از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ بزرگ ترین سایت مطالب ودانلود
Adobe Photoshop CS5.1 Extended راه حلی بی نظیر برای عکاسی های حرفه ای دیجیتال ، با به همراه داشتن تمامی امکانات ویرایش و منظم سازی عکس ها که در نسخه Photoshop CS5 وجود دارد را به همراه ابزارهای جدیدی که به شما امکان ایجاد و ویرایش فایل های 3بعدی و متحرک را می دهد می باشد. توسط این نرم افزار فوق العاده که به عنوان برترین نرم افزار ویرایش عکس ها شناخته شده است و بالاترین رتبه را درمیان کاربران کسب کرده است ، می توانید عکس های فوق العاده ای را خلق کنید . در این نسخه از نرم افزار 2 امکان جدید با نام های Painting و Warping به نرم افزار افزوده شده که به شما اجازه هرچه تمامتر در طراحی 3بعدی و یا 2بعدی را می دهد.یکی از مزیت هایی که نرم افزارهای قابل حمل(Portable) دارا می باشند نداشتن مدت زمان برای نصب و ثبت آن است که این نرم افزارها را بسیار محبوب کرده است. دانلودها برای شما کاربران عزیز فتوشاپ 12 نسخه قابل حمل را که بسیار ارزشنمد و گران قیمت است را با حجمی فقط 64 مگابایت و با قابلیت پشتیبانی از تمامی زبان ها به شما عزیزان هدیه می دهد. مهمترین نکته در نسخه 12 فتوشاپ قابلیت طراحی سه بعدی است که توجه تمامی علاقه مندان را به خود جلب کرده است اگر تا قبل از این نسخه فقط به کشیدن و رها کردن تصاویر بسنده می کرده اید با این نرم افزار هر کاری را که بخواهید می توانید با آن تصویر انجام دهید. این نرم افزار گرافیکی و قابل حمل را به شما پیشنهاد می دهیم.
یکی از جدیدترین ویژگی های این نرم افزار قدرتمند Adobe Photoshop CS5.1 v12.1 :
پسورد فایل: www.downloadha.com لینک دانلود – 227 مگابایت | لینک کمکی
موضوع مطلب :
قبل از شروع این مطلب می بایست به این نکته اشاره کنیم که عمر باتری در اسمارت فون گلکسی اس 3 بسیار خوب است، یعنی دقیقا همان چیزی که از یک اسمارت فون با کیفیت بالا انتظار می رود. همچنین این موضوع ممکن است ارتباطی با همه دستگاههای تولیدی نداشته باشد، ولی ظاهرا عده ای از دارندگان این اسمارت فون این مشکل را دارند.
تعدادی از کاربران XDA-Developers گزارش دادند یک مشکل نرم افزاری وجود دارد که باعث مصرف بیش از حد باتری در گلکسی اس 3 بیش از آنچیزی که می بایست مصرف کند می شود. البته بسیاری نیز تایید کرده اند که باتری دستگاه آنها خوب کار می کند. اما کسانی که در این مورد تحقیقاتی انجام داده اند، ادعا کرده اند که این مشکل توسط یک فایل سیستمی ایجاد می شود، در نتیجه انرژی مصرفی توسط اسمارت فون در حالت stand-by حدود 10 برابر بیشتر از آن چیزی است که می بایست باشد. به هر حال آن موضوعی که تا این لحظه مشخص شده این است که کسانی که نسخه U.S این اسمارت فون را دارند هیچ گونه مشکلی در این زمینه ندارند، اما اگر شما دارای نسخه بین المللی Samsung Galaxy S III هستید، و باتری شما آنطور که می بایست کار کند، عملکرد خوبی ندارد، شما می بایست سری به فروم متخصصان XDA-Developers بزنید و ببینید که در این زمینه چه کمکی می توانید بگیرید. اما شاید بهترین راه برای حل این موضوع و مشکل، انتظار برای عرضه آپدیتی از سوی سامسونگ باشد تا بتوان این باگ مربوط به باتری را رفع نمود. موضوع مطلب : ی سی وار: بعد از معرفی نسخه 8 سیستم عامل ویندوز فون توسط مایکروسافت، حال اطلاعات و جزئیات بیشتری از این سیستم عامل بدست آمده است. مایکروسافت در هفته گذشته اعلام کرده بود که ویندوز فون 8 بعد از عرضه، در 180 کشور دنیا در دسترس قرار می گیرد و از آن پشتیبانی می شود، اما تا به دیروز شرکت مایکروسافت نام این کشورها را اعلام نکرده بود. موضوع مطلب : گفته میشود نمای ظاهری لامبورگینی چینی 99 درصد به لامبورگینی اصلی شباهت دارد در حالی که نمای درونی آن شباهت 70 درصدی دارد.
