از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
یکی از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به استفاده از شفیره کرم ابریشم برای جذب مواد رنگزا از پسابهای رنگی شد. دکتر "بابک نوروزی" مجری این طرح روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت : استفاده از ضایعات صنعتی و کشاورزی به عنوان یک ماده جاذب و استفاده بهینه از آنها برای جذب آلایندهها پیش از آنکه دور انداخته شوند، بحثی است که طی دهه اخیر توجه پژوهشگران را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. وی با اشاره به اینکه یکی از این ضایعات، شفیره کرم ابریشم که پسماند فرآیند ریسندگی است،افزود: این شفیرهها را از دو جنبه استخراج بیوپلیمرها و خود کرم ابریشم مورد بررسی قرار داده است. نوروزی که دانشآموخته مهندسی نساجی گرایش شیمی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیراست، گفت: از بیوپلیمرهای به دست آمده از شفیره کرم ابریشم می توان در صنایع دارویی و پزشکی مانند تولید باندهای ترمیم زخم و همچنین در صنایع تصفیه آب و پساب به عنوان الکترولیت، استفاده کرد. دراین طرح که پاپان نامه دکترای نوروزی است، ساختارآمینواسیدی شفیره کرم ابریشم، قابلیت حذف رنگزا را برای این ماده فراهم میآورد. وی ضمن اشاره به اینکه صنعت با پسابهای مخلوط از چند رنگ مواجه است خاطرنشان کرد، امروزه از شیوههای بسیاری برای جذب مواد رنگزا از پساب ها استفاده میشود که معمولترین آن استفاده از کربن فعال است. این عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با انتشار دو مقاله در دو مجله بین- المللی معتبر "? "Dyes and pigmentو "? "Journal of Hazardous Material نشان داد شفیره کرم ابریشم که تا کنون هرگز برای جذب مواد رنگزا از پسابها مورد استفاده قرار نگرفته بود، میتواند جایگزین مناسبی برای کربن فعال شود. به گفته وی میتوان با اعمال تغییرات در ? PHاین ماده جاذب، طیف وسیعی از مواد رنگزا را جذب کرد. نوروزی افزود: به عنوان مثال واحدهای صنعتی تولیدکننده پسماند شفیره کرم ابریشم که دارای کارگاههای رنگزی نیز هستند، میتوانند از این شفیرهها برای جذب مواد رنگی از آب استفاده کرده و آب با مقدار رنگ کمتری را به محیط بازگرداند. وی با تاکید بر اینکه میتوان از این پسماندهای رنگی نیز استفاده کرد افزود: در صورت انجام مطالعات لازم میتوان چنین اقدامی را جامه عمل پوشاند. منبع به نقل از ایرنا موضوع مطلب : | دانلود مقاله پیرامون دین اسلام | اسلاماسلام دینی یکتاپرستانه و یکی از دین های ابراهیمی جهان است. پیرو این دین را مسلمان می گویند. واژه اسلاماسلام در زبان عربی از ریشه (س ل م) که به معنای «تسلیم صلح آمیز؛ تسلیم شدن؛ اطاعت؛ صلح» است مشتق گردیده است. باورهای در مورد اسلاماسلام برای هر فردی با شهادتین آغاز می شود. شهادتین به زبان آوردن دو جمله? «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» است که به ترتیب به معنای هیچ خدایی جز الله وجود ندارد و حضزت محمد پیامبر الله است است. باورهای بنیادین در دین اسلامتوحید، معاد، نبوت از اصولی است که بین همه? مسلمانان مشترک است. نام خداالله نام ویژه خدای یکتا در قرآن و نوشتارهای عربی اسلامی است. با این حال فارسی زبانان معمولاً از واژه خدا استفاده می کنند. نام گذاری پیروان اسلامپیروان اسلام را در فارسی مسلمان می خوانند و در نوشتارهای عربی «مسلم». مذهب ها و زیرشاخه های اسلاممسلمانان به دو مذهب عمده شیعه و سنی تقسیم می شوند. قوانین موجود در اسلاماسلام مانند تمام دین ها دارای قوانینی است که مسلمانان موظف به پذیرش آنها هستند. اسلام از جمله دین های پرشریعت است که در آن قوانین کلی و جزئی زیادی وجود دارد. کتاب مقدس اسلامقرآن، کتاب مقدس و آسمانی مسلمان است و به زبان عربی نوشته شده است، که طبق مندرجات آن و باور مسلمانان توسط وحی الهی به محمد فروفرستاده شد. اسلام و ایرانحضرت محمد پیامبر اسلام پس از بعثت به پادشاهان کشورهای همسایه از جمله ایران نامه نوشت و آنان را به اسلام دعوت کرد، پادشاه ایران خسرو پرویز این دعوت را نپذیرفت (چون اسلام دینی برای اعراب بود و برای آنان ساخته شده بود از طرفی ایرانیان یکتا پرست بودند و به خدا اعتقاد داشتند). از اسلام ناب تا اسلام آمریکاییگرچه تاریخ چه اختلافات شیعه و سنی ریشه درجانشینی بعد از پیامبر اکرم ( صلی الله و علیه و آله و سلم ) دارد و بعد از آن توانا حکومتهای اموی و عباسی ( برای اینکه بتوانند در حکومت باقی بمانند) دامن زده می شد . اسلام سیاسیپس از فروپاشی شوروی بسیار مرسوم شده است که از جنگ سرد دیگری صحبت شود تنوع جهان اسلاماگر چه دنیای اسلام دارای پویایی است، اما این گروه های غیرمتحد، به سرعت در حال تغییر و رشد به خصوص در کشورهای جهان سوم و جوامع پراکنده دنیاهستند. تنوع سیاسی اسلامتصور عمومی غربی ها از بنیادگرایی، نگاهی تحریف شده به الگوی سازمان سیاسی در جهان اسلام است. تنوع اقتصادی اسلامتفاوت بین دولت های مسلمان فقط به حوزه سیاسی محدود نمی شود بلکه به همان اندازه در حوزه اقتصادی نیز متنوع است. دیدگاه های متفاوت درباره بنیادگرایی اسلامیبنیادگرایی اسلامی در سه دیدگاه متفاوت مورد ارزیابی قرار گرفته است جنگ برای جهان اسلامآرمان ها و آمالی که اسلام گرایان به دنبال آن هستند توسط روشنفکر مسلمان دکتر نصر به صورتی مناسب خلاصه گردیده است. موضوع مطلب :
یاهو مسنجرنوشتار اصلی: یاهو مسنجر
پیغام رسان فوری شرکت یاهو برای شما این امکان را فراهم میآورد تا با افراد در هر گوشهای از دنیا بصورت برخط صحبت نمایید. برخلاف سیستم ایمیل، مکالمات این گونه نرمافزارها بلافاصله پس از ارسال نمایش داده میشوند.
