سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
به سایت از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ خوش آمدید

ارتباطات همراه سونی

از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد
(تغییرمسیر از سونی اریکسون)
پرش به: ناوبری, جستجو
ارتباطات همراه سونی
Sony Ericsson logo.svg
بنیانگذاری یکم اکتبر 2001
موقعیت لندن، Flag of the United Kingdom.svg بریتانیا
افراد مهم هیدکی کومیاما (رئیس)،
آندرس رونواد (قائم مقام و مدیر فروش)
محصولات گوشی تلفن همراه
درآمد 6?78 میلیارد یورو (2009)
شمار کارکنان 9400 نفر
شرکت صاحب سونی (100?)

سونی اریکسون شرکتی است که مشترکا توسط دو شرکت سونی ژاپن و شرکت ارتباطاتی سوئدی اریکسون در سال 2001 برای تولید موبایل تأسیس شد. هر دوی شرکت‌ها تولید موبایل شرکت خود را متوقف کردند. دلیل این ترکیب تخصص سونی در دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی و رهبری تکنولوژیکی اریکسون در بخش ارتباطات است.

دفتر مرکزی شرکت در منطقه همرسمیت شهر لندن قرار دارد. این شرکت تیم‌های توسعه و تحقیقی دیگری در کشورهای سوئد، ژاپن، چین، کانادا، هلند، ایالات متحده، هند و بریتانیا هم دارد. سونی اریکسون بیش از 9000 کارمند در سرتاسر جهان دارد. در حال حاضر شرکت ژاپنی سونی با خرید شرکت سوئدی اریکسون، آن را بطور کامل در مجموعه سونی درآمیخته است. رئیس شرکت هیدکی کومیاما و قائم مقام آن آندرس رونواد می‌باشد.

 

محتویات

محصولات و خدمات

سونی و اریکسون تجارت خود را در مارس 2002 با هم ترکیب کردند و آنها هم اکنون محصولات کاملی برای همه گروها در زیر چتر «سونی اریکسون» دارند. سونی اریکسون در سال 2005 سری W گوشی‌های موسیقی مارک Walkman را معرفی کرد. گوشی‌های موسیقی سری-W سونی اریکسون را می‌توان به عنوان اولین گوشی‌های موبایل که مرکزیت آن‌ها موسیقی هستند، معرفی کرد، این باعث ایجاد بازار جدید موسیقی قابل حمل در زمان خود شد. سونی اریسکون در سال 2006 گوشی‌هایی با مارک CyberShot سونی معرفی کرد.

شرکت سونی اریکسون همچنین گوشی‌های رنگی ارزان قیمت نیز عرضه می‌کند. سونی اریکسون میخواهد که گوشی‌ها را در هند با قرارداد ساخت خود با Flextronics و Foxconn بسازد. نماینده شرکت گفت که در سال 2009 آن‌ها امیدوار هستند که بازار موبایل هندی تا 10 میلیون افزایش پیدا کند.[1]

توضیح سری‌های مختلف

  • سری D - گوشی‌های همراه متوسط. اختصاصی برای اپراتور T-Mobile («Deutsche Telekom») (D750)
  • سری F - گوشی‌های همراه متوسط. اختصاصی برای اپراتور Vodafone و اپراتورهای تابع Vodafone (F500)
  • سری J - گوشی‌های در حد پایین. دوربین ندارند. («Junior») (J100-J300)
  • سری K - گوشی‌های همراه از حد پایین تا بالا. دوربین‌هایی با طراحی dual front ارائه می‌کنند. مدل‌های خاصی تحت نام CyberShot، نام گذاری شده‌اند. («Kamera» سوئدی) (K200-K810)
  • سری M - سری متوسط گوشی‌های هوشمند با سیستم‌عامل سیمبیان. («Messaging») (M600)
  • سری P - گوشی‌های هوشمند در سطح بالا با سیستم‌عامل سیمبیان. («PDA») (P800-P990, P1)
  • سری S - گوشی‌های همراه 99 تا متوسط به صورت چرخنده و یا لغزنده. («Swivel») (S500-S700/S710)
  • سری T - گوشی‌های همراه از سطح پایین تا سطح بالا و یک قالب دهی از سمت قالب‌دهی اریکسون (مد) (T68-T650)
  • سری V - گوشی‌های همراه متوسط به بالای اختصاصی برای اپراتور تلفن همراه Vodafone. («Vodafone») (V600-V800)
  • سری W - گوشی‌های همراه سطح پایین تا بالا نام گذاری شده تحت نام WalkmanاWalkman») (W200-W960) این مدل گوشی مخصوص موسیقی هستند و مدیا پلیر پیشرفته ای دارن .
  • سری Z - گوشی‌های همراه سطح پایین تا بالای خانوادگی (مد). («Ze Bobber» Swedish)(Z200-Z800, Z1010)
  • سری R - گوشی‌های همراه سطح پایین با قابلیت منحصرا رادیو FM,AM و (R300,R306)که در تابستان 2008 ارائه شد.
  • سری ‍‍C - گوشی‌های همراه متوسط به بالا با دوربینهای دیجیتال نسبتا حرفه ای Cybershot (C902 که در تابستان 2008 ارائه شد.

اطلاعات مالی

سونی اریکسون اولین سود خود را در نیمه دوم 2003 اعلام کرد. در سال 2005، سونی اریکسون بیش از 50 میلیون تلفن همراه فروخت. در 2006، تلفن‌های همراه بیش از 74?8 میلیون فروش داشتند.
بر طبق مجله سوئدی M3 چاپ 7/2006، سونی اریکسون بهترین مارک فروش رفته در کشورهای شمال است، پیرو نوکیا.
با توجه به IT Gartner، در فصل سوم 2006، سونی اریکسون چهارمین سازنده بزرگ تلفن همراه در دنیا بعد از نوکیا، موتورولا، سامسونگ است. این شرکت 8? از بازار جهانی موبایل را در دست دارد.

خرید سهام اریکسون توسط سونی

شرکت سونی در سال 2011 سهام اریکسون را به‌طور رسمی خریداری کرد[2] و عرضه تلفن‌های همراه خود را تحت نام ارتباطات همراه سونی (به انگلیسی: Sony Mobile Communications) از سال 2012 آغاز می‌کند.[نیازمند منبع]




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 اردیبهشت 10 :: 5:6 عصر

.

سونی

سونی
???????
Sony logo.svg
بنیانگذاری 7 مه 1946 (انتخاب نام جاری در سال 1958)
محصولات لوازم الکترونیکی (صوتی تصویری و لوازم بازی)
تجهیزات تخصصی صوتی/تصویری
اجسام نیمه هادی
سخت‌افزار کامپیوتر
خدمات مالی
فیلم، تلویزیون، موسیقی و بازی‌های نرم‌افزاری
درآمد 76?201 میلیارد دلار آمریکا
شمار کارکنان 163?000 (از تاریخ 31 مارس 2007)
شرکت‌های وابسته سونی الکترونیکس
سونی اریکسون (?50)
شعار like.no.other
مثل.هیچ.کدام
وب‌گاه www.sony.net
www.sony.co.ir

سونی (به ژاپنی: ???????, Son? Kabushiki-gaisha؛ به انگلیسی: Sony Corporation) یک شرکت چند ملیتی و چند شعبه‌ای می‌باشد که مرکز آن در توکیو ژاپنی است. این شرکت همچنین یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های رسانه‌ای جهان با درآمد 68?39 میلیارد دلار (2006) واقع در میناتو توکیو است. سونی یکی از تولید کنندگان پیشرو در محصولات الکترونیک، محصولات صوتی تصویری، ارتباطات، بازی‌های ویدیویی، و فن آوری اطلاعات برای بازارهای عادی و حرفه‌ای است که این شرکت را تبدیل به یکی از ثروتمندترین شرکت‌های جهانی کرده است. فعالیت‌های اصلی در زمینه? تجارت این شرکت شامل شرکت سونی (Sony Corporation)، فیلمسازی سونی، بازی‌های کامپیوتری سونی، شرکت سونی اریکسون و شرکت بازرگانی سونی می‌باشد. شرکت بازرگانی ایران نماینده رسمی محصولات صوتی و تصویری سونی در ایران را بر عهده دارد.

محتویات

تاریخچه

در سال 1945 بعد از جنگ جهانی دوم ماسارو ایبوکا شروع به تعمیر رادیو در یک ساختمان بمباران شده در توکیو کرد. سال بعد، او به همکار خود آکیو موریتا پیوست و آنها شرکتی به نام توکیو تسوشین کوگیو یا کی. کی تأسیس کردند که ترجمه? آن به فارسی "شرکت مهندسی ارتباط دور برد توکیو" می‌شود. این شرکت اولین دستگاه ضبط نوار به نام Type-G را در ژاپن ساخت. در اوایل سال 1950 ایبوکا به آمریکا سفر کرد و در آنجا شنید که آزمایشگاه بل (Bell Labs) ترانزیستور اختراع کرده است. او آن‌ها را متقاعد کرد که پروانه ساخت تکنولوژی ترانزیستور را به شرکت خود در ژاپن ببرد. هنگامی که بیشتر شرکت‌های آمریکایی تحقیقات خود بر روی ترانزیستور را برای مصارف نظامی انجام می‌دادند، ایبوکا به دنبال به کارگیری آن در ارتباطات بود.