چینیها لامبورگینی را با 99 درصد شباهت با لامبورگینی اصلی ساخته اند. موضوع مطلب : موضوع مطلب : میراثاصلاحاتنوشتار اصلی: اصلاحات در صدر اسلام
به گفته? مورخ ویلیام مونتگمری وات، برای محمد مذهب موضوعی شخصی و انفرادی نبود بلکه «پاسخ کلی شخصیت او به وضعیتی بود که او خود را در آن مییافت. او نه تنها به جنبههای مذهبی و نظری شرایط موجود، بلکه به وضعیت اقتصادی، اجتماعی، و فشارهای سیاسی که بر مکه در زمان او حاکم بود، پاسخ میداد.»[100] به گفته? برنارد لوئیس، دو روایت سیاسی مهم در اسلام موجود است: در اولی به محمد به عنوان زمامدار در مدینه نگاه شده و در دیگری به او به عنوان یک شورشگر در مکه. لوئیس اسلام را نوعی انقلاب میداند که جوامعی که به آنها وارد شد را تا حد زیادی تغییر داد.[101] مورخانی مانند وات، رابینسون و اسپوزیتو، توافق نظر دارند که اصلاحات اجتماعی اسلام جامعه عرب موجود را در حوزههایی همچون امنیت اجتماعی، ساختار خانواده، بردهداری، حقوق زنان، کودکان و اقلیتهای قومی بهبود بخشید.[101][102] به گفته? لوئیس، «اسلام از همان ابتدا اختلافات طبقاتی و مزیتهای طبقه اشرافی را رد کرد و روشی را برگزید که در آن ورود به شغلهای مختلف برای افراد مستعد باز بود.»[101] سنتسنت حاوی اعمال و گفتههایی است که به محمد نسبت داده شده و از مسائلی مانند عقاید و آداب مذهبی، بهداشت شخصی و دفن مردگان گرفته تا سؤالات فلسفی مانند عشق میان انسانها و خدا را شامل میشود. مسلمانان به محمد به عنوان الگو مینگرند[پانویس 9] و سنت او تأثیر زیادی در فرهنگ اسلامی گذاشتهاست. بسیاری از آداب مذهبی مانند نماز روزانه، روزه، حج سالیانه در سنت یافت میشود ولی در ظاهر قرآن یافت نمیشوند.[2] همسران و فرزنداننوشتار اصلی: همسران و فرزندان محمد
همسرانزندگی محمد معمولاً به دو دوره تقسیم میشود: قبل از هجرت در مکه، و پس از هجرت. گفته میشود محمد سیزده زن یا کنیز داشتهاست (نسبت به وضعیت برخی به عنوان زن یا کنیز توافق وجود ندارد)[103][104] در هنگام درگذشت محمد، نه نفر از همسرانش در قید حیات بودند.[104] ازدواجهای محمد با اهداف گوناگونی انجام میشد: بعضی تصمیم شخصی، بعضی به دلیل بیوهبودن زن، و بعضی به دلایل سیاسی، مانند ایجاد و یا حفظ اتحاد قبیلهها.[105] یکی از اشکالهایی که در غرب به پیامبر اسلام گرفته میشد تعدد زوجات او بودهاست که آن را ناشی از شهوتپرستی میدانستند که از پیامبر الهی به دور است.[106][107] مسلمانان با نگرشی تاریخی و عقلانی، تمام ازدواجهای او را در آن فضای تاریخی ارزیابی و توجیه میکنند.[107] به گفته? برخی منابع، در فرهنگ عربستان دوران محمد، ازدواج فقط یک تصمیم شخصی برای اهداف شخصی نبود، بلکه عموماً وابسته به نیازهای درون قبیلهای یا بین قبیلهای جهت تشکیل متحدین بود.[108] به عقیده جان اسپوزیتو، ازدواج مجدد برای بیوهها در فرهنگ عرب که بر روی باکرهبودن دختر تأکید میکرد، مشکل بود.[106] در سن 25 سالگی محمد با خدیجه که سنی بین 40 تا 45 سال داشت، [105] ازدواج کرد. این ازدواج، زندگی مشترک موفقی بود که 25 سال دوام یافت.[109] محمّد از طرق مختلف بر خدیجه تکیه میکرد و تا زمانی که او زنده بود، همسر دیگری اختیار نکرد.