yahoo 7
یاهو 7 یک شرکت مشارکتی 50 -50 بین شرکت seven network و Yahoo! Inc در استرالیا است. طبق نتایج حاصل از بررسی شرکت تجزیه و تحلیل ترافیک وب ، 5?2 میلیون از 11?6 میلیون کاربران فعال در رسانه دیجیتالی جهان در استرالیا در آوریل 2007 که از یاهو7 دیدن کردهاند، به 45 درصد جمعیت فعال آنلاین رسیدهاند. صفحه اصلی یاهو7 و پست الکترونیکی آن را جزو 20 وبسایت اول در رده بندی خود قرار دادهاست. که یک سرویس هوشمند رقابتی است، اخیرا Hitwise سرویس یاهو 7 به همه استرالیاییها سرویس میدهد، شامل رده سنی جوانان، حرفهایها و ... .[2] قسمتی از Yahoo! Inc و Seven Media Group یاهو7 داراییهای آنلاین Yahoo! Inc و مضمون تلویزیون و نشریات seven network و Pacific Magazines را گردآوری میکند. این شرکت همچنین جستجوی یاهو و تواناییهای ارتباطی و و شبکه جهانی آن را با رسانه غنی شرکت Seven و سرگرمی و قابلیتهای بازاریابی ترکیب میکند.
تاریخچهیاهو7 در ژانویه 2006 تاسیس شد و با کانال تلویزیونی [ http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_Network ] انتشار دهنده مجله Pacific Magazines و [!http://en.wikipedia.org/wiki/Yahoo! Yahoo] در استرالیا و نیوزلند وخصوصیات آنلاین آنها ترکیب شد. قبل از ژانویه 2006 شرکت به صورت مستقل به عنوان یاهوی استرالیا و نیوزلند به کار انداخته شد. که برای اولین بار اداره خود را در سال 1997 در استرالیا به راه انداخت. یاهو7 به اداره جدید خود در Millers Point, Sydney, رفت. در نوامبر با شرکت دیگری که به عنوان شرکت خواهر آن شناخته شدهاست یعنی , Yahoo! Search Marketing شریک شد. جست و جوی بازاریابی یاهو کلا متعلق به Inc است. و به طور مستقل لیست جست و جو را برای دیگر سایتها مانند یاهو7 ninemsn، Fairfax Media و News Ltd. فراهم میکند. در دسامبر 2006 یاهو7 و Telecom New Zealand اقدام به کار مشترکی در نیوزلند کردند که حاصل کار Yahoo!Xtra. نام گرفت. در اواخر اکتبر 2008 میان مرکز تجارت وسیع شهر، یاهو7 تقلیل شغلی در شرکت خود اعمال کرد که بنا به گفته عدها ای 10 درصد از نیروی کار را تحت تاثیر قرار داد. .[3]
محصولات و خدماتمحتوی و مضمونیاهو7 آمیختهای از درخواستهای کاربران مانند ایمیل، جست و جو و پیام فوری است. از آنجایی که یاهو7 بازار فروش دیجیتالی برای Seven network و Pacific Magazines است، توانایی تولید و تراکم محتوی پوشش خبر, ورزش, فیلم, مسافرت, موسیقی و ویدیو را دارد. مدخل تلویزیونی یاهو7 یک راهنمای تلویزیونی رایگان را به طور آنلاین فراهم میکند که اطلاعاتی را درباره اکثر شبکههای رایگان داراست. این مدخل همچنین اخبار اخیر و اطلاعاتی از برنامههای شبکه7 مانند Heroes, Ugly Betty, Desperate Housewives, Home & Away, Grey"s Anatomy و Lost را ارایه میدهد. در مارس 2007 یاهو7 مدخل سبک جدیدی را معرفی کرد که ترکیبی است از محتوی یاهو7، مجله Pacific و Seven. سبک یاهو7 منبعی است برای هزاران دستور العمل، مد، نگارخانه تصویر، اخبار اخیر درباره اشخاص معروف و... جست و جویاهو7 سرویس موتور جست جو را نیز مانند دیگر سرویسهای جست و جوی مجازی مثل تصاویر یاهو7، ویدیو یاهو7، اخبار یاهو7، یاهوی محلی، و خرید یاهو. یاهو7 اخیرا مرحله جدیدی را با عنوان جست و جوی متحد معرفی کردهاست. که توسط موتور جست و جوی یاهو7 که آلفا ( Alpha) [1] نامیده میشود گسترش یافتهاست. آلفا کاربران را قادر میسازد که ترکیبی از نتایج جست و جوی تصویر، پاسخها، ویدیو، اخبار و حتی نتایج جست و جوی ویکیپدیا را در یک صفحه مشترک ببینند. پاسخهای یاهو در یاهو7 نیز با عنوان پاسخهای یاهو7 با همان خدمات وجود دارد. ارتباطاتیاهو7 خدمات اینترنتی متنوعی مانند ایمیل یاهو و یاهو مسنجر، و همچنین سرویس اجتماعی شبکه وخدمات خودگردان توسط کاربران مانند Yahoo! Mail, Yahoo! Messenger , My Web , Yahoo! Groups , Yahoo! Video , Jumpcut.com, Flickr ارایه میکند. موبایلسرویسی که یاهو7 برای موبایل ارایه میدهد شامل سرویس پیام سریع، ایمیل و پیغام فوری، اطلاعات، بازیها و سرگرمی، زنگهای موبایل و بازیهای موبایل و...است. خدماتیاهو7 همچنین سرویس تجارت در محیطهای خرید و... را ارایه میکند.
