سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
به سایت از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ خوش آمدید

پس از این که کد شارژ همراه اول را از سامانه خرید اینترنتی کارت شارژ دریافت کردید، کد زیر را در گوشی همراه خود وارد کنید.

Ok یا دکمه سبز # شماره رمز شارژ # * 140 *

برای اطلاع از باقیمانده شارژ سیم‌کارت همراه اول‌تان نیز باید کد زیر را وارد کنید.

Ok یا دکمه سبز #11 * 140 *

نحوه وارد کردن شارژ همراه اول 1000 تومانی

نحوه وارد کردن شارژ 1000 تومانی همراه اول، با بقیه‌ی انواع شارژهای همراه اول متفاوت است. شما برای وارد کردن شارژ همراه اول هزار تومانی، باید در سرویس جیرینگ همراه اول ثبت نام کنید. این کار تنها زمانی که برای اولین بار می‌خوهید از این نوع شارژ استفاده کنید، لازم است. برای ثبت نام در جیرینگ، کد زیر را وارد کنید:

*123#دکمه سبز یا ok

پس از وارد کردن این کد، در پنجره‌ای که باز می‌شود، ابتدا عدد 0 را برای ثبت نام، و سپس عدد 1 را برای تأیید اطلاعات وارد کنید. بسیار خب، ثبت نام شما تکمیل شد و شما پیامکی حاوی رمز سرویس جیرینگ دریافت خواهید کرد. از این به بعد، برای وارد کردن شارژ 1000 تومانی همراه اول، کافی است کد زیر را وارد کنید:

*123*44*کد 14 رقمی شارژ 1000 تومانی

نکته: در  هنگام  فعالسازی  رمز  شارژ  الکترونیکی خود دقت نمایید، زیرا  در صورت تکرار  بیش از   4  بار  خطا  در ورود رمز،  سیم کارت شما قفل شده و وارد لیست سیاه می شود. در این صورت برای  برقراری مجدد  ارتباط ،‌ به  دفاتر خدمات ارتباطی ،  مراکزتلفن ثابت (درتهران ) و ادارات مشترکین (سایراستان‌ها) مراجعه و  یا با مرکز اطلاع رسانی تماس حاصل نمایید.




موضوع مطلب :

سه شنبه 92 تیر 25 :: 12:17 صبح

داستان پند آموز

 



 همین چند روز پیش، "یولیا واسیلی اونا" پرستار بچه‌هایم را به اتاقم دعوت کردم تا با او تسویه حساب کنم.به او گفتم: - بنشینید یولیا.می‌دانم که دست و بالتان خالی است، اما رو در بایستی دارید و به زبان نمی‌آورید. ببینید، ما توافق کردیم که ماهی سی روبل به شما بدهم. این طور نیست؟
- چهل روبل.
- نه من یادداشت کرده‌ام. من همیشه به پرستار بچه‌هایم سی روبل می‌دهم. حالا به من توجه کنید. شما دو ماه برای من کار کردید.
- دو ماه و پنج روز دقیقا.
- دو ماه. من یادداشت کرده‌ام، که می‌شود شصت روبل. البته باید نه تا یکشنبه از آن کسر کرد.همان‌طور که می‌دانید یکشنبه‌ها مواظب "کولیا" نبوده‌اید و برای قدم زدن بیرون می‌رفتید. به اضافه سه روز تعطیلی...
"یولیا واسیلی اونا" از خجالت سرخ شده بود و داشت با چین‌های لباسش‌ بازی می‌کرد ولی صدایش در نمی‌آمد.
- سه تعطیلی. پس ما دوازده روبل را برای سه تعطیلی و نه یکشنبه می‌‌گذاریم کنار... "کولیا" چهار روز مریض بود. آن روزها از او مراقبت نکردید و فقط مواظب "وانیا" بودید. فقط "وانیا" و دیگر این که سه روز هم شما دندان درد داشتید و همسرم به شما اجازه داد بعد از شام دور از بچه‌ها باشید. دوازده و هفت می‌شود نوزده. تفریق کنید. آن مرخصی‌ها، آهان شصت منهای نوزده روبل می‌ماند چهل و یک روبل. درسته؟
چشم چپ یولیا قرمز و پر از اشک شده بود. چانه‌اش می‌لرزید. شروع کرد به سرفه کردن‌های عصبی. دماغش را بالا کشید و چیزی نگفت.
-... و بعد، نزدیک سال نو، شما یک فنجان و یک نعلبکی شکستید. دو روبل کسر کنید. فنجان با ارزش‌تر از اینها بود. ارثیه بود. اما کاری به این موضوع نداریم. قرار است به همه حساب‌ها رسیدگی کنیم و... اما موارد دیگر... به خاطر بی‌مبالاتی شما "کولیا" از یک درخت بالا رفت و کتش را پاره کرد. ده تا کسر کنید... همچنین بی‌توجهی شما باعث شد کلفت‌خانه با کفش‌های "وانیا" فرار کند. شما می‌بایست چشم‌هایتان را خوب باز می‌کردید. برای این کار مواجب خوبی می‌گیرید. پس پنج تای دیگر کم می‌کنیم... دردهم ژانویه ده روبل از من گرفتید...
یولیا نجوا کنان گفت:
- من نگرفتم.
- اما من یادداشت کرده‌ام... خیلی خوب. شما شاید... از چهل و یک روبل، بیست و هفت تا که برداریم، چهارده تا باقی می‌ماند.
چشم‌هایش پر از اشک شده بود و چهره‌عرق کرده‌اش رقت‌آور به نظر می‌رسید. در این حال گفت:
- من فقط مقدار کمی گرفتم... سه روبل از همسرتان گرفتم نه بیشتر.
- دیدی چه طور شد؟ من اصلا آن سه روبل را از قلم انداخته بودم. سه تا از چهارده تا کم می‌کنیم. می‌شود یازده تا... بفرمائید، سه تا، سه تا، سه تا، یکی و یکی.
یازده روبل به او دادم. آنها را با انگشتان لرزان گرفت و توی جیبش ریخت و به آهستگی گفت:
- متشکرم.
جا خوردم. در حالی که سخت عصبانی شده بودم شروع کردم به قدم زدن در طول و عرض اتاق و پرسیدم:
- چرا گفتی متشکرم؟
- به خاطر پول.
- یعنی تو متوجه نشدی که دارم سرت کلاه می‌گذارم و دارم پولت را می‌خورم!؟ تنها چیزی که می‌توانی بگویی همین است که متشکرم؟!
- در جاهای دیگر همین قدرهم ندادند.
- آنها به شما چیزی ندادند! خیلی خوب. تعجب ندارد. من داشتم به شما حقه می‌زدم. یک حقه کثیف. حالا من به شما هشتاد روبل می‌دهم. همه‌اش در این پاکت مرتب چیده شده، بگیرید... اما ممکن است کسی این قدر نادان باشد؟ چرا اعتراض نکردید؟چرا صدایتان در نیامد؟ ممکن است کسی توی دنیا اینقدر ضعیف باشد؟
لبخند تلخی زد که یعنی "بله، ممکن است."
به خاطر بازی بی‌رحمانه‌ای که با او کرده‌ بودم عذر خواستم و هشتاد روبلی را که برایش خیلی غیر منتظره بود به او پرداختم. باز هم چند مرتبه با ترس گفت:
- متشکرم. متشکرم.
بعد از اتاق بیرون رفت و من مات و مبهوت مانده بودم که در چنین دنیایی چه راحت می‌شود زورگو بود.
مات و مبهوت مانده بودم که در چنین دنیایی چه راحت می توان زورگو بود!

