از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
اس ام اس تبریک سال نو ————————— سلام میشه ازت خواهش کنم سال تحویل بیای خونمون ؟ آخه سبزه خوشگل تر از تو پیدا نکردم ! ————————— چند سال و چند عید باید از عمر تو بگذره تا آدم بشی !؟ یک سال از عمرت گذشت، ولی باز تو همونی که بودی ! فرشته دوست داشتنی بهارمبارک ! ————————— ای کاش که هر لحظه بهاری باشی هر روز پر از امیدواری باشی هر 365 روز امسال سرگرم شمردن هزاری باشی! ————————— بی اجازت دفتر 365 برگ جدیدتو دادم به خدا تا بهترین تقدیر رو برات نقاشی کنه نوروز 91 مبارک ————————— یادت باشه:تعطیلات بزودی تموم میشه وبعدش سرکار رفتنه که انتظار تورو میکشه. بازم 1سال کار و خستگی! (ستاد کوفت کردن تعطیلات نوروزی) ————————— امروز 2 نفر آدرس و شماره تلفنت رو ازم خواستن منم بهشون دادم یکیشون خوشبختی و اون یکی سعادت سال 91 میان سراغت ! ————————— خواستم برات سبزه عید بفرستم گفتم شاید طاقت نیاری و تا عید بخوریش !!! ————————— نوروز 91 بر شما مبارک . . . ————————— ————————— عاقبت زمستون رفت و رو سیاهیش برای ما موند ! امضاء حاجی فیروز !!! ————————— دنیا را برایتان شاد شاد و شادی را برایتان دنیا دنیا آرزو مندم هر روزتان نوروز . . . سال 91 مبارک ————————— تو عید میوه ها گرون میشه ، قدر خودتو بدون گلابی !!! ————————— شیشه می شکند و زندگی می گذرد. نوروز می اید تا به ما بگوید تنها محبت ماندنی است پس دوستت دارم چه شیشه باشم چه اسیر سرنوشت نوروز 91 مبارک ————————— با تو از خاطره ها سرشارم.جشن نوروز تو را کم دارم سال تحویل دلم می گیرد با تو تا اخر خط بیدارم . . . ————————— لحظه ای که سال تحویل می شه تنها لحظه ایه که بی منت به من لبخند می زنی کاش هر ثانیه برای من سال تحویل باشه تا لبخند همیشه مهمون لبهات بمونه سال 91مبارک ————————— در این نوروز باستانی خیال امدنت را به اغوش خسته می کشم نوروز 91 مبارک ————————— بهار امسال بی تو برایم از پاییز غم انگیز تر است نوروز مبارک ————————— چه عجیب است رسم روزگار تویی که بهترین بهار را بریم رقم زدی امسال با رفتنت بد ترین نوروز را تجربه میکنم امید وارم شیرینی لحظهایت به اندازه تلخی لحظها هایم زیاد باشد ————————— ستاره بختتان بالا ————————— دلت شاد و لبت خندان بماند ————————— اس ام اس سرکاری مخصوص عید نوروز 1391 هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز، نوروزتان امروز، امروزتان دیروز، دیروزتان پیروز، پیروزتان هر روز، اسگول شدی امروز! ————————— e … ei … eid . .. eidele ghafel . .. didi sale 90 ham tamoom shod? ————————— با توجه به گران شدن نرخ sms پیشاپیش نوروز 91, 92 تولدت ، تولدم ، پیوندتان و قدم نورسیده مبارک.نور به قبرت بباره !! ————————— ><(((> ————————— دمت گرم بابا.خیلی با حالی . . . . اولین گوسفندی هستی که دلت طاقت اورد و سبزه ها رو تا سیزده نخوردی گردآوری: مجله آنلاین روزِ شادی موضوع مطلب : جمشید در نوشتههای فارسی میانه [ویرایش]از جمشید در نوشتههای فارسی میانه بسیار یاد شدهاست. فارس نامه: [ویرایش]ابن بلخی در فارس نامه تخت جمشید را ساخته? جمشید دانسته و میگوید : هر کجا صورت جمشید به کنده گرد کندهاند، مردی بودهاست قوی، کشیده ریش و نیکو روی و جعد موی و در بعضی جاها صورت او گرد است و چنان است که روی در آفتاب دارد. نوروز نامه: [ویرایش]خیام در نوروز نامه پیدایش میرا به دست یکی از نزدیکان جمشید به نام شاه شمیران دانستهاست. نفایس الفنون فی عرایس العیون: [ویرایش]در نفایس الفنون فی عرایس العیون نوشته? محمد ابن آملی پیدایش میبه دست جمشید دانسته شدهاست : عضد الدوله از صاحب ابن عباد میپرسد اول کسی که شراب بیرون آورد که بود ؟ او جواب داد که جمشید جمعی را بر آن داشت تا نباتات و درختان گوناگون را بکارند و ثمرات آن را تجربه نمایند. چون میوه? رز چشیدند در او اذتی هر چه تمام تر یافتند و چون خزان شد در میوه? رز استحالهای پدید آمد. جمشید دستور داد تا آب آن را بگیرند و در خمره کنند. پس از اندک مدتی در خمره آن تغییر حاصل شد «و از اشتداد غلیان حلاوت او به مرارت پیدا شد». جمشید در آن خمره را مهر کرد و دستور داد که هیچ کس از آن ننوشد، زیرا میپنداشت که زهر است. جمشید را کنیزک زیبایی بود که مدتها به درد شقیقه مبتلا گشته و هیچ یک از اطبا نتوانستند او را معالجه کنند. با خود گفت مصلحت من در آن است که قدری از آن زهر بیاشامم و از زحمت وجود راحت شوم. قدحی پر کرد و اندک اندک ازآن آشامید. چون قدح تمام شد اهتزازی در او پدید آمد، قدحی دیگر بخورد، خواب بر او غلبه کرد. خوابید و یک شبانه روز در خواب بود. همه پنداشتند که کار او به آخر رسید. چون از خواب برخاست از درد شقیقه اثری نیافت. جمشید سبب خواب و زوال بیماری پرسید. کنیزن حال باز گفت. جمشید جمله? حکما را گرد کرد و جشنی بر پا نمود و خود قدحی بیاشامید و بفرمود تا به هر یک قدحی دادند. چون یکی دو دور بگردید، همه در اهتزاز در آمدند و نشاط میکردند و آن را شاه دارو نام نهادند و در آن راه مبالغه مینمودند و در خوردن افراط میکردند. همچنین گویند که جمشید جامی داشت که آن را جام جهان نما میگفتند و در آن احوال ملک خویش میدید. از جام جم یا جام جهان نما در ادبیات فارسی نشانههای بسیاری میتوان یافت که پرداختن به آنها از حوصله? این نوشتار بیرون است. جمشید و پرورش ماهی [ویرایش]جمشید نخستین انسانی است که به پرورش ماهی، در ماهی خانه، پرداخت.
جمشید در ادبیات معاصر فارسی [ویرایش]در ادبیات معاصر ایرانی، بر خلاف دوران ادبیات کلاسیک ایران که به کرات نام و سرگذشت جمشید موضوع اشعار شعرایی چون حافظ، مولوی و خیام قرار گرفتهاست، کمتر به این شخصیت پرداخته شدهاست. اما شاید محمد محمدعلی با رمان جمشید و جمک (1384) از معدود نویسندگانی باشد که به بازآفرینی اساطیر کهن ایرانی به زبان رمان روی آوردهاست.*[ موضوع مطلب : جمشیدجمشید یکی از پادشاهان اسطورهای ایرانیاست و قدمتی بس کهن دارد. نام او در اوستا و متون پهلوی و متنهای دوران اسلامی آمدهاست. در اسطورههای ایرانی کارهایی سخت بزرگ به او نسبت داده شدهاست. در شاهنامه، جمشید، فرزند طهمورث و شاهی فرهمند است که سرانجام به خاطر خودبینی و غرور فرّه ایزدی را از دست میدهد و به دست ضحاک کشته میشود.
نسخه خطی شاهنامه: ضحاک دستور داد جمشید را با ارّه به دو نیم کردند جمشید در اوستا [ویرایش]جمشید در اوستا پسر ویونگهنت (ویونگهان) است.نام او در اوستا به گونه? ییمَ آمدهاست.واژه? جمشید از دو بهره ساخته شدهاست، جم و شید، جم دراوستایی برابر با همزاد و شید برابر با خورشید به کار برده میشود. در فرهنگ واژههای اوستا در پی نام جمشید چنین آمدهاست : «جمشید : دوران تابندگی و درخشش زندگی آریاییان. زمان جمشید زمانی بود که در آن مردمان به زدن خشت و ساختن ایوان و گرمابه و شهر، جامها و آوندهای سفالین، رشتن و بافتن ابریشم و کتان و پنبه، بر آوردن گوهرها از دل سنگ، ساختن کشتی و بو و عطر و میو......دست یافتند. و چون خوش گذرانی در آن دوران به نهایت رسید با ستم بابلییان (ضحاک) روزگار خوش مغولان در نوردیده گشت و جمشید یا کشور آریایی به دست برادرش به دو نیمه شد و ضحاکیان (بابلیان) هزار سال بر ایران زمین با ستم و سوختن و کشتن فرمانروایی کردند.» بر پایه گزارش اوستا، زاده شدن جمشید، پاداشی بود که اهورامزدا در پی آماده ساختن نوشابه? هَوم برای نخستین بار بدست ویونگهان، پدر جمشید، به او داده شد. در اوستا هات 9، چنین میخوانیم : (3) «زرتشت بدو گفت : درود بر هَوم ِ ! ای هَوم ِ ! کدامین کس، نخستین بار در میان مردمان جهان استومند، از تو نوشابه برگرفت؟ کدام پاداش بدو داده شد و کدام بهروزی بدو رسید؟» (4) «آنگاه هَوم ِ اَشَوَن دوردارنده? مرگ، مرا پاسخ گفت : نخستین بار در میان مردمان جهان استومند ، «ویونگهان» از من نوشابه برگرفت و این پاداش بدو داده شد و این بهروزی بدو رسید که او را پسری زاده شد : «جمشید» خوب رمه، آن فره مندترین مردمان، آن هور چهر، آن که به شهریاری خویش جانوران و مردمان را بی مرگ و آبها و گیاهان را نخشکیدنی و خوراکها را نکاستنی کرد.» «به شهریاری جم دلیر، نه سرما بود، نه گرما، نه پیری بود، نه مرگ و نه رشک دیو آفریده. پدر و پسر، هر یک [به چشم دیگری ] پانزده ساله مینمود. [چنین بود ] به هنگامی که جم خوب رمه پسر ویونگهان شهریاری میکرد.» گزارش اوستا در آبان یشت، کرده? هفتم، از چگونگی خواستار شدن جمشید پادشاهی را از اردویسور آناهیتا و دست یابی او به پادشاهی، چنین است : (25) جمشید خوب رمه در پای کوه هُکَر، صد اسب و هزار گاو و ده هزار گوسفند او را پیشکش آورد... (26) و از وی خواستار شد: ای اَرِدویسوَر اَناهیتا ! ای نیک ! ای تواناترین ! مرا این کامیابی ارزانی دار که من بزرگترین شهریار همهی کشورها شوم؛ که بر همهی دیوان و مردمان [ دُروَند ] و جادوان و پریان و «کَوی»ها و «کَرَپ»های ستمکار چیرگی یابم؛ که من دیوان را از دارایی و سود - هر دو - و از فراوانی و رمه - هر دو - و از خشنودی و سرافرازی - هر دو - بی بهره کنم. (27) اَرِدویسوَر اَناهیتا - که همیشه خواستار زَور نیاز کننده و به آیین پیشکش آورنده را کامروا کند - او را کامیابی بخشید. پادشاهی جمشید دورانی بوده که در آن نه سرما و نه گرما ی بسیار بوده و جهان از مرگ ِ دیو آفریده پاک بودهاست.(آبان یشت . 5-2) بنا بر گزارش اوستا، جمشید پادشاهی بود که آریاییان را پس از یخبندانی بزرگ از سرزمینهای سرد به بیرود، به سوی ایرانویج (مرکز نژاد و تخمه? آریا) رهنمون شد. چکیده? این گزارش چنین است که : «اهورامزدا با جمشید هشدار میدهد که مردمانش گرفتار سه زمستان و یخ بندان هراس انگیز خواهند شد که در پی آن همگی زیوندگان از مردمان و جانوران و گیاهان نابود خواهند گشت. به راهنمایی اهورامزدا و برای چاره اندیشی در برابرچنین تبهکاری مرگباری، جم پناهگاهی ساخت که آن را ورجم کرد گویند و تخمه? گونههای جانوران و گیاهان و بهین مردمان را به آن جا برد و به دور از سرما و گزند آن نگاه داشت تا پس از به پایان رسیدن آن سرد زمستانهای مهیب، که در پایان هزاره? اوشیدر پیش میآید و در پی گزند رسانیهای دیو ملکوس مردم و جانوران مفید نابود میشوند، درهای این پناهگاه را بگشاید و دوباره جهان آبادان و آکنده از به گزیده? زیوندگان نژاده و نیک تبار گردد. پس جمشید چنان کرد و زمستان سخت فرا رسید، سی سد سال مردم به جم لابه میکردند که مردم و جانوران افزون شدهاند و در ور جای نمیگیرند. پس جمشید از کوه ور بالا رفته و با گفتن واژه? سپندارمذ سه بار چوبدستش را بر زمین کوبید و با زمین چنین گفت که : فراز رو و فراخ شو، پس زمین در سه پستا (نوبت) فراخ شد. پس از پایان سرما و یخ بندان، و با بازگشت زیوندگان از ورجم کرد به زمین زندگی دوباره بر زمین رونق گرفت و جهان از مردمان نیکو سرشت پر شد. کشت زارها سبز شدند و سرشار از گیاهانی شفا بخش که دشمن بیماریها هستند و آنها را از بین میبرند. دیگر نه بیماری مرگ بار بود و نه تباهی و سیاه کاری. مرگ تنها در پی پیری روی مینمود یا کشته شدن. و به این گونه