سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
به سایت از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ خوش آمدید

تعداد آسمانها

از قرنهای چهارم تا ششم پیش از میلاد مسیح، اخترشناسان یونانی پی بردند که باید بیشتر از یک سایبان (آسمان) وجود داشته باشد. چون اوضاع نسبی ستارگان ثابت، که حول زمین حرکت می‌کنند، ظاهرا تغییری نمی‌کند، اما اوضاع نسبی خورشید، ماه و پنج جسم درخشان ستاره مانند که امروزه سیارات عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل می‌گویند) تغییر می‌کنند. در قرآن مجید نیز، جایی که صحبت از حقیقت آسمان می‌کند، لفظ آسمان‌های هفتگانه بکار برده می‌شود. روشهای مختلف اندازه گیری فواصل کیهانی در حدود صد و پنجاه سال پیش از میلاد، هیپارکوس، فاصله زمین تا ماه را بر حسب قطر زمین بدست آورد. وی روشی را بکار برد که یک قرن پیش از او، بوسیله جسورترین اخترشناس یونانی آریستارکوس، پیشنهاد شده بود. آریستاکوس متوجه شده بود که انحنای سایه زمین، وقتی که از ماه می‌گذرد، باید ابعاد نسبی زمین تا ماه را نشان دهد. با پذیرش این نظر و به کمک روشهای هندسی می‌توان فاصله زمین تا ماه را بر حسب قطر زمین محاسبه کرد.

برای تعیین فاصله خورشید نیز، آریستاکوس، یک روش هندسی را بکار برد که از نظر تئوری درست بود. اما نیاز به اندازه گیری زاویه‌هایی چنان کوچک داشت که جز با استفاده از وسایل امروزی ممکن نبود. هر چند که ارقام وی درست نبود، اما او نتیجه گرفت که خورشید حداقل باید هفت برابر بزرگتر از زمین باشد و لذا گردش خورشید به دور زمین که در آن زمان رایج بود، غیر منطقی دانست.

ستاره‌شناسان بعدی حرکات اجرام آسمانی را بر مبنای این نظریه مورد مطالعه قرار دادند که زمین ساکن است و در مرکز عالم قرار دارد. نفوذ و سلطه این نظریه تا سال 1543، یعنی تا زمانی که کوپرنیک کتاب خود را منتشر کرد و با پذیرش عقیده آریستاکوس، زمین را برای همیشه از مرکز جهان بودن بیرون راند، حاکم بود.

یکی دیگر از روشهایی که با آن می‌توان فاصله‌های کیهانی را محاسبه کرد، استفاده از روش اختلاف منظر است.

روش دیگر استفاده از مثلثات است. بطلیموس با استفاده از مثلثات توانست فاصله راه را از روی اختلاف منظر آن تعیین کند و نتیجه‌اش با رقم پیشین، که بوسیله هیپارکوس بدست آمده بود، تطبیق می‌کرد.

البته امروزه روشهای مختلف دیگری که خیلی دقیقتر از روشهای فوق است، فاصله خورشید از زمین بطور متوسط تقریبا، برابر 5‚149 میلیون کیلومتر است. این فاصله میانگین را واحد نجومی (با علامت اختصاری A.U) می‌نامند و فاصله‌های دیگر منظومه خورشیدی را با این واحد می‌سنجند.
[ویرایش]
سیر تحولی و رشد

با گسترش روز افزون علم و ساخت تلسکوپهای دقیق، دانشمندان، در اندازه گیری ابعاد جهان روز به روز به نتایج جدیدتری نائل می‌شدند. با ساخته شدن و گسترش این وسایل اندازه گیری، دید بشر نسبت به جهان نیز تغییر یافت. به عنوان مثال با چشم غیر مسلح تقریبا می‌توانیم در حدود 6 هزار ستاره را ببینیم، اما اختراع تلسکوپ ناگهان آشکار کرد که این فقط جزیی از جهان است.

هر چند با بوجود آمدن وسایل دقیق اندازه گیری، دانش نیز نسبت به جهان هستی، گسترش پیدا می‌کرد، اما نظریه‌های مختلفی توسط دانشمندان ارائه می‌گردد. از جمله دانشمندانی که نسبت به ارایه این نظریه‌ها اقدام کردند می‌توان به ویلیام هرشل (Wiliam Herschel)، ستاره‌شناس آلمانی‌تبار انگلیسی یا کوبوس کورنلیس کاپیتن (Jacobus cornelis kapteyn)، اخترشناس هلندی، شارل مسیر (Charles Messier) و هابل و … اشاره کرد. پایان جهان کجاست؟ سرانجام بعد از تحقیقات گسترده توسط پیچیده‌ترین تلسکوپها، دانشمندان دریافتند که:

غیر از کهکشان ما، کهکشانهای دیگری نیز وجود دارد. کهکشانهایی وجود دارند که جرم آنها بیشتر از کهکشان ماست. بر اساس مقیاس جدید فاصله‌ها، سن زمین حد اقل 5 میلیارد سال است و این حد با حدسیات زمین شناسان در مورد سن زمین مطابقت دارد.

همچنین تلسکوپهای جدید وجود خوشه‌های کهکشانی را نشان می‌دهد. کهکشان ما نیز ظاهرا جزیی از یک خوشه محلی است که شامل ابرهای ماژلان، کهکشان امرأة المسلسله و سه‌ها، کهکشان کوچک نزدیک آن و چند کهکشان کوچک دیگر هست که روی هم رفته نوزده عضو را تشکیل می‌دهند.

اگر کهکشانها خوشه‌ها را و خوشه‌ها نیز خوشه‌های بزرگتری را تشکیل می‌دهند، آیا می‌توان گفت که جهان و به تبع آن فضا، تا بینهایت گسترده شده است؟ یا اینکه چرا برای جهان و چه برای فضا انتهایی وجود ندارد؟ در هر حال، دانشمندان با وجود اینکه با تخمین می‌توانند تا فاصله 9 میلیارد سال نوری، چیزهایی را تشخیص دهند، ولی هنوز هم نشانه‌ای از پایان جهان پیدا نکرده‌اند.
[ویرایش]
انقلاب علمی

نقشه‌های گالیله و مشاهدات او از ماه نشان داد که سطح ماه دارای کوه‌است.

طی دوران رنسانس، نیکلاس کوپرنیک مدل خورشید محوری را برای سامانه خورشیدی (منظومه شمسی) پیشنهاد کرد. گالیلئو گالیله و ژوهانس کپلر پیشنهاد وی را بسط داده و آن را اصلاح کردند. گالیله تلسکوپ را اختراع کرد تا بتواند مشاهدات خود را به صورت دقیق تری انجام دهد.

کپلر اولین کسی بود که با بیان اینکه خورشید در مرکز قرار دارد و بقیه سیاره‌ها به دور آن می‌چرخند مدل تقریباً کاملی را ارائه کرد. با این وجود کپلر نتوانست برای قوانینی که ارائه نمود نظریه‌ای تهیه کند. در نهایت ایزاک نیوتن با ارائه قوانین حرکت اجرام سماوی و قانون گرانش حرکت سیاره‌ها را توصیف کرد. نیوتن مخترع تلسکوپ انعکاسی است.

کشفیات جدید باعث شد که ابعاد و کیفیت تلسکوپ بهبود بیابد. نیکلاس لوییس لاسیل نقشه‌های بیشتری از موقعیت ستارگان در فضا را ارائه نمود. ویلیام هرشل نقشه گسترده‌ای از خوشه‌های سماوی و تهیه کرد و در سال 1781 توانست سیاره اورانوس را کشف کند که اولین سیاره کشف شده توسط انسان محسوب می‌شود. در سال 1837 برای اولین بار فردریش بسل فاصله ستاره 61 دجاجه را مشخص کرد. در قرن نوزدهم میلادی، توجه دانشمندانی چون لئونارد اولر، الکسیس کلاد کلایرات و جین دالمبرت به مسئله سه جسمی باعث شد پیش بینی‌های دقیق تری در مورد حرکت ماه و ستارگان انجام شود. ژوزف لوییس لاگرانژ و پیرسیمون لاپلاس این کار را تکمیل کردند و میزان انحراف اقمار و سیاره‌ها از وضعیت اصلی‌شان را تخمین زدند.

با اختراع طیف نگار و عکاسی افق‌های جدیدی به روی اخترشناسی باز شد. در طی سال‌های 1814 و 1815 ژوزف وان فرانوفر در طیف نور خورشید حدود 600 نوار را مشاهده کرد و در سال 1859، گوستاو کیرشهف این نوارها را به حضور عناصر مختلف در جو خورشید نسبت داد. معلوم شد که بقیه ستارگان به ستاره منظومه شمسی (خورشید) شباهت زیادی دارند اما در ابعاد مختلف و با دماها و عناصر درونی متفاوتی دیده می‌شوند . قرار داشتن زمین در کهکشان راه شیری، به عنوان مجموعه‌ای از ستاره‌ها و سیاره‌ها، در قرن بیستم کشف گردید و هم‌زمان وجود دیگر کهکشان‌های خارجی در فضا تأیید شد و بلافاصله پدیده انبساط عالم عامل اصلی وجود فاصله زیاد بین زمین و دیگر کهکشان‌ها اعلام شد.

همچنین در اخترشناسی مدرن وجود اجرام خارجی زیادی مانند اختر نماها، و کهکشان‌های رادیویی را تأیید کرد و با استفاده از این مشاهدات نظریه‌های فیزیکی ارائه نمود که برخی از آنها این اجرام را براساس اجرام دیگر مانند ستاره‌های نوترونی و سیاه چاله‌ها توصیف می‌کنند. کیهان‌شناسی فیزیکی در طی قرن 20 میلادی پیشرفتهای زیادی را تجربه کرد و نظریه مهبانگ (بیگ بنگ یا انفجار بزرگ) براساس شواهد کشف شده در علوم اخترشناسی و فیزیک مانند تشعشعات پس زمینه‌ای مایکرویو کیهانی، قانون هابل و تشکیل هسته مهبانگ قوت یافت.
[ویرایش]
مشاهدات اخترشناسی

وری لارج ارای در نیو مکزیکو، نمونه‌ای از یک رادیو تلسکوپ. رادیو تلسکوپ‌ها یکی از ابزارهای مشاهده کیهان هستند که توسط اخترشناسان به کار می‌روند

در بابل و یونان باستان، اخترشناسی بیشتر اخترسنجی بود و موقعیت ستاره‌ها و سیاره‌ها در آسمان مورد توجه زیادی قرار داشت. بعدها، تلاش‌های اخترشناسانی چون آیزاک نیوتن و یوهانس کپلر علم مکانیک سماوی را پدید آورد و اخترسنجی بر پیش بینی حرکت آن دسته از اجرام سماوی که میانشان نیروی جاذبه گرانشی وجود داشت تمرکز یافت. این پیشرفت به طور خاص در مورد منظومه شمسی به کار گرفته شد. امروزه موقعیت و حرکت اجرام به آسانی تعیین می‌شود و اخترشناسی مدرن بر مشاهده و درک طبیعت فیزیکی اجرام سماوی تأکید دارد.
[ویرایش]
روش‌های گردآوری داده
نوشتار اصلی: مشاهدات اخترشناسی ‎


در اخترشناسی، اطلاعات موجود براساس شناسایی و تحلیل نور و انواع دیگر تشعشات الکترومغناطیسی شکل می‌گیرد. انواع دیگر پرتوهای کیهانی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند و تحقیقاتی در حال انجام است تا در آینده نزدیک بتوانیم امواج جاذبه گرانشی را شناسایی و تحلیل کنیم. امروزه، آشکارسازهای نوترینو در مشاهده نوترینوهای خورشید و نوترینوهایی که از ابرنواخترها ساطع می‌شوند کاربرد زیادی دارند. [2][3]

طیف الکترومغناطیسی می‌تواند اطلاعات زیادی راجع به اخترشناسی را در اختیارمان قرار دهد. در بخش‌هایی از طیف که فرکانس اندک است، اخترشناسی رادیویی، ساطع شدن امواجی با طول موجهای میلی متری و دکامتری را کشف می‌کند. گیرنده‌های رادیو تلسکوپی همانند گیرنده‌های رادیویی معمولی هستند اما حساسیت بسیار زیادی دارد. مایکرویوها بخش میلی متری طیف رادیویی را تشکیل می‌دهند و در مطالعات تشعشات مایکرویو پس زمینه کیهان کاربرد وسیعی دارند.