در آگوست سال 1955، شرکت مهندسی ارتباط دور برد توکیو یا کی.کی اولین محصول تجاری ژاپن یعنی رادیوی ترانزیستوری سونی تی آر-55 را به بازار عرضه کرد. به دنبال این جریان در دسامبر همان سال سونی تی آر-72 را هم عرضه کرد، محصولی که توجه همگان را در داخل ژاپن و بازارهای خارجی، که شامل کانادا، استرالیا، هلند و آلمان بود را به خود جلب کرده بود. رادیوی سونی تی آر-72 با داشتن خصوصیت شش ترانزیستوره، با برونداد کشویی و کیفیت فوق العاده? ارتقاء یافته صدا، به فروش خوب خود ادامه داد. در می سال 1956 شرکت سونی تی آر-6 را به بازار عرضه کرد که نوآوری‌های این رادیو شامل طراحی نازک و کیفیت صدای خوب آن بود که آن را قادر به رقابت با رادیوهای قابل حمل کرده بود. به خاطره تی آر -6 بود که برای اولین بار سونی با "آچان"(Atchan) یک شخصیت کارتونی خلق شده توسط فویوهیکو اکابی، قرارداد بست که شخصیت تبلیغاتی آنها بشود. اکنون به نام "پسر سونی" شناخته می‌شود، این شخصیت برای اولین بار در یک کارتون ظاهر شد که یک تی آر-6 دربرابر گوش خود نگه داشته بود. به دنبال آن در سال بعد، 1957، شرکت مهندسی ارتباط دور برد توکیو با مدل تی آر-63 از راه رسید، پس از آن کوچکترین (میلیمتر 32×71×112 ) رادیوی ترانزیستوری در تولیدات تجاری را ساخت. آن یک موفقیت تجاری جهانی بود.

پروفسور مایکل برایان شیفر از دانشگاه آریزونا بیان کردن، "سونی اولین نبود، اما رادیوی ترانزیستوری آن موفق‌ترین بود. تی آر-63 ساله 1957 راهش را به سوی بازار آمریکا باز کرد و آغازگر صنعتی نوین برای مصرف کنندگان ریز الکترونیک بود." در اواسط سال 1950، نوجوانان آمریکایی شروع به خریدن رادیوی ترانزیستوری قابل حمل در ارقام بالا نمودند که این امر باعث گردید تا این صنعت نوپا از 100،000 دستگاه در سال 1955 به 5،000،000 دستگاه تا پایان سال 1968 برسد. اگرچه، این رشد فوق العاده سونی در فروش رادیوهای ترانزیستوری باعث شد که آن را به محصول برتر برای مصرف کننده‌های الکترونیکی تبدیل کند، این رشد به این دلیل نبود که مصرف کننده‌هایی که محصول نسل اولیه یعنی رادیوی لامپی را خریداری کرده بودند، بلکه به سبب پدیده? جدید آمریکایی‌ها در آن زمان به نام راک اند رول بود.[1]

 

تاریخچه نام

نام شرکت یعنی کلمه "سونی" یا "Sony" از ترکیب دو کلمه "sonus" و "sonny" ساخته شده است. کلمه "sonus" در لاتین شبیه کلمات "sound" به معنی صدا و "sonic" به معنی صوتی می‌باشد. کلمه دیگر یعنی "sonny" به معنای پسر بچه می‌باشد. ترکیب آن‌ها در کلمه سونی گویای گروهی کوچک از جوانان است که انرژی و علاقه بسیاری برای ارایه تولیدات نامحدود و ایده‌های جدید دارند. با توجه به گسترش چشم اندازهای جهانی در سال 1958 این کمپانی نام حقوقی " شرکت سونی" یا "Sony Corporation" برای خود انتخاب کرد. نام سونی در هر زبانی به راحتی قابل تلفظ کردن و خوانده شدن است.

محصولات، قالب‌های فناوری و فناوری‌های برجسته شرکت سونی

دستگاه MP4 واکمن سونی
دستگاه وی سی آر سونی
دستگاه DVD/HDD Recorder سونی
دیسکمن سونی

شرکت سونی در ابداع فناوری‌های استاندارد خانگی در ضبط و نگهداری محصولات صوتی و تصویری بجای تقلید از فناوری‌های بوجود آمده توسط سایر کارخانه‌ها جزء یکی از شرکت‌های سرشناس بوده است. یکی از بدنام‌ترین آن ها جنگ فرمت نوارهای ویدئویی در اواخر دهه 1980 بود. در آن زمان شرکت سونی با سیستم بتامکس دستگاه ضبط ویدئو با شرکت جی وی سی که قالب وی اچ اس را به بیرون داده بود، رقابت می کرد. در آخر سیستم وی اچ اس گوی سبقت در بازار را ربود و استاندارد جهانی دستگاه وی سی آر گردید و شرکت سونی از این قالب فناوری تقلید کرد.

در سال 1975، سونی دستگاه ضبط ویدئو کاست بتامکس را روانه بازار کرد. در سال 1979 نیز نام واکمن به عنوان اولین دستگاه پخش موسیقی قابل حمل در جهان به همگام معرفی شد. 1982 شاهد روانه شدن نوار ویدئویی بتاکم حرفه‌ای سونی به همراه لوح فشرده بود. در سال 1983 سونی دیسکت ریز 90 میلی متری (بطور واضحتر فلاپی‌دیسک 3?5 اینچی) را معرفی کرد، که همزمان با وجود دیسک 4" ساخته شد و انواع مختلف دیگری که توسط شرکت‌های متفاوتی برای جایگزینی فلاپی‌دیسک 5?25" ساخته شدند. سونی موفقیت‌های فراوانی کسب کرد و محصولات او بر دیگر فرمت‌ها چیره شدند؛ فلاپی‌دیسک 3?5" به تدریج با جایگزینی فرمت‌های رسانه‌ای کهنه شد. در 1983 سونی سیستم کامپیوتر خانگی "MSX" را روانه ساخت، و به جهانیان (با همکار خود فیلیپس) لوح فشرده یا "CD" را شناساند. در 1984 سونی سری دیسکمن را روانه بازار کرد که موفقیت‌های واکمن را به عنوان محصول قابل حمل "CD" ادامه داد.




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 اردیبهشت 10 :: 5:4 عصر

 

لیزا و مکینتاش (1981 تا 1989)

در سال 1983 اپل با ارائه مدل «لیزا» (Lisa) که اولین کامپیوتر مجهز به ماوس و سیستم‌عامل دارای واسط گرافیکی، آیکون‌ها و پنجره‌ها بود توانست انقلابی بزرگ در زمینه کامپیوترهای شخصی به وجود آورد. بعد از آن در سال 1984 سیستم‌عامل مکینتاش توسط اپل در حالی روانه بازار شد که تبلیغات بسیار گسترده‌ای برایش انجام گرفته بود. ظهور مکینتاش و ارائه نسخه‌های مختلف برنامه‌های نشر رومیزی توسط کمپانی ادوبی (Adobe) نظیر PageMaker و بعدها برنامه ساخت انیمیشن موجب شد تا مکینتاش در بین انتشارات و سازندگان فیلم و موسیقی طرفداران بسیاری پیدا کند. بسیاری از نرم‌افزارهای مشهور کنونی مانند مایکروسافت ورد و ادوبی فتوشاپ اولین بار برای کامپیوتر مکینتاش نوشته شدند.

اواسط دهه 1980 اپل دارای دو دپارتمان بود: یکی روی سری‌های Apple II که خاص کاربران خانگی بود و دیگری روی سیستم‌های مکینتاش که مخصوص کاربران حرفه‌ای طراحی شده بود و به نوعی روی این دو دپارتمان تحقیقات بسیاری را انجام داد اما با تمام این تلاش‌ها و تحقیقات مکینتاش نتوانست به سهم بازاری مشابه دهه 70 کامپیوترهای Apple II دست پیدا کند، اما همچنان به رقابت خود با کامپیوترهای IBM ادامه داد.(مکینتاش(سیستم unix) با مک او اس فرق دارد)

دوران طلایی (1989 تا 1991)

ارائه مدل جدیدی از کامپیوترهای قابل حمل توسط اپل در سال 1989 به نام Macintosh Portable کلید خورد و بعد از آن نوت بوک PowerBook وارد بازار شد. نوت بوکی که با همکاری کمپانی سونی و به کارگیری باتری‌های دو ساعته، صفحه مانیتور 9 اینچی و هارد درایو 20 مگابایتی به فرمی کاملاً ارگونومیک طراحی شده بود توانست در سال 1991 سود زیادی را نصیب این کمپانی کند. این دوران به قدری در دوران کاری اپل سودآور و درخشان به شمار می‌آید که از آن به عنوان «دوران طلایی» یاد می‌کنند.

 

(1990 تا 1993)PowerBook و نزول

با یادگیری چند درس دردناک بعد از معرفی کامپیوتر حجیم مکینتاش پرتابل در 1989، اپل به طراحی صنعتی روی آورد و استراتژی خود را بر پایه ارایه سه مدل کامپیوتر قابل حمل بنا کرد. یکی از این مدل‌ها توسط Sony (که دارای مهارت در طراحی قطعات الکترونیکی کوچک، بادوام و کارا بود) ارایه شد. PowerBook 100 در سال 1991 ارایه شد و استاندارد شکل و ترکیب ارگونومیک کامپیوترهای لپتاپ را بنا کرد. این محصول شهرت اپل را به عنوان یک تولیدکننده? با کیفیت هم در زمینه کامپیوترهای رومیزی و هم کامپیوترهای قابل حمل تثبیت کرد. موفقیت PowerBook و چند محصول دیگر اپل در این مدت باعث افزایش سود مالی شرکت شد. مجله MacAddict سالهای 89 تا 91 را دوره اول طلایی مکینتاش نامگذاری کرد.

ولی دوره طلایی ادامه پیدا نکرد. مایکروسافت ویندوز یک رابط جدید را به نمایش گذاشت که به عقیده بسیاری از مردم از نظر کارایی به راحتی مکینتاش بود. اپل، مایکروسافت را متهم به کپی برداری از روی مکینتاش کرد ولی ویندوز به پیشرفت خود ادامه داد. در طول دهه 90، اپل خط تولید خود را گسترش داد.اپل تنوع زیادی از محصولات را ارایه می‌داد. هزینه? تولید این گوناگونی محصولات از یک طرف و گسترش محبوبیت مایکروسافت ویندوز که با تبلیغات زیادی همراه بود از طرف دیگر منجر شد اپل تا مرز ورشکستگی پیش رود.