[110] خدیجه در 65 سالگی درگذشت. چندی پس از مرگ خدیجه خوله بنت حکیم به محمد پیشنهادکرد که با سوده و یا با عایشه ازدواج کند. گفته شده که محمد از خوله خواست که مقدمات ازدواج او با هر دو را فراهم کند. عایشه که در آن زمان در نامزدی پسری از مشرکان به نام جبیر بن مطعم بود، [111][112] اما ابوبکر نامزدی او را به هم زد تا با محمد ازدواج کند.[113] گرچه برخی منابع اولیه عایشه را هنگام ازدواج با محمد کودک ذکرکردهاند، اما بررسیهای تاریخی امروزی با این روایات ناسازگار است، و در بررسی منابع معتبر، عایشه هنگام ازدواج زنی جوان در حدود 20 سالگی بودهاست.[114] سوده نیز بیوهای 35 ساله بود. حفصه دختر عمر بن خطاب بود که شوهر اولش در جنگ بدر کشته شد. پس از بیوهشدن حفصه? 20 ساله که 35 سال از محمد کوچکتر بود، محمد وی را به عقد خود در آورد. زینب بنت خزیمه (امالمساکین) بیوه عبیده بود و کمی پس از ازدواج با محمد در 31 سالگی درگذشت. ام سلمه بیوه ابوسلمه بود. زینب بنت جحش زن طلاقگرفته? زید (فرزندخوانده? محمد) بود. جویریه دختر رئیس قبیله بنیمصطلق بود. ام حبیبه بیوه عبید و دختر ابوسفیان (رهبر اهالی مکه و مخالف پیامبر) بود و از طریق شخص سومی با محمد ازدواج کرد. صفیه از اسیران یهودی در جنگ خیبر بود که شوهرش پس از جنگ خیبر اعدام شده بود. ازدواج صفیه با محمد به زودی — یا در خیبر و یا در مسیر بازگشت به مدینه — صورت پذیرفت.[115] میمونه نیز بیوه بود و در 51 سالگی با محمد ازدواج کرد. ماریه را فرمانروای مصر به محمد هدیه داده بود و کنیز محمد بود.[105] ریحانه بانوی یهودی اسیرشدهای از قبیله بنیقریظه بود که سیرهنویسان در مورد همسر یا کنیز بودنش اختلاف نظر دارند.[116] ریحانه که سهم محمد از غنائم بنیقریظه بود هنگامی که به نکاح یا کنیزی محمد (58 ساله) در آمد 20 سال میداشت. فرزندانخدیجه چهار دختر (ام کلثوم، رقیه، زینب، فاطمه) و دو یا سه پسر (قاسم، عبدالله یا طاهر) برای محمد آورد که دو پسر او در کودکی درگذشتند. دو دختر اول با عثمان و فاطمه با علی ازدواج کردند. امکلثوم و رقیه پیش از محمد درگذشتند. ماریه نیز پسری به نام ابراهیم آورد که در دو سالگی درگذشت.[105] دامادانعتبه و عتیبه فرزندان ابولهب، عثمان بن عفان، علی ابن ابیطالب و ابوالعاص بن ربیع، دامادهای پیامبر اسلام بودهاند. موضوع مطلب : دیدگاههادر فرهنگ اسلامینوشتار اصلی: محمد در فرهنگ و ادبیات اسلامی
برخلاف ادیان مسیحیت و بودایی، که عمده هنرهای مذهبی آنان شمایلی[پانویس 10] است، هنرهای اسلامی به طور اکید، غیر شمایلی[پانویس 11] بوده و مسلمانان از به تصویر کشیدن خداوند و محمد، منع شدهاند. اما این بدان معنا نیست که محمد در هنرهای اسلامی به اشکال دیگری حضور ندارد، اسامی او، به خصوص نام «محمد»، به صورت خوشنویسی در همهجای دنیای اسلام و بهخصوص در مساجد باشکوه امپراتوری عثمانی، بهچشم میخورد. همچنین مینیاتورهای پارسی، ترکی و مغولی بسیاری با سبکهای خاص، وجود دارد که پیکر محمد در آنها ترسیم گشته اما صورت او اغلب مخفی یا محو و در هالهای از نور ترسیم گردیدهاست.[2] به صورت تاریخی میان مسلمانان اختلاف نظر در مورد انجام گناه کبیره یا صغیره توسط محمد، ماهیت آن در صورت پذیرش خطاپذیری، در دوران قبل و یا بعد از تبلیغش وجود داشتهاست. به عنوان مثال حنبلیها معتقد بودهاند که محمد تنها عصمت در انتقال وحی داشته ولی خود از گناه مصون نبودهاست.