در ستاره‌شناسی فروسرخ و ستاره‌شناسی فرافروسرخ با آشکارسازی و تحلیل امواج فروسرخ (با طول موجی بزرگ‌تر از طول موج قرمز) سروکار داریم. معمولاً برای این کار از تلسکوپ استفاده می‌شود اما در کنار آن به یک آشکارساز حساس نیز احتیاج داریم. بخارآب موجود در جو زمین امواج فروسرخ را جذب می‌کند و بنابراین مراکز مشاهده امواج فروسرخ می‌بایست در مکان‌های بلند و خشک و یا خارج از جو کره زمین ساخته شوند. تلسکوپ‌های فضایی به انتشار گرما در جو زمین، شفافیت جو زمین حساس نیستند و وقتی از آنها استفاده می‌کنیم دیگر با دردسرهای مشاهده در طول موج‌های فروسرخ روبرو نمی‌شویم. مشاهدات فروسرخ در مشاهده مناطقی از کهکشان که پوشیده از گرد و غبار هستند بسیار کارآمد هستند.

تلسکوپ سوبارو (چپ) ورصدخانه کک (وسط) درماونا کیا، هر دو نموونه‌های از یک رصدخانه هستند که در طول موجهای نزدیک مادون قرمز و مرئی کار می‌کنند. تجهیزات تلسکوپ مادون قرمز ناسا(راست) نمونه‌ای از یک تلسکوپ است که رنها با طول موجهای نزدیک مادون قرمز کار می‌کند.

در طول تاریخ، اغلب داده‌های اخترشناسی با استفاده از اخترشناسی نور تهیه شده‌اند. در اخترشناسی نور، با استفاده از عناصر نوری (مانند آینه، عدسی، آشکارسازهای CCD و فیلم‌های عکاسی) طول موج‌های نور را در محدوده فروسرخ تا فرابنفش بررسی می‌کنیم. نور مرئی (طول موج‌هایی که توسط چشم انسان دیده می‌شوند و در محدوده 400 تا 700 نانومتر قرار دارند) در میانه این محدوده قرار دارد. تلسکوپ مهم‌ترین ابزار مشاهدات اخترشناسی است که دارای طیف نگار و دوربین‌های الکترونیکی است.

برای مشاهده منابع پرانرژی از اخترشناسی انرژی بالا کمک می‌گیریم که اخترشناسی اشعه X، اخترشناسی پرتو گاما، اخترشناسی فرابنفش (UV) و همچنین مطالعات مربوط به نوترینوها و پرتوهای کیهانی را شامل می‌شود. اخترشناسی رادیویی و نوری با استفاده از رصدخانه‌های زمینی انجام می‌شود زیرا در این طول موج‌ها، جو زمین به اندازه کافی شفاف است.

جو زمین در طول موج‌های مورد مطالعه در اخترشناسی اشعه X، اخترشناسی پرتو گاما، اخترشناسی UV و اخترشناسی فرا فروسرخ (به جز در مورد چند «پنجره» طول موج) شفافیت کافی را ندارد و بنابراین تحقیقات و مشاهدات در مورد این علوم باید از طریق بالن‌های تحقیقاتی یا رصدخانه‌های فضایی صورت پذیرد. پرتوهای قوی اشعه گاما براساس رگبارهای هوایی عظیمی که تولید می‌کنند شناسایی می‌شوند و مطالعه پرتوهای کیهانی زیرمجموعه‌ای از اخترشناسی محسوب می‌شود. [4]

اخترشناسی سیارات براساس مشاهدات مستقیم از طریق فضاپیماها و سفرهای فضایی و نمونه برداری از سیارات پیشرفت خوبی را تجربه کرده‌است. مأموریت‌های فضایی و استفاده از سیاره‌پیماهای مجهز به حس‌گرهای قوی به ما کمک می‌کند از مواد تشکیل دهنده سطح سیاره نمونه برداری کنیم و همچنین با استفاده از حس‌گرها مواد لایه‌های عمیق تر را شناسایی کرده و در نهایت مواد را برای بررسی بیشتر به زمین منتقل کنیم.
[ویرایش]
ستاره‌شناسی و مکانیک اجرام آسمانی
نوشتارهای اصلی: اخترشناسی و مکانیک اجرام آسمانی



یکی از قدیمی‌ترین زمینه‌های تحقیقاتی در علم اخترشناسی و همه علوم عالم، اندازه گیری موقعیت و مکان اجرام سماوی در آسمان است. همواره در طول تاریخ، درک مناسب از موقعیت خورشید، ماه، ستارگان و سیارات در تعیین موقعیت افراد بر روی زمین (ملوانان و کشتی‌ها) نقش داشته‌است.

اندازه گیری دقیق موقعیت مکانی سیارات به درک ما از نظریه انحراف وسعت داده و اکنون می‌توانیم در مورد گذشته و آینده سیارات با دقت زیاد اظهارنظر کنیم. علمی که به این مباحث می‌پردازد را علم مکانیک اجرام آسمانی گویند. امروزه با ردیابی اجرام آسمانی در نزدیکی زمین می‌توانیم احتمال برخورد این اجرام با یکدیگر یا جو زمین را بررسی کنیم.[5]

اندازه گیری میزان سرعت زاویه‌ای ستاره‌های نزدیک به کره زمین یکی از اساسی‌ترین کارها در تعیین نردبان فاصله کیهانی است که برای اندازه گیری مقیاس جهان طراحی شده‌است. اندازه گیری سرعت زاویه‌ای ستاره‌های مجاور عامل مهمی در آگاهی از ویژگی‌های ستاره‌های دور محسوب می‌شود چرا که این ویژگی‌ها قابل مقایسه هستند. محاسبه سرعت شعاعی و حرکت واقعی سینماتیک حرکت این مجموعه اجرام در کهکشان راه شیری را آشکار می‌سازد. همچنین از یافته‌های اخترشناسی در اندازه گیری توزیع ماده تیره در کهکشان استفاده می‌شود.[6]

در دهه 1990 (میلادی) روش اخترشناسی که در محاسبه تکانه‌های ستارگان به کار می‌رفت باعث کشف سیاره‌هایی از خارج از منظومه شمسی شد که به دور خورشید گردش می‌کنند. [7]
[ویرایش]
مطالعات میان‌رشته‌ای

اخترشناسی با بسیاری از رشته‌های علمی مهم ارتباط تنگاتنگ دارد. برخی از این علوم عبارت‌اند از:
فیزیک کیهانی: مطالعه فیزیک جهان پیرامون شامل ویژگیهای فیزیکی (درخشندگی، چگالی، دما و ترکیب شیمیایی) اجرام آسمانی.
بیولوژی کیهانی: مطالعه پیدایش و تکامل سیستم‌های بیولوژیکی در دنیا.
اخترشناسی باستانی: مطالعه اخترشناسی قدیم در بافت فرهنگی آن با استفاده از مشاهدات باستان‌شناسی و مردم‌شناسی.
شیمی کیهانی: مطالعه مواد شیمیایی موجود در فضا به خصوص ابرهای گازی مولکولی و نحوه تشکیل، تعامل و مرگ آنها. بنابراین این رشته با رشته‌های شیمی و اخترشناسی مباحث مشترکی دارد.
[ویرایش]
پدیده‌های آسمانی

پدیده‌های آسمانی موضوعات اخترشناسی را تشکیل میدهد و بطور عمده شامل:
ستاره
سحابی
سیاره
سیارک
قمر
ستاره دنباله دار
شهابواره
شهاب‌سنگ
[ویرایش]
اخترشناسی خورشید
نوشتار اصلی: خورشید

تصویر ماورا بنفش از فتوسفرهای فعال خورشید که توسط تلسکوپ فضایی تریس (TRACE) گرفته شده‌است. (تصویر از ناسا).

غروب خورشید در مریخ

خورشید ستاره‌ای است که بیشترین تحقیقات علمی بر روی آن تمرکز یافته‌است. خورشید یکی از توالی‌های اصلی ستاره‌های کوتوله طبقه ستارگان G2V است که حدود 6/4 میلیارد سال عمر دارد. خورشید ستاره‌ای متغیر نیست اما در چرخه فعالیت آن تغییرات متناوبی صورت می‌گیرد که به حلقه نقطه‌ای خورشیدی معروف است. در واقع در هر 11 سال در تعداد لکه‌های خورشیدی نوساناتی رخ می‌دهد. لکه هایخورشیدی نواحی هستند که در آنها دما کمتر از دمای میانگین خورشید است و فعالیت‌های مغناطیسی شدیدی در این مکان‌ها رخ می‌دهد. [8]

میزان درخشندگی خورشید با افزایش عمر آن افزایش یافته‌است و از زمانی که به یک ستاره توالی اصلی تبدیل شد تاکنون به درخشندگی آن 40 درصد افزوده شده‌است. همچنین در درخشندگی خورشید تغییراتی ایجاد می‌شود که اثرات قابل ملاحظه‌ای بر کره زمین دارد. کمینه ماندر، باعث ایجاد پدیده عصر یخبندان کوچک در قرون وسطی شده‌است. [9] سطح خارجی خورشید را نورسپهر گویند. در قسمت بالایی این لایه منطقه‌ای با نام کروموسفر قرار دارد. این ناحیه هم توسط یک ناحیه گذرا که دمای آن به سرعت افزایش می‌یابد احاطه شده و در نهایت تاج‌های بسیار داغ و گدازنده خورشید قرار دارند.