منابع
لینکهای خارجیایمیل یاهو
تاریخچهتاریخچه ایمیل یاهو، با جوجو هلی، بانکدار و سرمایه گذار مقیم یاهو از نوامبر 1996 که با مالکان تمامی سرویسهای یاهو از زمانی که ایجاد شد سر و کار دارد، آغاز شد. او میگوید «هیچ کس با کار شما به اندازه کارمندانتان آشنایی ندارد.» بر طبق گفته او اصلیترین سوالی که به ذهن میرسد این است که آیا « بسازد...؟ بخرد...؟ یا اجاره کند...؟ » پاسخ به این سوال در واقع به رشد رقیبان و جایگاه فعلی آنها در شرکت بستگی دارد. اصلیترین دلیل برای خرید لوازم این بود که به تجارت سرعت بخشد. بالا رفتن تعداد کاربران اینترنت، به ترقی تکنولوژی ایمیل منجر شد. همچنین باعث ایجاد یک محیط رقابتی شد به طوری که در این رقابت حرف اول را شرکتی میزد که قادر باشد سرویس ایمیل بهتری ارایه دهد و کاربران بیشتری جذب کند. به این ترتیب ایمیل یکی از ویژگیهای مهم شرکتهای اینترنتی شد.
آموزشایمیل یا همان پست الکترونیکی یکی از پر طرفدارترین محصولات یاهو میباشد. این امکان علاوه بر یاهو در گوگل نیز با عنوان جیمیل موجود است. که امکان ارسال و دریافت نامههای الکترونیکی را با سرعت بالا و به صورت رایگان فراهم میکند. ابتدا نحوه ایجاد آن را بررسی میکنیم. برای شروع ابتدا وارد سایت یاهو به آدرس www.Yahoo.com میشوید، در قسمت بالای صفحه سمت راست ، Sign In را کلیک کنید، پنجرهای باز میشود که از شما آدرس پست الکترونیکی و رمز عبور را میخواهد، این قسمت زمانی به کار میرود که شما قبلا برای خود ایمیل باز کرده باشید. در غیراینصورت قسمت پایین صفحه روی کلمه Sign Up کلیک کنید، به صفحهای هدایت خواهید شد که حاوی یک فرم ثبت نام است. این فرم از شما اطلاعاتی در مورد نام، نام خانوادگی، سن و مشخصاتی از این قبیل میخواهد. دقت کنید که یاهو برای افراد زیر 18 سال اجازه ایجاد پست الکترونیکی را نمیدهد. پس از وارد کردن مشخصات خود، آدرس ایمیل دلخواه خود را وارد کنید. سپس گذرواژه انتخابی را وارد نمایید، بهتر است رمز عبور شما حاوی علایم، حروف و اعداد باشد تا امنیت پست الکترونیکی شما تا حدودی تضمین شود. سوالی به دلخواه خود از بین سوالات پیشنهادی یاهو انتخاب کرده و پاسخ مورد نظرخود را تایپ کنید، این سوال به یاهو کمک خواهد کرد که اگر شما آدرس ایمیل یا رمز عبور خود را فراموش کردید، شما را شناسایی کند و آن را به ایمیل دومی که در همان صفحه که البته به صورت اختیاری وجود دارد ارسال میکند. در قسمت آخر یک سری حروف بی معنی و کج و معوجی نمایش داده میشوند و از شما خواسته میشود که همان کلمات را در کادر پایین تایپ کنید . این کار به دلیل جلوگیری از راهیابی یک سری برنامههای مخرب به سیستم و ایجاد ایمیلهای بی استفاده توسط آنهاست که بعدها برای یاهو مشکل ساز خواهد بود. در آخرین مرحله مطالبی در مورد قوانین ایمیل یاهو نوشته شده که پیشنهاد میشود آن را مطلعه کرده و تایید کنید. حال روی قسمت پایین کلیک کنید. اگر تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید پنجرهای باز میشود و ورود شما را به ایمیلتان تبریک میگوید.
موضوع مطلب : آخرین نسخه نرم افزار معروف یاهو مسنجر کهاز برترین و پر کاربرترین نرم افزار چت جهان است و نیازی به معرفی ندارد. توجه! لینک دانلود مستقیم ارائه شده است!