 

همکاری بزرگ (1994 تا 1997)

در اوایل دهه 90 اپل به این نتیجه رسید که برای باقی ماندن در دنیای کامپیوتر باید مکینتاش را بازنویسی کند.احتیاجات کاربران و برنامه‌های کامپیوتری با سخت‌افزار و سیستم‌عامل‌های فعلی قابل پاسخگویی نبودند.در سال 1994 اپل طرفداران خود را با اتحاد با رقیب قدیمی خود یعنی IBM و موتورلا غافلگیر کرد.این یک پیشنهاد جدید بود برای تولید یک کامپیوتر جدید بود که از سخت‌افزار IBM و موتورلا و نرم‌افزار اپل استفاده می‌کرد.اپل با اتحاد AIM (Apple IBM Motorola) امید داشت که از مایکروسافت تنها رقیبش جلو بیفتد.بعد از آن اپل خط تولید Power Macintosh را راه اندازی کرد که از پردازنده PowerPC IBM به جای سری 68k موتورلا استفاده می‌کرد.سیستم‌عامل اپل برای پردازنده جدید بازنویسی شد.

در اواسط دهه 90 اپل بر روی بهبود قابلیت‌های سیستم‌عامل مکینتاش کار می‌کرد، بعد از اولین تلاش برای تغییر کدهای آن اپل به این نتیجه رسید که بهتر است نوشتن یک سیستم‌عامل جدید را آغاز کند و بعد آن را مطابق رابط کاربری مکینتاش اصلاح کند.بعد از شکست پروژه مشترک با IBM برای نوشتن سیستم‌عامل جدید، اپل سیستم‌عامل NEXTstep را که محصول شرکت استیو جابز بود را خریداری کرد. این باعث بازگشت جابز به اپل شد.در 9 جولای 1997 هیأت مدیره اپل جابز را بعد از 12 سال ضرر مالی و ارزش سهام پایین به سمت مدیرعامل منصوب کرد. جابز کار خود را به عنوان مدیرعامل موقت شروع کرد و دست به اصلاحات گسترده‌ای در ساختار اپل زد.

 

شروع دوباره (1998 تا 2005)

در 1998 یک سال بعد از برگشت جابز به شرکت، اپل یک مکینتاش کامل را به نام iMac به بازار معرفی کرد، یک طراحی جدید که بیشتر استانداردهای اپل را مانند SCSI و ADB را حذف کرده و به جای آن دو درگاه USB قرارداده بود. در حالی که از نظر فنی چندان قابل توجه نبود دارای یک خاصیت ابتکاری جدید بود یعنی پوسته پلاستیکی شفاف که در رنگ‌های آبی و سفید ارایه می‌شد. 800?000 سیستم iMac در سال 98فروخته شد. بعد از سال 93 این اولین سالی بود که اپل به سود می‌رسید. در سال 2001 اپل سیستم‌عامل Mac OS X را ارایه کرد که بر پایه NEXTstep و Unix BSD بنا شده بود. OS X بین مشتریان و حرفه‌ای‌ها به ثبات و قابلیت اعتماد بالا همراه با ضریب امنیتی یونیکس و با یک رابط کاربری که استفاده آسان از آن را تضمین می‌کرد شناخته شد. در اواخر 2001 اپل اولین iPod که دستگاه پخش دیجیتال موسیقی قابل حمل بود را ارایه کرد. محصولی که بافروش بیش از 42 میلیون به طرز شگفت آوری موفقیت آمیز بود. iPod با iTunes (که برنامه‌ای برای فروش موسیقی به قیمت هر آهنگ 99 سنت است) همراه شد.تا فوریه 2006 بیش یک میلیارد آهنگ قابل بارگیری از اینترنت برای iPod وجود دارد. در مارس 2005 اپل پشتیبانی خود را از تکنولوژی جدید Blu-Ray سونی اعلام کرد و به Blu-Ray Association پیوست. جابز در ژوین 2005 در یک سخنرانی از فروش کامپیوترهای جدید مکینتاش با پردازنده اینتل در ژانویه 2006 خبر داد. وی همچنین گفت که انتقال مکینتاش از PowerPC به Intel تا سال 2007 طول خواهد کشید.

 

عصر اینتل (2006 تا کنون)

اپل در دهم ژانویه 2006 اولین کامپیوترهایش را با پردازنده اینتل ارایه کرد. لپ‌تاپ جدید MacBook Pro جایگزین سری قدیمی PowerBook شده‌است که حدود 4 برابر سریعتر است[نیازمند منبع] و آی‌مک جدید که 2تا 3 برابر سریعتر شده‌است. هر دو از پردازنده‌های اینتل با تکنولوژی Core Duo استفاده می‌کنند. مشارکت اپل و اینتل یک اصطلاح جدید را میان کاربران کامپیوتر به وجود آورده‌است، مکتل “Mactel” در جواب عبارت “Wintel” که به کامپیوترهایی که با پردازنده Intel و سیستم‌عامل Windows کار می‌کردند اطلاق می‌شد ساخته شده‌است.البته این عبارت هیچگاه توسط یک مقام رسمی دو شرکت استفاده نشده‌است و بیشتر در میان طرفداران رواج پیدا کرده است[نیازمند منبع].

نماد اپل

نماد اصلی اپل توسط استیو جابز و رون وین طراحی شده بود که ایزاک نیوتن را نشان می‌داد درحالی که زیر یک درخت سیب نشسته‌است .هرچند این طرح خیلی زود با طرح مشهور سیب رنگین کمان که یک گاز از کنار آن گرفته شده تعویض شد.این یکی از طرحهایی بود که راب یانوف در سال 1976 به جابز نشان داده بود[نیازمند منبع]. در سال 1998 نماد اپل تک رنگ شد بدون اینکه رنگ خاصی برای آن به کار رود، برای مثال سیب بر روی PowerMac G5 و Apple iMac خاکستری است، در Mac OS X به صورت پیش فرض آبی است. در صفحه بوت OS X 10?3 و OS X 10?4 رنگ کرمی دارد و بر روی iBook و PowerBook G4 وMacBook Pro سفید است. نماد اپل یکی از شناخته شده‌ترین نمادها در جهان است و به طور برجسته در تمامی محصولات اپل و فروشگاه‌ها دیده می‌شود.

کامپیوتر اپل سازنده عمده کامپیوترهاى شخصى واقع در ایالت کالیفرنیاى آمریکا که کامپیوترهاى غیر سازگار با IBM تولید مى کند.

x Apple IIC در سال 1984، شرکت "اپل " مدل Apple IIc را معرفی کرد. کامپیوتر فوق از لحاظ اندازه نظیر یک کامپیوتر notebook بود. سیستم فوق دارای یک ریزپردازنده 65C02 ، یکصد وبیست و هشت کیلوبایت حافظه ، یک فلاپی درایو 5.25، دو پورت سریال ، یک پورت موس ، یک کارت مودم و منبع تغذیه خارجی، بود. وزن کامپیوتربدون در نظر گرفتن مانیتور، 5 کیلوگرم بود. در کامپیوتر فوق از یک مانیتور نه اینچ تک رنگ و یا یک پانل اختیاری LCD استفاده می شد. . در ادامه و در سال 1986، شرکت IBM نمونه محصول خود را در این زمینه عرضه کرد. در سیستم فوق از ریزپردازنده 8080 ، 256 کیلوبایت حافظه، دو عدد فلاپی درایو 3.5 اینچ ، یک LCD، پورت های سریال و موازی و یک محل خاص برای یک مودم خارجی، استفاده می گردید. کامپیوتر فوق بهمراه نرم افزارهای اختصاصی نظیر واژه پرداز، دفترچه تلفن و ... عرضه گردید. وزن سیستم فوق 5.4 کیلوگرم و به قیمت 3500 دلار فروخته می گردید.




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 اردیبهشت 10 :: 4:58 عصر

شرکت اپل

 

شرکت اپل
Apple Inc.
Apple logo.PNG
لوگوی شرکت اپل
نوع شرکت شرکت سهامی عام
بنیانگذاری کوپرتینو، کالیفرنیا، آمریکا (1 آوریل 1976)
بنیانگذار(ها) استیو جابز
استیو وزنیاک
رونالد وین
شعبه مرکزی اینفینیت لوپ، کوپرتینو، کالیفرنیا
افراد مهم استیو جابز (موسس، رئیس هیأت مدیره سابق، مدیر عامل سابق شرکت)
تیم کوک (COO)
پیتر اوپنهایمر (CFO)
باب منسفیلد (مک و آیفون سخت افزار مهندسی)
جاناتان ایوه (طراحی صنعتی)
محصولات
خدمات

فروشگاه‌ها (خرده فروشی، آنلاین، برنامه، آیتونز، آیبوکز)

موبایل‌می
درآمد 65?23 میلیارد دلار (سال مالی 2010)
سود خالص 14?01 دلار (سال مالی 2010)
دارایی کل 75?18 دلار (سال مالی 2010)
شمار کارکنان 49?400 نفر (2010)
شرکت‌های وابسته بریبرن کاپیتل، شرکت فایل‌میکر
شعار فکر متفاوت (به انگلیسی: Think Different)
وب‌گاه apple.com

شرکت اَپِل (به انگلیسی: .Apple Inc) یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینه? طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم‌افزار کامپیوتر فعالیت می‌کند. این شرکت ابتدا با نام شرکت کامپیوتری اپل (.Apple Computer Inc) در شهر کوپرتینو در ایالت کالیفورنیا، واقع در دره سیلیکون کشور آمریکا تاسیس شد.

این شرکت در دهه‌? هفتاد میلادی با معرفی ریزرایانه‌های اپل 1، اپل 2، اپل 3 و پس از آن مکینتاش به بازار به آغاز و گسترش نوعی رایانه شخصی کمک فراوانی نمود.

اپل معمولاً به تولید سخت‌افزارهای نوین و دارای طراحی صحیح معروف است. از محصولات سخت‌افزاری این شرکت می‌توان آی‌پاد، آی‌مک، مک بوک و آی‌فون را نام برد.

همچنین این شرکت در زمینه تولید نرم‌افزار هم فعالیت دارد. نرم‌افزارهای آی‌تونز، آی‌لایف، آی ورک و سیستم‌عامل مورد استفاده در رایانه‌های این شرکت مک اواس ده نیز نمونه‌هایی از فعالیت نرم‌افزاری این شرکت هستند.