بزرگترین و کاراترین سلاح اهریمن که مرگ است ناتوان شد و نیروی خود را از دست داد.» از این پناه گاه در اوستا با نام ور ِجم کرد یاد شدهاست. وَر در زبان اوستایی برابر با جای سر پوشیده، پناهگاه، غار است و کِرِتَ (کرد) برابر با فراهم کردن، پایه گذاشتن، ساختن است که ورجم کرد برابر میشود با پناهگاهی که جمشید ساخت. در اوستا جمشید با دو پاژنام هووتور و سریره آمدهاست که هووتور برابر با دارنده? گله و رمه? خوب و سریره برابر با زیبا است. در پایان کار و در پی یورش بابلیان (ضحاکیان) جمشید به دست ضحاک با ارّه به دو نیم شد. در اوستا واژه? ییمُو کِرِنت برابر است با : آنکه جمشید را به دو نیم کرد. جمشید در شاهنامه [ویرایش]در شاهنامه جمشید فرزند تهمورث و شاهی فرهمند است که سرانجام در پی خود بینی، فره ایزدی را از دست میدهد و به دست ضخاک کشته میشود. پادشاهی جمشید در شاهنامه هفت صد سال است. کارهایی که انجام آن در شاهنامه به او نسبت داده شدهاست : ساختن ابزار جنگ: [ویرایش]بر پایه گزارش شاهنمامه نخستین کاری که جمشید پیش گرفت ساختن ابزار جنگ بود تا خود را بدانها نیرو بخشد راه را بر بدی ببندد.آهن را نرم کرد و از آن خود و زره و جوشن و خفتان و برگستوان ساخت. پوشش مردمان: [ویرایش]سپس به پوشش مردمان گرایید و از کتان و ابریشم و پشم جامه ساخت و رشتن و بافتن و دوختن و شستن را به مردمان آموخت. بخش کردن مردمان به چهار گروه: [ویرایش]پس از آن پیشههای مردمان را سامان داد و پیشه وران را گرد هم آورد. آنان را به چهار گروه بزرگ بخش نمود : مردمان دین که کارشان پرستش بود و ایشان را در کوهها جای داد. دو دیگر جنگاوران، سه دیگر برزگران و دیگر کارگران و دست ورزان. ساختمان سازی و خشت زنی: [ویرایش]دیوان که در فرمانش بودند را گفت تا خاک و آب را به هم آمیختند و گل ساختند و آنرا در قالب ریختند و خشت زدند. پس سنگ و گچ را به کار برد و خانه و گرمابه و کاخ و ایوان بر پا کرد. بر آوردن گوهر: [ویرایش]چون این کارها کرده شد و نیازهای نخستین مردمان برآمد، جمشید در فکر آراستن زندگی مردمان در آمد. سینه? سنگ را شکافت و از آن گوهرهای گوناگونی چون یاقوت و بیجاده و فلزات گران بها چون زر و سیم بیرون آورد تا زیور زندگی و مایه خوشدلی مردمان باشد. بر آوردن بوهای خوش: [ویرایش]آن گاه در پی بوهای خوش بر آمد بر گلاب و عود و عنبر و مشک و کافور دست یافت. ساختن کشتی و دریا نوردی: [ویرایش]پس در اندیشه? گشت و سفر افتاد و دست به ساختن کشتی برد و بر آبها دست یافت و سرزمینهای ناشناخته را یافت. جشن نوروز: [ویرایش]بدینسان جمشید با خردمندی به همه? هنرها دست یافت و بر همه کاری توانا شد و خود را در جهان یگانه یافت. آن گاه انگیزه? برتری و خود بینی در او بیدار شد و در اندیشه? پرواز در آسمان افتاد: فرمان داد تا تختی گران بها برایش ساختند و گوهر بسیار بر آن نشاند و دیوان که بنده? او بودند تخت را از زمین برداشتند و بر آسمان برافراشتند. جمشید در آن چون خورشید تابان نشسته بود و این همه به فر ایزدی میکرد. جهانیان از شکوه و توانایی او خیره ماندند، گرد آمدند و بر بخت و شکوه او آفرین خواندند بر او گوهر افشاندند و آن روز را که نخستین روز از فروردین بود، نوروز خواندند. رفتن فره ایزدی از جمشید و تاختن ضحاک بر ایران زمین: [ویرایش]از آن پس جمشید به خودکامه گی گرایید و فره ایزدی از او رخت بست و کار پادشاهی به نابسامانی رسید و ضحاکیان به ایران زمین تاختند : گریختن جمشید از ضحاک: [ویرایش]پس جمشید از ایران گریخت و تا صد سال کسی از او با خبر نبود تا گماشتگان ضخاک او را در دریای چین یافتند و به پیش ضحاک بردند و او جمشید را با ارّه به دو نیم کرد:
موضوع مطلب : سفره هفتسین