در مرکز خورشید، دما و فشار کافی برای وقوع پدیده جوش هسته‌ای وجود دارد. در بالای این هسته، ناحیه‌ای به نام ناحیه تشعشع قرار دارد که در آن ماده پلاسما انرژی را با استفاده از تشعشات منتقل می‌کند. لایه بعدی ناحیه همرفت است که در آن ماده گازی شکل انرژی را با استفاده از جابجایی فیزیکی گاز منتقل می‌کند. گفته می‌شود این ناحیه همرفت عامل ایجاد نقاط خورشیدی هستند که در این نقاط فعالیت مغناطیسی شدیدی را ملاحظه می‌کنیم .[8]
[ویرایش]
دانش سیارات
نوشتار اصلی: علم سیارات‎

این رشته اخترشناسی مجموعه سیارات، اقمار طبیعی، سیارات کوتوله، ستارگان دنباله‌دار، شبه ستارگان و دیگر اجرام سماوی که به دور خورشید می‌چرخند و همچنین سیارات خارج از سلطه خورشید را بررسی می‌کند. منظومه شمسی با استفاده از تلسکوپ‌ها و در نهایت سفینه‌های فضایی به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته‌است. این اطلاعات بدست آمده منبع خوبی برای درک بهتر از نحوه پیدایش و تکامل این منظومه سیارات محسوب می‌شود اما هنوز باید تحقیقات را به طور گسترده ادامه دهیم. [10]

نقطه سیاه رنگی که در بالای تصویر دیده می‌شود یک گردباد است که دیواره‌ای متحرک را در سطح مریخ ایجاد کرده‌است. این ستون متحرک و چرخان جو مریخ (که با گردبادهای زمینی (تورنادوها) قابل مقایسه‌است) نوار طولانی و سیاه رنگی را به وجود آورده‌است.

منظومه شمسی از سیارات داخلی، کمربند شبه ستاره و سیارات خارجی تشکیل شده‌است. سیارات خاکی عبارت‌اند از: تیر، زهره، زمین و مریخ. سیارات ابرگاز خارجی عبارت‌اند از: مشتری، زحل، اورانوس و نپتون. [11]

این سیارات از یک صفحه دیسک مانند سیاره‌ای بدوی تشکیل شده‌اند که در اطراف خورشید قرار داشته‌است. به علت وجود جاذبه، برخورد و اتحاد، دیسک مجموعه‌ای‌هایی از ماده تبدیل شد که همان سیارات بدوی بودند. سپس فشار تشعشعات طوفان‌های خورشیدی بخش اعظم ماده را به حاشیه راند و تنها سیاراتی که از جرم کافی برخوردار بودند در جو گازی باقی ماندند. این سیارات در طی دورانی که در آن بمباران‌های شدیدی صورت می‌گرفت، و از شواهد آن می‌توان به دره‌های ناشی از بمباران در سطح ماه اشاره کرد، مواد موجود در اطراف خود را جذب یا آنها را دور ساختند. در طی این دوران احتمالاً برخی از سیارات بدوی با یکدیگر برخورد کردند و برای مثال نظریه برخورد بزرگ نحوه شکل گیری ماه را تشریح می‌کند. [12]

وقتی سیاره به جرم مورد نظر و مناسب دست پیدا می‌کند، در طی پدیده تفکیک سیاره‌ای، مواد با چگالی مختلف در داخل سیاره پخش می‌شوند. در طی این فرآیند یک هسته سنگی یا فلزی تشکیل شده و اطراف آن را مواد مختلف احاطه می‌کنند. هسته می‌تواند حاوی مواد جامد یا مایع باشد و برخی از هسته‌های سیارات دارای میدان مغناطیسی مخصوص به خودهستند که جوآنها را از طوفان‌های خورشیدی مصون نگاه می‌دارد .[13] گرمای داخلی ماه یا سیاره براثر برخورد مواد رادیواکتیو (مانند اورانیوم و توریم و26Al ) و یا گرمای ناشی از مد تولید می‌شود. دربرخی از سیارات واقمار آنهاگرمای کافی برای وقوع پدیده‌هایی مانند آتشفشان و تکتونیک وجود دارد . سطح سیاراتی که دارای جو هستند دراثر حرکت آب وباد دچار فرسودگی می‌شود. اجرام کوچک‌تر که از گرمای ناشی از مد بهره مند نیستند به سرعت سرد می‌شوند واغلب فعالیت‌های عادی شان متوقف می‌شود. [14]
[ویرایش]
اخترشناسی ستارگان (ستاره شناسی)
نوشتار اصلی: ستاره

سحابی سیاره‌ای مورچه. دفع گاز از ستاره مرکزی در حال مرگ برخلاف الگوهای بی نظم انفجارات معمولی الگوهای متقارن نشان می‌هد.

مطالعه ستارگان و تکامل ستارگان در درک بهتر از نحوه تکامل عالم بسیار مفید است .درک اختر فیزیک ستارگان با مشاهدات فضایی، درک نظریات مختلف و شبیه سازی کامپیوتری امکان پذیر است .

فرایند شکل گیری ستارگان درمحل‌هایی که حاوی گرد و غبارغلیظ هستند وبه ابرهای مولکولی عظیم یا سحابی سیاه شهرت دارند رخ می‌دهد. تکه ابرها درحالت ناپایداری وتحت تأثیر جاذبه ستارگان اولیه را تشکیل می‌دهند. براثر پدیده جوش هسته‌ای یک هسته داغ وبه اندازه کافی چگال تشکیل شده و درنهایت به یک ستاره توالی اصلی تبدیل می‌شود. [15]

ویژگی‌های ستاره‌ای که به وجود آمده‌است به جرم اولیه ستاره بستگی دارد . هرچه جرم اولیه بیشتر بوده باشد، درخشندگی ستاره و سرعت مصرف سوخت هیدروژن در هسته آن بیشتر است . با گذشت زمان سوخت هسته بیشتری نیاز است و بنابراین هسته حجیم تر و چگال تر می‌شود. درنتیجه این واکنش‌ها یک غول قرمز تولید می‌شود که تا زمان مصرف شدن همه سوخت هلیم عمر می‌کند. ستاره‌های بزرگ در فرایندهای جوش هسته‌ای از عناصر سنگین تر هم استفاده می‌کنند و فازهای تکاملی دیگری به این فازها اضافه می‌شود.

سرنوشت ستاره به جرم آن بستگی دارد و ستارگانی که جرم آنها بیش از 4/1 برابر جرم خورشید است به ابرنواختر تبدیل می‌شوند درحالیکه ستارگان کوچک‌تر به سحابی‌های سیاره‌ای ودرنهایت به کوتوله‌های سفید تبدیل می‌شوند. جسم باقی مانده از ابرنواختر یک ستاره نوترونی چگال است واگر جرم ستاره بیش از سه برابر جرم خورشید باشد ابرنواختر به یک سیاه چاله تبدیل می‌شود. [16]
[ویرایش]
اخترشناسی کیهانی
نوشتار اصلی: اخترشناسی کیهانی‎

ساختار رصد شده بازوهای مارپیچی کهکشان راه شیری.

منظومه شمسی درون کهکشان راه شیری درحال چرخش است که کهکشانی مارپیچی و بسته‌است که یکی از اعضای اصلی کهکشان‌های Local Group محسوب می‌شود. منظومه شمسی مجموعه‌ای از گاز، غبار، ستارگان و دیگر اجرام است که نیروی جاذبه آنها را درکنار هم قرار داده‌است. ازآنجا که زمین در بازوی خارجی پرگرد وغبار کهکشان راه شیری قرار دارد بخش عظیمی از این کهکشان از دیده‌مان پنهان است.

درمرکز کهکشان راه شیری یک برآمدگی میله مانند قرار دارد که گمان می‌رود یک سیاه چاله بسیار بزرگ باشد در اطراف هسته چهار بازوی مارپیچ قرار دارند. دراین ناحیه بسیاری از ستارگان شکل می‌گیرند و مملو از ستارگان جوان و نسل دوم ستارگان است . دراطراف دیسک، یک شبه کره کهکشانی مسن تر که نسل اول ستارگان محسوب می‌شوند و همچنین مجموعه‌ای از خوشه‌های دایره‌ای نسبتاً چگال قرار دارد. [17][18]

درمیان ستارگان یک واسط بین ستاره‌ای قرار دارد که ناحیه‌ای است حاوی مواد پراکنده. درچگال‌ترین قسمت، ابرهای مولکولی از جنس هیدروژن ودیگر عناصر نواحی تشکیل ستاره را تشکیل می‌دهند. سحابی‌های تیره نامنظم (که در محدوده‌ای که توسط طول جینز مشخص می‌شود تمرکز یافته‌اند) ستارگان نوزاد فشرده را تشکیل می‌دهند.[19]

با تشکیل ستارگان با جرم زیادتر ابر تبدیل به ناحیه HII می‌شود که درآن گازهای درخشنده و پلاسما قراردارند. طوفان‌های ستاره‌ای و انفجار ابرنواخترها باعث پراکنده شدن ابر می‌شوند و درنهایت یک یا چند خوشه باز از ستارگان تشکیل می‌شوند. این خوشه‌ها در کنار هم کهکشان راه شیری را تشکیل داده‌اند . مطالعات سینماتیک ماده درکهکشان راه شیری و دیگر کهکشان‌ها نشان می‌دهد که جرم نامرئی درآنها بیش از جرم مرئی است بیشتر جرم کهکشان را هاله‌های سیاه تشکیل می‌دهند طبیعت این ماده سیاه رنگ هنوز برای دانشمندان نامشخص است .[20]
[ویرایش]
کهکشان‌ها وخوشه‌ها
نوشتار اصلی: اخترشناسی فراکهکشانی



مطالعه اجرامی که درخارج از کهکشان راه شیری قرار دارند به یک علم جدید تبدیل شده که شاخه‌ای از اخترشناسی محسوب می‌شود. دراین علم نحوه پیدایش و تکامل کهکشان‌ها، ساختار و طبقه بندی آنها، کهکشان‌های فعال وگروه‌ها و خوشه‌های کهکشانی مورد بررسی قرار می‌گیرند . بررسی گروه‌ها وخوشه‌های کهکشانی در درک بهتر از ساختار کلی کیهان نقش مهمی ایفا می‌کند.

دراین شکل چندین جرم حلقه مانند آبی رنگ رامشاهده می‌کنید که تصاویر همان کهکشان هستند که با استفاده از اثر عدسی‌های گرانشی از خوشه کهکشان زرد رنگ در وسط عکس کپی برداری شده‌اند. این عدسی‌ها با استفاده از میزان گرانش خوشه نور را خم کرده و تصویر اجرام دورتر را بزرگنمایی نموده و درآنها اعوجاج ایجاد می‌کند.

اغلب کهکشان‌ها دارای شکل منحصر به فردی هستند که طبقه بندی آنها را آسان می‌کند. به طورکلی کهکشان‌ها به انواع مارپیچ، بیضوی، و نامنظم تقسیم بندی می‌شوند.[21]

همانطورکه از نام کهکشان بیضوی پیداست سطح مقطع این کهکشان بیضی شکل است . ستارگان در مدارهای تصادفی به دور کهکشان می‌چرخند. دراین کهکشان‌ها غبار میان ستاره‌ای وجود ندارد و یا به ندرت یافت می‌شود و نقاط تولید ستاره دراین نوع کهکشان بسیار کم هستند. ستارگان این کهکشان عموماً مسن هستند کهکشان بیضوی عموماً درمرکز خوشه‌های کهکشانی یافت می‌شوند و ممکن است در اثر ترکیب کهکشان بزرگ به‌وجود آیند.

کهکشان مارپیچ معمولاً از یک صفحه دوار مسطح تشکیل شده که یک برآمدگی میله مانند در مرکز آن قرار دارد و بازوهای نورانی مارپیچی از آن خارج می‌شوند. این بازوها نواحی پر گرد و غباری هستند که درناحیه تولید ستاره قرار دارند و این مناطق ستاره‌های جوان بسیار بزرگ رنگ آبی را در برابر دیدگان‌مان قرار می‌دهند. کهکشان‌های مارپیچ با هاله‌ای از ستاره‌های پیر احاطه شده‌اند. کهکشان‌های راه شیری و آندرومدا کهکشان‌های مارپیچ هستند.