[117] متکلمان شیعه هشام بن حکم، شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی نظرات مختلفی درباره جزئیات عصمت پیامبران داشتهاند (عصمت در تشیع را ببینید). دیدگاه رسمی شیعیان امروزی دیدگاه سید مرتضی است.[117] پال والکر، مورخ غربی، معتقد است که «قرائت لفظی» از متن قرآن (مثلاً فتح 2) و احادیث آزادانه به محمد گناه و خطا نسبت میدهد و همچنین معتقد است که مسلمانان اولیه نیز ظاهراً چنین برداشتی داشتهاند. والکر معتقد است که دیدگاه خطاناپذیر بودن از محمد ابتدا توسط شیعیان به محمد منتسب شدهاست.[118] احترام به پیامبر اسلاممسلمانان -به خاطر تأکید و تشویقی که در قرآن و احادیث[119] شده است- برای تکریم او، در گفتار و نوشتار پیش از نامش عبارت «حضرت» یا «پیامبر»، و پس از نامش عبارت «اللهم صلّ علی محمد [و آله و صَحبه]» یا «صلی الله علیه [و آله] و سلّم» به معنای «رحمت و درود خدا بر او [و خاندانش و یارانش] باد» را میافزایند، یا آنرا به طور مختصر در پرانتز به کار میبرند، مانند «حضرت محمّد(ص)». همچنین بسیاری اوقات او را با یکی از القابش مانند «پیامبر اکرم(ص)» یا «پیامبر اعظم(ص)» یاد میکنند. همچنین، بسیاری از مسلمانان در سالروز میلاد او جشنهایی بر پا میکنند. در سایر ادیانجستار وابسته: محمد در کتاب مقدس
محمد در نزد بهائیان یکی از پیامبران خدا، [120] در نزد گورو نانک (بنیانگذار آئین سیک) نماینده برهمن (خدای برتر هندوها)، [121] و نزد مورمونها دریافت کننده نور خدا و حقایق اخلاقی میباشد.[122] به نوشته محمود طالقانی، روحانی شیعه، مسلمانان معتقد به ذکر نام و مشخصات محمد پیامبر اسلام در کتابهای پیش از خود هستند در حالی که یهودیان و مسیحیان چنین موضوعی را نمیپذیرند. همچنین وی سبب هجرت اقوامی از یهود را به سرزمین حجاز و سکونت در دهکده? گمنام و بینشان یثرب (مدینه کنونی)، همین پیشبینیها و پیشگوییها میداند. او قرآن بقره 89 را درباره امید و انتظار اولیه و سپس کفر اهل کتاب به محمد و دین جدید وی دانستهاست.[123] در فرهنگ غربنوشتار اصلی: محمد در فرهنگ غرب
در قرون وسطی، محمد در تصور عمومی غربیان بت یا خدایی پنداشته میشد که توسط مسلمانان پرستیده میشود. پس از اصلاحات پروتستانی تصور غرب از محمد تغییر کرد، و در نگاه عمومی آنان به شخص متقلب، مکار و خودخواهی تبدیل شد.[61] نوشتههای غربی از قرن 18 به بعد تحلیلهای تاریخیتری از محمد ارائه میکردند که عموماً ادعای پیامبری او را رد میکرد. این نوشتهها آغشته به فلسفه غربی و تأثیر پذیرفته از الهیاتی بود که نویسندگان این اثرها به آنها اعتقاد داشتند. بسیاری از این مطالعات بر پایه تحقیقات تاریخی زیادی بنا میشدند و توجه بیشتری به عوامل انسانی، تاریخی، اقتصادی و سیاسی در مقایسه با عوامل مذهبی، الهی یا روحانی داشتند.[2] تنها در نیمه دوم قرن بیستم میلادی، نویسندگان غربی آگاهی بیشتری از اهمیت واقعیتهای مذهبی و روحی که در زندگی بنیانگذاران مذاهب عمده? دنیا وجود دارد به دست آوردند و موفق به ترکیب پژوهش دقیق (آنگونه که در غرب فهمیده میشود) به همراه یکدلی با موضوعی که آن را بررسی میکنند شدند.