لینک دانلود مستقیم یاهو مسنجر 9 : :: دانلود Resume ساپورت لینک دانلود یاهو مسنجر 8: :: دانلود کنید :: موضوع مطلب : آموزش ایجاد ایمیل گوگل (جی میل) از سایت سرویس ایجاد صندوق پست الکترونیکی رایگان در سایت گوگل.
ابتدا وارد سایت گوگل به آدرس http://www.google.com/ می شویم و بر روی گزینه Gmail (بالای صفحه) کلیک می کنیم. و در صفحه جدیدی که باز می شود روی جمله Sign up for Gmail کلیک نمایید
در نتیجه صفحه ای باز می شود که شامل فیلد هایی است که باید به شرح زیر پر شود.
وارد این صفحه می شود که بیاید کشور و شماره تلفن یا موبایل خود را وارد نمائید شماره تلفن را دقیق وارد کنید
وارد این صفحه می شود و تلفن شما زنگ می خورد که یک منشی تلفنی یک کد را می خواند که با وارد کردن کد جیمیل شما ساخته می شود موضوع مطلب :
جیمیل، یکی از سرویسهای رایگان است که به کاربران فضای رایگان جهت ایمیل ارائه میدهد. نسخه آزمایشی گوگل در 1 آوریل 2004 ارائه شد، به این صورت که هر کاربر میتوانست با دریافت دعوتنامه از کاربری دیگر که دارای حساب جیمیل بود دارای حساب ایمیل شود و از خدمات آن استفاده کند.[1] این سرویس در 7 فوریه 2007 برای عموم آزاد شد و نیازی به دعوتنامه برای عضویت نبود[2] و در 7 ژوئیه 2009 از حالت آزمایشی بیرون آمد،[3] که در آن زمان دارای 146 میلیون کاربر در هر ماه بود.[4]
تاریخچهاین سرویس اولین سرویس ایمیلی در دنیا بود که یک گیگابایت فضا به کاربرانش میداد، و همچنین اولین سرویسی بود که همه نامههایی که بین دو شخص رد و بدل میشد را به صورت قطاری و پشت سر (Thread) هم نشان میداد (مانند نوشتههای داخل یک فوروم)[1] از تاریخ 28 آوریل 2012 جیمیل 10240 مگابایت فضا (که قبلا 7400 مگابایت بود) به کاربرانش داد، و کاربران با پرداخت سالانه? 0?25 دلار به ازای هر گیگابایت، قادرند این فضا را به 20 گیگابایت تا 16 ترابایت افزایش دهند.[5] به علاوه برنامهنویسان، جیمیل را به واسطه پیشگام بودن آن در استفاده از ایجکس، که تکنیکی در برنامهنویسی است که به کاربران اجازه میدهد که محتویات یک صفحه وب را بدون دوباره نوسازی آن (Refresh) مشاهده کنند، میشناسند.[6] یکی از انتقادهایی که از جیمیل شدهاست، پتانسیل قوی آن برای افشای دادههای کاربر است، و این خطری است که احتمال میرود این دادهها با بسیاری از برنامههای وب آنلاین ارتباط داده شده شوند. استیو بالمر (مدیرعامل مایکروسافت)[7]، لیز فیگروا[8]، مارک راش[9] و ویراستاران گوگل واچ[10] به این موضوع عقیده دارند، در حالی که گوگل ادعا میکند که نامههایی که با جیمیل فرستاده میشوند هیچ گاه توسط شخصی دیگر خوانده نمیشوند.[11] امکان گپجیمیل با استفاده از ابزارهای برنامه نویسی آژاکس و جاوااسکریپت امکان گفتگوی فوری با افراد درون لیست ارتباطی کاربر را فراهم کردهاست. این گفتگو در داخل همان پنجره? مرورگر میتواند صورت گیرد. در واقع توانسته امکانات پیامرسان فوری را به صفحه? وب میل منتقل کند. به تازگی جیمیل امکان گپ گروهی[12] و همچنین گپ با کاربران ایاُال[13] را نیز فراهم کردهاست. فهرست تماسهاگوگل در سرویس ایمیل خود تغییری صورت دادهاست که امکان کنترل فهرست تماسها را برای کاربرانش فراهم میکند. پیش از این جیمیل نشانی تمامی آدرسهای ایمیل جدید را به صورت خودکار به فهرست تماسهای کاربر افزوده میکرد. این کار به به آدرسهای ایمیل اجازه میداد که به هنگام نوشته شدن یک پیام جدید به صورت خودکار کامل شده و کاربران را از به خاطر سپردن آنها یا جستجو در فهرست تماسهایشان آسوده میکرد. گوگل اکنون دسته جدیدی به نام تماسهای پیشنهادی ایجاد کردهاست که در قسمت «My Contacts» قرار میگیرد و آدرس ایمیل ارسال کنندگان ایمیل در تماس پیشنهادی قرار میگیرد. کاربران میتوانند به جیمیل اجازه دهند تا این آدرسها را به صورت خودکار به فهرست تماسهای اصلیشان ارسال کنند[14]. مشکل فنیگوگل در تاریخ 1 مارس 2011[نیازمند منبع] اعلام داشت که حال بررسی یک مشکل نفوذ پذیری در سرویس جی میل میباشد که ایمیلها، الحاقات و گفتگوهای گوگل کاربران را حذف میکند. این باگ برخی از حسابهای کاربران را ریست میکند و یک پیام خوشامد را به آنها نمایش میدهد. به گفته? گوگل این باگ تنها بر کمتر از 0?08 درصد کل کاربران گوگل اثر گذاشتهاست، اما این مقدار برابر 150000 حساب کاربری است که عدد کوچکی نمیباشد. گوگل اعلام کرد کابران تاثیر پذیرفته از این باگ؛ موقتا امکان ورود به حساب خود را ندارند. برای آندستهای که بخشی از دادههای خود را از دست دادهاند، تیم مهندسان گوگل در حال کار و بازیابی و ذخیره مجدد آن دادهها میباشند.[15] منابع
جستارهای وابستهموضوع مطلب :
منبع: شبکه آموزشی رشد. ((اعلام نظر یادتان نرود.))