شکل ظاهری کهکشان‌های نامنظم درهم پیچیده‌است واین نوع از کهکشان در دسته‌بندی بیضوی و مارپیچ جای نمی‌گیرند. حدود یک چهارم کهکشان‌ها نامنظم هستند و شکل نامنظم آنها ناشی از تعامل گرانشی با محیط اطراف است.

کهکشان فعال کهکشان‌هایی هستند که عمده انرژی که از آنها ساطع می‌شود از منبعی به جز ستارگان و گرد و غبار تامین می‌شود. درمرکز این کهکشان‌ها هسته‌ای فشرده قرار دارد که گفته می‌شود یک سیاه چاله بسیار عظیم است که به علت جذب اجرام انرژی زیادی را تولید می‌کند. کهکشان رادیویی نوعی کهشکان فعال است که در بخش رادیویی طیف بسیار درخشان بوده و زبانه‌های پرانرژی گاز را متساعد می‌کند. از میان کهکشان‌های فعالی که تشعشات پرانرژی ساطع می‌کنند می‌توان به کهکشان‌های سیفرت، اخترنماها و بلازارها اشاره کرد . گفته می‌شود که اختر نماها درخشنده‌ترین اشیا عالم هستند. [22]

ساختار عظیم کیهان بر اساس گروه‌ها و خوشه‌های کهکشانی شکل گرفته‌است. دراین ساختار بزرگ‌ترین واحد کیهانی ابرخوشه‌ها هستند. مجموعه مواد به فیلامان‌ها و دیواره‌های کهکشانی تبدیل می‌شوند ودر میان آنها فضاهای خالی باقی می‌ماند. [23]
[ویرایش]
کیهان‌شناسی
نوشتار اصلی: کیهان شناسی فیزیکی


مشاهده ساختار عظیم عالم در علم کیهان شناسی فیزیکی مطرح می‌شود و گام موثری در درک بهتر پیدایش وتکامل کیهان محسوب می‌شود. درکیهان‌شناسی مدرن نظریه انفجار بزرگ مورد پذیرش قرار گرفته و اعلام شده که دربرهه‌ای از زمان انفجار بزرگ رخ داده با انبساط فضا درطول 7/13 گیگا سال جهان به شکل فعلی آن مبدل شده‌است . مفهوم انفجار بزرگ با کشف تشعشات مایکرویو پس زمینه کیهان درسال 1965 مطرح شد .

در طول مدت تکامل جهان چندین مرحله تکاملی را تجربه کرد . در ابتدا جهان به سرعت انبساطی کیهانی را تجربه کرد که شرایط اولیه را همگن کرد . سپس با تشکیل هسته انفجار بزرگ عناصر اولیه جهان آغازین تولید شدند.

هنگامی که اولین اتم‌های تشکیل دهنده فضا شفاف شدند توانستند امواجی را از خود ساطع کنند امواجی که امروزه به صورت تشعشات مایکرویو پس زمینه کیهان مشهور هستندسپس جهان درحال انبساط به علت عدم وجود منابع انرژی کیهانی وارد عصر تیره و تار خود شد. [24]

با وقوع تغییرات اندک در چگالی اجرام، ساختار سلسله مراتبی ماده شکل گرفت . موادی که در نواحی چگال جمع شده بودند ابرهای گاز و ستارگان اولیه را تشکیل دادند. این ستاره‌های عظیم باعث ایجاد مجدد فرایند یونیزاسیون شده و بسیاری از عناصر سنگین جهان آغازین را به وجود آوردند.

توده‌های گرانشی به فیلامان تبدیل شده و فضایی بین این فیلامان‌ها به صورت خالی باقی ماند. به تدریج گرد وغبار با یکدیگر ترکیب شده واولین کهکشان‌ها به وجود آمدند. باگذشت زمان این کهکشان‌ها مواد بیشتری را به درون خود کشیدند و گروه‌ها و خوشه‌های کهکشانی و درنهایت ابرخوشه‌های عظیم شکل گرفتند. [25]

یکی از مفاهیم اصلی در ساختار عالم، ماده تاریک یا انرژی تاریک است. ماده تاریک عنصر اصلی تشکیل دهنده دنیاست و 96درصد چگالی جهان را تشکیل می‌دهد.امروزه تلاش زیادی برای درک فیزیک این ماده واجزا تشکیل دهنده آن صورت می‌گیرد . [26]
[ویرایش]
اخترشناسی غیر حرفه‌ای (آماتوری)
نوشتار اصلی: اخترشناس آماتور

به طور کلی اخترشناسان آماتور با استفاده از تلسکوپ‌های ساخت خودشان بسیاری از پدیده‌های کیهانی واجرام سماوی را مشاهده می‌کنند. آنها بیشتر به دنبال رصد کردن ماه، سیارات، ستارگان، دنباله دارها، باران‌های شهابی وبسیاری از اجرام موجود درعمق فضا مانند خوشه‌های ستاره‌ای، کهکشان‌ها وسحابی‌ها هستند. یکی از شاخه‌های اخترشناسی آماتوری، عکس برداری کیهانی است که طی آن فرد آماتور از آسمان شب عسکبرداری می‌کند. بسیاری از افراد آماتور تلاش می‌کنند درمشاهده اجرام خاص تبحر لازم را کسب کنند و با توجه به علاقه فردی خود کار مشاهده خود را تخصصی ترکنند.[27][28] اغلب آماتورها مشاهدات خود را در طول موج‌های مرئی انجام می‌دهند و تعداد محدودی هم این کار را درمورد طول موج‌های نامرئی تجربه می‌کنند. آنها در تلسکوپ خود از فیلترهای فروسرخ استفاده می‌کنند ویا از تلسکوپ‌های رادیویی کمک می‌گیرند . کارل گوته یانسکی یکی از پیشگامان اخترشناسی رادیویی آماتوری است که در دهه 1930 آسمان را در طول موج‌های رادیویی مشاهده کرد .تعدادی از افراد آماتور از تلسکوپهای دست ساز یا تلسکوپ‌های رادیویی که برای تحقیقات اخترشناسی ساخته می‌شوند ودراختیار افراد آماتور قرار می‌گیرند استفاده می‌کنند. ("مثلاً " تلسکوپ یک مایلی ). [29][30]

اخترشناسان آماتور در پیشرفت‌های علم اخترشناسی سهم بسزایی داشته‌اند . این رشته یکی از معدود رشته‌هایی است که در آن افراد آماتور ایفای نقش می‌کنند. آنها می‌توانند دربرخی اندازه گیری‌ها شرکت کرده و در اصلاح مدار سیارات کوچک مفید واقع شوند. همچنین افراد آماتور درکشف دنباله دارها و رصد ستاره‌های متغیر نقش بسزایی دارند . پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه تکنولوژی دیجیتال به افراد آماتور اجازه می‌دهد تا در رشته عسکبرداری کیهانی به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند. [31][32][33]
[ویرایش]
پرسش‌های بنیادین در اخترشناسی

اگرچه دررشته اخترشناسی تلاش‌های بسیاری برای درک بهتر طبیعت جهان ومحتوای آن صورت گرفته‌است اما هنوز سوالهای بی پاسخی در پیش رویمان قرار دارند شاید پاسخگویی به این سوالات مستلزم ساخت ابزارهای رصد جدید و پیشرفت‌های تازه در زمینه فیزیک نظریه و تجربی باشد.
آیا سیارات خاکی در اطراف بقیه ستارگان (به جز خورشید) هم قرار دارند ؟ اخترشناسان از وجود ستارگان بزرگ واجرامی در اطراف ستاره‌ها اطمینان حاصل کرده‌اند . بنابراین وجود سیارات خاکی کوچک‌تر محتمل به نظر می‌رسد .

[34]
آیا در بقیه نقاط عالم حیات فرازمینی وجود دارد ؟ به طور خاص آیا انسان درکره‌های دیگر هم زندگی می‌کند؟ دراین صورت چگونه تناقض فرمی ( Fermi ) را توجیه می‌کنید ؟ وجود حیات درخارج از کره خاکی تبلیغات علمی و فلسفی بسیار مهمی را درپی دارد .[35][36]
جنس ماده تاریک و انرژی تاریک از چیست ؟ شناخت این مساله در درک تکامل عامل و سرنوشت آن بسیار مفیداست اما هنوز درباره آن چیزی نمی‌دانیم.




موضوع مطلب :

یکشنبه 90 بهمن 16 :: 6:19 عصر

ب‌سنج (به انگلیسی: Hydrometer) ابزار ساده‌ایست برای اندازه‌گیری چگالی و یا گرانش ویژه یک مایع است. آب‌سنج شامل یک استوانه شناور است که انتهای پایینی آن به شکل مخروط و سنگین و انتهای بالایی آن به صورت لوله باریکی است.زمانیکه آب‌سنج را در یک مایع قرار دهیم شکل عمودی به خود خواهد گرفت و در مایع فروخواهد رفت.میزان فرورفتن این ابزار با چگالی آن متناسب است، در عین حال ممکن است چگالی را از روی مقیاس روی لوله بخوانند.

Hydrometer6455.png

معرفی

آب سنج وسیله‌ای است که از آن برای اندازه‌گیری وزن مخصوص یا چگالی نسبی مایعات استفاده می‌شود. که نسبت چگالی مایع به چگالی آب هست. یک آب سنج معمولا از شیشه ساخته شده است و شامل یک ساقه ی استوانه ای و یک حباب پر شده با جیوه یا گلوله ی سربی برای قائم نگه داشتن آن است.مایعی که میخواهد آزمایش شود داخل یک محفظه ی بلند ریخته شده است، اغلب یک سیلندر مدرج، و آب سنج به آرامی به سمت مایع پایین آمده تا آزادانه شناور شود.محل سطحی از مایع که با ساقه ی آب سنج برخورد می کند لحاظ می شود.آب سنج ها معمولا یک درجه کنار ساقه دارند، بنابراین چگالی نسبی میتواند مستقیما خوانده شود.تنوعی از درجه بندی ها وجود دارد و بسته به زمینه استفاده می شود. آب سنج ها ممکن است برای استفاده های مختلفی مدرج شده باشند.مانند یک شیر سنج برای اندازه گیری غلظت(چربی) شیر . یک قند سنج برای اندازه گیری غلظت شکر در یک مایع . یا یک الکل سنج برای اندازه گیری درجات بالاتر مشروبات الکلی.

عملکرد آب سنج بر پایه? قانون ارشمیدس است که یک جامد معلق در سیال بوسیله? یک نیرو برابر وزن سیال جابجا شده شناور می‌ماند. پس هر چه چگالی ماده کمتر باشد آب سنج بیشتر فرو می‌رود.
[ویرایش]
تاریخچه

یک توضیح قدیمی در مورد آب سنج در یک نامه از سینیسیوس از سیرنه به پژوهشگر یونانی هیپاتیا از الکساندریا یافت شد.در پانزدهمین نامه? سینیسیوس او از هیپاتیا خواست تا یک آب سنج برای او بسازد. هیپاتیا برای اختراع آب سنج (یا آب بین) سابقا در آخر قرن چهارم یا اول قرن پنجم اعتبار یافته است.