[2] به گفته? ویلیام مونتگمری وات و ریچارد بل، نویسندههای معاصر عموماً این نظر را که محمد عمداً پیروانش را فریب دادهاست رد میکنند و معتقد به صداقت کامل و حسن نیت او هستند.[124] در نظر مونتگمری وات صداقت کامل البته لزوماً درستی را ایجاب نمیکند: «محمد ممکن است آنچه در ضمیر ناخودآگاهش بودهاست را با وحی الهی اشتباه گرفته باشد».[125] به گفته? آلفورد ولش دلیل تأثیر زیاد محمد و موفقیت او اعتقاد خدشهناپذیر او به مأموریتش بود.[3] به باور ویلیام مونتگمری وات تحمل مشقتها جهت رسیدن به هدفش، زمانی که هیچ توجیه عقلانی برای امیدواری وجود نداشت، صداقت محمد را نشان میدهد[126] و فرض عدم صداقت محمد درک ظهور و توسعه اسلام را ناممکن میسازد.[127] نقدنوشتار اصلی: نقد محمد
از زمان اعلام پیامبری محمد تا امروز، وی در معرض انواع نقد در موضوعات گوناگون بودهاست. برخی از مسائل امروزینمسلمانان دنیا، همواره در گفتار و نوشتار با القاب و احترام از محمد یاد میکنند و مخالف نمایاندن هرگونه تصویر مشخصی از چهره? محمد هستند تا مبادا آن تصویر، موجب توهین و بیاحترامی گردد. موج جدیدی از اعتراضات عمومی مسلمانان و واکنشهای رسمی دولتهای اسلامی، با چاپ کاریکارتورهایی از محمد در غرب آغاز گردید. خاورشناس آرتور جفری[پانویس 12] طی مقالهای به این نکته اشاره میکند که متداولترین رنجشی که مسیحیان — بیشتر نابخردانه — در دل مسلمانان نشاندهاند از آن ناشی میشود که آنان از درک حرمت بسیار والایی که مسلمانان برای پیامبر خود قائلند، مطلقاً ناتوانند.[128] آنهماری شیمل[پانویس 13] همچنین در مقدمه کتاب خود دلیل حذف تصاویر نسخه انگلیسی نسبت به نسخه آلمانی کتاب خود را چنین شرح میدهد: «با آنکه آن تصاویر مربوط به آثار دوره میانه اسلام است، اما نمایاندن شمایل پیامبر، خاطر مسلمانان روزگار ما را رنجه مینماید، مگر آنکه به توصیف لفظی باشد.»[129] در سال 2005 چاپ کاریکاتورهای محمد در روزنامه غیر دولتی یولاندز پستن[پانویس 14]، که در واقع سه عدد از این کاریکاتورها در دانمارک چاپ نشده بودند، واکنشهای تندی را در میان مسلمانان به دنبال داشت. تظاهرکنندگان در هندوستان و پاکستان پرچم دانمارک را به آتش کشیدند، چندین کلیسای مسیحیان را آتش زدند، در خیابانها با قمه تعدادی از مسیحیان را مورد حمله قرار دادند و یک مسیحی را داخل تیوپ لاستیکی پر از نفت قرار داده و به آتش کشیدند. در پی این اقدامات از دولت دانمارک خواسته شد که بابت چاپ کاریکاتورها در روزنامه یولاندز پوستن عذرخواهی کند اما دولت دانمارک با اشاره به اصل آزادی بیان در دانمارک حاضر به عذرخواهی نشد. در آمریکا، نروژ، آلمان و فرانسه به نشان همبستگی با ییلاندز-پُستن کاریکاتورها را چاپ کردند. در پی آن سفارت خانههای دانمارک مورد حمله قرار گرفتند، کالاهای دانمارکی تحریم شدند و در پی به آتش کشیدن کنسولگری ایتالیا در بنغاری 9 نفر کشته شدند.[130] پینوشتها
موضوع مطلب : فتح مکهنوشتار اصلی: فتح مکه