 




موضوع مطلب :

چهارشنبه 92 تیر 19 :: 9:48 عصر

اینترنت گیگابیتی گوگل تا سال 2022 در اختیار کابران

سرویس فیبر نوری گوگل و اینترنت یگ گیگابایتی اش را که به یاد دارید؟گوگل این سرویس را به صورت آزمایشی در کانزاس سیتی راه اندازی کرد و سپس شروع به گسترش آن در شهرهای دیگر نمود.



 
خیلی ها در ابتدا این پروژه را یک حرکت آزمایشی و جاه طلبانه تلقی کردند که نباید به این زودی ها منتظر توسعه اش باشیم. اما این شرکت به سرعت در حال گسترش اینترنت فوق سریع اش به ایالات مختلف آمریکا است.
 
گوگل تا سال 2022 حدود 7 میلیارد دلار برای رساندن این اینترنت به بیش از 8 میلیون نفر هزینه خواهد کرد و قصد دارد که تعریف «سرعت اینترنت» را با خدمات جدیدش عوض کند.
 
اینترنت یک گیگابیتی گوگل با قیمت 70 دلار در ماه به مشتریان ارایه می شود.



موضوع مطلب :

چهارشنبه 92 تیر 19 :: 9:45 عصر

http://petblog.ir/wp-content/uploads/fire-bellied-toad-l.jpg

 

پراکندگی

 

وزغ های شکم سرخ در کره، جنوب شرقی چین و دو جزیره ژاپن به نام های «تسوشیما» (Tsushima) و «کیوشو»(Kyushu) و ندرتا در مناطقی از کشور روسیه یافت میشوند.

 

 

 

 

شناسایی کلی

 

وزغ های شکم سرخ حیواناتی نیمه آبزی از خانواده قورباغه ها هستند. زمانی که در مورد وزغ صحبت میکنید باید به خاطر داشته باشید که آنها نوعی از قورباغه ها هستند. برخلاف بسیاری از قورباغه ها، شکم سرخ ها فاقد زبان بزرگ اند. آنها برای گرفتن طعمه، از دهان خودو برای فرو بردن آن از دست های جلویی خود استفاده میکنند.

 

 

 

رنگ

 

بدن وزغ های شکم سرخ میتواند سبز، قرمز، نارنجی تیره و حتی رنگ های تیره تری مانند خاکستری یا قهوه ای باشد.

 

 

 

طول عمر

 

وزغ های شکم سرخ معمولا بین 10 تا 15 سال (حتی گاهی بیشتر) عمر میکنند.

 

 

 

اندازه

 

این وزغها بین 3 تا 6 سانتی متر طول دارند.

 

 

 

محفظه

 

یک تانک10 گالنی میتواند محل مناسبی برای زندگی یک کلونی کوچک 3 تایی از وزغ های شکم سرخ باشد.مسلما محفظه های بزرگتر میتوانند گزینه های بهتری از نظر قلمرو و فضای مناسب حرکت برای وزغ ها باشند. با توجه به نیمه آبزی بودن این دوزیستان، آنها نیاز به بخش آبی در محفظه محل زندگی شان دارند. بهترین حالت برای تقسیم فضای تانک به این شکل است که 60 درصدرا به خشکی و 40 درصد را به آب اختصاص دهید. این تقسیم بندی بدین معناست که باید3/1 محفظه، آب و 2/3 بقیه خشکی باشد.

 

روشهای مختلفی برای ساختن یک «پالوداریوم» (paludarium) برای یک وزغ وجود دارد.من هم اکنون سه عدد وزغ شکم سرخ را در یک تانک آکواریوم به حجم 45 گالن قرار داده ام.این محفظه را من به وسیله پیش فرض هایی که در ذهن داشتم علاوه بر اندکی خلاقیت، ساختم.ترکیب وزغ شکم سرخ و ماهی هایی که در آب هستند باعث ایجاد حرکتی دائمی در این محفظه میشود.

 

محفظه ای که میسازید باید شامل صخره های نرم (دارای سطوح نرم)، پوست کنده شده درختان (طبیعی یا مصنوعی) و یا محل های دیگری برای پنهان شدن وزغ ها باشد. من به شخصه پیشنهاد میکنم که از گیاهان زنده استفاده کنید زیرا علاوه بر فراهم آوردن محلی مناسب برای مخفی شدن وزغ ها، به زیبایی و رنگارنگ شدن محیط نیز کمک میکند.

 

 

 

گرمادهی

 

دمای هوا در طول روز باید بین 22 تا 26 درجه باشد که بهترین شرایط، محدوده بین 23 الی24?5 درجه است. دما را در طول شب باید پایین تر آورده و در محدوده 20 تا 21 درجه سانتیگرادقرار دهید. میتوانید منطقه ای را برای آفتاب گرفتن به عنوان قطب گرم در نظر بگیریدکه البته نباید دما در این بخش از 28 درجه فراتر رود. گرچه در شرایطی که دمای کل محفظه را در حد مطلوب نگاه داشته باشید نیاز ضروری به ایجاد قطب گرم (Basking Spot) نخواهید داشت.