این وسیله در تحقیق (انجام شده) یک لوله? استوانه‌ای است که شکل فلوت دارد و تقریبا هم اندازه است.(این وسیله) در راستای عمودی شکاف هایی دارد.با توانایی وسایلی که ما داشتیم وزن آب را توانستیم آزمایش کنیم. فرم‌های مخروطی یک سرپوش روی یکی از سر ها نزدیک لوله گنجانده شده است. مخروط و لوله فقط یک پایه دارند.این بریلیوم نام دارد.هرجا شما لوله را در آب قرار دهید آن عمود می ایستد.بعد از آن شما می توانید برای راحتیتان شکاف‌ها را بشمارید. و در این راه وزن آب معلوم می‌شود.

آن بوسیله? ابوریحان بیرونی در قرن 11 استفاده شده است و بوسیله? خازنی در قرن 12 توضیح داده شده است. آن بعدا دوباره در کار ژاک شارل در قرن 18 ظاهر شد.
[ویرایش]
محدوده ها

در مایعات با چگالی پایین مانند نفت سفید بنزین و الکل آب سنج پایین تر می رود و در مایعات با چگالی بالاتر مانند آب شور – شیر و اسیدها زیاد فرو نمی رود. در واقع معمولا دو وسیله جداگانه دارد – یکی برای مایعات سنگین روی جاییکه نشانگر 1?000 برای آب نزدیک بالای لوله است و یکی برای مایعات سبک روی جاییکه نشانگر 1?000 برای آب نزدیک پایین لوله است.در بسیاری از صتایع یکی مجموعه آب سنج استفاده می شود که چگالی های 1?0–0?95, 0?95–0?9 را پوشش می دهد تا اندازه گیری دقیق تری را فراهم کند.
[ویرایش]
درجه بندی

آب سنج های جدید معمولا وزن مخصوص را اندازه می‌گیرند اما درجه‌بندی‌های متفاوتی وجود دارد که در برخی صنایع استفاده می‌شود. مانند موارد زیر: گرانش API عموما بوسیله? صنعت نفت خام جهانی استفاده می شود.
مقیاس بومه: قبلا در شیمی صنعتی و دارو شناسی استفاده می شد.
مقیاس بریکس: بطور اولیه در آبمیوه استفاده می‌شد، در کارخانه? شراب و صنعت شکر نیز استفاده می‌شود.
مقیاس ایچسل: برای اندازه گیری غلطت انگور شراب استفاده می شود.
مقیاس افلاطون: اصولا برای آبجو سازی استفاده می شود.
مقیلس توادل: درگذشته در سفیدگری و صنعت رنگرزی استفاده می‌شد.
[ویرایش]
آب سنج های ویژه

آب سنج های ویژه بارها برای استفاده شان نام گذاری شده اند. برای مثال یک آب سنج مخصوص استفاده برای لبنیات طراحی شده است
[ویرایش]
شیرسنج

شیر سنج درحقیقت یک آب‌سنج است که برای مشخص کردن مقاومت الکلی مایعات استفاده می شود.همچنین بعنوان آب سنج مقدار خلوص الکل و گذرنده شناخته می شود.این نوع آب سنج فقط غلطت مایع را اندازه گیری می کند.برخی فرضیه ها درست شده اند تا مقدار الکل حاضر در مایع را تخمین بزنند. الکل سنج ها درجه هایی علامت زده شده با درصد الکل بالقوه دارند که مبنی بر چگالی نسبی از پیش محاسبه شده است. یک الکل بالقوه ی بالاتر خوانده شده از روی این درجه بعلت وزن مخصوص بیشتر است که این طور در نظر گرفته شده که بعلت تولید شکر های حل نشده باشد.یک (درجه)خوانی بعد و قبل از تخمیر انجام می شود و الکل تقریبی موجود با تفریق عدد خوانده شده بعد از تخمیر از قبل از تخمیر بدست می آید.
[ویرایش]
قند سنج

قند سنج آب سنجی است که برای تعیین میزان شکر حل شده در محلول استفاده می شود. (قند سنج) اصولا بوسیله ی شراب ساز ها و آبجو ساز ها استفاده می شود و همچنین میتواند در شربت ساختن و بستنی ساختن استفاده شود.اولین قند سنج آبجو ساز در سال 1784 توسط جان ریچاردسون ساخته شد. (قند سنج) شامل یک حباب شیشه ای بزرگ پر شده با یک ساقه ی لاقر دارای درجه بندی است که از بالای آن هم بالاتر می رود.درجه ی شکر میتواند با خواندن مقدار جایی که سطح مایع درجه ای را نشان می دهد مشخص شود. آن بوسیله اصل ارشمیدس کار میکند.یک محلول دارای شکر بیشتر چگال تر است و سبب بیشتر شناور شدن حباب می شود. شکر کمتر باعث چگالی کمتر و نتیجتا کمتر شناور شدن حباب می شود.
[ویرایش]
آب سنج گرمایی

آب سنج گرمایی یک آب سنج است که یک گرماسنج کنار بخش شناور شدن دارد.برای اندازه گیری غلظت محصولات نفت خام مانند نفت های سوختی نمونه معمولا در یک ژاکت(پوشش) گرما با یک دما سنج در پشت آن گرم میشود چون چگالی وابسته به دما است.نفت های سبک نوعا در 15 درجه سانتی گراد در ژاکت(بسته) های سرد جاسازی می شوند.نفت های خیلی سبک با عناصر بسیار فرار با یک ظرف اندازه-متغیر با استفاده از یک پیستون شناور نمونه بردار برای کم کردن سبکی و هدر رفت اندازه گیری می شوند. یک آزمایش باتری دمای خنثی سازی وزن مخصوص و دمای الکترولیت را اندازه می گیرد.
[ویرایش]
بارکومتر

بارکومتر برای آزمایش مقاومت برنزه کردن مشروب که برای چرم برنزه کردن استفاده می شود درجه بندی شده است.
[ویرایش]
آب سنج باتریی

وضعیت شارژ اسید هادی باتری میتواند از غلظت محلول سولفوریک اسید بعنوان الکترولیت تخمین زده شود.یک آب سنج مدرج برای خواندن وزن مخصوص نسبت به آب در 60 درجه? فارنهایت وسیله استاندارد برای سرویس کردن باتری‌های اتومبیل هاست.از جداول برای تصحیح قرائت ها به دمای استاندارد استفاده می شود.
[ویرایش]
آزمایشگر ضد یخ

یک استفاده ی دیگر از آب سنج در صنعت خودرو سنجش کیفیت محلول ضد یخی که برای خنک کردن موتور بکار می رود است.درجه ی حفاظت انجماد میتواند مرتبط با غلظت(و بنا بر این اشباع) ضد یخ باشد – انواع مختلف ضد یخ رابطه های مختلفی بین غلظت اندازه گیری شده و نقطه ی انجماد دارند.
[ویرایش]
اسید سنج

بعضی اوقات با املای acidimeter هجی می شود – اسید سنج یک آب سنج است که برای اندازه گیری وزن مخصوص اسید استفاده می شود.
[ویرایش]
استفاده در تجزیه و تحلیل خاک

آنالیز آب سنج یک فرآیند بوسیله ی خاک های خوب دانه بندی شده - لای و خاک رس است. تحلیل آب سنج اگر اندازه ی دانه ها برای آزمایش دانه بندی خیلی کوچک باشد انجام می شود.مبنای انجام این آزمایش قانون استوکس برای سقوط دانه ها در سیال چسبناک است که می گوید سرعت نهایی سقوط دانه ها بستگی به قطر دانه و وزن مخصوص دانه ها در فضای معلق و سیال دارد.بنابراین قطر دانه میتواند از آگاهی از فاصله و زمان سقوط اندازه گیری شود.یک آب سنج همچنین وزن مخصوص (یا غلظت) تعلیق را مشخص می کند و این موجب می شود درصد قطر ریز دانه های برابر محاسبه شود.




موضوع مطلب :

یکشنبه 90 بهمن 16 :: 5:44 عصر

 

زندگینامه

Louis V.jpg

او پسر لوتار فرانسوی از همسرش اِما-دختر پادشاه ایتالیا - بود.


وی هفتین فرزند از پشت شارلمانی بود.


وی واپسین پادشاه از دودمان کارولنژی در فرانسه بود.


وی در ژوئن 979 تاجگذاری نمود ولی تا 986 که پدرش لوتار درگذشت به قدرت دست نیافت. بنابر این وی که در بیست‌سالگی درگذشت تنها یک سال پادشاهی نمود.
Louis V.gif

وی میرابر دشمنی و درگیری پدرش با کاپتی‌ها از یک سو و دربار امپراتوری مقدس روم به رهبری اتوی یکم که از پشتیبانی دینیاران نیز بهره‌مند داشت بود.

مادر لویی، اما چندی پس از مرگ همسرش با اوتوی دوم پیمان زناشویی بست و به سود شوهر به پسرش زهر خوراند و بدین سان واپسین شاه مروونژی درگذشت.


چون از او هیچ فرزند قانونی‌ای برجای نمانده بود پس عمویش شارل دوک لوران پایین کوشید تا جانشین لویی شود، ولی دینسالاران از نجیب‌زاده‌ای نیرومند به نام هوگو کاپه پشتیبانی کردند و اینچنین تنها دو ماه پس از مرگ لویی پنجم دودمان کارولنژی سرنگون شد و خاندان کاپتی بر سر کار آمد.
 

 




موضوع مطلب :

یکشنبه 90 بهمن 16 :: 5:41 عصر

هرم‌ خوفو:

«هرم‌ خوفو» بزرگ‌ترین‌ هرم‌ در بین‌ اهرام‌ مصر است‌. این‌ بنا که‌ قدیمی‌ترین‌ و بزرگترین‌ بنا در بین‌عجایب‌ هفتگانه‌ می‌باشد، تنها بنایی‌ است‌ که‌ درحال‌ حاضر وجود دارد. هرم‌ خوفو در 2600 سال‌ قبل‌ از میلاد ساخته‌شده‌ است‌. این‌ هرم‌ بلندترین‌ بنای‌ ساخته‌ دست‌بشر تا سال‌ 1889 می‌باشد; از این‌ رو این‌ هرم‌جزو عجایب‌ هفتگانه‌ قرار گرفته‌ است‌. بیشترسنگ‌های‌ تشکیل‌ دهنده‌ این‌ بنا، سنگ‌های‌عظیمی‌ است‌ که‌ امروز تنها با تریلرهای‌ بسیاربزرگ‌ قابل‌ حمل‌ است‌. ارتفاع‌ فعلی‌ این‌ هرم‌138 متر است‌.


رودس‌ یونانی‌:

مجسمه‌ عظیم‌ الجثه‌ رودس‌ در یونان‌ یکی‌ دیگر ازعجایب‌ زیبایی‌ جهان‌ بشمار می‌رود. ارتفاع‌ این‌مجسمه‌، یک‌ شاهکار برجسته‌ معماری‌ بود که‌برروی‌ جزیره‌ رودس‌ در حدود 280 سال‌ قبل‌از میلاد ساخته‌ شده‌ بود. هیچ‌کس‌ نمی‌داند این‌ مجسمه‌ شبیه‌ چه‌ کسی‌ بوده ‌یا در کجا قرار داشته‌ است‌. به‌ گفته‌ کارشناسان‌فرهنگی‌، احتمالا این‌ مجسمه‌ در نزدیکی‌ در ورودی‌ لنگرگاهی‌ بنا شده‌ بوده‌ و پاهای‌ مجسمه‌در دو طرف‌ قرار داشته‌ است‌; به‌طوری‌ که‌کشتی‌ها از میان‌ پاهای‌ آن‌ عبورمی‌کرده‌اند.باستان‌شناسان‌ این‌ مجسمه‌ را جزو عجایب‌ هفتگانه‌جهان‌ قرار داده‌اند.