موضوع مطلب :
نشریه فوربس به تازگی فهرستی از گرانترین و موفقترین خودروهای سال 2012 را منتشر کرده است که بخشی از آن به خودروهای شاسیبلند اختصاص دارد. مبنای این فهرست قیمت اعلامشده خودروها از سوی کارخانه است و نه قیمت فروش در نقاط مختلف دنیا بر این اساس گرانترین خودروی سال 2012 رنجروور ساخت خودروساز بریتانیایی لندروور است.
موضوع مطلب :
جام جم آنلاین نوشت: روز نوزدهم سپتامبر 1991 برای دو کوهنورد آلمانی به نامهای هلموت و اریکا سیمون روزی کاملا ویژه بود. آنها تصمیم داشتند تا به قله اوتزال صعود کنند و همه چیز برای عملی شدن این تصمیم مهیا بود.
موضوع مطلب :
کلیات و مفهوم تعلیم و تربیت کلیات و مفهوم تعلیم و تربیت تعلیم و تربیت، عبارت است از فراهم آوردن زمینه ها و عوامل به فعلیت رساندن یاشکوفا ساختن شخص در جهت رشد و تکامل اختیاری او به سوی هدف های مطلوب وبر اساس برنامه ای سنجیده شده .(1)
با توجه به این که در مورد تعریف تعلیم و تربیت گذشته از تعریف یاد شده،نظریه های گوناگونى ارائه شده است، جهت آشنایى بیشتر خوانندگان، تعریف آن را اززبان چند صاحب نظر این علم (یا فن) بیان مى داریم.بدیهى است که این صاحبنظران باتو جه به دیدگاه خاص خود به تعریف موضوع پرداخته اند: 1-افلاطون (427- 346 ق. م)گوید: تعلیم و تربیت عبارت است از کشف استعدادهای طبیعى و شکوفا ساختن آنها.(2) 2-ارسطو (384- 322 ق. م)گوید:تعلیم و تربیت مجموعه اى از اعمال است که به وسیله خانواده یا دولت برای ایجاد فضایل اخلاقى و مدنى در افراد صورت مى گیرد.(3) 3-فارابى (260- 339 ق. م) گوید: تعلیم و تربیت عبارت است از هدایت فرد به وسیله ی فیلسوف و حکیم برای عضویت در مدینه ی فاضله به منظور دستیابى به سعادت و کمال اول در این دنیا و کمال نهایى در آخرت.(4) 4-بوعلى سینا (373 یا 363-428 هـ . ق)گوید:تعلیم و تربیت عبارت است از برنامه ریزى و فعالیت محاسبه شده در جهت رشد کودک، سلامت خانواده و تدبیر شؤون اجتماعى، براى وصول انسان به کمال دنیوی و سعادت جاویدان الهى.(5) 5-از آراى تربیتى غزالى (450- 505 هـ . ق)استفاده مى شود که تعلیم و تربیت دردیدگاه ایشان عبارت است از نوعى تدبیر نفس و باطن از طریق اعتدال بخشى تدریجى به قوا و تمایلات به وسیله ی معرفت، ریاضت و استمرار، براى نیل به انس و قرب الهى.(6) 6-در دیدگاه استاد شهید مرتضى مطهرى، تعلیم، پرورش و استقلال نیروى فکرىدادن و زنده کردن قوه ابتکار متعلم است و تربیت، پرورش دادن و به فعلیت درآوردن استعدادهای درونى که بالقوه در یک شىء موجود است؛ از این رو، کاربرد واژه تربیت فقط در مورد جانداران صحیح است؛ زیرا غیر جانداران را نمى توان به مفهوم واقعى پرورش داد آن طور که یک گیاه یا حیوان و یا یک انسان را پرورش مى دهند. از همین جامعلوم مى شود که تربیت باید تابع و پیرو فطرت، طبیعت و سرشت شىء باشد.اگر بنا باشد یک شىء شکوفا شود باید کوشید تا همان استعدادهایى که در آن هست بروز کند. بنابراین، تربیت در انسان به معنای پرورش دادن استعدادهاى او است و این استعدادها در انسان عبارتند از: استعداد عقلى (علمى و حقیقت جویى) ، استعداد اخلاقى (وجدان اخلاقى)، بعد دینى (حس تقدیس و پرستش)، بعد هنرى و ذوقى یا بعدزیبایى و استعداد خلاقیت، ابتکار و ابداع. (7) موضوع تعلیم و تربیت تعلیم و تربیت، به هر شکل که تعریف شود و هدف آن هر چه باشد، مستلزم ایجادویژگى ها و خصوصیاتى است که در متربى به عنوان یک انسان صورت مى گیرد، بنابراین موضوع تعلیم و تربیت همان انسان است.لازمه ی تربیت، شناخت روح و روان و قوا و استعدادهاى انسان است، و به گفته ی بعضى از صاحب نظران، تعلیم و تربیت به صورتى که در خور مقام و موقع انسان باشد، مستلزم شناخت انسان و مقام و موقع او در مراحل تطوّر نوعى و فردی است. از این رو، در آغاز کتب اخلاق از قبیل تهذیب الاخلاق، اخلاق ناصری، جامع السعادات و معراج السعادة موضوع معرفت نفس یا تجرّد نفس و قوای نفسانى مطرح گردیده است. البته بحث گسترده در مورد اثبات نفس و تجرد آن در حکمت نظری یا فلسفه صورت مى گیرد، و در علم اخلاق به عنوان مبادی و اصول مورد پذیرش واقع مى شود. به طورکلى محور تعلیم و تربیت، روح و روان آدمیان است؛ چنان که جسم و ساز وکار آن در حیطه ی کار پزشکان است. هر چند بحث مبسوط