 

من دمای محفظه وزغ های شکم سرخ خود را به طور متوسط، در طول روز بر روی دمای 24 درجه سانتیگرادو در طول شب 21 درجه سانتیگراد، ثابت نگاه میدارم.

 

 

 

نوردهی

 

شبیه سازی نوری به شکل 12 ساعت روشنایی و 12 ساعت خاموشی میتواند شرایط مناسبی را برای وزغهای شکم سرخ فراهم آورد. این دوزیستان نیازی به نور UV خاصی ندارند البته مقدار کم UV برای آنهامضر نخواهد بود.

 

 

 

رفتار و خلق و خو 

 

همانند تمام قورباغه ها، وزغ های شکم سرخ نیز نباید به طور منظم در دست گرفته یا لمس شوند.موادی در ترشحات پوست بدن ما وجود دارد که برای این حیوانات، به نوعی سمی محسوب میشودو میتواند به آنها آسیب بزند.

 

وزغ های شکم سرخ بسیار فعال هستند. زمانی که آنها را در محفظه مناسبی قرار دهید میتوانید مشاهدهکنید که به سرعت در اطراف حرکت میکنند، در آب غوطه ور میشوند یا حتی یکدیگر را برای پیدا کردن جفت صدا میزنند. اگر این حیوانات بترسند یا احساس خطر و تهدید کنند بدن خودرا به شکل قوس در می آورند تا قسمت رنگارنگ زیر بدن خود را به شما نشان دهند. این کاردر واقع به این معنی است که آنها سمی هستند و باید از نزدیک شدن به آنها خودداری کنید.آنها حتی گاهی بدن خود را برعکس میکنند تا رنگ قرمز زیر بدن خود را به طور کامل نمایانسازند. برای شنا کردن این وزغ ها باید حداقل آبی به ارتفاع 10 سانتی متر فراهم کنید.آنها گاهی تا کف آب شنا کرده و گاهی نیز برای استراحت به قسمت خشکی می آیند تا شکارچیان آبزی نتوانند آنان را به دام بیاندازند.

 

 

 

رژیم غذایی

 

وزغ های شکم سرخ اشتهای بسیار خوبی دارند و طعمه هایی مانند جیرجیرک (crickets)، کرم خوراکی(mealworms)، کرم ابریشم (silkworms)، کرم روغنی (waxworms)، کرم عنقا(phoenix worms)، کرم پروانه (butterworms)، مگس و … را به خوبی میپذیرند.آنها تقریبا هر حشره زنده ای را که در دهانشان جا بشود میخورند. آنها همچنین تمایلبه گرفتن هم ماهی که بتوانند آن را بخورند نیز نشان میدهند.

 

 

 

آب

آب باید3/1 ویواریوم وزغ شما را تشکیل دهد و این محفظه باید به طور منظم تمیز شود. اگر شمااز فیلترهای مخصوص برای تمیز کردن آب این ویواریوم استفاده نکنید مجبور خواهید بودهر روز آب را تعویض کنید. برای سهولت در این کار میتوانید یک ظرف پلاستیکی نسبتا بزرگرا به عنوان ظرف آب در داخل ویواریوم قرار دهید. هر نوع ویواریوم پیشرفته تری، نیازبه سیستم فیلترینگ قدرتمند برای تمیز نگاه داشتن محیط خواهد داشت.

 

 

 

تعیین جنسیت

 

تعیین جنسیت وزغ های شکم سرخ کمی دشوارتر از گونه های دیگر قورباغه هاست. وزغ های شکم سرخنر دارای دست های جلویی ضخیم تر از ماده ها هستند. همچنین آنها دارای کمری زبرتر ازجنس ماده هستند.

 

در طول فصل جفتگیری، نرها دارای پدهای زفافی سفت و شاخ مانندی بر روی انگشتان دستان جلوی خود هستند. (که از آن برای نگه داشتن وزغ ماده استفاده میکنند.) نگاه کردن به رفتار و حرکات وزغ، میتواند برای شما بسیار جذاب باشد. وزغ نر بر روی وزغ ماده پریده و با دستان جلوییخود او را نگه میدارد. اگر قورباغه دیگری در این لحظه سعی در مقابله با قورباغه نررا نداشته باشد بهترین شانس برای جفتگیری به وجود می آید. در غیر این صورت قورباغه دیگری با شنیدن صدای قورباغه ی ماده سعی در فراری دادن قورباغه نر خواهد کرد و برایاین کار بر روی کمر او خواهد پرید.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 92 تیر 19 :: 9:37 عصر

بسیاری نمی دانند که آیا میان قورباغه و وزغ تفاوتی وجود دارد یا نه؟ گرچه هردو دوزیست و خونسرد هستند ولی تفاوتهایی با هم دارند.قورباغه اندامی صاف،لیز و کشیده دارد واز وزغ خوشنماتر است اما وزغ خپله و دارای پوستی خشک و زگیل وار می باشد.بیشتر قورباغه ها دندان دارند ولی در بیشتر وزغها هیچ دندانی دیده نمیشود .وزغ و قورباغه هردو عمر طولانی دارند وگاهی به 30 تا 40 سال هم می رسد.وزغ از قورباغه کمتر تخم می گذارد با این وصف در ظرف یک سال بین 4000 تا 12000 تخم می گذارد.