آرتمیس‌ ترک‌:

معبد آرتمیس‌ در «افوسوس‌» ترکیه‌ می‌باشد. این‌بنا با داشتن‌ 100 ستون‌ مرمری‌ زیبا که‌ ارتفاع‌ هرکدام‌ از آنها به‌ 15 متر می‌رسید، یکی‌ از عجایب‌هفتگانه‌ به‌ حساب‌ می‌آید. این‌ معبد، فضایی‌ را احاطه‌ می‌کرد که‌ تقریبا چند برابر وسعت ‌آکروپلیس‌ در آتن‌ بود. در این‌ معبد، حوادث‌زیادی‌ اتفاق‌ افتاده‌ است‌. این‌ بنا در 600 سال‌پیش‌ از میلاد ساخته‌ و در 550 سال‌ پس‌ از میلاددر آتش‌ سوخت‌; سپس‌ مجددا به‌ صورت‌ زیباتر وعظیم‌تر باز سازی‌ شد. این‌ بنا بار دیگر برای‌ دومین‌بار دچار حریق‌ شد.


زئوس‌ یونانی‌:

مجسمه‌ زئوس‌ در المپیای‌ یونان‌ است‌ و یکی‌ ازعظیم‌ترین‌ مجسمه‌های‌ جهان‌ به‌ شمار می‌رود.این‌ اثر در450 سال‌ قبل‌ از میلاد توسط مجسمه‌ساز معروفی‌ به‌ نام‌ «فیدیاس‌» ساخته‌ شد.ارتفاع‌ مجسمه‌ «زئوس‌» در حدود 12 متر است‌.«فیدیاس‌» با ساخت‌ این‌ مجسمه‌ بلند می‌خواست‌اقتدار و نیرومندی‌ زئوس‌ را نشان‌ دهد. مجسمه‌زئوس‌ در معبد زئوس‌، 64 متر طول‌ و 72 ستون‌به‌ سبک‌ معماری‌ قدیم‌ یونانی‌ دارد. مجسمه‌ زئوس‌در حدود 850 سال‌ در این‌ معبد قرار داشت‌. تاهنگامی‌ که‌ یونانی‌ ها آن‌ را به‌ استانبول‌ منتقل‌کردند. البته‌ بعد از مدتی‌ به‌ آتش‌ کشیده‌ شد و ازبین‌ رفت‌. عظمت‌ و زیبایی‌ این‌ مجسمه‌ سبب‌ شدکه‌ در فهرست‌ عجایب‌ هفتگانه‌ قرار گیرد.


باغ‌های‌ بابل‌:

باغ‌های‌ معلق‌ بابل‌ در عراق‌ یکی‌ از بحث‌برانگیزترین‌ عجایب‌ هفتگانه‌و بی‌نظیرترین‌معماری‌های‌ جهان‌ به‌ شمار می‌رود. البته‌ عده‌ای‌از باستان‌شناسان‌ هنوز در وجود داشتن‌ آن‌ شک‌دارند. بعد از بدست‌ آمدن‌ اسناد اصلی‌ وخرابه‌های‌ برجا مانده‌ از آن‌ زمان‌، وجود داشتن‌آن‌ ثابت‌ شد. در این‌ میان‌ سوالی‌ مطرح‌ است‌ که‌این‌ باغ‌های‌ معلق‌ چرا ساخته‌ شدند؟ درپاسخ‌ به‌این‌ سوال‌ باید افزود که‌ شاه‌ «نبوکد» این‌ بنای‌عجیب‌ را برای‌ خوشحال‌ کردن‌ همسرش‌ در 6قرن‌ قبل‌ از میلاد ساخت‌. عده‌ای‌ از تاریخ‌ نگاران‌می‌گویند: ملکه‌ آشوری‌ این‌ باغ‌ را برای‌ تفریح‌ وسرگرمی‌ خود ساخته‌ است‌.


ملکه‌ هالیکارناسوس‌:

ارتفاع‌ این‌ مقبره‌ مرمری‌ به‌ اندازه‌ یک‌ ساختمان ‌14 طبقه‌ بود. ملکه‌ «آرتمیسیا» فرمان‌ ساخت‌ این‌مقبره‌ را در هالیکار ناسوس‌ برای‌ همسرش‌ در353 سال‌ قبل‌ از میلاد صادر کرد. ملکه‌ این‌ بنا رابرای‌ قدردانی‌ از همسرش‌ ساخت‌ و به‌ این‌ منظوربهترین‌ هنرمندان‌ و مجسمه‌ سازان‌ آن‌ زمان‌ را گرد آورد. ملکه‌ آرتمیسیا دو سال‌ پس‌ از همسرش‌درگذشت‌. جالب‌ است‌ که‌ بدانید، شاه‌ ماسولوس‌هم‌ همسر آرتمیسیا بود و هم‌ برادرش‌. این‌ بنا درحدود 17 قرن‌ پا بر جا بود و در 1400 سال‌ پس‌از میلاد، در اثر زلزله‌ فرو ریخت‌.

فانوس‌ اسکندریه‌:

فانوس‌ اسکندریه‌ یکی‌ از بزرگ‌ترین‌ شاهکارهای‌روزگار باستان‌ می‌باشد. ارتفاع‌ آن‌ بنا حداقل‌ به‌اندازه‌ یک‌ ساختمان‌ 40 طبقه‌ امروزی‌ بود وبرای‌ 16 قرن‌ پا برجا بود. برخلاف‌ 6 عجایب‌ دیگر، فانوس‌ اسکندریه‌استفاده‌های‌ عملی‌ بسیار داشت‌. این‌ بنا به‌کشتی‌های‌ دریانوردی‌ کمک‌ می‌کرد که‌ اسکله‌هارا به‌ راحتی‌ پیدا کنند و با ایمنی‌ کامل‌ داخل‌ آن‌شوند. این‌ اسکلت‌ برای‌ 1600 سال‌ باقی‌ ماند وارتفاع‌ آن‌ 180 متر و بلندترین‌ ساختمان‌ دنیابود، اما با ساخت‌ «برج‌ ایفل‌» در سال‌ 1889،«ایفل‌» بلندترین‌ برج‌ دنیا نام‌ گرفت‌.




موضوع مطلب :

سه شنبه 90 بهمن 4 :: 1:23 عصر

در زمانهای قدیم که تلگراف و تلفن هنوز اختراع نشده بود بشر جهت ارتباط از وسایل گوناگونی استفاده می کرد مثلا سرخپوستان آمریکا از دود جهت فرستادن پیام استفاده می کردند و یا در بعضی از قبایل بدوی آفریقا با صدای طبل و در قبایل حوزه رود آمازون با استفاده از صدای سوت یا تقلید صدای حیوانات با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند در کشور ما ایران نیز بیشتر از کبوترهای نامه بر استفاده می شد که وسیله ارتباطی بسیار سریع و مطمئنی بود با ورود الکتریسیته به زندگی بشر دانشمندان زیادی سعی در استفاده از آن جهت ارتباط کردند با اینکه در سال 1832 شخصی به نام ساموئل مورس به فکر افتاد که حروف الفبا را به صورت کدهای خط و نقطه یا جریانهای بلند و کوتاه که نمایندگان همان حروف الفبا هستند بفرستد این روش رفته رفته تکمیل تر گردید تا اینکه علامات به طور خودکار چاپ می شدند پس از اختراع تلگراف شخصی به نام الکساندر گراهام بل با ساختن تلفن بزرگترین خدمت را به ارتباطات جوامع بشری نمود .




موضوع مطلب :

سه شنبه 90 بهمن 4 :: 1:1 عصر

فکر هلیکوپتر یا جعبه بالدار از قرن شانزدهم پیدا شد به گفته دیگر لئوناردو داوینچی نخستین انسانی بود که طرح وسیله ای برای پرواز را روی کاغذ پیاده کرد . ولی هلیکوپتر به صورت فعلی منتهی در شکل اولیه اس در سال 1907 متولد شد . ولفگانگ بوهمرر محقق مسائل پرواز نوشته است : افتخار اختراع اولین هلیکوپتر نصیب فرانسوی ها شد پل کورنو فرانسوی نخستین کسی بود که اولین هلیکوپتر را ساخت و اولین پرواز تاریخی را با آن انجام داد . این هلیکوپتر اولیه که دو ملخ داشت و به موتور آنتورنت با 24 اسب قوه مجهز بود فقط 30 سانتیمتر از زمین بلند شد بعد دوباره افتاد اما همین 30 سانتیمتر نیز کلی موفقیت بود . متاسفانه کورنو به علت آنکه از لحاظ مالی در مضیقه بود طرحش را پیگیری نکرد و برای تکمیل و بالا بردن قدرت اوج گیری هلیکوپترش اقدامی به عمل نیاورد . سال 1907 را باید سال هلیکوپتر تلقی نمود چون که درست در همین سال ، فرانسوی دیگری موسوم به لویی برژه یک هلیکوپتر چهار چرخ و دو ملخه ساخت منتهی چون در اثنای آزمایش هلیکوپترش سقوط کرد از ادامه فعالیت منصرف شد . با این حساب کورنو و برژه را باید پدر هلیکوپتر های امروزی شناخت . گو اینکه در سالهای بعد نیز عده زیادی برای ساختن وسیله ای که بتواند با کمک بالهای دوار پرواز کند کوشش کردند ولی موفقیت دلخواه در سال 1932 بدست آمد این موفقیت را خوآن دولاچی یروا اسپانیایی کسب کرد .




موضوع مطلب :

سه شنبه 90 بهمن 4 :: 1:0 عصر

رادیو توسط فیزیکدان و مخترع ایتالیایی گوگلیلمو مارکنی ساخته شد وی در دانشگاه بولونیا کسب دانش کرد و بر اثر تحقیق در آثار هنریش، هرتز توانست امواج هرتز را در ایجاد رابطه از دور بکار برد وی دستگاهی ساخت که نخست علاماتی را بوسیله امواج از یکسو به سوی دیگر خانه خود فرستاد و سپس این آزمایش را بین خانه و باغ انجام داد و بعدها در فاصله های دورتر، اختراع مارکنی پایه دستگاه بی سیم و رادیو قرارگرفت.




