیمی تر آن که در حدود 4.537 میلیارد سال برآورد شده بود بسیار جوانتر به نظر می آید!

11-  کدام سیاره قمر بیشتری دارد؟ مریخ یا زمین؟

سیاره مریخ دارای دو قمر به نام های فوبوس و دیموس است در حالی که زمین تنها یک قمر طبیعی دارد که ما آن را به نام ماه می شناسیم. البته سیارات خارجی منظومه شمسی مانند زحل و مشتری برخلاف سیارات داخلی، قمرهای بسیاری را در اطراف خود جمع کرده اند. تعداد این اقمار به قدری زیاد است که شاید دانشمندان مجبود شوند در آینده تعریف جدیدی برای قمر ارائه دهند.

12- آیا زمین و ماه در بدو تولد از یکدیگر جدا شدند؟

اینکه ماه دقیقا چگونه بوجود آمده هنوز معلوم نشده ‌است. ممکن است همراه با زمین در اوایل شکل گیری منظومه شمسی شکل گرفته باشد، یا اینکه بعدها جذب میدان جاذبه شده و در مدار قرار گرفته‌است. نظریه‌ای که بیش از سایر نظریه‌ها پذیرفته شده این است که ماه از برخورد یک سیارک به اندازه مریخ به زمین بوجود آمده‌است. اثرات متقابل جاذبه‌های زمین و ماه بر همدیگر باعث افزایش مدت حرکت وضعی هر دو جسم شده‌است.

13-  آیا زمین همیشه در این فاصله از خورشید قرار خواهد داشت؟

دانشمندان معتقدند در چند میلیارد سال آینده، خورشیدی به قدر بزرگ می شود که ممکن است مدار زمین را در بربگیرد. اگر تا آن زمان بشر همچنان در زمین زندگی کند قعطا به همراه زمین و سایر جانوران تبخیر خواهد شد. البته اگر تا آن زمان جرم خورشید دست خوش تغییراتی غیر قابل پیش بینی شود این امکان وجود دارد که زمین در مدار دورتری نسبت به مدار کنونی از خورشید قرار بگیرد. بعضی شبیه سازی های انجام گرفته شده نشان می دهد به لحاظ تئوری جابه جایی مدار زمین امکان پذیر است.

14- در هر ثانیه چند رعد و برق در سراسر جهان اتفاق می افتد؟

به طور میانگین در حدود 100 رعد و برق در هر ثانیه در سراسر جهان روی می دهد. البته این تعداد تنها رعد و برق هایی هستند که با زمین برخورد می کنند. در هر دقیقه شاید بالغ بر 1000 صاعقه در پیرامون زمین و در میان ابرهای بالای سر ما زده می شود.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 آبان 3 :: 3:1 عصر

   1. صفحات هموار زمینی، این سیاره را محل مناسبی ساخته 

زمین یگانه سیاره دارای صفحه هموار در منظومه شمسی است. پوسته یا قشر بیرونی زمین به مناطق مختلف بنام صفحه های هموار زمین ساختی تقسیم شده اند. این مناطق بر فراز ماگما یا خمیر مواد معدنی داخلی زمین شناور بوده و می توانند برخلاف هم حرکت کنند. هر گاه دو صفحه با هم برخورد کنند، امکان دارد یک صفحه زیر صفحه دیگر برود. این پروسه بسیار مهم است. زمانیکه گیاه های میکروسکوپی در آبها می میرند به عمق ابحار سقوط می کنند. طی مدت بسیار طولانی، بقایای این نوع حیات که سرشار از کاربن شده اند، دوباره به قسمت داخلی زمین می روند و بازسازی می شوند. این گیاهان کاربن را از اتموسفیر زمین تخلیه می کنند و در نتیجه ما را در برابر اثرات گلخانه ای نجات می دهند و مانع آنچه که در زهره اتفاق افتاده، می گردند.

بدون صفحه های هموار زمینی، هیچ راهی برای بازسازی کاربن وجود نداشته و در نتیجه زمین بیش از حد داغ می گردد.