هفتسین سفرهای است که ایرانیان هنگام نوروز میآرایند. این سفره ممکن است روی زمین یا روی میز گذاشته شود. اعضای خانواده معمولاً لحظه? تحویل سال را در کنار سفره? هفتسین میگذرانند. بعضی سفره را در مدت سیزده روز نوروز نگه میدارند و در پایان این دوره، در روز سیزده نوروز، سبزه را به آب میدهند. سفره? هفتسین منحصر به نوروز نیست و بعضی این سفره یا مشابهش را برای مراسم ازدواج یا شب چله تهیه میکنند. به گفته? دانشنامه? ایرانیکا، ملتهای دیگری که با ایرانیان فرهنگ و سنتهای مشترک دارند (مانند افغانان، تاجیکان، و ارمنیان) این سفره را حاضر نمیکنند و این سفره حتی بین کردها و زرتشتیان (که هر دو معمولاً از حافظان سنتهای باستانی ایرانی بودهاند) نیز معمول نبوده است، هر چند اخیراً سفره? هفتسین در میان زرتشتیان شهرنشین معمول شده است. سینهادر سفره? هفت سین معمولاً هفت جزء یا بیشتر که با حرف سین آغاز میشوند قرار میگیرد که معمولاً از مجموعه? زیر انتخاب میشوند: سیر، سیب، سبزه، سنجد، سرکه، سمنو، سماق، سنبل، سکه، سپند، سپستان، سوهان، سوسن، سرمه، سنگک، سبزی، سیاهدانه. از این سینها (و نیز اجزاء دیگر این سفره) معمولاً به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، فراوانی، ثروت، و مانند آنها یاد میشود. بعضی نیز این اجزاء را به خدایان ایران باستان، بالاخص آناهیتا و سپندارمذ، ایزدبانوهای آب و خاک، نسبت میدهند. سبزه از اجزای اصلی سفره شمرده میشود و معمولاً از گندم، یونجه، یا عدسِ سبزشده است که ممکن است بر کوزه سبز کنند. از دیگر اجزای خاصتر این سفره میتوان از سمنو و سنبل نام برد که در مواقع دیگر سال کمتر حضور دارند. سایر اجزاءمرسوم است اجزاء دیگری هم در سفره چیده میشود. این اجزا ممکن است برای زینت یا کامل کردن مجموعه باشند. از جمله? این اجزاء میتوان از آینه، کتاب (کتاب مقدس یا مجموعه? اشعار از قبیل دیوان حافظ و شاهنامه? فردوسی)، شمعدان (در بعضی سنتها تعداد شمعها به تعداد فرزندان خانواده است)، تخم مرغ رنگی، میوه، گل، شیرینی، آجیل، نان، شیر، ماست، پنیر، گلاب، عسل، شکر، تنگ یا کاسه? آب (معمولاً حاوی برگ یا ماهی یا انار یا ترنج یا سایر مرکبات)، بیدمشک، بادبزن و سبزی خوردن نام برد. آینه و کتاب در کنار آن هم از اجزائی است که در بسیاری از سفرههای هفت سینی چیده میشود. برخی بر این باورند که سکه که نماد «دارایی» وآب که نماد «پاکی و روشنایی» است بهتر است در کنار هم قرار گیرند و سکه را درون ظرفی از آب سر سفره میگذارند. یا به امید ازدیاد ثروت، سکه را بر آینه میگذارند. سفره هفت سین در زیر آبهای خلیج فارس- نوروز 1384 سفره هفت سین در ایستگاه راه آهن تهران - نوروز 1390 سفره هفت سین پیشینهبنا بر اطلاعات دانشنامه? ایرانیکا تاریخچه? این رسم مبهم است و «هفت سین» احتمالاً رسم کهنی نیست. در یک دوبیتی که به طور واضحی معاصر است ریشه این سنت را از زمان کیانیان و در اصل به صورت هفت شین بیان می کند («روز نوروز در زمان کیان/مینهادند مردم ایران/شهد و شیر و شراب و شکر ناب/شمع و شمشاد و شایه اندر خوان»). ایده? «هفت شین» توسط بعضی ایرانیان پشتیبانی میشود که از جمله میگویند شراب به دلیل باورهای اسلامیتر، جایش را به سرکه داده است و هفت شین به هفت سین تبدیل شده است. این نظریه به دلیل این که نام اجزا را به عربی میآورد و از اجزای ویژهای چون سمنو نام نمیبرد رد شده است. در بعضی ریشهیابیهای دیگر، هفت سین را به هفت «سینی» ربط دادهاند، یا اصلش را «هفت میم» دانستهاند، یا آن را از ریشه? «هفتچین» به معنی هفت چیدنی نامیدهاند که این ریشه یابی نیز از سوی محققین جدی گرفته نمیشود. البته با توجه به اینکه ریشه ی برخی کلمات در سفره هفت سین عربی میباشد موجب شبهه در ایران باستانی بودن این هفت سین کنکونی میشود که آیا اصلا از ابتدا هفت سین بوده است یا نه ،برخی این کلمات با توجه به فرهنگ فارسی عمید در زیر آورده شده اند ،مانند: 1.