درباره ی انسان در این مختصرنمى گنجد، ولى لازم است خطوط کلى انسان شناسى در ارتباط با تعلیم و تربیت را به اختصار و فهرست وار یادآور شویم. این خطوط کلى عبارتند از: 1-انسان، مرکب است از روح و بدن و سر و علن. 2-اصالت از آن روح آدمى است و روح، مجرد و مرتبط با عالم قدس است. 3-میان جسم و روح آدمى، روابط مستحکمى وجود دارد. 4-روح داراى قوای اصلى ادراکى، تمایلى، آزادی، توانایى و تحریکى است. 5-انسان در همه ابعاد، در آغاز «استعداد» و «قوه» است و قابلیت رشد و فعلیت دارد. 6-موضوع تعلیم و تربیت، روح انسان است از آن نظر که داراى استعداد و قوه است و باید به فعلیت مطلوب برسد و بدن هم نقش «إعدادی» دارد. 7-جهان بینى ها و انسان شناسى ها، در ایدئولوژی، اخلاق و تعلیم و تربیت، تأثیر مهم و منطقى و نقش تامّى دارند. 8ـ در جهان بینى و انسان شناسى اسلام، کمال اصلى انسان «تقرب به حق» است ونیز میان دنیا و آخرت رابطه اى برقرار است که باید در همه ی شؤون منظور شود.(8) اهمیت تعلیم و تربیت درباره اهمیت تعلیم و تربیت همین بس که شکوفا شدن استعدادها و به فعلیت رسیدن قواى آدمى و تحقق گوهر وجود او در گرو آن است.تعلیم و تربیت صحیح، شرط لازم کمال آدمى است. اگر آدمى زیر نظر مربیان الهى تربیت شود فرشته خو مى گردد، وگاه از فرشتگان فراتر مى رود وگرنه به قهقرا رفته، به مرتبه ی حیوانات و فروتر از آن تنزل خواهد کرد.رشد صحیح فردی و اجتماعى و پرورش استعدادهای آدمى، منوط به تعلیم و تربیت صحیح است.نظر به اهمیت تعلیم و تربیت، بزرگان علم اخلاق، تعلیم و تربیت را «اشرف صناعات» و برترین دانش ها دانسته اند.ثمره ی تعلیم و تربیت صحیح به اصلاح فرد منحصر نمى شود، بلکه جامعه را هم متحول می کند.با نگرش دقیق به ساختار روحى و روانى انسان، ضرورت و اهمیت تعلیم و تربیت صحیح رخ مى نماید؛ زیرا هر چند در نفس آدمى گرایش به خیر و شر وجود دارد و به تعبیر قرآن کریم، فجور و تقوا به او الهام گردیده است، اما گرایش یا آگاهى فطری به خیرو شر و سعادت و کمال، کفایت نمى کند؛ زیرا کمال و سعادت در پرتو تلاش و حرکت وتعلیم و تربیت به دست مى آید.تربیت یا آموزش و پرورش، با رشد و تکامل، رابطه تنگاتنگى دارد؛ یعنى رشد و تکامل،باعث ظهور استعدادها مى شود آموزش و پرورش آن ها را تحقق مى بخشد و جهت مى دهد.(9)انسان ناگزیر است اجتماعى زندگى کند و زندگى اجتماعى سالم، بدون تربیت صحیح غیر ممکن است. فرهنگ انسان، محصول و نتیجه ی تربیت یا آموزش و پرورش است و بین کیفیت فرهنگ هر جامعه وکیفیت تربیت آن، ارتباط مستقیم وجود دارد.برخورداری از شخصیت سالم و در نتیجه احساس آرامش و امنیت خاطر بدون تربیت سودمند امکان ندارد. (10) رابطه ی تعلیم و تربیت چنان که مى دانیم کلمه ی تعلیم به معنى آموزش، وکلمه ی تربیت به معنى پرورش است ودر گذشته به جاى «آموزش و پرورش»، «تعلیم و تربیت» به کار مى رفت.در مورد این که آیا این دو واژه یک مفهوم و معنى را مى رسانند یا آن که هر کدام برعمل خاصى اطلاق مى شوند و از یکدیگر، جدا هستند، اختلاف است. معمولا در نظرعامه ی مردم این دو واژه از هم جدا هستند و هر یک بر عمل خاصى اطلاق مى شوند: تعلیم یا آموزش به یاد دادن موضوع ها و مهارت هاى خاص به دانش آموزان و دانشجویان گفته مى شود، مانند آموزش ریاضى، فیزیک، شیمى، عربى، و تربیت یا پرورش، به آموزش های دینى و اخلاقى و انسان بارآوردن دانش آموزان و دانشجویان؛ ولى در روان شناسى اعتقاد بر این است که هر عملى که از انسان سر مى زند به کل وجودش مربوط است و هر گونه تفکیک و جدایى در رفتار انسان، یک امر ذهنى یا تصوری است که با وجود واقعى انسان همخوانى ندارد. هیچ یک از اعمال و رفتار و حرکات انسان را نمى توان یافت که با کل وجود او ارتباط نداشته باشد.در قرآن کریم نیز همیشه کل وجود انسان، مخاطب قرار گرفته است وخداوند او را به صورت یک کل یا واحد، مسؤول قرار داده است، اگر چه براى تعبیر ازاین وحدت، کلمات گوناگون از قبیل: بنى آدم، انسان، نفس، قلب و... به کار برده است. مربى یک کار بیشتر انجام نمى دهد و آن کمک به پیدایش «تغییر رفتار» در دانش آموز(یا متربى)است؛ اگرچه این عمل او را ممکن است با دو کلمه تعلیم (آموزش) و تربیت(پرورش)تعبیر کرد. (11) از سوى دیگر با نگرش دقیق در تعریف تربیت، مى توان دریافت که تربیت هم مستلزم نوعى تعلیم است و مربى باید متربى را با حقایقى آشنا کند تا متربى با عمل به آن ها به رشد و پرورش ابعاد مختلف روحى و معنوى خود بپردازد. بدین جهت مى توان گفت که تعلیم، شرط لازم تربیت است. در قرآن کریم هر جا سخن از رسالت خاتم پیامبران (صلی الله علیه و آله و سلم) به میان آمده، تلاوت، تزکیه و تعلیم در کنار هم قرار گرفته و جز در یک مورد یعنى دعاى حضرت ابراهیم (علیه السلام) در سایر موارد، تزکیه بر تعلیم مقدم گردیده است.