   2. زمین تقریبأ یک کره یا گوی است 

شکل زمین را می توان بصورت کره ای که در قطبین پهن شده تصور نمود. در واقع یک گوی است، اما گردش زمین باعث می گردد تا در استوا متورم شود. بدین معنی است که اندازه گیری از قطب تا قطب دیگر حدود 43 کیلیومتر کمتر از قطر زمین در استوای آن می باشد.

با اینکه بلندترین کوه روی زمین البرز، اما دورترین کوه از مرکز زمین کوه چیمبورازو در اکوادور می باشد.

   3. زمین اکثرأ از آهن، اکسیژن و سیلیکون ترکیب شده 

اگر بتوانیم زمین را به ستون های جداگانه مواد معدنی تقسیم کنیم در آنصورت 32.1 درصد آهن، 30.1 درصد اکسیژن، 15.1 درصد سیلیکون و 13.9 درصد مگنیزیم می باشد. طبعأ اکثر این مقدار آهن در هسته زمین قرار دارد. اگر بتوانید به زیر زمین بروید و هسته آن را بررسی کنید، می بینید که 88 درصد از آهن تشکیل شده است.

 47 درصد پوسته یا قشر زمین را اکسیژن تشکیل داده.

   4. 70 درصد سطح زمین را آب پوشانیده 

وقتیکه فضا نوردان برای اولین بار به فضا رفتند و با چشم سر به زمین دیدند، آن را سیاره آبی ( آبی رنگ) نامیدند و این جای تعجب نیست. زیرا 70 درصد سیاره ما را اقیانوس ها پوشانیده و 30 درصد باقیمانده آن زمین خشک و سفت است که بالاتر از سطح بحر قرار دارد. 

   5. اتموسفر زمین تا 10 هزار کیلومتر گسترده است. 

اولین 50 کیلومتر یا اندکی بیشتر اتموسفیر بسیار غلیظ و متراکم است، اما کل اتموسفیر تا 10 هزار کیلومتر بر سطح زمین امتداد دارد. خارجی ترین لایه اتموسفیر را، جو خارجی (exosphere) می نامند که در ارتفاع 500 کیلومتر از زمین آغاز می شود. چنانچه گفته شد این پوشش تا 10 هزار کیلومتر بالا می رود و در آن قسمت، ذرات یا عناصر آزاد و خودگردان می توانند از کشش یا گرانش جاذبه ای زمین فرار کنند و توسط باد های خورشیدی پراکنده شوند.

اما این قسمت بالائی به شدت رقیق و نازک است. قسمت عمده اتموسفیر زمین پائین نزدیک زمین قرار دارد. در واقع، 75 درصد اتموسفیر زمین در 11 کیلومتر اول بالای سطح زمین می باشد.

   6. هسته مذاب آهنی زمین یک میدان مقناطیسی ایجاد می کند 

زمین شبیه یک مقناطیس بزرگ است که در بالا و پائین و در واقع نزدیک به قطب های جغرافیایی دارای قطب های مقناطیسی می باشد. این میدان مقناطیسی از سطح زمین تا هزاران کلیومتر به دور امتداد یافته و منطقه ای را ایجاد کرده که بنام مقناطیس کره ( مگنتوسفر) یاد می شود. ما باید مدیون مقناطیس کره باشیم، زیرا در نبود آن ذرات باد های خورشیدی با زمین برخورد نموده و سطح آن را در معرض مقدار زیاد تشعشعات یا تابش های خورشیدی قرار می دهد. اما مقناطیس کره باد های خورشیدی را به دور زمین هدایت نموده و ما را در برابر آسیب آن محافظت می کند.

دانشمندان فکر می کنند که میدان مقناطیسی توسط هسته بیرونی مذاب زمین؛ جائیکه گرما، باعث ایجاد حرکت انتقالی گرمای ذرات هدایت شده می گردد. این امر باعث ایجاد جریان های الکتریکی می گردد که میدان مقناطیسی را بوجود می آورد.

   7. گردش زمین بدور محورش 24 ساعت زمان نمی برد 

در واقع 23 ساعت و 56 دقیقه و 4 ثانیه است. این مدت زمانی است که زمین یکبار بدور محور اش می چرخد و اخترشناسان آن را یک روز نجومی می نامند. پس حالا متوجه شدید که یک روز 4 دقیقه کمتر از مدتی است که قبلأ فکر می کردید. شما فکر می کنید که این زمان با گذشت هر روز زیاد می شود و طی چند ماه روز شاید شب گردد و شب روز گردد.