  یک استثنا در مورد قورباغه گاوی وجود دارد که در هر فصل 18000 تا 20000 تخم می گذارد.در برخی از انواع وزغها نر نقش مهمتری در بیرون آمدن نوزاد از بازی میکند.مثلا در اروپا دیده شده که وزغ نر زنجیره های دراز تخمها را به دور پای خود بسته،آنقدر در سوراخی توی زمین می آرمد تا نوزادها آماده بیرون آمدن از تخم شوند.در آمریکای جنوبی وزغی زیست میکند که شکل عجیبی دارد،این وزغ حفره هایی در پشت خود دارد که تخمهایش در درون آنها رشد میکنند.در این حفره ها مایعی ریخته شده وبا پوست هم رویشان پوشانده شده.نوزادان وزغ آنقدر در همین حفره ها باقی می مانند تا لحظه ای که شکل وزغ کاملی به خود بگیرند . وزغهایی که در مناطق معتدل زندگی میکنند معمولا قهوه ای یا زیتونی هستند ولی وزغهای مناطق گرمسیری غالبا به رنگهای روشن هستند. نوزادان قورباغه و وزغ سه تا چهار ماه طول میکشد تا دم و آبششهای خود را از دست بدهند وحدود یک سال طول میکشد تا تبدیل به یک قورباغه یا وزغ کامل شوند.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 92 تیر 19 :: 9:34 عصر
دکتر محمد بلوچ، حاجی قلی کمی

نام فارسی : وزغ سبز

نام علمی: Bufo Virdis Laurent or Pseudepidalea variabilis

نام انگلیسی:  Changeable Toad or Green Toad

 

 

پراکندگی

محل پیدایش تیپ : وین ، اتریش

صفات شخصیتی : دارای لکه های سبز رنگ که در ماده ها مشخص تر . عنبیه زرد رنگ ، پرده صماخ مشخص ، طول غده پاروتوئید از عرض آن بیشتر ، دارای اندام تشدید صدای داخلی در زیر پوست گلو ، برآمدگی های مفصلی تک  ( به ندرت دو تا ) ، انتهای چهارمین (خارجی ترین ) انگشت اندامهای جلوئی به طور کامل یا ناقص به اولین انگشت ( از نوک ) می رسد ، لبه داخلی پنجه پا دارای چین پوستی طولی .

پشت بدن خاکستری روشن تا زیتونی یا سبز مایل به خاکستری همراه با لکه های سیاه یا فاقد آنها . نرها در دوره تولید مثل دارای اجسام پینه ای سیاه در دو یا سه انگشت اول اندامهای جلوئی .

اندازه : در حدود 90 میلی متر ، گاهی اوقات در مناطق جنوبی بزرگتر ، (140 میلی متر )

 

انتشار جغرافیائی : شرق اروپا از رینه و رودخانه شمال آفریقا ، جنوب غربی و مرکز آسیا ، از مدیترانه تا تبت و مغولستان ، از زیر سطح دریا در نزدیکی بحرالمیت تا 15000 پایی در هیمالایا .

پراکندگی در ایران : وزغ سبز تقریبا" در تمام استانهای ایران وجود دارد . این وزغ یکی از معمولی ترین وزغهای ایران است . ودارای پراکندگی وسیعی می باشد ،

 

لاروها

لاروهای وزغ سبز خیلی کوچک و کاملا" سیاه هستند . قسمت شکمی آنها اندکی کم رنگتر است ، شکافهای آبششی در طرف چپ و به طور خلفی قرار دارند . منفذ مخرجی به طور متقارن در پایه دم واقع می شود . کناره های لب فوقانی و تحتانی دندانه دندانه می باشند ، تنها یک  ردیف از دندانهای لبی در هر سری وجود دارند . در آرواره فوقانی دوسری و در آرواره تحتانی سه سری از این دندانها وجود دارد. سری دوم دندانهای فوق لبی کما بیش فاصله دار است . عرض دهان بافاصله بین چشمها  ( که آن نیز به نوبه خود یک و نیم برابر پهن تر از فاصله بین سوراخهای بینی است مساوی میب باشد ) لاروها تا 44 میلی متر رشد می کنند .

 

فعالیتهای زیستی وزغ سبز

وزغ سبز در جنگلها ، باغهاا ، مزارع و چمن زارها بسر می  برد و در ریگزار و باتلاقهایی که دارای آب زبادی میباشند یافت نمی شود . بطور کلی دارای انتشار وسیعی است . این وزغ به تعداد زیاد در اکثر شهر ها و روستاهای ایران وجود دارد .

حتی به خانه های مسکونی نیز وارد می شود . معمولا" در طول روز در جاهای مخفی و تاریک بدون حرکت باقی مانده ، فقط شبها برای شکار بیرون می آید . مخفی گاه های آنها در طول روز سنگها ، زیر هیزمها ، دیواره داخلی چاله ها ، مابین سنگهای دیوارها ، زیر کنده درختان افتاده و نقاطی از این قبیل می باشد . این وزغ به طور کلی کمتر از وزغ معمولی از نور دوری می کند و بهمین دلیلی گاهی اوقات حتی به هنگام روز در مکانهای باز نیز دیده می شود .

وزغ سبز جوان ممکن است در پائیز در حال جهیدن وپرش مشاهده گردد . حتی در طول روز در خیابانها دیده می شود . در استپ ها که محل زندگی جوندگان می باشند، این وزغها را میتوان در سوراخهای جوندگان دید که در صورت ریختن آب بدرون این سوراخها گاهی بجای خروج یک جونده تعدادی وزغ سبز بیرون می ایند .

در بهار این وزغها ، نظیر تمام قورباغه ها و وزغها مدتی در آب ( دریاچه ها ، استخر ها ، کانالها و باتلاقها ) زندگی می کنند و به آسانی متوجه می شویم که فقط جانوران بالغ در آب دیده می شوند . در حالیکه جوانها که تخم نمی گذارند در خشکی باقی می مانند . ولی واقعیت عجیب این است که هر جانور بالغی تخم نمی گذارد ، و ممکن است وزغ سبز خیلی بزرگی را در طول بهار در خشکی ، در مسافت زیادی دور از آب ببینیم . وزغ سبز نسبت به وزغ معمولی باسرعت بیشتری حرکت می کند ، اما هرگز پرشهای بزرگ ندارد . این وزغ شبها که برای شکار به بیرونن ازپناهگاه می آید هر چند لحظه یکی دو سه بار جست زده و دوباره می ایستد و این عمل را تکرار می کند .

وزغ سبز از حشرات مختلف ( عمدتا" از سوسک ها و مورچه هاا ) ، لاروها  و عنکبوتها ، جورپایان خشکی و دیگر جانوران شبیه به آنها تغذیهه می کند . بعلاوهه این وزغ اغلب قطعات سبز گیاهی را می بلعد ، نیکولسکی یک بار وزغ سبزی را در لانه خالی دیده است که روز قبل چندین تخم در آن وجود داشته و به نظر می رسد که به احتمال خوردن توت فرنگی و دیگر میوه های شبیه به آن دیده است .