سکه 2.سنبل 3.سماق ولی جدا از یک مورد اشاره? تنها به این سفره در منبعی منتسب به دوره? صفوی، از هفتسین حتی در نوشتههای مورخین و سیاحان قرن نوزدهم میلادی هم اثر چندانی نیست. تنها هاینریش بروگش که در 1860 میلادی از تهران بازدید کرده است، مینویسد که ایرانیان برای نوروز گلهایی میکاشتند که نامشان با سین آغاز میشده است. اما از طرف دیگر، اگر عناصر دیگر سفره را هم در نظر بگیریم، میتوان آسانتر سفره? نوروزی را (منهای «هفت»ش و «سین»ش) به سنتها و باورهای ایرانی متصل کرد. امشاسپندان و نمادهایشان در این سفره حضور دارند (شیر به نشانه? وهومن، سپند و بیدمشک به نشانه? سپندارمذ، ظرف آب و سمنو به نشانه? آناهیتا، و ...). مثلاً سمنو را که تقویت کننده? قوای جنسی شمرده میشده تنها به این دلیل نباید نشانه? آناهیتا دانست، بلکه میتوان به این نکات نیز توجه کرد که در مراسم آیینی تهیه? سمنوی نوروزی، فقط زنان باید حضور داشته باشند و مردان راهی به آن ندارند. یا این که در تغییرات جدیدتر آیین سمنوپزان، سمنو به فاطمه? زهرا تقدیم میشود که نه تنها جایگزین ایزدبانوهای زن در آیینهای شیعی است، بلکه حتی در نام («زهرا») به سیاره? ناهید که نماد دیگری از آناهیتاست اشاره دارد. دیگر این که در آیین نوروزی ساسانیان، عدد «هفت» اهمیت داشته است. مثلاً در کتاب المحاسن و الاضداد (به عربی، منسوب به جاحظ)، آمده است که ساسانیان در نوروز هفت دانه را بر هفت ستون میکاشتند یا نانی میپختند از هفت غله? مختلف. ولی «هفت سین» را پدیده? پیوستهای بازمانده از دوران پیش از اسلام دانستن، در حالی که اشارهای به آن در دوران اسلامی (چه در میان فارسها و مسلمانان و چه در میان کردها و زرتشتیان) تا قرن بیستم میلادی باقی نیست، ادعایی بیمدرک است. در مجموع، هر چند عناصر سفره? نوروزی باستانی و معنادار هستند و ریشه در سنتهای ایرانی دارند، مشخصاً ایده? «هفت» جزء آغازشونده با «سین» جدید است و احتمالاً در قرن بیستم میلادی به کمک رسانههای جمعی پا گرفته و فراگیر شده است. موضوع مطلب : فرز: تلویزیونهای سامسونگ در شش ماه گذشته میلادی، بیش از 88 بار بهعنوان بهترین تلویزیون (برای انواع مدلها)، بیش از 32 مرتبه پیشنهاد مجله و همچنین بیش از 29 بار از سوی سردبیران نشریات و مجلات مختلف جهانی برگزیده شدهاند. با نزدیک شدن به انتهای سال 2011 میلادی، آمار و اطلاعات تحقیقاتی مربوط به هر حوزه در بخش تکنولوژی منتشر میشود تا کاربران از میزان فروش، محبوبیت و درخواست بازار کسب و کار فناوری اطلاع پیدا کنند. به گزارش ایتنا بر طبق همین موضوع و بر اساس اطلاعاتی که در سایتهای معتبر منتشر شده است، در بخش تلویزیونهای صفحهتخت، LED و 3D، سامسونگ با کسب افتخارات مختلفی توانست رضایت و انتخاب بخش بزرگی از بازار کاربران را بهخود اختصاص دهد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در GFK، سامسونگ بهعنوان برند اول جهان از سوی کاربران و مصرفکنندگان جهانی تلویزیون انتخاب شده است. سامسونگ در جنوبی شرقی آسیا با داشتن سهم بازار 32.9 درصد از تلویزیونهای LED و 46.8 درصد تلویزیونهای 3D، در جنوب غربی آسیا با کسب بازار 36.4 درصد از تلویزیونهای LED و 46.2 درصد تلویزیونهای 3D، در کشورهای شوروی سابق با 43.9 درصد از تلویزیونهای LED، 55.4 درصد تلویزیونهای 3D و 42.5 درصد تلویزیونهای تحت وب، در خاورمیانه با 45.1 درصد از تلویزیونهای LED و 47.8 درصد تلویزیونهای 