(12) تقدم تزکیه بر تعلیم، تقدم رتبى است نه زمانى؛ بدین معنى که تربیت و تهذیب و تزکیه ی نفس، نسبت به آموزش هاى فکرى وذهنى، از اهمیت بیشترى برخوردار است. تربیت پذیرى انسان اندیشمند فرزانه احمد بن مسکویه (متوفای 421 هـ . ق) پس از تعریف خلق و تقسیم آن به دو قسم: طبیعى و مستفاد (یا اکتسابى) به اختلاف آرای پیشینیان در مورد امکانتغییر خلق و تربیت آدمى اشاره نموده و نظریه امکان تغییر خلق و تربیت پذیرى انسان رااختیار مى کند و مى گوید: این دیدگاه که اخلاق آدمى قابل تغییر نیست، خط بطلانى است بر نیروی تمییز و تعقل، وکنار گذاشتن شیوه های تربیتى و رها کردن مردم به حال خود و این که در مورد آنان هیچ گونه تعلیم و تربیتى صورت نگیرد و این، کاری است که زشتى آن بسیار آشکار است. اساسأ از خصوصیات آدمى «تحول و تطور پذیرى» و قابلیت شکل گیری های گوناگون شخصیت است. انسان به گونه ای آفریده شده است که مى تواند با آگاهى وآزادى در محدوده اى نسبتا گسترده راه خویش را برگزیند: «انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا» (انسان/ 3) و در همان راه منتخب خود، شخصیت و هویت فکرى، اخلاقى و فرهنگى خویش را شکل بخشد. اگر تکامل پذیری و قابلیت تغییر در طبیعت و گوهروجود آدمى نبود، علم اخلاق و علوم تربیتى و مکاتب تربیتى همه بى معنا بود.(13) مختار بودن انسان، نخستین اصل از اصول موضوعه و مبادی نظام اخلاق اسلامى است و این اصل از نظر تربیتى، اهمیتى فراوان دارد و آدمى را از سستى و تنبلى و این که خود را محکوم عوامل جبرى از قبیل جبر محیط یا جبر تاریخ یا قانون وراثت بداند و از خود سلب مسؤولیت کند، دور مى سازد. از این رو در بررسى نظام اخلاقى اسلام، بیش از هر چیزباید بر اختیار انسان تکیه کنیم و در فهم معارف اسلام از قبیل توحید، قضا و قدر و دیگرمعارف که سهل انگاری در آنها ممکن است خسارت بار و انحراف آور باشد، کاملأ توجه داشته باشیم که مختار بودن انسان از بدیهى ترین اصول اخلاقى اسلام و از محکم ترین معارف اسلامى است، چرا که سراسر قرآن شهادت مى دهد که با انسان به عنوان موجودی مختار سر وکار دارد. اصو لأ خودسازی و تزکیه و تهذیب اخلاق وقتى برای انسان میسراست که معتقد به توانایى خود در به دست آوردن کمالات و ارزش ها باشد.(14) ویژگى هاى تربیت اسلامى 1-الهی بودن سرچشمه ی تربیت اسلامى، وحى و تعالیم آسمانى است. قرآن کریم، کتاب تربیت وهدایت است و در این تردیدى نیست که هیچ کتابى به پایه ی قرآن کریم نمى رسد و تربیت اسلامى، تربیتى الهى است.قرآن کریم تأکید مى کند که تربیت و تزکیه ی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) جنبه ی الهى و منشأ وحیانه دارد: هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین. جمعه/ 2 اوست که در میان امیین، رسولى از خود آنان بر انگیخت که آیاتش را بر آنان تلاوت مى کند وانان را تزکیه مى نماید و کتاب و حکمت مى آموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهى آشکاربودند. رسول گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) که خاتم پیامبران و افضل آنان است، به طور مستقیم با منبع وحى مرتبط بود و خود نیز تحت تربیت ویژه الهى قرار داشت. به عبارت دیگر خدای سبحان،پیش از آن که این مربى بزرگ بشریت را مبعوث کند، او را از دوران کودکى تحت پوشش خاص تربیتى خود قرار داده و بزرگ ترین فرشته خود را با او همراه ساخته بود تا وی را به سلوک درمسیر مکارم و محاسن اخلاقى رهنمون شود. حضرت على (علیه السلام) در این باره مى فرماید: و لقد قرن الله به (صلی الله علیه و آله و سلم) من لدن ان کان فطیما اعظم ملک من ملائکته یسلک به طریق المکارم ، و محاسن اخلاق العالم ، لیله و نهاره. (15) خداى متعال او را از هنگامى که از شیر باز