موضوع مطلب :

سه شنبه 90 بهمن 4 :: 1:0 عصر

شاید هیچ انسانی نباشد که به فکر پرواز نیفتاده باشد این اندیشه از زمانهای قدیم فکر انسان را به خود مشغول داشته است پرواز پرندگان زیبا در آسمان آبی بزرگترین آرزوی بشر از بدو پیدایش تا کنون بوده است و در همین راستا با چنان مشکلات عظیمی روبرو می شد که عمل پرواز را محال و غیر ممکن می پنداشت در افسانه های شاهنامه آمده است که کیکاووس پادشاه ایران علاقه زیادی به پرواز داشت لذا برای عملی شدن این فکر خود تصمیم گرفت چهار عقاب بزرگ و گرسنه را به چهار طرف تخت خود ببندد و در ارتفاعی بالاتر از بسته شدن عقابها چند تکه گوشت گوسفند آویزان کرد و خود بر روی تخت نشست . وقتی که عقابها را رها کردند آنها برای اینکه خود را به گوشتها برسانند با قدرت شروع به پرواز کردند و در نتیجه تخت کیکاووس به پرواز در آمد البته این اندیشه عملی نمی باشد و فقط حاکی از آرزوی پرواز در آن زمان می باشد لیکن اولین کسی که به طور علمی به این مسئله نگریست کسی نبود جز لئوناردو داوینچی ایتالیایی که در اوایل قرن شانزدهم می زیست و اولین طرحهای هواپیمای امروزی و کایت را اجرا نمود البته داوینچی موفق به پرواز نشد ولی طرحهای وی سر آغاز اختراع هواپیما شد .پس از داوینچی مخترعان دیگری از جمله بسینه فرانسوی ونو فرانسوی ، هنس آلمانی و لیلیان تال انگلیسی دست به تکمیل این اختراع زدند و به موفقیتهای بزرگی نیز نایل گشتند . از آنجاییکه در اختراعات دیگر اگر اشکالی پیش می آمد به ندرت موجب کشته شدن مخترع می گردید اختراع هواپیما به کندی پیش می رفت و با یک اشتباه کوچک مخترع با تمام اطلاعات خود با زندگی وداع می کرد . به هر حال تا سال 1896 توسط شانو فرانسوی اولین هواپیمای بدون موتور ساخته شد که دارای محور ثقل و سکان متحرک بود لیکن این وسیله نیز محتاج باد و ارتفاع جهت پرواز بود و این انسان را راضی نمی کرد . اولین کسانی که تصمیم گرفتند موتور و پروانه بر روی این وسیله نصب کنند و خود کنترل آن را بدست بگیرند دو برادر آمریکایی به نام ویلبر رایت و اولیور رایت بودند. آنها پس از سالها آزمایش در سال 1903 موفق به ساخت هواپیمایی شدند که دارای موتوری کوچک بود پس از برادران رایت کوتیس آمریکایی با طراحی چند چرخ زیر هواپیما مشکل فرود را حل کرد و پس از وی مخترعین دیگری در گوشه و کنار دنیا نقصهای دیگر آن را برطرف کردند و. امروزه با ساختن هواپیماهای جت انسان می تواند با سرعتی بیش از 2000 کیلومتر بر ساعت در هوا حرکت کند حداقل سرعت هواپیما 180 کیلومتر بر ساعت می باشد و اگر کمتر از آین سرعت حرکت کند سقوط می کند به هر حال انسان به آرزوی دیرینه خود رسید البته این آرزوها نقطه پایانی ندارد و همانطور که پس از پرواز به آسمان مساله فضا و کرات دیگر پیش آمد.




موضوع مطلب :

سه شنبه 90 بهمن 4 :: 12:59 عصر

 امروزه اتومبیل وسیله ای است که بدون آن زندگی کردن بسیار مشکل می باشد با ازدیاد جمعیت و بزرگتر شدن شهرها و در نتیجه طولانی تر شدن مسافتها بشر احتیاج به وسیله ای داشت که بتواند این مسافتها را راحتر و سریعتر طی کند در سالهای پیش از اختراع اتومبیل ، مهمترین وسیله نقلیه اسب و کالسکه بود و کلیه جنگها و حمل و نقل ها مبنی بر استفاده از اسب بود اما این اسب مشکلات زیادی نیز داشت و مهمترین اشکال آن این بود که است پس از مسافتی خسته می شد و قابلیت حمل تعداد مسافر زیاد را نداشت با اختراع ماشین بخار انسان به این فکر افتاد که از این نیرو برای به حرکت در آوردن وسیله ای چهار چرخه (البته اولین وسیله سه چرخ داشت ) استفاده کند ودر این راستا شخصی فرانسوی به اسم کونیو اولین اتومبیل دنیا را که سه چرخ داشت و با نیروی بخار آب حرکت می کرد ساخت البته سرعت این وسیله کونیو بسیار کم بود و از ساعتی چهار کیلومتر تجاوز نمی کرد و پس ا چند آزمایش دیگر کنار گذاشته شد و امروزه در موزه پاریس قرار دارد پس از کونیو مخترعین دیگری از جمله بوله و دملر ظهور کردند که هرکدام قدمی در تصحیح این وسیله برداشتند ولی اساس و بنیان اصلی موتور اتومبیل را کارل بنز آلمانی گذاشت کارل در سال1896 اولین اتومبیل چهار زمانه را ساخت که پدر بزرگ اتومبیل های امروزی می باشد پس از کارل بنز هنری فورد آمریکایی در تکمیل بنز قدمهای موثری برداشت ولی کشش اتومبیل هنوز با اشکالاتی روبرو بود که شخصی به نام رودلف دیزل موتوری را اختراع کرد که ته نام خود معروف شد و با این موتور مساله کشش و رانش اتومبیل تا حد زیادی مرتفع گردید سپس مخترعین دیگر از جمله کترنیگ اولین کسی بود که روشن کردن اتومبیل با باتری و دلکو را اختراع نمود. به هر صورت بطور مستقیم نمی توان گفت که کدام مخترع به طور کامل اتومبیل را ساخت بلکه هر کدام از مخترعین نامبرده و بسیاری دیگر که فرصت برای نام بردن اسامی آنها نیست در ساخت اتومبیل دخالت داشته اند . یکی از همین مخترعان معروف اوئی رنو می باشد که در همین زمینه دارای چندین اختراع مهم می باشد این اختراعات و ابداعات رفته رفته منجر به صنعت اتومبیل سازی گردی که امروزه بزرگترین صنعت در جهان شناخته شده است . کشور فرانسه با داشتن کارخانه های اتومبیل سازی پژو ، رنو ، سیتروئن و ... و آلمان با داشتن کارخانه های اتومبیل سازی فولکس واگن ، اپل و بنز که یکی از بهترین و معروفترین اتومبیل های جهان می باشد در اروپا رتبه اول را دارد. انگلستان نیز با ساختن اتومبیل جگوار و ولزرویس که گرانترین اتومبیل سلطنتی می باشد به شهرت رسید .




موضوع مطلب :

سه شنبه 90 بهمن 4 :: 12:58 عصر

1- اولین کسی که موفق به اختراع (( آسانسور ))شد ؟

شخصی آمریکایی به نام (( اوتیس )) در سال 1852 میلادی بود.

2- اولین کسی که موفق به اختراع (( آنتن )) شد؟

(( الکساندر پوپوف )) اهل روسیه در سال 1795 میلادی بود.

3- اولین کسی که (( آینه ))را اختراع کرد؟

(( ماروی )) ایتالیایی در سال 1601 میلادی بود.

4- اولین کسی که (( اتومبیل با دنده و دیفرانسیل )) را اختراع کرد؟

(( بنز )) آلمانی در سال 1885میلادی بود.

5- اولین کسی که (( اتومبیل بنزینی )) را اختراع کرد ؟

(( گوتلیب دایملر )) آلمانی در سال 1885 میلادی بود.

6- اولین کسی که موفق به اختراع (( اتومبیل گازوئیلی )) شد؟

(( گوتلیب دایملر )) آلمانی در سال 1887 میلادی بود.

7- اولین کسی که (( اتوبوس برقی )) را اختراع کرد؟

(( واندپل )) آمریکایی در سال 1884 میلادی بود.

8- اولین کسی که (( بمب اتم )) را اختراع کرد ؟

(( آلبرت انشتین )) اهل آلمان در سال 1942 میلادی بود.

9- اولین کسی که (( بمب )) را اختراع کرد؟

(( یونگه )) سوئدی در سال 1903 میلادی بود.

10- اولین کسی که موفق به اختراع (( بلند گو )) شد؟

(( رایس کلوک )) آمریکائئ در سال 1924 میلادی بود.

11- اولین کسی که موفق به اختراع (( برق )) شد؟

(( ادیسون )) آمریکایی در سال 1882 میلادی بود.

12- اولین کسانی که موفق به اختراع (( بالن )) شدند?؟

(( برادران مون گل )) اهل فرانسه در سال 1782 میلادی بود.

13- اولین کسی که (( اشعه ایکس )) را اختراع کرد؟

(( رونتگن )) آلمانی در سال 1895 بود.

14- اولین کسی که (( اره موتوری )) را اختراع کرد؟

(( نیوبری )) اهل انگلستان در سال 1808 میلادی بود.

15- اولین کسی که (( اره مدوٌر )) را اختراع کرد؟

00 مولر )) انگلیسیدر سال 1777 میلادی بود.

16-اولین کسی که موفق به اختراع (( اجاق گاز )) شد؟

(( پنس )) آمریکایی در سال 1855 میلادی بود.

17- اولین کسی که موفق به اختراع (( اجاق برقی )) شد؟

(( ذیمنس )) آلمانی در سال 1861 میلادی بود.

18- اولین کسی که موفق به اختراع (( پل معلٌق )) شد؟

(( فینلی )) آمریکایی در سال 1796 میلادی بود.

19- اولین کسی که (( پیانو )) را اختراع کرد؟

(( کریستوفری )) اهل ایتالیا در سال 1709 میلادی بود.

20- اولین کسی که (( تلسکوپ کامل )) را اختراع کرد؟

(( گالیله)) ایتالیایی در سال 1609 م بود.

21- اولین کسی که (( تلسکوپ نجومی )) را اختراع کرد ؟

(( کپلر )) آلمانی در سال 1611 م بود.

22- اولین کسی که موفقبه اختراع (( تلفن )) شد؟

(( گراهام بل )) اهل آمریکا در سال 1877 م بود.

23- اولین کسی که موفق به اختراع (( تلفن بیسیم )) شد؟

(( کارنس ))آمریکایی در سال 1899 م بود.

24- اولین کسی که موفق به اختراع (( تلفن خودکار )) شد؟

(( کاسترو گر )) اهل آمریکا در سال 1891 م بود.

25- اولین کسی که (( تفنگ بادی )) را اختراع کرد؟

شخصی بنام (( مارتین )) در سال 1656 م بود.

26- اولین کسی که (( تفنگ دور بین دار )) را اختراع کرد؟

شخصی آمریکایی به نام (( فیسک )) در سال 1891 م بود.

27- اولین کسی که موفق به اختراع (( تانک )) شد؟

(( سونیتون )) انگلیسی در سال 1914 م بود.

28- اولین کسی که موفق به اختراع (( تراکتور )) شد؟

(( هالت )) آمریکایی در سال 1900 م بود.

29- اولین کسی که موفق به اختراع (( تلویزیون )) شد؟

فردی به نام (( برد )) اسکاتلندی در سال 1923 م بود.

30-اولین کسی که موفق به اختراع (( تلویزیون رنگی )) شد؟

(( پیتر گلدمارک ))آمریکایی در سال 1951 م بود.

31- اولین کسی که موفق به اختراع (( تلگراف چند طرفه )) شد؟

(( ادیسون )) اهل آمریکا در سال 1874 م بود.

32- اولین کسی که (( تلگراف دو طرفه )) را اختراع کرد؟

(( جنتیل )) اتریشی در سال 1853 م بود.