مدیریت اجرایی این شرکت برعهده استیو جابز بوده است. وی یک ماه قبل از مرگش از ریاست این شرکت استفعا کرد و به جای آن تیم کوک ریاست این شرکت را بر عهده گرفته است. استیو جابز وی همراه با استیو وزنیاک و رونالد وین [1] این شرکت را بنیانگذاری کردند. رونالد وین در کمتر از دو هفته سهام خود را واگذار کرد.[2][3]

محتویات

تاریخچه

استیو جابز موسس شرکت اپل.
مرکز شرکت اپل در «اینفینیت لوپ» شهر کوپرتینو در ایالت کالیفرنیای آمریکا.

 

بنیانگذاری اپل (1976 تا 1980)

کمپانی اپل در سال 1971 با دوستی استیو وزنیاک 21 ساله مهندس کامپیوتر و استیو جابز 16 ساله متولد شد به طوری که با گذشت شش سال از آشنایی این دو نفر در سال 1977 این کمپانی با معرفی کامپیوتر شخصی Apple I که در گاراژ خانه جابز به صورت دستی ساخته شده بود رسما با نام تجاری Apple Computer Inc به بازار تکنلوژی وارد شد و توانست ظرف مدت کوتاهی با فروش تعدادی از این مدل کامپیوتر شخصی، اعتباری برای خود دست و پا کند. بلافاصله در سال 1977 اپل نوع دیگری از کامپیوتر شخصی یعنی Apple II را وارد بازار کرد که به دلیل مجهز بودنش به فلاپی درایو 5?25 اینچی از رقبای دیگر خود در آن دوره نظیر Commodore که از نوار مغناطیسی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می‌کرد، پیشی گرفت. در سال 1980 اپل سعی کرد با معرفی مدل Apple III که به نوعی بهینه شده سری Apple II به شمار می‌آمد با بزرگ‌ترین رقیب آن دوره یعنی آی‌بی‌ام که با تجهیز کامپیوترهای خود به سیستم‌عامل DOS توانسته بود سهم زیادی از بازار فروش را به خود اختصاص دهد، وارد رقابت جدی شود اما به دلیل ایراداتی که در طراحی این مدل وجود داشت مجبور شد تا صدها دستگاه از Apple III فروخته شده را به کمپانی برگردانده و از همین جا با تعیین و تشخیص راه‌حل‌های ممکن برای رفع مشکل مدل Apple III ایده ساخت مدلی جدید خلق شد.




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 اردیبهشت 10 :: 4:58 عصر


		  به جرات می توان گفت اینترنت بدون گوگل معنایی ندارد. 		  به جرات می توان گفت اینترنت بدون گوگل معنایی ندارد.

 

به جرات می توان گفت اینترنت بدون گوگل معنایی ندارد. امروزه بسیاری از مردم برای یافتن جواب هر مساله ای به سراغ موتور جست وجوگر گوگل می روند. این جست وجوگر به سرعت جای خود را در بین کاربران اینترنت باز و طرفداران بی شماری را جذب کرده است.
موتور جست وجوگر هوشمند و سریع گوگل در حال حاضر تمام رقیبان قدر خود را در مدت زمان کوتاهی پشت سر گذاشته و خود را یکه تاز میدان کرده است. چندی پیش نشریه نیویورک تایمز تصویر طنزی را به گوگل اختصاص داده بود که نشان می داد تا چند سال آینده می تواند حتی درون مغز شما را هم برایتان جست وجو کند.
برخلاف تصور بسیاری از افراد گوگل اصلاً شرکت قدیمی و باسابقه ای نیست. همچنان که باسابقه بودن نیز لزوماً به معنی حرفه ای بودن نیست. شاید بتوان گفت آغاز شکل گیری گوگل به سال های 1995 یا 1996 بازمی گردد. بنیانگذاران این شرکت یعنی «لری پیچ» و «سرگئی برین» در آن زمان فقط 24 و 23 سال داشتند و به طور کاملاً تصادفی یکدیگر را در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا (چهارمین دانشگاه برتر جهان) ملاقات کرده بودند. لری که فارغ التحصیل دانشگاه میشیگان بود برای بازدید از دانشگاه استنفورد آمده بود و سرگئی که 23 سال بیشتر نداشت، محیط دانشگاه و دانشکده ها را به او نشان می داد و در عین حال با یکدیگر مشغول بحث در مورد مسائل مختلف و اهداف شان بودند.
در همان روز بود که هر دو متوجه شدند یکی از اهداف و موضوع های فکری مشترک شان این است که چگونه می توان اطلاعات مرتبط به هم را از میان انبوهی از اطلاعات موجود در کامپیوتر استخراج کرد؟ و به این ترتیب بود که اساس فکری شرکت گوگل پایه ریزی شد.
اوایل ژانویه 1996 بود که آنها همکاری خود را برای ساختن یک موتور جست وجوگر به نام «Back Rub» شروع کردند. این نام در حقیقت اشاره ای بود به اینکه موتور جست وجوی آنها می توانست لینک هایی را که به یک وب سایت مشخص می رسند، آنالیز و ردیابی کند.
اوایل سال 1998 بود که آنها توانستند یک هارد دیسک با ظرفیت یک ترابایت (یعنی ده به توان دوازده) را به صورت ارزان از یک حراجی در «وست وود» لس آنجلس تهیه کنند و در اتاق لری در خوابگاه دانشگاه استنفورد ساختن کامپیوتر سرور مورد نظرشان را شروع کردند. این اتاق در واقع مرکز جمع آوری اطلاعات برای گوگل محسوب می شد.
آنها پس از گذشت چندین هفته تصمیم گرفتند تا شرکت گوگل را با کمک و سرمایه گذاری دوستان و آشنایان خود ثبت کنند. مبلغ سرمایه گذاری اولیه برای شروع کار گوگل، رقم یک میلیون دلار بود. اولین دفتر کار آنها در حقیقت یک اتاق در کنار پارکینگ خانه یکی از دوستان شان بود و آنها کار خود را به همراه اولین کارمندشان به نام «سیلور اشتین» که در حال حاضر مدیر بخش فناوری شرکت گوگل است، شروع کردند.
گوگل در آن زمان نسخه آزمایشی یا بتای خود را ارائه کرده بودند و در روز به حدود 10 هزار تقاضا برای جست وجو پاسخ می داد و علامت Beta هم به همراه لوگوی گوگل در سایت آن به چشم می خورد. در همان زمان بود که نشریات مختلف و اخبار به پخش خبرهایی راجع به شرکت تازه تاسیس و جادویی آنها یعنی موتور جست وجوگر گوگل پرداختند. نشریه معتبر Pcworld در اواخر سال 1998 نام گوگل را به عنوان یکی از صد سایت برتر سال شناخت و معرفی کرد و به این ترتیب گوگل پله های ترقی را طی می کرد. گوگل بزرگ و بزرگ تر شد و شرکت های معتبر دیگری به آن اضافه و ملحق می شدند.
در اواخر سال 1999 گوگل جزء ده سایت برتر جهان انتخاب شد و به گفته بسیاری از کارشناسان گوگل نه تنها یک موتور جست وجوی منحصر به فرد بود، بلکه محیط اداری و فضای کاری آن هم کاملاً با اداره ها و سازمان های دیگر تفاوت داشت. فضای باز و راحت، امکانات تفریحی و ورزشی و طراحی بسیار مناسب به کارمندان کمک می کرد تا در محیطی کاملاً جذاب کار خود را انجام دهند و بنابراین کارایی بیشتری داشته باشند.
ارائه طرح ها و نوآوری های مختلف از طرف کارمندان به جهانی تر شدن گوگل کمک می کرد که شروع انتشار گوگل به ده زبان مختلف در آن زمان از جمله این نوآوری ها محسوب شود. در سال 2000 گوگل توانست جایزه «Webby» را هم از طرف مردم و هم از طرف خود موسسه Webby از آن خود سازد. در همین سال شرکت گوگل امکاناتی را فراهم کرد تا کسانی که دارای وب سایت بودند، بتوانند از موتور جست وجوی گوگل در سایت خود استفاده کنند.
در اواخر سال 2001 میلادی هم اولین نگارش «Toolbar» معروف گوگل برای کاربران ارائه شد. این برنامه کاری کرد تا کاربران بدون مراجعه به وب سایت گوگل و با نصب آن بر روی کامپیوتر خود به طور مستقیم به گوگل متصل شوند و با انتخاب کردن لغات در یک وب سایت بتوانند از گوگل بخواهند که جست وجو کند و مطالب بیشتری را ارائه دهد.
اواخر سال 2001 میلادی هم قسمت جست وجوی تصایور (Image Search) با توانایی جست وجو بین 250 میلیون تصویر به جست وجوهای گوگل اضافه شد و البته به صورت نسخه آزمایشی بر روی اینترنت رفت. از سال 2002 شرکت گوگل تلاش کرد تا ابداعات خود را به صورت کامل تر و بهتر و در ضمن کاربردی تر ارائه کند.
افزودن قابلیت های مختلف به Toolbar ، ایجاد تغییرات عمده در نحوه ارائه لینک های تبلیغاتی، تبلیغ روبات گوگل برای بهتر و سریع تر شناسایی کردن وب سایت های به روز شده، مطابقت دادن لینک های تبلیغاتی با موضوعی که کاربر در مورد آن جست وجو کرده است، از جمله پیشرفت های مهم گوگل محسوب می شود.
شاید مهم ترین اتفاق در سال 2002 افزودن بخش اخبار به گوگل بود. «Google Newz» در اواسط سال 2002 با قابلیت جست وجو در 4500 منبع اصلی خبر و با سر و صدای زیادی شروع به کار کرد و در اواخر همین سال هم سرویس «Froogle» که برای جست وجو در بین محصولات مختلف در نظر گرفته شده بود، به گوگل اضافه شد.
در اول آوریل 2004 گوگل خبر پروژه تحقیقاتی جدید خود بر روی کره ماه را اعلام کرد. پروژه تحقیقاتی گوگل «کوپر فیکس» نام داشت و با هدف ایجاد یک مرکز تحقیقاتی در سطح کره ماه برای ساماندهی اطلاعات موجود در دیتا و در دسترس همگان قرار دادن این اطلاعات کار خود را آغاز کرد. در حال حاضر نیز هنوز این پروژه ادامه دارد.
14 اکتبر سال 2004 روزی بود که گوگل اولین نسخه جست وجوگر دسک تاپ خود را ارائه کرد. نرم افزاری کوچک با قابلیت های بسیار چشمگیر که می تواند مانند یک موتور جست وجوگر داخل کامپیوتر شما به جست وجوی اطلاعات مورد نظر شما بپردازد.
قابلیت بسیار خوب و قابل توجه دیگری که به سرویس گوگل اضافه شد، قابلیت جست وجوی سه بعدی در نقشه جهان بود. اگر به دنبال آدرسی در گوگل بگردید، گوگل علاوه بر نقشه آن مکان می تواند تصاویر ماهواره ای آن منطقه را با قدرت بزرگنمایی قابل توجهی به شما نشان دهد. این قابلیت به قسمت Loeal Search افزوده شده و با نام گوگل ارث (googleerth) شناخته می شود.
(محصولاتی که در سال 2005 به گوگل اضافه شد، برای کاربران اینترنت در ایران چندان شناخته شده نیست و دلیل عمده آن هم عدم دسترسی به آنها و کاربردی نبودن آنها در ایران است. گوگل ویدئو، گوگل مینی و googlestore از جمله این برنامه های خوب است.)
در سال 2006 میلادی ساختمان مرکزی گوگل معروف به (googlePlex) به محیطی بالغ بر 30 هزار مترمربع واقع در دومین ساختمان بزرگ شهر نیویورک منتقل شد و هم اکنون نزدیک به دوازده هزار نفر کارمند دارد. در حال حاضر گوگل برای انجام جست وجوهای خود روی بیش از هشت میلیون سایت اینترنتی کنترل دارد و هر ماه به طور معمول بیش از 5/3 میلیارد پردازش و جست وجو به وسیله کامپیوترهای سرور گوگل انجام می شود.
جالب است بدانید هر جست وجویی که در گوگل انجام می دهید، بلافاصله در حافظه کامپیوترهای پردازشگر مرکزی این شرکت ثبت و ضبط می شود و مشخصات کامپیوتر شما را به همراه جست وجوهای تان به حافظه می سپارد.درآمد خالص شرکت گوگل در سال گذشته میلادی نزدیک به 1/2 میلیارد دلار بوده است.
آخرین دستاورد گوگل که به تازگی آن را اعلام کرده است، تهیه نرم افزاری است که با استفاده از آن می توان هم به صورت آن لاین و هم به صورت آف لاین (در حالی که اینترنت قطع است) به دنیای وب دسترسی داشت. این برنامه جدید (googleGears) نام دارد و به صورت کاملاً رایگان در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
از طریق این نرم افزار می توان پس از آنکه ارتباط اینترنتی برقرار و اطلاعات دانلود شد، اقدام به جست وجوی اطلاعات در وب کرد. ریچارد تامپسون که یک تحلیلگر اینترنتی است در این زمینه می گوید؛ «اکنون دنیای وب بسیار پیشرفته تر از قبل شده است و دلایل کمتری وجود دارد که نرم افزارهایی ساخته شود که فقط در دسک تاپ کامپیوترها قابلیت اجرایی پیدا می کنند.»برای گوگل توقف معنایی ندارد، روز به روز محصولات جدید و خلاقیت های منحصر به فرد باعث شده که مدت ها این سرویس معتبر در صدر اخبار IT در جهان قرار گیرد.
مدیران ارشد گوگل از طرح های آینده خود چیزی نمی گویند تا در این بازار پررقابت همیشه یکه تاز باقی بمانند و بدون شک در آینده هم همچون همیشه خبرساز خواهند بود.
 