 

تخم ریزی وزغ سبز در فروردین و اردیبهشت ماه صورت میگیرد و گاهی اوقات تا مرداد ماه نیز به طول می انجامد . جانور نر اندامهای جلوئی خود را در قسمت عقبی اندامهای جلوئی ماده قرار داده و بدین ترتیب  محکم از پشت او را می گیرد ، آنچنان محکم که پاهای چپ و راست جنس نر در قسمت شکمی ماده به هم می رسد و تقریبا" جدا شدن پاها غیر ممکن می گردد . تخمها به صورت دو نوار باریک چسبناک و لزج خارج می شوند که معمولا" در اطراف گیاهان آبی می چسبند . یک وزغ سبز ماده در حدود ده تا دوازده هزار تخم می گذارد . قطر زرده 1 تا 5/1 میلی متر می باشد . نوارهای تخمها در حدود 3 تا 4 متر طول دارند . رشد و تکامل لاروها بسیار سریع  است به طوری که بزودی در اوایل خرداد می توان وزغهای جوانی را که بخوبی رشد کرده و کمی بزرگتر از یک سانتیمتر هستند مشاهده کرد .

دگر دیسی بعد از 60 تا 90 روز اتفاق می افتد . پس از دگردیسی  طول نمونه به 15 تا 17 میلی متر می رسد . بلوغ جنسی در چهارمین سال صورت می گیرد .

وزغ سبز در بهار برای تخمگذاری احتیاج به آب دارد . بنابراین می توان در طول این مدت در استخرها ، سوراخهای مختلف ، در دره های تنگ که دارای آ ب هستند ، و نزدیک ساحل دریاچه ها و باتلاقها آنها را مشاهده نمود . این وزغ آبهایی را ترجیح می دهد که می توانددر آن شکم خود را با کف آب (زمین ) تقریبا" تماس داده ، سر خود را به منظور ایجاد صدای آهسته و تدریجیی خارج از آب نگه دارد .

در نیمه ی اول  خرداد یا در شروع تیر ماه ، لارو ها دم خود را از دست می دهند. وزغ های کوچک  آب را ترک کرده  به تعداد زیاد  نزدیک استخر های محل زیست خود می شوند . در این موقع جانوران بالغ آب  را ترک می کنند و به ندرت  به آب باز می گردند.

گاهی اوقات وزغ های سبز را در برکه های خشک شده که چندین کیلومتر با نزدیک ترین استخر فاصله دارند می توان مشاهده نمود.  این وزغ ها در  سوراخ های زیر زمینی نیز به طور  اتفاقی دیده شده اند .  این احتمال هم وجود دارد که در بعضی از موارد  شکار خود را در محل  زیست خود پیدا می کنند . در این سوراخ ها قادر به یافتن حشرات مختلفی  خواهند بود که همانند وزغ ها  خود  را در برابر نور خورشید محافظت می کنند .  و یا هم چون  aphodius onthopagus از مدفوع جوندگان زیر زمینی تغذیه می کنند .  در صورتی که غذا فراهم باشد  در تاریکی و سرمای سوراخ ها نیز  ، وزغ ها می توانند شکار کنند .

 یکی از جالب ترین مطالب در مورد وزغ سبز  این است که این وزغ ها  بین دو استخر در روسیه پیدا شده اند.  این دو استخر به وسیله ی دو کانال  زیر زمینی طبیعی به هم  وصل شده و حتی در تیر ماه  نیز تعدادی سوراخ آبی دارد . کناره های  این سوراخ ها  ، به علاوه ی تمام نقاط بر آمده  و برجسته ی آن ،در 21 تیر ماه  سال 1890 با لایه های  سفید ضخیمی که  دارای نمک بودند پوشیده  شده بود . علاوه بر این گیاهان  تیپ نمکی ( هالوفیت ) نیز در آن جا وجود داشتند .  با وجود شور مزه بودن  آب این سوراخ ها  این نواحی پر از لارو های قورباغهخ  و وزغ های  بودند. در کناره های این سوراخ ها ، هزاران  وزغ جوان به چشم می خورند  که بدون شک  در این سوراخ ها رشد کرده اند .

 

صدای وزغ سبز ، طولانی و یک نواخت  یا بدون زیر و بم  به صورت ایرررر ایرررر است . این وزغ نه تنها در بهار  ( موقعی که در آب است )  با صوت فوق آواز می خواند  بلکه در تابستان و خشکی  نیز گاهی  تولید صدا می کنند .  بعد از یک یا دو صدای کوتاه  وزغ شروع به آواز موزون و خوش صدا می کند . صدای بهاره ی این وزغ  در فروردین ماه شروع می گردد . در ترکمن صحرا صدای آن در اواخر  زمستان شنیده می شود .

 وزغ سبز مثل وزغ معمولی  در خاک زمستان خوابی می کند .  نیکولسکی  در سال 1918 اظهار داشته است که که وزغ سبز به تعداد زیادی  در سوراخ های عمیق زیر ساختمان ها و در زیر زمین ها زمستان خوابی می کنند .

 

ملاحظات کلی  در مورد وزغ سبز  در ایران

 وزغ سبز معمولی ترین  ، مشخص ترین و پراکنده ترین  وزغ در ایران است . ماده ها روشن ، قهوه ای کم رنگ ، یا سبز – زیتونی با لکه های سبز رنگی بزرگ و مشخص  هستند ،  این لکه ها در نر ها  آنچنان مشخص نیستند   و در نتیجه نر ها به رنگ بکنواخت تری دیده می شوند . تحمل اکولوژیکی  زیاد این وزغ ، آن را قادر می سازد که در بیشتر استان های ایران که در آنها  بارندگی سالانه وجود دارد  سال های زیادی به تولید مثل بپردازد .

اندرسون وزغ های سبز را که بیشتر از جنوب غربی ایران جمع آوری  کرده ، به صورت زیر ثوصیف نموده است : در این گونه فاصله بین چشم ها  هم عرض  عرض تر  از پلک فوقانی  است ، زگیل های زیادی  در پشت بدن وجود دارد . زگیل های بزرگ تر به وسیله ی  یک بر آمدگی  مشخص پوشیده می شوند .  که نوک آن ها تیره و سخت است . این برامدگی به وسیله ی  بر امدگی های مشابه  کوچکتر احاطه می شود . بر امدگی های جنس  ماده در فصل غیر تولید مثلی کوچک شده ، سختی خود را از دست می دهند.