3D، در اروپا با 35.4 درصد از تلویزیونهای LED، 47.5 درصد تلویزیونهای 3D و 33.9 درصد تلویزیونهای تحت وب و نهایتا در آمریکای شمالی با داشتن 45 درصد از سهم بازار تلویزیونهای LED، 55.4 درصد تلویزیونهای 3D و 45.1 درصد تلویزیونهای IP توانست مقام اول در انتخاب برند توسط کاربران را بهدست آورد. علاوه بر آن، محصولات تولید شده در مجموعه تلویزیونهای سامسونگ از سوی نشریات مختلف و معتبر جهانی نیز افتخارات گوناگونی را کسب نمودند. تلویزیونهای سامسونگ در شش ماه گذشته میلادی، بیش از 88 بار بهعنوان بهترین تلویزیون (برای انواع مدلها)، بیش از 32 مرتبه پیشنهاد مجله و همچنین بیش از 29 بار از سوی سردبیران نشریات و مجلات مختلف جهانی برگزیده شدهاند. کلیه این آمار و ارقام نشاندهنده این موضوع است که تلویزیونهای سامسونگ، هم در تقدیر رسانهای و هم در انتخاب خریداران در اوج قرار دارند. موضوع مطلب : در این تایپیک 10 گوشی برتر دنیا معرفی شده است حالا شما تنها یکی از آنها را انتخاب کنید. گوشی آیفون 3GS اپل – گوشی هوشمند مجهز به نمایشگر چندلمسی5/3 اینچی، مجهز به قابلیتهای فراوان برای کاربران خانگی و اداری. گوشی بلکبری Bold 9700 شرکت RIM – بهترین گوشی بلکبری موجود در بازار، شامل قابلیتهای مختلف برای عموم نیازهای کاربران به چشم میخورد از دیگر گوشیهای منتخب میتوان به گوشی T-Mobile myTouch 3G -گوشی هوشمند مناسب برای عموم کاربران، مجهز به نمایشگر لمسی بزرگ و صفحهکلیدمجازی(گوشی گوگل) Pre پالم - مجهز به سیستمعامل اینترنتی WebOS، مجهز به صفحهکلیدکامل سختافزاری کشویی. G1 شرکت HTC - مجهز به سیستمعامل اندروید گوگل،حاوی نرمافزارها و ابزارهای اینترنتی فراوان. لکبری Tour 9630 شرکت RIM - مجهز به صفحهکلید سختافزاری کامل متناسب با نیاز مدیران و کاربرانتجاری، حاوی برنامههای اینترنتی پیشرفته. Droid Eris شرکت HTC گوشی هوشمند مدیریتی فاقد صفحهکلید سختافزاری، مجهز به نمایشگر لمسی بزرگ. وHero شرکت HTC -بزرگترین نوآوری در دنیای گوشیهای مبتنی بر سیستمعاملاندروید، حاوی امکانات و نرمافزارهای اینترنتی فراوان اشاره کرد. موضوع مطلب : تلویزیون هم مثل تمام فنآوریهایی که امروزه از آنها استفاده میکنیم حاصل تکامل ایدهها و ابداعات ساده است عینکهای Passive این عینکها همان عینکهایی هستند که به محض دیدنشان به یاد تصاویر سه بعدی میافتید. عینکهای ساده با دو لنز غیر یک رنگ. این عینکها که بیشتر به نام ژرفنما (Anaglyph) معروف هستند از دو رنگ مختلف برای ایجاد اختلاف بین تصاویری استفاده میکنند که هر چشم میبیند. اکثر عینکهای Passive از دو رنگ آبی و قرمز استفاده میکنند. تلویزیونهایی که برای کار با این عینکها طراحی شدهاند دارای تصاویر نامفهومی هستند که دارای سایههای قرمز و آبی هستند. در این عینکها لنز قرمز تمام نورهای قرمز را که از طرف تلویزیون گسیل میشوند، جذب میکند، به این ترتیب تصاویری که از این لنز دیده میشوند دارای رنگ قرمز نیستند. لنز قرمز رنگ هم همین کار را انجام میدهد. چشمی که پشت لنز قرمز است تنها تصاویر آبی را میبیند و چشم دیگر که پشت لنز آبی است تصاویر قرمز را میبیند. در این حالت هر چشم قادر است تنها یک مجموعه تصویر را ببیند به همین دلیل هم مغز به اشتباه میافتد و فکر میکند که هر دو چشم تصاویر یکسانی را میبینند. در این حالت محل فوکوس برای هر دو چشم ثابت است ولی تقعری که هر چشم به خود میگیرد متفاوت است، همین امر باعث به وجود آمدن توهم عمیق بودن تصاویر میشود. امروزه فنآوری دیگری به عینکهای Passive اضافه شده که از لنزهای پلاریزه استفاده میکند. اگر به صفحه نمایشی که از این فنآوری استفاده میکند نگاه کنید، تصاویر نامفهوم و چند رنگی را میبینید. عینکهای Passive این فنآوری بعضی شعاعهای نوری که در جهات خاصی گسیل میشوند را فیلتر میکند و تنها نورهای پلاریزه از لنز این عینکها عبور میکند. به همین دلیل هم هر چشم تصاویر خاصی را میبیند. عینکهای Passive پلاریزه به این دلیل که رنگ تصاویر را تحت تا?