صلح حدیبیه تا 2 سال پایدار بود.[78][79] فسخ شدن صلح حدیبیه از آنجا شروع میشود که محمد پیمان صلحی با یکی از زیرشاخههای قبیله بنیخزاعه بسته بود.[80] قبیله بنیخزاعه روابط دوستانهای با محمد داشت در حالی که دشمنش قبیله بنیبکر با مکیان اتحاد داشت.[78][79] خاندانی از بنیبکر شبانه به بنیخزاعه یورش میبرند و تعدادی از آنها را میکشند.[78][79] اهل مکه متحدانشان (بنیبکر) را با فراهم کردن اسلحه کمک کرده بودند، و طبق برخی از منابع تعداد کمی از اهل مکه هم در جنگ شرکت کرده بودند.[78] پس از این واقعه، محمد پیغامی به مکه فرستاد و در آن سه شرط را مشخص کرده بود و از اهل مکه میخواست یکی را بپذیرند. شروط این بود که اهالی مکه خونبهای کسانی که از قبیله بنیخزاعه کشته شدهاند را بدهد، یا اتحادشان با بنیبکر را برهم بزنند، یا پیمان حدیبیه را منسوخ اعلام کنند.[81] پاسخ مکه این بود که آنها فقط شرط آخر را میپذیرند.[81] اما کمی بعد به اشتباه خود پی بردند و ابوسفیان را فرستادند که پیمان حدیبیه را احیا کند؛ ولی محمد درخواستشان را نپذیرفت و نیروهای خود را برای جنگ با مکه آماده کرد.[82] در سال 630 میلادی با نیروی بسیار زیادی که گفته میشود 10?000 نفر بودند به سمت مکه حرکت کرد و با حداقل کشته کنترل مکه را به دست گرفت.[83] محمّد بخشش عمومی برای تمامی رفتارهای گذشته و توهینها به اهل مکه داد، به جز ده زن و مرد که او را مورد تمسخر قرار داده بودند و در شعرها و آوازهایشان به او ناسزا گفته بودند. او برخی از این افراد را نیز بعداً بخشید.[84] اکثر اهل مکه مسلمان شدند و محمد متعاقباً نسبت به شکستن تمامی بتهای درون کعبه و جز آن، اقدام کرد.[85] فتح عربستانچندی پس از فتح مکه، محمد متوج? تهدید نظامی از سوی قبایل هوازن که در حال جمعآوری لشکری بزرگ بودند شد. هوازن دشمنان قدیمی قریش بودند. قبیله ثقیف که در شهر طائف زندگی میکردند نیز به دلیل نزول وجه قریش، سیاستی ضد مکهای اتخاذ کرده بودند.[86] محمد هر دو این قبایل را در غزوہ حنین شکست داد.[3] در همان سال، محمد به سمت تبوک، در شمال عربستان، لشکرکشی کرد. دلیل این امر شکست قبلی او در جنگ موته و همچنین گزارشهایی مبنی بر برخورد دشمنانه با مسلمین بود. اگرچه درگیریای در تبوک رخ نداد، ولی برخی از شیخهای قبایل آن ناحیه خود را تابع او کردند. یک سال پس از جنگ تبوک، قبیل? ثقیف نمایندگانی به مدینه فرستادند تا خود را تسلیم محمد کرده و اسلام را بپذیرند. خیلی از بادیهنشینان نیز جهت امن بودن از حملات محمد و همچنین بهرهبردن از غنایم جنگی به اسلام گرویدند. البته بادیهنشینان آدابی مغایر با آداب اسلام داشتند و میخواستند که استقلال، کد اخلاقی و سنن اجدادی خود را حفظ کنند. بنابراین محمّد فقط از آنها طلب پیمان نظامی و سیاسی کرد که بر اساس آن بادیهنشینان حاکمیت مدینه را پذیرفته، به مسلمانان یا متحدان آنها حمله نمیکنند، و زکات، مالیات اسلامی، را پرداخت میکنند.[87] حجةالوداعدر پایان سال دهم پس از هجرت، محمّد آخرین حج و اولین حج کامل را انجام داد[88] و از این طریق تمام جزئیات مراسم حج را به پیروانش توضیح داد.[3] طی این واقعه (حجةالوداع و تعلیم اعمال حج) رخ داد، [3] در بازگشت به مدینه و در بین راه، محمد به صورت ناگهانی به مدت سه روز در محلی به نام غدیر خم توقف کرد و با جمعکردن حجاج خطبهای خواند و در آن جمله «هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست» را با بلندکردن دست علی در برابر جمعیت گفت. واژ? «مولا» در عربی به دو معنای «دوست» و «رهبر» است.