اما به یاد داشته باشید که زمین بدور خورشید می گردد. هر روز، خورشید در مقایسه با ستار های دیگر حدود 1 درجه ( به اندازه ماه در آسمان) حرکت می کند. حالا، اگر شما این گردش کوچک خورشید را که بخاطر گردش زمین بدور آن متوجه می شویم نیز اضافه کنید در آنصورت با گردش زمین بدور محور اش 24 ساعت کامل را بدست می آورید.
 
   8. یک سال زمینی 365 روز نیست 

در واقع 365.2564 روز است. این بار اضافه شد. 0.2564 روز، نیاز برای سال کبیسه را تکمیل می کند. به همین خاطر است که حالا در گاهنامه میلادی هر سال با عدد 4 مانند 2004، 2008 و غیره قابل تقسیم است و تا اینکه بین 100 (1900، 2100 و غیره) قابل تقسیم باشد... و چنین ادامه خواهد داشت تا زمانیکه بین 400، (1600، 200 و غیره) قابل تقسیم گردد.

   9. زمین تنها یک قمر و دو سیاره هم مدار مدارد 

چنانچه میدانید، زمین یک قمر (ماه) دارد. اما آیا میدانید که دو سیارک دیگر در یک مدار مشترک به دور زمین قفل شده اند؟ این سیارک ها بنام 3753 کرویتین و 200229AA  یاد می شوند. در مورد ماه زیاد توضیح نمی دهم، زیرا مطمئن ام که همه شما آن را به خوبی شناخته اید.

اما سیارک 3753 کرویتین که قطر آن 5 کیلومتر است بنام قمر یا ماه دوم زمین یاد می شود. در واقع بدور زمین نمی گردد، بلکه یک مدار هماهنگ شده با زمین دارد. این قمر دارای یک مداری است که گویا زمین را در مدار اش دنبال می کند، اما در حقیقت در یک مسیر جداگانه بدور خورشد، مدار خودش را طی می کند.

سیارک 200229AA فقط 60 متر قطر دارد و مدار آن بدور زمین شبیه نعل اسب است که هر 95 سال آن را به زمین نزدیک تر می سازد. طی حدود 600 سال، بنظر میرسد که زمین را در مداری شبیه مدار یک ماهواره دور بزند. دانشمندان پیشنهاد می کنند که این سیارک می تواند یک هدف خوب برای یک مأموریت اکتشافی فضایی باشد.

  10.  زمین تنها سیاره ای است که در آن حیات وجود دارد 

ما وجود آب را در گذشته های مریخ و ذرات لازم برای ایجاد حیات را در تیتان قمر زحل کشف نمودیم. ما می توانیم آمونیو اسید ها را در یک سحابی در اعماق فضا ببینیم، اما زمین یگانه جای است که حیات در آن کشف شده است.

اما اگر در سیارات دیگر هم حیات وجود داشته باشد، دانشمندان در حال آزمایشاتی اند تا ما را در یافتن این حیات کمک کند. یک مدارگرد دیگر بنام آزمایشگاه علمی مریخ، طی چند سال آینده به سوی این سیاره می رود و با تجربیاتی مجهز می باشد که می تواند حیات را در خاک این سیاره کشف کند. آنتن های بزرگ رادیویی با بررسی ستاره های دور دست، سعی می کنند تا انواع سیگنال های حیات هوشمندی را که از فضای میان ستاره ای عبور کند، بشنوند. و حالا تلسکوپ های فضایی مانند مأموریت داروین ایسا (سازمان فضایی اروپا) چنان قوی اند که می توانند حضور حیات را در دنیا های دیگر حس کنند.

اما فعلأ همه میدانیم که زمین یگانه جای است که حیات در آن وجود دارد و این خود یک واقعیت جالب است.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 آبان 3 :: 2:58 عصر
<   <<   6   
درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.
پیوندها
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 7
  • بازدید دیروز: 143
  • کل بازدیدها: 2318824
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

آبان 91 - از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است