ثیر قرار نمیدهند از طرفداران بیشتری برخوردارند. البته استفاده از این فنآوری بیشتر در سینما رایج است چرا که اگر بخواهید این فنآوری را در منزل به کار ببرید، برای هر بار استفاده از این عینک باید یک فیلتر پلاریزه روی صفحه تلویزیون قرار دهید. عینکهای Acitve در سالهای اخیر متخصصان روشهای دیگری علاوه بر عینکهای Passive برای دیدن تصاویر سه بعدی طراحی کردهاند. در این روش نیاز به استفاده از عینکهای مخصوص هست ولی لنز این دوربینها دارای رنگ یا فیلتر خاصی نیست. مکانیزم کار این عینکها برپایه ایجاد تا?خیر در زمان دیدن تصاویر توسط هر چشم است. این عینکها از صفحات کوچک LCD برای ایجاد تصاویر سه بعدی استفاده میکنند. هر قسمت از عینک دارای حسگرهای فروسرخ است که به صورت بیسیم با تلویزیون ارتباط برقرار میکند. زمانی که تصویری برروی صفحه نمایش ایجاد میشود، هر لنز این عینک تصویر مشابهی را ایجاد میکنند با این تفاوت که در نمایش تصاویر برای هر چشم تا?قیر وجود دارد. در حقیقت هر کدام از لنزها بین حالت شفاف و غیر شفاف تغییر حالت میدهند. زمانی که تصویر لنز راست برروی صفحه نمایش داده میشود، لنز چپ تاریک میشود و برعکس. این تغییر با سرعتی بالا رخ میدهد که چشم انسان قدرت تشخیص آن را ندارد. این فنآوریها سالهاست که توسط دانشمندان طراحی شدهاند ولی تنها چند سالیاست که علم روز قدرت پیاده سازی آنها برروی تلویزیونهای LCD و پلاسما را دارد. موضوع مطلب : ر تلویزیون های معمولی برای تشکیل تصویر از نقاط فوق العاده کوچکی به نام «پیکسل» استفاده می شود. این در حالی است که در یک تلویزیون سه بعدی، این پیکسل ها به دو قسمت تقسیم می شوند و یک قسمت از آنها برای ایجاد یک تصویر استفاده می شود و قسمت دیگر برای ایجاد یک تصویر مشابه دو تصویر اولی ولی با اندکی تفاوت با آن، در فاصله های خیلی نزدیک یا خیلی دور این دو تصویر روی یکدیگر افتاده و تصویر نهایی تقریباً نامشخص می شود.
در حال حاضر چند شرکت تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی بر روی ساخت تلویزیون ها و نمایشگرهایی تمرکز کرده اند که به نمایشگرهای قرن بیست و یکم معروف شده اند. به طوری که هم اکنون شرکت های فیلیپس و توشیبا در این زمینه به موفقیت هایی هم دست یافته اند. این شرکت ها به زودی نمایشگرهایی را روانه بازار خواهند کرد که تجربه تماشای سه بعدی را برای بیننده به ارمغان می آورد. موضوع مطلب : قابلیت شناور ماندن در هوا و قابلیت بلند شدن بصورت کاملا عمودی را دارد ولی این یک هلیکوپتر نیست . این یک جت جنگنده مافوق صوت است . واقعیت هایی که برای بسیاری از جت های دیگر انجام آن ناممکن است . ما در مورد جت F-35B صحبت میکنیم . این هواپیما به تازگی تست ها و آزمایشات لازم را برروی یک ناو هواپیمابر به اتمام رساند . این جت با استفاده از فن عظیمی که دقیقا در پشت کابین خلبان قرار دارد انرژی لازم برای معلق ماندن را تامین میکند . در فیلم زیر قابلیت هایی از این جت در آزمایش اخیر آن به نمایش گذاشته شده است . موضوع مطلب : درباره وبلاگ با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید. آخرین مطالب
آرشیو وبلاگ پیوندها
نویسندگان
آمار وبلاگ
فرم تماس امکانات دیگر پربازدیدترین مطالب
کد پربازدیدترین |
|||||||||||||||||||||||||||||||
کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است
|