 

بحث در مورد زیر گونه ها

 از زمانی که لورنتی ( در سال 1768 ) برای اولین بارbufo virdis  نام گذاری  کرده ، اسامی مختلف در مورد جنس ، گونه ، زیر گونه و واریته های وزغ سبز توسط محققین مختلف عنوان شده است .  نگاهی به تاریخ چه ی  نام گذاری  این گونه  گویای این مطلب است.

نیکولسکی  از بزرگ ترین  خزنده شناسان  اوایل قرن بیستم روسیه در سال 1918 در مورد وزغ چنین نقل کرده است . علی رغم گسترش و پراکندگی  زیادش ،  هیچ واریته ای  از وزغ سبز وجود ندارد .  درست است  که بیشتر جانورشناسان سعی نموده وجود چنین واریته هایی راثابت نمایند ، اما در نمونه های گرفته شده فقط از نظر رنگ تفاوتهایی مشاهده می شوند . رنگ این وزغ انچنان متغیر است که حتی یک محقق بسختی می تواند دونمونه همرنگ پیدا کند .

ولی از نظر نیکولسکی  مورد قبول خزنده شناسان امروزی نیست . بخصوص محققانی که سالهای زیادی  وزغهای سبز مناطق مختلف را مورد مطالعه قرار داده ، بناچار به توصیف زیر گونه هایی از وزغ سبز پرداخته و برای تائید این زیر گونه ها از کارهای آماری و بیومتری کمک گرفته اند . بنابراین هر جا که توصیف وزغ سبز را می بینیم باید متوجه باشیم که نمونه توصیف شده متعلق به کجاست .

طبق مطالعات آماری صورت گرفته در بیشتر مواردحدود زیر گونه ها مشخص است و در بعضی موارد نیز این حدود بهم خورده ، نتایج بیومتری دوزیر گونه از وزغ سبز مشابهند . به همین جهت مطالعات ریخت شناسی ( مورفولوژیکی ) ، سرم شناختی ( سرولوژیکی ) ، رفتاری و استخوانی زیادی جهت تشخیص زیر گونه های وزغ سبز صورت گرفته که در مواردزیادی موفقیت آمیز بوده و در مواردی نیز همواره سوال بجا مانده است . بخصوص در موردآن سری از مطالعات که در بردار نده نمونه هایی بسیار مربوط به مناطق وسیعی ازکره زمین هستند و نمونه های زمان حال و نمونه های قدیمی را که از حدود 100 الی 200 سال پیش نگهداری می شوند مورد مطالعه قرار داده اند ، نتایج جالبی به دست امده ، سوالات جدید را نیز پیش رو نهاده است ، ادامه مطالعات گسترده احتمالا" باعث ایجاد یک تئوری در مورد کمپلکس وزغ روشن خواهد نمود .

 

تصاویر


وزغ سبز (وزغ رنگارنگ)

وزغ سبز (وزغ رنگارنگ)

وزغ سبز (وزغ رنگارنگ)

وزغ سبز (وزغ رنگارنگ)

وزغ سبز (وزغ رنگارنگ)، تصاویر از باربد صفایی



موضوع مطلب :

چهارشنبه 92 تیر 19 :: 9:32 عصر

 

قورباغه
محدوده زمانی: تریاسیک - تا امروز
قورباغه درختی سبز (Litoria caerulea)
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: دوزیستان
راسته: بی‌دمان
مِرم، 1820
زیرراسته‌ها

کهن‌غوکان (Archaeobatrachia)
میان‌غوکان (Mesobatrachia)
نوغوکان (Neobatrachia)
-
فهرست خانواده‌های بی‌دمان

زیستگاه قورباغه (رنگ سیاه)

 

قورباغه یا وَک یا غوک جانوری است دوزیست از راسته بی‌دمان (Anura).

رایج‌ترین دوزیستان جهان وکها و وزغها هستند. نوع بالغ قورباغه‌ها عموما بدون دم و چمباته زده هستند، آنها پاهای بلند عقب برای پریدن و زبان بلند چسبناک برای گرفتن طعمه، دارند. معمولاَ وکها بدن نرم و مرطوب دارند و در نزدیکی آبها زندگی می‌کنند. وزغها پوست خشک و زگیل مانند دارند و عمدتاً روی خشکی زندگی می‌کنند.

زاد آوری

وکها و وزغها هر ساله به محل تولید مثل (محل تولد) خود باز می‌گردند. عموما نرها زودتر از ماده‌ها به آبگیرها می‌رسند و محدوده جفت گیری خود را مشخص می‌کنند. هنگامی که ماده‌ها به محل می‌رسند، نرها به‌وسیله آوازهای مخصوص آنها را به درون آبگیر دعوت می‌کنند. در صورتی که ماده‌ها به آواز نرها جواب بدهند، نرها به‌وسیله پاهای جلویی آنها را می‌گیرند. وقتی ماده‌ها تخم ریزی می‌کنند، نرها به‌وسیله اسپرم تخمها را بارور می‌کنند.

نحوه بغل کردن برای جفت گیری که به نام اتصال معروف است، به این شکل است که نر در سمت راست قرار می‌گیرد تا بتواند تخمها را بارور کند. این حالت ممکن است چند روز طول بکشد.

قورباغه درختی یا داروک

بعضی از قورباغه‌های مناطق گرم با زندگی روی درختان و بوته‌ها سازگاری پیدا کرده‌اند. بعضی از گونه‌ها هرگز درختان را ترک نمی‌کنند و حتی روی درختان، تولید مثل می‌کنند. بیشتر داروکها دارای انگشتان بلند و دست و پا هستند که روی آنها صفحه‌های چسبناکی برای گرفتن شاخه‌ها و برگهای نرم وجود دارد. بعضی از داروکها با استفاده از انگشتان پرده دارشان که به عنوان بال پرواز به کار می‌برند، از این درخت به آن درخت می‌پرند. این قورباغه درختی جنگلهای بارانی آمریکای مرکزی، یک قورباغه پرنده‌است که از این درخت می‌پرد. او در حالی که روی شاخه‌ها راه می‌رود، حشرات را شکار می‌کند.