33- اولین کسی که ((توربین آبی)) را اختراع کرد؟

شخصی به نام (( فرانسیس )) آمریکایی در سال 1849 م بود.

34- اولین کسی که (( توربین بخاری )) را اختراع کرد؟

(( پارسون )) انگلیسی در سال 1884 م بود.

35- اولین کسی که (( توربین گازی )) را اختراع کرد؟

(( کورتیس )) آمریکایی در سال 1899 م بود.

36- اولین کسی که دستگاه (( تهویه )) را اختراع کرد؟

(( کاریر )) اهل آمریکا در سال 1911 م بود.

37- اولین کسی که (( جرثقیل )) را اختراع کرد؟

شخصی آلمانی به نام (( دونورمبرک )) در سال 1400 م بود.

38- اولین کسی که موفق به اختراع((جهت یاب کشتی )) شد؟

شخصی به نام (( فوکو )) اهل فرانسه در سال 1852 م بود.

39- اولین کسی که موفق به اختراع دستگاه (( چاپ )) شد؟

( گوتمبرگ)) آلمانی درسال 1450 م بود.

40- اولین کسی که (( چاپ سنگی )) را اختراع کرد؟

(( سنه فلور )) آلمانی در سال 1451 م بود.

41- اولین کسی که (( چاپ رنگی )) را اختراع کرد؟

(( فوست - شوفلز )) آلمانی در سال 1457 م بود.

42- اولین کسی که (( چتر نجات )) را اختراع کرد؟

(( فرانسوا بلانشار )) اهل فرانسه در سال 1785 م بود.

43- اولین کسی که (( چراغ برق )) را اختراع کرد؟

(( ادیسون )) آمریکایی در سال 1877 م بود.

44- اولین کسی که (( چرخ خیاطی )) را اختراع کرد؟

فردی به نام (( تیمونیه )) فرانسوی در سال 1830 م بود.

45- اولین کسی که موفق به اختراع (( دوربین سینما )) شد؟

(( ادیسون ) آمریکایی در سال 1893 م بود . اما در سال 1895 (( برادران لومی یر )) از فرانسه موفق به اختراع دوربین کاملتر سینما شدند.

46- اولین کسی که (( دوربین عکاسی دستی )) رااختراع کرد؟

(( ایستمن واگر )) آمریکایی در سال 1888 م بود.

47- اولین کسی که (( دوربین سه بعدی )) را اختراع کرد؟

فردی آمریکایی به نام (( والر )) در سال 1952 م بود.

48- اولین کسی که (( دیفرانسیل اتومبیل )) را اختراع کرد؟

(( بنز )) آلمانی در سال 1815 م بود.

49- اولین کسی که (( دینامیت )) را اختراع کرد؟

(( آأفرد برنارد نوبل )) اهل سوئد در سال 1867 م بود.

50- اولین کسی که (( رادیو به صورت ابتدایی )) را اختراع کرد ؟

شخصی به نام (( مارکونی )) ایتالیایی در سال 1895 م بود.

51- اولین کسی که (( ریل آهن )) را اختراع کرد؟

(( هال )) سوئدی در سال 1867 م بود.

52- اولین کسی که (( ساعت جیبی )) را اختراع کرد؟

(( ژرژگراهام )) اهل انگلستان در سال 1750 م بود.

53- اولین کسی که (( ساعت دیواری پاندول دار )) را اختراع کرد؟

(( هویکنس )) هلندی در سال 1657 م بود.

54- اولین کسی که (( شیر خشک )) را اختراع کرد؟

شخصی به نام (( بردن )) اهل آمریکا در سال 1856 م بود.

55- اولین کسی که دستگاه (( ضبط صوت )) را اختراع کرد؟

(( ادیسون )) آمریکایی در سال 1877 م بود.

56- اولین کسی که (( عکاسی رنگی )) را اختراع کرد؟

(( لیپمان )) فرانسوی در سال 1891 م بود.

57- اولین کسی که موفق به اختراع (( کنسرو ))شد؟

(( فرانسوااپر )) اهل فرانسه در سال 1804 م بود.

58- اولین کسی که موفق به اختراع (( کمباین )) شد؟

(( ولاسنکور )) روسی در سال 1868 م بود.

59- اولین کسی که (( کشتی جنگی )) را اختراع کرد؟

(( اریکسون )) آمریکایی در سال 1861 م بود.

60- اولین کسی که (( کشتی بخاری )) را اختراع کرد؟

(( ژوفرو )) فرانسوی در سال 1783 م بود.

61- اولین کسی که (( کاغذ )) را از چوب اختراع کرد؟

(( داهل )) آلمانی در سال 1884 م بود.

62- اولین کسی که موفق به اختراع (( کبریت سمباده ای )) شد؟

(( واکر )) انگلیسی در سال 1827 م بود.

63- اولین کسی که موفق به اختراع (( کبریت فسفری )) شد؟

(( فیلیپس )) آمریکایی در سال 1836 م بود.

64- اولین کسی که (( گوشی پزشکی مخصوص قلب )) را اختراع کرد؟

شخصی فرانسوی به نام (( لانگ )) در سال 1819 م بود.

65- اولین کسی که (( گیوتین )) را اختراع کرد؟

(( گیوتین )) اهل فرانسه در سال 1793 م بود.

66- اولین کسی که موفق به اختراع (( لاستیک )) شد؟

((گودیر )) آمریکایی در سال 1855 م بود.

67- اولین کسی که (( لاستیک بادی دوچرخه )) را اختراع کرد؟

(( دانلپ )) ایرلندی در سال 1888 م بود.

68- اولین کسی که (( ماشین بافندگی )) را اختراع کرد؟

(( کارترایت )) انگلیسی در سال 1789 م بود.

69- اولین کسی که (( ماشین تحریر ابتدایی )) را اختراع کرد؟

فردی به نام (( میلز ))انگلیسی در سال 1714 م بود.

70- اولین کسی که (( ماشین تحریر کامل )) را اختراع کرد؟

(( شولز )) آمریکایی در سال 1868 م بود.

71- اولین کسی که (( ماشین تهیه کره از شیر )) را اختراع کرد؟

(( دولاوال )) سوئدی در سال م بود.

72- اولین کسی که (( ماشین تهیه یخ )) را اختراع کرد؟

(( گویل )) آمریکایی در سال 1951 م بود.

73- اولین کسی که (( ماشین حروفچینی )) را اختراع کرد؟

(( موگن تالر )) آلمانی در سال 1886 م بود.

74- اولین کسی که موفق به اختراع (( ماشین حساب )) شد؟

(( پاسکال )) فرانسوی در سال 1642 م بود.

75- اولین کسی که (( ماشین درو )) را اختراع کرد؟

(( پاتریک بل )) انگلیسی در سال 1826 م بود.

76- اولین کسی که (( ماشین درو و جمع آوری خرمن )) را اختراع کرد؟

(( ماتسن )) آمریکایی در سال 1888 م بود.

77- اولین کسی که (( ماشین درو و خرمن کوبی )) را اختراع کرد؟

(( ولاسنگو )) روسی در سال 1868 م بود.

78- اولین کسی که (( ماشین شخم زنی )) را اختراع کرد؟

(( نیوبلد )) انگلیسی در سال 1879 م بود.

79- اولین کسی که (( ماشین کاغذ سازی )) را اختراع کرد؟

(( لوئی روبرت )) فرانسوی در حدود سال 1690 م بود.

80- اولین کسی که (( ماشین نساجی )) را اختراع کرد؟

(( کارترایت )) انگلیسی در سال 1785 م بود.

81- اولین کسی که (( ماشین کفشدوزی )) را اختراع کرد؟

(( مک کی )) آمریمایی در سال 1860 م بود.

82- اولین کسی که موفق به اختراع (( مسلسل )) شد؟

(( کاتلینگ )) آمریکایی در سال 1862 م م بود.

83- اولین کسی که موفق به اختراع (( موتور سیکلت )) شد؟

( گوتلیب دایملر )) آلمانی در سال 1885 م بود.

84- اولین کسی که (( موشک )) را اختراع کرد؟

(( رابرت گارد )) اهل آمریکا در سال 1929 م بود.

85- اولین کسی که (( میکروسکوپ )) را اختراع کرد؟

(( یانس )) اهل هلند در سال 1590 م بود.

86- اولین کسی که (( میکروفن )) را اختراع کرد؟

(( هوگز )) انگلیسی در سال 1877 م بود.

87- اولین کسی که (( نفتالین )) را اختراع کرد ؟

(( گاردن )) انگلیسی در سال 1819 م بود.

88- اولین کسی که (( یخچال ابتدایی )) را اختراع کرد؟

(( ژاکوب پراکینز )) انگلیسی در سال 1834 م بود.

89- اولین کسی که (( یخچال برقی )) را اختراع کرد؟

(( دیوید )) آمریکایی در سال 1868 م بود.

90- اولین کسی که (( هلیکوپتر ))< طرح نخستین> را اختراع کرد؟

(( لئونارد داوینچی )) ایتالیایی در سال 1500 م بود.

91- اولین کسی که (( هلیکوپتر ))< تکمیل شده> را اختراع کرد؟

(( سیکورسکی )) آمریکایی در سال 1939 م بود.

92- اولین کسی که (( هواپیما )) اختراع کرد؟

(( اورویل ـ ویلبررایت )) اهل آمریکا در سال 1903 م بود.

93- اولین کسی که (( هواپیمای جت )) را اختراع کرد؟

(( ویتل )) آمریکایی در سال 1903 م بود.

94- اولین کسی که (( هواپیمای موتوردار )) را اختراع کرد؟

(( اورویل ـ ویلبررایت )) اهل آمریکا در سال 1903 م بود.

95- اولین کسی که (( هواسنج جیوه ای )) را اختراع کرد؟

(( فارنهایت )) اهل آلمان در سال 1714 م بود.

96- اولین کسی که (( هفت تیر ?از نوع رولور )) را اختراع کرد؟

(( ساموئل کلت )) آمریکایی در سال 1835 م بود.

97- اولین کسی که (( نیترو گلیسیرین )) را اختراع کرد؟

(( سوبررو )) ایتالیایی در سال 1846 م بود.

98- اولین کسی که (( نور افکن )) را اختراع کرد؟

فردی به نام (( اسپری )) در سال 1915 م بود.

99- اولین کسی که (( نورافکن مخصوص صحنه تئاتر )) را اختراع کرد؟

شخصی به نام (( درومونه )) در سال 1926 م بود.

100- اولین کسی که (( الفبای برجسته )) را برای نابینایان اختراع کرد؟

الفبای نابینایان که به صورت نقطه ها و خطوط برجسته الفبایی میباشد? در سال 1852 توسط (( لوی برایل )) فرانسوی اختراع شد . لوی برایل فرزند یک نعلبند فرانسوی بود که در اثر ضربه درفش? چشمانش کور شد و از نعمت بینایی محروم گشت. اما ایشان در همان حال نابینایی? الفبای برجسته را ابداع کرد که امروز به نام امو مشهور است.




موضوع مطلب :

سه شنبه 90 بهمن 4 :: 12:57 عصر
<   1   2   3   4   >   
درباره وبلاگ


با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید.
پیوندها
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 68
  • بازدید دیروز: 47
  • کل بازدیدها: 2318259
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

بهمن 90 - از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است