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 اردیبهشت 7 :: 3:8 عصر

سرگئی برین

 

سِرگِئی برین
زادروز 21 اوت 1973 ‏(38 سال)
مسکو، Flag of the Soviet Union.svg اتحاد جماهیر شوروی
محل زندگی لوس آلتوس, کالیفرنیا
از دانشگاه مریلند
استنفورد
پیشه دانشمند کامپیوتر، کارآفرین اینترنت
نقش‌های برجسته مؤسس و مدیر تکنولوژی شرکت گوگل
دین یهودی
همسر آن ووجچیکی

امضا
وبگاه
stanford.edu/~sergey

 

سِرگِئی میخایلوویچ برین (به روسی: ?????? ?????????? ????)‏ (زاده? 21 اوت سال 1973) کارآفرین آمریکایی متولد روسیه است که با کمک لری پیج شرکت گوگل را بنیان نهادند.

برین در حال حاضر مدیر تکنولوژی شرکت گوگل می‌باشد و دارایی خالص او در حدود 18?5 میلیارد دلار در نهمین ماه مارس سال 2007 برآوردشده‌است. او در حال حاضر بیست و ششمین ثروتمند جهان و پنجمین ثروتمند آمریکا همراه با لری پیج می‌باشد. او همچنین چهارمین ثروتمند جوان جهان می‌باشد.

زندگینامه و تحصیلات

برین در مسکو در خانواده‌ای یهودی بدنیا آمد. پدر او مایکل برین، ریاضی‌دان و مادر او اقتصاددان بود. در سال 1979 میلادی هنگامیکه برین شش سال داشت خانواده? او به آمریکا مهاجرت کردند. برین از دانشگاه مریلند در رشته? علوم کامپیوتر و ریاضیات در سال 1993 میلادی مدرک کارشناسی دریافت کرد.

بعد از اینکه او از دانشگاه مریلند فارغ‌التحصیل شد، کمک هزینه? تحصیلی از مؤسسه? خیریه «نشنال ساینس» دریافت کرد که به او اجازه? ادامه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد را می‌داد. او مدرک کارشناسی‌ارشد خود را در سال 1995 میلادی دریافت نمود. او هم‌اکنون مشغول ادامه? تحصیل در مقطع دکترا می‌باشد وهم‌زمان در شرکت گوگل نیز مشغول می‌باشد.

او همچنین دارای مدرک افتخاری «MBA» از «Instituto de Empresa Business School» می‌باشد.

 

 

 

 

لری پیج

از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو
لری پیج
Larry Page.jpg
زادروز 26 مارس 1973 (39 سال)،
لنسینگ، میشیگان
حرفه مؤسس و مدیر محصولات شرکت گوگل
درآمد 25?045 دلار (سال 2005)
دارایی خالص 18?5 میلیارد دلار
(سال 2007)

لورنس ادوارد لَری پیج (به انگلیسی: Lawrence Edward "Larry" Page) (زاده? 26 مارس 1973) کارآفرین و مبتکر آمریکایی می‌باشد که به همراه سرگئی برین موتور جستجوی اینترنتی گوگل، در حال حاضر شرکت گوگل، را بنا نهاد.

محتویات

زندگینامه و تحصیلات

لری پیج پسر دکتر کارل ویکتور پیج، یکی از نخستین دانش‌آموختگان دکترای علوم رایانه‌ای از دانشگاه میشیگان و استاد علوم رایانه و هوش مصنوعی در دانشگاه ایالتی میشیگان و گلوریا پیج، مربی برنامه‌نویسی رایانه در دانشگاه ایالتی میشیگان می‌باشد. او همچنین برادر کارل ویکتور پیج، مؤسس ای‌گروپ، که به یاهو به مبلغ نیم میلیارد دلار فروخته شد، است.

پیج در مدرسه? مونتزوری در لنسینگ، میشیگان تحصیل کرده‌است و از دبیرستان لنسینگ غربی فارغ‌التحصیل شده‌است. او مدرک کارشناسی خود را در رشته? مهندسی رایانه از دانشگاه میشیگان و کارشناسی‌ارشد را از دانشگاه استنفورد اخذ کرده‌است.

توازن دارایی در گوگل

با استناد به قرارداد بین سرگیی برین و لری پیج این دو شخص در شرکت گوگل مقدار سهام برابری را دارا هستند

حرفه

هنگامیکه او مشغول تحصیل در مقطع دکترا در رشته? علوم رایانه در دانشگاه استنفورد بود سرگئی برین را ملاقات کرد. آنها با کمک یکدیگر موتور جستجوگر گوگل را در سال 1998 میلادی بنانهادند. او هم‌اکنون تحصیل را در مقطع پی‌اچ‌دی موقتأ رها کرده‌است.

پیج و برین شرکت را با کمک یکدیگر به طور مشترک تا سال 2001 میلادی اداره‌کردند و در این سال اریک اشمیت را به عنوان قائم‌مقام مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره برگزیدند.

مطابق با مجله? فوربس در سال 2006 میلادی، دارایی ناخالص پیج 19?8 میلیارد دلار برآوردشده‌است و او را به همراه سرگئی برین در رتبه? 24 ثروتمندان جهان جای‌داده‌است.