دانستنی‌ها

وزغ نیزار متعلق به آمریکای مرکزی و جنوبی در سال 1935 برای کنترل سوسک‌های نیشکر که آفت ساقه‌های نیشکر هستند، به نواحی شمال‌شرقی استرالیا برده شده. متاسفانه وزغ نیزار در محیط زیست خود بیش از حد سازگاری پیدا کرد. این وزغ به سرعت افزایش پیدا کرد و تعداد بیشماری از گونه‌های حشرات محلی و حیوانات استرالیا را خورد. بعضی از این گونه‌ها در حال حاضر در معرض خطر قرار دارند. این وزغ به دلیل سمی بودن و غیر قابل خورده شدن، شکارچیان کمی دارد.

نمونه‌های اندکی از قورباغه‌هایی که شش ندارند نیز یافت شده‌است[1].

پراکندگی و وضعیت بقا

همچنین ببینید: کاهش جمعیت دوزیستان

در اغلب مناطق جهان زیستگاه قورباغه‌ها گسترده شده‌است، بااین‌حال آن‌ها در قطب جنوب و و در بسیاری از جزایر اقیانوسی حضور ندارند.[2][3] با توجه به ساختار و نیاز پوست قورباغه‌ها، بزرگترین تنوع آن‌ها را می‌توان در در مناطق گرمسیری جهان، جایی که آب به آسانی در دسترس است، یافت.

فرگشت

سنگواره یک قورباغه که احتمال می‌رود Palaeobatrachus gigas باشد.

کاربرد در کشاورزی و تحقیقات

قورباغه‌ها به صورت تجاری برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین قورباغه‌ها به عنوان یک منبع غذایی استفاده می‌شوند؛ پای قورباغه در کشور‌های چین، فرانسه، اندونزی، فیلیپین، شمال یونان و در بسیاری از مناطق آمریکای جنوبی، به ویژه لوئیزیانا یک خوراک به حساب می‌آید.

گونه‌ها

3700 گونه از وکها و وزغها در دنیا وجود دارد که به غیر از جنوبگان (قاره قطب جنوب) در همه نقاط دنیا می‌توان آنها را یافت. برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • قورباغه سبز
  • وزغ سبز
  • وزغ بیلچه‌پای
  • قورباغه نیزه سمی
  • ریزغوک
قورباغه در باتلاقی در جنگل های نوشهر ایران

تصاویر




موضوع مطلب :

چهارشنبه 92 تیر 19 :: 9:30 عصر

سه هزار گونه دوزیست در دنیا وجود دارند .

2 : این جانوران دارای اندام های حرکتی 5 انگشتی می باشند .

3 : نوزاد همه ی دوزیستان آبزی هستند . وبا آبشش تنفس می کنند .

4 : دوزیستانمعمولأ نمی توانند مدت زیادی از آب دور باشند .

5 : دوزیستان مکانیزمی برای نوشیدن آب از را ه دهان را ندارند و آب را از طریق پوست خود جذب می کنند .

6 : دوزیستان مانند خزندگان پوست اندازی می کنند .

7 : همه ی دوزیستان در پوست خود مقداری سم دارند .

8 : سم روی پوست دوزیستان هم برای دفاع و هم برای مرهمی بر زخم های ایجاد شده در پوست به کار می آید .

9 : دوزیستان تحمل آب شور را ندارند . برای همین است در ساحل دریا قورباغه یافت نمی شود .

10 : تنها دو زیستی که می تواند در صحرا زندگی کند قورباغه ی بیل پا ( قورباغه ی گورکن ) است . او قادر است برای مدتی در محیطی کاملأ خشک زندگی کند . بعغد از آن برای نمناک کردن پوست خود به زیر زمین پناه می برد .

11 : دوزیستان حیواناتی درنده خو هستند که به تناسب اندازه اشان هر طعمه ای را می توانند شکار کرده و ببلعند . غذای آ ن ها از کرم ، حشرات ، حلزون و انواع بی مهرگان دیگر است .

12 : بعضی از انواع دوزیستان می توانند نوع کوچکی از مار ، پرنده و پستانداران کوچک را شکار کنند .




موضوع مطلب :

چهارشنبه 92 تیر 19 :: 9:28 عصر

مغز یکی از حسّاس‌ترین و پیچیده ترین اعضای بدن انسان است که 2 درصد از وزن بدن را تشکیل می‌دهد اما تا بیش از 30 درصد کالری (انرژی) روزانه را مصرف می‌کند و بیشتر انرژی خود را از کربوهیدراتها (گلوکز خون) جذب می‌کند و این سوخت را سریع می‌سوزاند حتّی زمانیکه در خواب هستیم ، مغز بیشتر از هر عضوی از بدن اکسیژن مصرف می‌کند.به نارسایی مغزی ایسکمی مغزی می گویند.
مغز در همه‌ی مهره‌داران و بیشتر بی مهرگان مرکز دستگاه عصبی است. تنها شماری از بی مهرگان مانند اسفنج دریایی، عروس دریایی، آب‌دزدک دیایی بالغ و ستاره دریایی مغز ندارند، حتی اگر بافت عصبی پراکنده داشته باشند. مغز در سر و معمولا نزدیک اندام های حسی نخستین قرار دارد. مغز مهره داران کامل ترین اندام بدنشان است. برآورد شده که درانسان معمولی قشر مغز دارای 15-33 بیلیون یاخته‌ی عصبی (نورون) است که هر کدام با سیناپس به چندین هزار یاخته عصبی (نورون) دیگر متصل است. این یاخته ها بوسیله‌ی رشته های پروتوپلاسمی بلندی که آسه (آکسون) نام دارد با دیگر یاخته ها ارتباط برقرار می کنند. آکسون ها دنباله‌ای از ضربان های سیگنالی را که پتانسیل عمل نام دارند تا دورترین نقاط مغز یا یاخته های دریافت کننده ویژه‌ی هدف در بدن حمل می کنند.
از نظر تکاملی زیستی، کار مغز کنترل متمرکز بر روی سایر اندام های بدن است. مغز با تولید الگوهای فعالیت ماهیچه ها یا با هدایت مواد شیمیایی تراوشی که هورمون نام دارند، بدن را کنترل می کند. این کنترل متمرکز سبب پاسخ سریع و هماهنگ به تغییرات محیط می شود. برخی انواع پایه‌ای از پاسخ مانند بازتاب (رفلکس) می تواند توسط طناب نخاعی یا گرهها ایجاد شود، اما کنترل پیچیده و هدفمند بر رفتارها بر پایه‌ی حس های ورودی پیچیده نیازمند توانایی یکپارچه سازی اطلاعات یک مغز متمرکز است.                                                           خون رسانی مغزی                                                                                                                                                    شاخه قوس آئورت با انشعابات خود به شریان کاروتید مشترک چپ تقسیم شده و انشعاب دیگری از آن به نام شریان کاروتید مشترک داخلی ( شریان تغذیه کننده مغز )ایجاد می شود که تبدیل به سه شاخه اصلی : شریان افتالمیک _ شریان مغزی میانی _ شریان مغزی قدامی می شود. شریان مغزی میانی مهم ترین شریان تغذیه کننده نیمکره های مخ می باشد و در سطح خارجی نیمکره های مخ پخش می گردد.شاخه هایی از این شریان به قسمت های عمقی مخ و از آن جمله کپسول داخلی رفته و شریان هموراژی مغزی را تشکیل می دهد که انسداد یا پارگی آن باعث سکته مغزی (بر اثر خونریزی مغزی) می شود.شریان مغزی قدامی نیز قسمت های قدامی مغز را تغذیه می کند.                                                                                                                           مغز یک شامپانزه