گرفته شد با بزرگ ترین فرشته اى از فرشتگان خود (روح القدس یا جبرئیل) همراه ساخت تا او را همواره شب و روز در طریق ارزش ها و اخلاق نیکوى عالم رهنمون گردد. على (علیه السلام) نیز که پس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بزرگ ترین مربى بشریت است، خود را تابع و تربیت یافته ی مکتب تربیتى پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) معرفى مى کند و مى فرماید: و لقد کنت اتبعه اتباع الفصیل اثر امه ، یرفع لی فی کل یوم من اخلاقه علما ، و یأمرنی بالاقتداء به ... (16) من همواره همراه و ملازم او بودم. چنان که بچه شتر همواره ملازم مادر است، و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هر روز پرچمى (و به اصطلاح تابلویى) از اخلاق خود را پیش رویم فرا مى داشت و مرا به پیروى از آن فرمان مى داد. البته رهنمودهاى پیشوایان معصوم علیهم السلام که از آن به «سنت» تعبیر مى شود، نیز منبع بسیار گسترده و غنى تربیت اسلامى است، زیرا قول، فعل و تقریر این مربیان بزرگ الهى درحقیقت به سرچشمه ی وحى متصل، و سازنده و ثمر بخش است. 2-شمول و جامعیت مکاتب مختلف تربیتى هر کدام به یک جنبه از ابعاد وجودی انسان، توجه و از ابعاددیگر غفلت کرده اند. در یک مکتب فلسفى که احیانأ در مورد ارزش شناسى هم نظرمى دهد، چیزى جز چند اصل یا نظریه در مورد واقعیت جهان و حقیقت انسان، و مبحث شناختى و ارزش شناسى وجود ندارد. با این که اسلام یک مکتب فلسفى و قرآن یک کتاب فلسفى یا روان شناسى یا جامعه شناسى به معنای مصطلح نیست، ولى مشحون ازاندیشه هاى فلسفى، تربیتى و جامعه شناسى است. در قرآن کریم درباره جهان، انسان،خدای مهربان، سرگذشت اقوام و ملل، فلسفه تاریخ، علل ترقى و سقوط تمدن ها،هدایتگرى پیامبران و انحطاط کافران و مشرکان در اندیشه و عمل سخن رفته است. برنامه های تربیتى اسلام شامل همه ابعاد وجودی انسان مى شود و تمام نیازهاى آدمى اعم از جسمى و روحى، دنیوى و اخروی در نظر گرفته شده است. 3-هدایتگرى از ویژگى های بازر تعلیم و تربیت اسلامى، نقش هدایتى آن است. قرآن، کتاب تربیت و هدایت است و درباره این نقش خود مى فرماید:1-ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین (بقره / 2) این است کتابى که در (حقانیت) آن هم تردیدى نیست؛ و مایه ی هدایت تقوا پیشگان است. 2-قد جاءتکم موعظة من ربکم و شفاء لما فی الصدور و هدی و رحمة للمومنین (یونس / 57) اى مردم، به یقین، براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى و درمانى براى آنچه درسینه هاست و رهنمود و رحمتى براى گروندگان (به خدا) آمده است. 4-خرد پرورى یکى از ویژگى های بارز و برجسته ی نظام تربیتى اسلام، تأکید فراوان بر روی عنصرعقل و خرد است.در اسلام هم تعلیم و تربیت، عبادت است و هم تفکر. بلکه تفکر بالاترین و برترین عبادت به شمار آمده است «افضل العبادة التفکر» یا «لا عبادة کالتفکر» (17) یا «کان اکثر عبادة ابی ذر التفکر» (18) با تفکر- صرف نظر از نتایج آن براى آدمى- خود فکر نیز رشد مى کند وتوسعه مى یابد. در قرآن کریم در بیش از 18 آیه درباره تفکر، و در 49 آیه در مورد تعقل، و در 16 آیه در مورد اولوا الباب، سخن گفته شده است. یکى از تعابیر تربیتى قرآن، «تزکیه» است. معناى لفظى تزکیه، پاکیزه گردانیدن و رشددادن است و مشتمل بر تربیت و پرورش است. قرآن کریم در مورد نقش خاتم پیامبران (صلی الله علیه و آله و سلم)- که مربى بزرگ الهى است- سه تعبیر آورده است: تلاوت، تزکیه و تعلیم: «هو الذی بعث فی الأمیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة» (جمعه/ 2) یعنى اوست که در میان امیین، رسولى از خود آنان برانگیخت که آیاتش را برآن تلاوت مى کند و آنان را تزکیه مى نماید و کتاب و حکمت مى آموزد. از نظر اسلام، تعلم بدون تفکر و تعقل، کافى نیست، تفکر بر روی مواد و مطالب فراگرفته شده نیز لازم است.(19) پی نوشت : 1-ر.ک: فلسفه تعلیم و تربیت.دفتر همکارى حوزه و دانشگاه. ج 1، ص 341-366. موضوع مطلب : درباره وبلاگ با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید. آخرین مطالب
آرشیو وبلاگ پیوندها
نویسندگان
آمار وبلاگ
فرم تماس امکانات دیگر پربازدیدترین مطالب
کد پربازدیدترین |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است
|