[89] تفاسیر شیعه قرآن مائده 3 را به انتصاب علی (به عنوان جانشین محمّد) در این قضیه نسبت میدهند.[90] در صورتی که اهل سنت معتقدند که عدهای از تقسیم غنایم در غزوه تبوک که توسط علی انجام شده ناراضی بودند و محمد در پاسخ به آنها علی را دوست خویش معرفی کرد تا ناخشنودی آنان را فرونشاند.[91] درگذشتمحمد چند ماه پس از حجةالوداع مریض شد و چند روزی از سردرد و ضعف رنج برد.[92] در روز دوشنبهای که محمد سخت بیمار بود (که در همان روز هم درگذشت) و نمیتوانست از خانه بیرون رود، ابوبکر با مسلمانان نماز خواند.[93] محمد سرانجام در روز دوشنبه 28 صفر[94] برابر با 8 ژوئن 632، در 63 سالگی درگذشت.[92][38] پس از درگذشت محمد ابوبکر وارد مسجد شد و ابتدا آیهای از قرآن را با این مضمون خواند:«محمد نیست مگر فرستادهای که پیش از او فرستادگان آمده و رفتند؛ پس آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود به سوی گذشتگانتان بازخواهید گشت؟ و هر کس بازگردد به خدا آسیبی نمیزند و خدا سپاسگزاران را پاداش میدهد.»[آلعمران 144] سپس گفت: «ای مردم، هر کس محمد را میپرستید، پس همانا محمد مردهاست و هر کس خدای محمّد را میپرستید، بداند که او زندهای است که هرگز نمیمیرد.»[92][95] او را در منزل عایشه دفن کردند. مسجدی که بعدها به محل دفنش افزوده شد، به زیارتگاه مسلمانان تبدیل شد.[96] پسایند
محمد قبایل مختلف عرب را با ایجاد امت اسلامی در سالهای آخر عمرش متحد ساخت. با درگذشت او، اختلافات راجع به جانشینی او در گرفت. عمر بن خطاب، یکی از صحابه مهم محمد، ابوبکر را به عنوان جانشین در سقیفه نامزد کرد و بقیه حمایت خود را افزودند و ابوبکر به عنوان اولین خلیفه مسلمین انتخاب شد.[97] برخی از صحابه همچون علی و سلمان و ابوذر برای مدتی از بیعت با ابوبکر امتناع کردند. فوریترین کار ابوبکر رسیدگی به شورشهای قبایل عرب در جنگهایی که مورخین مسلمان بعدی نام «جنگهای ارتداد»[پانویس 8] بر آن نهادند، بود. کار فوری دیگر لشکرکشی به سمت امپراتوری روم شرقی (بیزانس) به دلیل شکست پیشین مسلمانان بود.[98] پس از ابوبکر، به ترتیب عمر بن خطاب، عثمان بن عفان و علی بن ابیطالب به خلافت رسیدند که به خلفای راشدین مشهورند. پس از آنان حکومت به بنی امیه و سپس به بنی عباس رسید. عبدالرحمان سوم و جانشینانش در آندلس، فاطمیان، حفصیان و مرینیان نیز خود را جانشین محمد میدانستند. سلاطین عثمانی هیچگاه رسماً خلیفه نبودند. تنها عبدالمجید دوم از 1922 تا 1944 خود را خلیفه تمامی مسلمانان خواند.[99]
موضوع مطلب : درباره وبلاگ با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی ، خوش آمدید به سایت من . این سایت با به روز کردن مطالب خود باعث می شود اطلاعات شما بازدید کننده گرامی ارتقا یابد لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وب سایت ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید یا از طریق فرم تماس سایت یا ازطرق ایمیل Amirmohammad.omumi@yahoo.com ما را در بهتر شدن کیفیت مطالب یاری کنید. آخرین مطالب
آرشیو وبلاگ پیوندها
نویسندگان
آمار وبلاگ
فرم تماس امکانات دیگر پربازدیدترین مطالب
کد پربازدیدترین |
||||||
کلیه حقوق این وبلاگ برای از همــــــه جــــــــا از همـــــــه رنـــــــگ محفوظ است
|