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 اردیبهشت 7 :: 3:6 عصر

فعالیت‌های دیگر

مسابقه‌ها

گوگل برای پیشبرد شرکت خود و تشویق افراد به استفاده از امکاناتش، مسابقاتی ترتیب دید، برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • پروژه ده تا صدمین
  • طراحی لوگو گوگل
  • مسابقه برنامه نویسی هوش مصنوعی گوگل[181]

قبلاً گوگل در وبلاگ خود مطلبی با این عنوان نوشته بود: «رقابت علمی گوگل به دنبال انیشتن‌ها و ماری کوری‌های جوان می‌گردد. لری پیچ و سرگی برین دو دانشجوی جوانی که مؤسس شرکت گوگل بودند، جوانان سراسر دنیا را تشویق می‌کنند تا در این رقابت علمی شرکت کنند».[182]

پزشکی

سرگئی برین قبلاً اعلام کرده بود که گوگل به درمان بیماری پارکینسون کمک می‌کند. او از 10 هزار نفر از بیماران پارکینسونی دعوت کرد تا با او در این پروژه همکاری بکنند و البته تاکنون موفق شده‌است که 4 هزار نفر از آنان را با تعهد پرداخت هزینه‌های درمان به سوی این پروژه جلب کند. اعضای این طرح آزمایش‌هایی انجام می‌دهند و در ادامه پرسش‌نامه مفصلی درباره? شیوه زندگی خود دریافت می‌کنند و بعد از بررسی این تست‌ها، یک الگوریتم جامع به کمک پزشکان برای درمان این بیماری طراحی خواهد شد و از شیوه مهندسی معکوس با کمک رایانه به تجزیه و تحلیل نتایج این پرسش‌نامه‌ها خواهد پرداخت. شرکت گوگل 6 میلیون و سرگئی برین 10 میلیون دلار برای پیشبرد این پروژه سرمایه‌گذاری کردند.[183]

انرژی

گوگل چندی پیش یک شرکت به نام گوگل انرژی تأسیس کرد که به خرید و فروش انرژی تحت نظارت کمیسیون تنظیم مقررات فدرال می‌پرداخت و از این کمیسیون گواهینامه مربوط را نیز دریافت داشته‌است. گوگل از این سرمایه‌گذاری هدف دیگری هم داشته و آن تأمین انرژی مورد نیاز بانک اطلاعاتی و دیتا سنتر بزرگ خود در کشور آمریکا است.[184]

 

 

حمل و نقل

گوگل در پروژه حمل و نقلی مبلغ یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد که در این پروژه وسایل نقلیه نیروی مورد نیاز خود را از طریق پدال‌زدن تأمین می‌کنند. یکی از برندگان طرح موسوم به «پروژه ده تا صدمین» این پروژه بود.و گوگل به برنده این پروژه مبلغ یک میلیون دلار اهدا می‌کند. گوگل با سرمایه‌گذاری در این طرح، قصد داشته به راه‌اندازی با این شیوه جابه‌جایی در سطح شهری کمک کند.[185]




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 اردیبهشت 7 :: 3:3 عصر

رابطه گوگل با ایران

به دلیل تحریم‌های کشور آمریکا علیه ایران، گوگل محصولات خود را در این کشور ممنوع کرد به طوری که کاربران ایرانی هنگام دانلود نرم‌افزار گوگل پک با پیغام زیر مواجه می‌شدند:

« Thank you for your interest in the Google Pack; unfortunately, it is not currently available in your country.[159]  »

ترجمه? این پیام است: «سپاس‌گزاریم از علاقه‌ای که به گوگل پک نشان دادید، متأسفانه این محصول در حال حاضر در کشورتان قابل دسترس نیست.»

در ژانویه 2011 گوگل اعلام کرد که تحریم‌های خود علیه کاربران ایرانی نسبت به استفاده از محصولات و امکانات برخی سایت‌ها و سرویس‌ها را برداشته‌است و از این پس دسترسی کاربران ایرانی را برای استفاده از برنامه‌های گوگل ارث، پیکاسا و مرورگر کروم آزاد می‌گذارد و آی‌پی‌های ایرانی قادر خواهند بود تا بدون مشکل، از این 3 نرم‌افزار استفاده کنند. بنا به گفته? گوگل، این کمپانی کماکان از قوانین وضع شده وزارت خزانه‌داری آمریکا در رابطه با این موضوع پیروی خواهد کرد و نیز، اجازه استفاده از محصولات خود را به آی‌پی‌های دستگاه‌های دولتی نخواهد داد.[160]

حمله به کاربران ایرانی

در 31 اوت 2011، گوگل اعلام کرد کاربران ایرانی، هدف اصلی یک حمله به سرویس ایمیل این شرکت، یعنی جی‌میل بوده‌اند و برخی افراد تلاش کرده‌اند به ایمیل‌های کاربران دست پیدا کنند. این در حالی بود که چند ماه قبل از آن هم روش مشابهی برای دزدی اطلاعات کاربران جی‌میل، یاهو و اسکایپ به کار رفته بود.[161] تعدادی از کاربران اینترنتی در ایران در زمان ورود به جی‌میل در مرورگر خود با اخطار امنیتی روبه‌رو می‌شدند که بدین معنی بود که کسی در تلاش برای دسترسی به ایمیل آن‌ها است.[162][163] این هکرها به سایت کمپانی هلندی «دیجینوتار» که یکی از چندین محلی که صلاحیت صدور تأئیدیه‌های دیجیتال را دارد نفوذ کرده و از آن برای جعل هویت در گوگل استفاده کرده‌اند و زمانی که کاربران ایرانی به گوگل مراجعه کرده و از طریق آن به «جی میل» و یا «گوگل داکیومنت» مراجعه می‌کنند مورد سوءاستفاده این هکرها قرار می‌گیرند. کمپانی هلندی به محض اطلاع از این موضوع به سرعت تأئیدیه‌های هکرها را لغو کرد.[164]

در واکنش به این موضوع، محمدحسن نامی، رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، اعلام کرد که ایران قصد دارد گوگل ارث را در ایران تعطیل و سایت «بصیر» را جایگزین آن کند و دلیل این کار را جلوگیری جمع‌آوری اطلاعات در کشورهای مختلف توسط گوگل ارث دانست.[165][166]

پیش‌تر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، گفته بود این وزارتخانه بعضی ایمیل‌های رمزگذاری‌شده را باز کرده‌است.[161]

وبلاگ رسمی گوگل به زبان فارسی

گوگل وبلاگ فارسی‌زبان خود را در 7 سپتامبر 2011 با نشانی googlepersianblog.blogspot.com افتتاح کرد، این وبلاگ توسط مهدی شریف‌زاده،[167] راهبر تیم زبان فارسی گوگل اداره می‌شود.[168] در اولین پست این وبلاگ با اشاره به قدمت زبان پارسی، آمده‌است در حدود پنجاه درصد فارسی‌زبانان که اغلب در کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و پاره‌ای نقاط دیگر زندگی می‌کنند، از اینترنت استفاده می‌نمایند که این میزان دو درصد کاربران اینترنتی را تشکیل می‌دهد.[169] گوگل هدف از این اقدام را ایجاد «کانالی ارتباطی برای اعلان‌های محصولات، راه‌اندازی ویژگی‌ها و به‌روزآوری‌های فوری در زمان‌های بحرانی برای کاربران فارسی‌زبان» اعلام کرد.[169][170] از نکات جالب توجه قالب این وبلاگ، ترکیب لوگوی گوگل با سبزه عید نوروز است.[169] اولین پست وبلاگ رسمی گوگل به زبان فارسی توسط سه تن به نام‌های مهدی شریف‌زاده (راهبر تیم زبان فارسی)، باب جانگ (مدیر جهانی‌سازی) و جک بویس (مدیر بومی‌سازی) پست شده‌است.[169][168]

لوگوی صفحه? جستجو

نشان گوگل از 6 می 2011 تا کنون
نشان بازی گامبی
نوشتار اصلی: نشان گوگل

لوگوی اصلی که در حال حاضر گوگل از آن استفاده می‌کند توسط روث کدر طراحی شده بود، در این لوگو تنها از حروف متنی استفاده شده و طراحی آن در عین سادگی انجام شده‌است. [171] گوگل همچنین برای هر مناسبت خاصی مانند تعطیلات و تولدها در هر روز لوگویی طراحی و از آن به جای لوگوی اصلی خود استفاده می‌کند، برای مثال در المپیک یا رویدادهای دیگر لوگوهایی را قرار می‌دهد که آن رویداد یادآوری شود. [172] در 14 فوریه 2011، گوگل دارای 1002 لوگو بود. [173]

لوگوهای مرتبط با ایران

یکی از لوگوهای هفت سین گوگل در سال 2008
نوروز

هر ساله به مناسبت نوروز در ایران، گوگل لوگوی خود را تغییر داده و نمای هفت‌سین را جایگزین لوگوی خود می‌کند. در روزهای پایانی سال 1388، سازمان ملل اقدام به ثبت نوروز نموده بود و پس از آن گوگل یکی از دیگر لوگوهای نوروز خود را به نمایش گذاشت. [174]

فوتبال

در جام جهانی فوتبال 2006، در هر روز لوگویی مربوط به یکی از تیم‌های راه‌یافته در جام‌جهانی را قرار می‌داد که تیم ملی ایران یکی از آنها بود.[175]

گوگل و زبان فارسی

شرکت گوگل در چند سال اخیر در جهت پشتیبانی از زبان فارسی فعالیت‌هایی بسیاری داشته است از جمله جستجو به زبان فارسی، مترجم زبان فارسی و محصولات بسیاری که زبان فارسی را پشتیبانی می‌کنند[176] ولی تا کنون موفق به ارائه خدمات کامل به فارسی زبان‌ها نشده است.

مشکلات

  1. عدم پشتیبانی از فاصله مجازی (به انگلیسی: ZWNJ) در جستجوی گوگل و جستجو (به انگلیسی: Find) در مرورگر کروم و تبدیل آنها به فاصله[177][178]
  2. نداشتن تقویم جلالی در گوگل کلندر[179][180]
  3. به علت نبود صفحه کلید پیش‌فرض استاندارد فارسی در ویندوز و محصولات ماکروسافت بسیاری از کاربرهای فارسی‌زبان با صفحه کلید عربی که حروف ی و ک آن با فارسی (ی، ک) تفاوت دارد متن خود را می‌نویسند و این قضیه باعث شده‌است که نتایج جستجو کلماتی که دارای ی و ک هستند به دو دسته تقسیم گردد.



موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 اردیبهشت 7 :: 3:2 عصر

جی‌میل

نمایی از جی‌میل

جی‌میل، یکی از سرویس‌های رایگان است که به کاربران فضای رایگان جهت ایمیل ارائه می‌دهد. نسخه آزمایشی گوگل در 1 آوریل 2004 ارائه شد، به این صورت که هر کاربر می‌توانست با دریافت دعوت‌نامه از کاربری دیگر که دارای حساب جی‌میل بود دارای حساب ایمیل شود و از خدمات آن استفاده کند.[118] این سرویس در 7 فوریه 2007 برای عموم آزاد شد و نیازی به دعوت‌نامه برای عضویت نبود[119] و در 7 ژوئیه 2009 از حالت آزمایشی بیرون آمد،[120] که در آن زمان دارای 146 میلیون کاربر در هر ماه بود.[121]

این سرویس اولین سرویس ایمیلی در دنیا بود که یک گیگابایت فضا به کاربرانش می‌داد، و همچنین اولین سرویسی بود که همه نامه‌هایی که بین دو شخص رد و بدل می‌شد را به صورت قطاری و پشت سر (Thread) هم نشان می‌داد (مانند نوشته‌های داخل یک فوروم)[118] در حال حاضر جی‌میل 7600 مگابایت فضا به کاربرانش می‌دهد، و کاربران با پرداخت سالانه? 0?25 دلار به ازای هر گیگابایت، قادرند این فضا را به 20 گیگابایت تا 16 ترابایت افزایش دهند.[122] به علاوه برنامه‌نویسان، جی‌میل را به واسطه? پیشگام بودن آن در استفاده از ای‌جکس، که تکنیکی در برنامه‌نویسی‌است که به کاربران اجازه می‌دهد که محتویات یک صفحه وب را بدون دوباره نوسازی آن (Refresh) مشاهده کنند، می‌شناسند.[123] یکی از انتقادهایی که از جی‌میل شده‌است، پتانسیل قوی آن برای افشای داده‌های کاربر است، و این خطری‌است که احتمال می‌رود این داده‌ها با بسیاری از برنامه‌های وب آنلاین ارتباط داده شده شوند. استیو بالمر (مدیرعامل مایکروسافت)[124]، لیز فیگروا[125]، مارک راش[126] و ویراستاران گوگل واچ[127] به این موضوع عقیده دارند، در حالی که گوگل ادعا می‌کند که نامه‌هایی که با جی‌میل فرستاده می‌شوند هیچ گاه توسط شخصی دیگر خوانده نمی‌شوند.[128]

یوتیوب و گوگل ویدئو

یوتیوب به وسیله? چاد هرلی، استیون چن و جاود کریم که هر سه از کارمندان شرکت Pay Pal بودند در 15 فوریه 2005 ثبت شد و شش ماه بعد در ماه مه? 2005 سایت به طور رسمی و عمومی افتتاح شد. در 13 نوامبر به دنبال موفقیت یوتیوب، گوگل آن را به مبلغ 1650 میلیون دلار خرید.[129]

یوتیوب در ماه مارس 2009 در ایران فیلتر و پس از مدت کوتاهی رفع فیلتر شد، اما پس از انتشار فیلم‌های اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری (1388)‏ مجدداً فیلتر گردید.

به گفته? مسئولان یوتیوب، در هر دقیقه، بیش از 48 ساعت ویدئو (دو روز کامل) آپلود می‌شود و روزانه قریب به 3 میلیارد ویدئو در این سرویس مشاهده می‌شود.[130]

گوگل همچنین دارای سرویس گوگل ویدئو است که دارای 2?500?000 ویدئوی آپلود شده‌است که این در مقایسه با یوتیوب و دیگر سیستم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو بسیار ناچیز است. این سرویس در 25 ژانویه 2005 ایجاد شد و در اواخر سال 2009 به فعالیت خود پایان داد. علت این کار هم‌پوشانی سرویس با یوتیوب و صرفه‌جویی در فضای سرورها بود.[131]

گوگل کروم

گوگل کروم یک مرورگر وب آزاد و رایگان است که در 2 سپتامبر 2008 بر پایه پروژه کرومیوم عرضه شد. در ابتدا نسخه? آزمایشی آن برای کاربران سیستم‌عامل ویندوز در یکصد کشور جهان عرضه شد ولی گوگل اعلام کرد که نسخه‌های منطبق با سیستم‌عامل گنو/لینوکس و رایانه اپل مکینتاش آن هم در آینده توزیع خواهد شد.[132][133]

در گذشته ایران در فهرست کشورهای تحریم شده توسط گوگل قرار داشت و همانند سایر نرم‌افزارهای گوگل کاربران ایرانی، قادر نبودند کروم را از طریق وبگاه رسمی گوگل دانلود کنند.[134]

درآمد

تبلیغات

95 درصد درآمد گوگل از طریق تبلیغات است.[135] گوگل از ادسنس و دابل‌کلیک نیز برای تبلیغات خود استفاده می‌کند.

ادسنس برای کسب درآمد از اینترنت به وجود آمد که توسط شرکت گوگل در سال 2003 راه اندازی شده‌است.[136] در ادسنس اگر از یک وبگاه بازدید روزانه بالای 10000 وجود داشته باشید می‌توان روزانه حداقل 10$ کسب کرد، که البته این حداقل درآمد است. برای هر کلیک از 0?01 تا 10 دلار وجود دارد. بسته به میزان ترافیک وبگاه و موضوع وبگاه و کیفیت مطالب آن دارد و می‌تواند از ماهی چند دلار تا چندین هزار دلار متغیر باشد.[137]

دابل کلیک سرویس دیگر تبلیغاتی‌است که گوگل آن را در 13 آوریل 2007 به مبلغ 3?1 میلیارد دلار خبر داد[138] که بزرگ‌ترین خرید تاریخ گوگل به حساب می‌آمد.[139] در این وبگاه تبلیغات در کنار محتوایی قرار می‌گیرد که ارتباط بسیار نزدیکی به آن دارد. برای مثال صاحب یک فروشگاه لوازم ورزشی، تبلیغات را در شبکه? گوگل تنها در کنار مطالبی که به لوازم ورزشی مربوط هستند نمایش می‌دهد.[140]

در سال 2006، کمپانی جمعاً 10?492 میلیارد دلار درآمد از تبلیغات کسب کرد و فقط 112 میلیون دلار در زمینه‌های دیگر درآمد داشت.[141] گوگل از ابزارهای جدیدی برای تبلیغات خود به صورت آنلاین استفاده کرد که باعث شد به یکی از رکوردشکنان تجارت تبدیل شود. با استفاده از فناوری دابل‌کلیک، گوگل قادر بود که متوجه علایق کاربران خود شود و تبلیغات مناسب را به آن‌ها نشان دهد.[142][143] گوگل آنالیز به مدیران سایت‌ها این اجازه را می‌داد تا کاربرانی را که از وبگاه‌هایشان استفاده کردند را دنبال کنند، و مثلاً تعداد کلیک‌هایی که در پیوندهای درون سایتشان می‌شده‌است را ببینند.[144]

سهم موتورهای جستجو در آمریکا در آوریل 2008
موتور جستجو درصد
گوگل
  
62?
یاهو
  
17?5?
بینگ (مایکروسافت)
  
9?7?
موارد دیگر
  
10?8?
منبع: Nielsen Online

ادروردز به تبلیغ کنندگان این قابلیت را می‌داد تا تبلیغاتشان را در محتویات سایت گوگل به نمایش دربیاورند و هزینه آن را به دو شکل مبلغی به ازای هر کلیک و یا مبلغی به ازای هر نمایش پرداخت کنند. پروژه خواهر آن، ادسنس به صاحبان سایت‌ها اجازه می‌داد که تبلیغات را در سایتشان نمایش دهند و مبلغی به ازای هر کلیک برروی این تبلیغات دریافت کنند.[145]

گوگل با اخراج 300 نفر از شرکت تبلیغات آنلاین دابل کلیک، نخستین تعدیل نیروی قابل توجه خود را انجام داد. این اخراج شامل یک چهارم از 1200 کارمند شرکت دابل کلیک در آمریکا بود، دابل کلیک در سطح جهانی 1500 کارمند دارد.[146]

موتور جستجو

جستجوگر گوگل یک موتور جستجو در وب است که تحت مالکیت گوگل قرار دارد. گوگل از راه این وبگاه روزانه صدها میلیون دلار دریافت می‌کند. دامنه? اصلی این سایت در مه 2008 135 میلیون بار بازدید شده‌است.[147] این موتور جستجو بیشترین بازدیدکننده در بین کاربران را دارد و روزانه چند صد میلیون بار به طرق مختلف استفاده می‌شود. مهم‌ترین هدف گوگل یافتن متن مورد نظر در میان صفحات وب است. اما انواع دیگر اطلاعات به وسیله? قسمت‌های دیگر آن مثل جستجوی تصاویر گوگل، نیز مورد جستجو قرار می‌گیرند.

گوگل بابت هر جستجویی که انجام می‌دهند 12 سنت گیرش و از کلیک روی آگهی‌ها 62 سنت سود می‌کند. درآمد گوگل از هر کاربر جستجوگرش به طور متوسط 7 دلار است. درآمد خالص گوگل در سال 2009 حدود 6?5 میلیارد دلار بوده‌است.[148][149]

شرکت گوگل در فصل دوم سال 2011، درآمدی به میزان 9?03 میلیارد دلار داشته‌است. جستجوگر گوگل طی سه ماهه دوم سال 2011 شاهد 36 درصد رشد، در میزان در آمد این شبکه، به میزان 2?51 میلیارد دلار طی ماه آوریل تا ژوئن بوده‌است.[150]

مشکلات امنیتی

گوگل در سال 2006 میلادی وارد بازار چین شد و خدمات خود را به زبان چینی در اختیار مردم قرار داد. گوگل مطابق قوانین چین، محتویات خود را سانسور می‌کرد و با دولت چین به توافق رسید تا جستجوی بعضی از کلید واژه‌ها مانند تظاهرات میدان تیانانمن و استقلال تبت را سانسور کند. دیوید دروموند، مشاور حقوقی گوگل اعلام کرد که گوگل در ماه دسامبر سال 2009 متوجه شده‌است که هدف یک رشته حملات سایبری بسیار پیشرفته قرار گرفته‌است. چندی بعد در پی هک شدن «جی میل» تعدادی فعال حقوق بشر، اعلام کردند که از این پس نتایج موتور جستجوی اینترنتی «گوگل چینی» (google.cn) سانسور نخواهد شد. [151] پس از آن وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد به چین به خاطر حملات اینترنتی علیه جستجوگر گوگل شکایت خواهد کرد. چین در واکنش به گوگل اعلام کرد این کشور از فعالیت همه شرکت‌های اینترنتی خارجی «در چارچوب قانون» حمایت می‌کند،[152] و در پی آن مقامات چین به شرکت اینترنتی گوگل هشدار دادند که حتی اگر این شرکت می‌خواهد در اعتراض به سانسور و هک کردن، از چین خارج شود، باید قوانین این کشور را رعایت کند.[153] گوگل در 22 مارس 2010 اعلام کرد که به سانسور موتور جستجوگر چینی خود خاتمه داده و وبگاه چینی خود را تعطیل کرده‌است و از این پس ترافیک اینترنتی کاربران چینی را از گوگل چینی (google.cn) به سایت هنگ کنگ این شرکت (google.com/hk) می‌فرستد.[154] احتمال می‌رفت که دولت چین مجوز گوگل را به این خاطر لغو کند، اما چین مجوز فعالیت این شرکت اینترنتی را تمدید کرده و به بن بست طولانی بین این دو پایان داد.[155]