موضوع مطلب :

چهارشنبه 92 تیر 12 :: 1:15 صبح

روسیه (به روسی: ??????، واج‌نویسی: راسیا) با نام رسمی فدراسیون روسیه (?????????? ?????????، راسیسکایا فدراتسیا) پهناورترین کشور جهان است که در شمال اوراسیا قرار دارد. این کشور در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع است و با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی؛ و نیز با دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد. روسیه با 14 کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی دارد و با کشورهای پیرامون دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد.
روسیه با 17?075?400 کیلومتر مربع وسعت، پهناورترین کشور جهان است. پهناوری روسیه دو برابر مساحت کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا است. این کشور در عرضهای بالای جغرافیایی واقع شده‌است و بیشتر مناطق کشور سردسیر و کم بارش است. به همین دلیل بیشتر مناطق این کشور (به ویژه سرزمین بزرگ سیبری) خالی از سکنه هستند و کشاورزی در این مناطق میسر نیست. پایتخت روسیه شهر مسکو است که در باختر و بخش اروپایی کشور است و بزرگترین شهر اروپا است.
روسیه حدود 142 میلیون تن (براورد 1387) جمعیت دارد، که از این دید در جهان نهم است. تراکم جمعیت روسیه 3/8 تن در هر کیلومتر مربع است که از پایینترین نرخهای تراکم جمعیت در جهان است. همچنین نرخ رشد جمعیت در این کشور منفی است. بیشتر جمعیت روسیه در غرب این کشور (بخش اروپایی) زندگی می‌کنند. حدود 80 درصد (115 میلیون تن) از مردم روسیه از نژاد روسی هستند و سایر نژادهای این کشور عبارتند از: تاتار، اوکراینی، چوواش، چچنی، ارمنی، داغستانی، مغول، آواری، اینگوش، چرکس، بالکار، اوستیایی، آذری، گرجی، و...
زبان رسمی روسیه، زبان روسی است. ولی 27 زبان رسمی دیگر نیز در جمهوری‌ها و مناطق خودگردان این کشور وجود دارد. روسیه 21 جمهوری خودگردان دارد که بیشتر در جنوب باختر کشور (قفقاز شمالی) قرار دارند. روسیه فرهنگ پرباری دارد و نوسندگان معروفی مانند تولستوی و داستایوفسکی روسی بوده‌اند.                                                                            
روسیه تا پیش از قرن هجدهم یک حکومت نه چندان نیرومند در خاور اروپا بود و وسعت آن چندان زیاد نبود. تا اینکه در آغاز قرن 18 میلادی و با اصلاحاتی که تزار پتر بزرگ انجام داد، این کشور به یک امپراتوری پهناور و نیرومند تبدیل شد. در سال 1917 انقلاب کمونیستی در این کشور به وقوع پیوست و نام کشور به «اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی» تغییر یافت. روسیه، با عنوان جمهوری فدراتیو روسیه شوروی، مهمترین و بزرگ‌ترین جمهوری در اتحاد جماهیر شوروی بود. در سال 1370 (1991) شوروی پس از جنگ سرد طولانی با غرب فروپاشید و فدراسیون روسیه به جای آن نشست.
واحد پول روسیه روبل است. اقتصاد روسیه صنعتی و نیز وابسته به منابع بزرگ انرژی این کشور به ویژه گاز است. و راههای ترابری این کشور نیز بسیار مهم هستند. روسیه با تولید ناخالص داخلی 1289 تریلیون دلار در سال 1386، هفتمین اقتصاد بزرگ جهان بوده‌است. اقتصاد این کشور بر پایه سرمایه داری و خصوصی سازی است، که این موضوع پس از فروپاشی شوروی و رهایی از اقتصاد دولتی و سوسیالیستی انجام شد. روسیه عضو گروه هشت است و از کشورهای صنعتی به حساب می‌آید. درآمد سرانه? این کشور در سال 2010 در حدود 22300 دلار بوده که نسبت به سال 2005 که 9900 دلار بوده رشد چشمگیری کرده و دائماً رو به رشد است. به طوری که تخمین زده می‌شود که روسیه تا سال 2016 میلادی از 10 کشوری محسوب خواهد شد که بیشترین در آمد سرانه را دارند.
اکنون ولادیمیر پوتین رییس جمهور و دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه‌است. سیاست کنونی روسیه، همکاری و عدم تنش با غرب و تلاش برای اتحاد کشور است. ولی به خاطر گسترش ناتو به شرق و پس از درگیری روسیه با گرجستان بر سر اوستیای جنوبی، روابط روسیه و غرب به تیرگی گراییده‌است.                                                                                                                                                                                                                        پرچم                                    نشان                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        




موضوع مطلب :

یکشنبه 92 تیر 9 :: 4:41 عصر
<   1   2   3   >   
درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.
پیوندها
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 65
  • بازدید دیروز: 47
  • کل بازدیدها: 2318256
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

تیر 92 - از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است