در ژانویه 2010، گوگل برای رفع مشکلات امنیتی خود اعلام کرد افرادی که در یکی از مرورگرهای کروم یا کرومیوم یک باگ امنیتی پیدا کنند به ازای هر باگ از 500 تا 1337 دلار جایزه خواهند گرفت.[156]

در 20 سپتامبر 2010، در جلسه دولت آلمان با شرکت گوگل، «چند صد هزار» نفر از مردم آلمان به خاطر نگرانی از حفظ حریم خصوصی خود در گوگل استریت ویو از گوگل خواستند تا تصاویر مربوط نمای ساختمان محل زندگی آن‌ها را از گوگل استریت ویو حذف شود. این سرویس به کاربران اینترنت این فرصت را می‌دهد تا نقشه‌های گوگل را با تصاویری از خیابان‌ها و شهرها تماشا کنند.

در ماه مه 2010، گوگل پذیرفت که در سه سال اخیر اطلاعاتی از مردم را که در شبکه‌های بی سیم فرستاده بودند، به اشتباه دریافت کرده‌است و بعد از آن معلوم شد که این جمع آوری اشتباه اطلاعات در سی کشور دیگر هم رخ داده و در آمریکا هم پرونده‌هایی برای شرکت گوگل در همین رابطه در دادگاه تشکیل شد، اما در بریتانیا، کمیسر اطلاعات، بعد از اطمینان از اینکه گوگل اطلاعات «مهمی» را دریافت نکرده‌است گوگل را تبرئه کرد.[157] قبلاً سوئیس نیز شکایتی علیه شرکت گوگل و سرویس Street View که از سوی این شرکت ارائه شد، مبنی بر نقض حریم خصوصی مطرح شده‌است.[158




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 اردیبهشت 7 :: 3:2 عصر

گوگل‌پلکس

زمین گوگل‌پلکس و چمن‌هایی که توسط گله‌های بز کوتاه می‌شوند
نوشتار اصلی: گوگل‌پلکس

ساختمان اصلی گوگل در مانتین ویو، کالیفرنیا قرار دارد و با نام «گوگل‌پلکس» شناخته می‌شود. واژه گوگل‌پلکس خود آمیخته? دو واژه? گوگل و کامپلکس (به معنای مجتمع و پیچیده) است و در اینجا منظور بدین موضوع اشاره دارد که اجتماعی زیادی از ساختمان‌های گوگل در آنجا حضور دارند. سالن ورودی آنجا مزین به یک پیانو، تعدادی سرور قدیمی، و جستارهای تحقیقاتی یک پروژه برروی دیوار است. تالار ورودی آنجا مملو از توپ‌های ورزشی و دوچرخه‌ها است. هر کارمندی می‌تواند وارد قسمت تفریحی شرکت شود که دارای ماشین پایی، رختکن، لباسشویی و خشک‌کن، اتاق ماساژ، بازی‌های ویدئویی، فوتبال دستی، پیانو، میز بیلیارد و پینگ‌پنگ است. علاوه بر اتاق تفریح، در آنجا اتاق‌هایی دارای غذا و نوشیدنی نیز وجود دارد.[64]

در سال 2006 گوگل به دفتر 28?900 متر مربعی خود در خیابان هشتم منهتن، نیویورک سیتی منتقل شد.[65] این دفتر اختصاصاً برای گوگل ساخته شده بود و هم اکنون بزرگترین تیم تبلیغاتی آن در آنجا مستقر هستند.[65] در سال 2003 گروهی از مهندسین به آنجا اضافه شد که مسئولیت بیش از 100 پروژه مهندسی از جمله گوگل مپ و گوگل اسپریدشیت و... را بر عهده داشتند. تخمین زده می‌شود که این ساختمان 10 میلیون دلار در سال به عنوان کرایه برای گوگل هزینه برمی‌دارد و شباهت زیادی در طراحی با مرکز آن در مانتین ویو دارد، و شامل فوتبال دستی، هاکی، میز تنیس و بازی‌های ویدئویی هست. در نوامبر 2006 گوگل زمین کارنگی ملون در پیتسبورگ را افتتاح کرد و در آنجا برروی مسائل خرید و فروش و تبلیغات و برنامه‌هایی برای تلفن‌های هوشمند تمرکز داشت.[66][67] علاوه بر این‌ها، دفاتری در سراسر دنیا دارد و دفاتر آن در آمریکا نیز شامل آتلانتا، آستین، بولدر، سان‌فرانسیسکو، سیاتل و واشینگتن دی‌سی‌است.

مجسمه‌ای در شرکت گوگل که نمایانگر شعار «شرور نباشید» است

گوگل به مسیری پیش می‌رود که تضمین می‌کند اعمالی که انجام می‌دهد برای طبیعت مفید هستند. در سال 2006 کمپانی اعلام کرد که قصد دارد صدها باتری خورشیدی نصب کرده و تا 1?6 مگاوات نیروی برق تولید کند که با این میزان حداقل 30? انرژی برق مورد نیاز فضای آنجا تأمین می‌شود.[68] این سیستم، بزرگترین سیستم تولید انرژی خورشیدی‌است که تاکنون در آمریکا ساخته شده‌است.[68] به علاوه، گوگل در سال 2009 اعلام کرد که برای کوتاه نگه داشتن حجم چمن‌زارهای اطراف گوگل‌پلکس گله‌هایی از بز را در آنجا قرار داده‌است و با این کار از احتمال آتش‌سوزی بوته‌های فصلی جلوگیری می‌کند.[69][70] ایده اصلی کوتاه کردن چمن‌ها توسط بزها در اصل الهام گرفته از آر. جی. ویدلار، یکی از مهندسان نشنال سمی‌کنداکتر بود.[71] با این وجود، گوگل در مجله هارپر متهم به یک «انرژی خور» شد و همچنین متهم به استفاده از شعار «شرور نباشید» شد و اینکه صرفه جویی که در انرژی می‌کند در مقابل انرژی که واقعاٌ نیاز دارد و مصرف می‌کند مقدار کمی‌است و برای پوشاندن این موضوع این کار را می‌کند.[72]

زیرمجموعه‌ها

گوگل تاکنون بیش از صد کمپانی بزرگ را خریداری کرده که اکثر آن‌ها در ایالات متحده و در منطقه خلیج سانفرانسیسکو واقع شده‌اند. فهرستی از مهم‌ترین این شرکت‌ها را در زیر می‌بینید:

شماره تاریخ خرید کمپانی زمینه کاری کشور ارزش (دلار آمریکا) اشتقاق با منبع
1 12 فوریه 2001 دژا یوزنت پرچم ایالات متحده آمریکا گوگل [73]
2 اکتبر 2003 جنیوس لبز وبلاگ پرچم ایالات متحده آمریکا بلاگر [74]
3 13 ژوئیه 2004 پیکاسا سازماندهی تصاویر پرچم ایالات متحده آمریکا پیکاسا، بلاگر [75]
4 سپتامبر 2004 زیپ‌دش بررسی ترافیک پرچم ایالات متحده آمریکا گوگل مپس برای موبایل [76]
5 اکتبر 2004 Where2 نقشه (زمین) پرچم استرالیا گوگل مپس [77]
6 17 اوت 2005 اندروید نرم‌افزار موبایل پرچم ایالات متحده آمریکا $50?000?000(تخمین)[78] اندروید [79]
7 20 دسامبر 2005 ای او ال اینترنت پهن‌باند پرچم ایالات متحده آمریکا $1?000?000?000 [80]
8 27 دسامبر 2005 فت‌بیتز موتور جستجوی مجازی پرچم ایالات متحده آمریکا گوگل دسکتاپ [81]
9 17 ژانویه 2006 dMarc Broadcasting تبلیغات پرچم ایالات متحده آمریکا $102?000?000 گوگل ادسنس [82]
10 14 فوریه 2006 میژر مپز وبلاگ پرچم ایالات متحده آمریکا گوگل واکاو [83]
11 9 مارس 2006 آپ‌استارتل واژه‌پرداز پرچم ایالات متحده آمریکا گوگل داکس [84]
12 14 مارس 2006 ات‌لست سافت‌ور نرم‌افزار سه‌بعدی پرچم ایالات متحده آمریکا اسکچ‌آپ [85]
13 9 اکتبر 2006 یوتیوب اشتراک ویدئو پرچم ایالات متحده آمریکا $1?650?000?000 یوتیوب [86][87]
14 13 آوریل 2007 دابل‌کلیک تبلیغات پرچم ایالات متحده آمریکا $3?100?000?000 گوگل ادسنس [88][89][90]
15 1 ژوئن 2007 پانورامیو اشتراک عکس پرچم اسپانیا پانورامیو [91]
16 15 اوت 2011 موتورولا موبیلیتی تولیدکننده? تلفن همراه پرچم ایالات متحده آمریکا $12?500?000?000 اندروید [92][93]



موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 اردیبهشت 7 :: 3:0 عصر
<   1   2   3   4   >   
درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.
پیوندها
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 59
  • بازدید دیروز: 75
  • کل بازدیدها: 2318325
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

اردیبهشت 91 - از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است